Ben jij nog tevreden?
vrijdag 9 mei 2025 om 22:06
Allereerst als hier al een topic van bestaat, sorry. Dan kan deze gesloten worden.
Nav het eindexamen topic vroeg ik mij af of de mensen die al langer geleden examen deden nog steeds tevreden zijn met de (studie)keuze(s) van toen?
Ben je misschien toch iets anders gaan studeren?
Iets anders gaan doen in een ander werkgebied en hoe heb je dat aangepakt?
Kwam je hier meteen achter of jaren later pas?
Ik zal zelf beginnen onder dit bericht.
Nav het eindexamen topic vroeg ik mij af of de mensen die al langer geleden examen deden nog steeds tevreden zijn met de (studie)keuze(s) van toen?
Ben je misschien toch iets anders gaan studeren?
Iets anders gaan doen in een ander werkgebied en hoe heb je dat aangepakt?
Kwam je hier meteen achter of jaren later pas?
Ik zal zelf beginnen onder dit bericht.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 09-05-2025 22:07
Reden: Letter te veel
Reden: Letter te veel
0.11% gewijzigd
zaterdag 10 mei 2025 om 13:27
Wat een mooi verhaal, hoe iets bij toeval zo op je pad kan komen. En wat fijn dat het meteen als het juiste pad voelde!Speculaastaart schreef: ↑10-05-2025 08:36Bij mij was het toeval. Tijdens mijn mbo opleiding vonden docenten en medeleerlingen dat ik een carrière in het onderwijs moest overwegen omdat ik praktische dingen zo goed kon uitleggen. Ik heb wel eens iets staan uitleggen aan de hele klas wat bijna niemand snapte na de uitleg van de docent.
Ruim twintig jaar later, was ik aan het helpen op de school van mijn kinderen. Project waarbij leerkracht en ik in drie groepen steeds hetzelfde gingen knutselen. Zij legde het twee keer uit een bij de derde keer was er iets aan de hand waarvoor zij de klas uitliep. Vijftien verwachtingsvolle koppies voor mijn neus. Dus ik dacht: ik begin maar vast. En toen dacht ik: Dit is leuk! Dit wil ik doen, voor de rest van mijn werkende leven. Ik ben nu leerkrachtondersteuner. Sta regelmatig voor een halve groep van een combinatiegroep verder werk ik met groepjes van vier tot acht kinderen.
zaterdag 10 mei 2025 om 14:26
Ik heb een "makkelijke" MBO4 gedaan voor directie secretaresse/management assistente. Eigenlijk omdat ik niet wist wat ik wilde gaan doen, omdat ik niet goed was in cijfers maar wel beter met taal. Heb zo'n 11 jaar op kantoor gewerkt als secretaresse en administratief medewerker, maar vond het echt vreselijk werk.
In die 11 jaar heb ik nog zo'n 1.5 a 2 jaar met paarden gewerkt. Ik denk dat ik dat de leukste tijd vond, alleen je kunt er je rekeningen niet mee betalen. Maar ik vond het heerlijk om de hele dag met paarden en lesgeven bezig te zijn, wedstrijden in het weekend en doordeweeks "trainen".
Vanuit daar weer parttime op kantoor gaan werken en parttime paarden om wat meer geld te genereren, maar het bedrijf waar ik toen werkte stond op rand van faillissement, en toen besloten een omscholing te doen naar rij-instructeur. Denk dat dat de beste keuze ooit is geweest. Dat doe ik nu zo'n 16 jaar. Heerlijk werk, het enige jammere is dat onze branche niet een heel beste naam heeft en dat veel mensen dit zien als noodzakelijk kwaad en soms zelfs geldklopperij (ook vanuit het CBR). Ook de steeds wisselende wetgeving omtrent bijscholingen en sancties (het volledig kwijtraken van je bevoegdheid) en de relatief lage beloning zijn zaken die het werk an sich onaantrekkelijk maken.
Maar al met al is het contact met leerlingen en iemand iets aanleren de redenen dat ik dit werk zo leuk vind.
In die 11 jaar heb ik nog zo'n 1.5 a 2 jaar met paarden gewerkt. Ik denk dat ik dat de leukste tijd vond, alleen je kunt er je rekeningen niet mee betalen. Maar ik vond het heerlijk om de hele dag met paarden en lesgeven bezig te zijn, wedstrijden in het weekend en doordeweeks "trainen".
Vanuit daar weer parttime op kantoor gaan werken en parttime paarden om wat meer geld te genereren, maar het bedrijf waar ik toen werkte stond op rand van faillissement, en toen besloten een omscholing te doen naar rij-instructeur. Denk dat dat de beste keuze ooit is geweest. Dat doe ik nu zo'n 16 jaar. Heerlijk werk, het enige jammere is dat onze branche niet een heel beste naam heeft en dat veel mensen dit zien als noodzakelijk kwaad en soms zelfs geldklopperij (ook vanuit het CBR). Ook de steeds wisselende wetgeving omtrent bijscholingen en sancties (het volledig kwijtraken van je bevoegdheid) en de relatief lage beloning zijn zaken die het werk an sich onaantrekkelijk maken.
Maar al met al is het contact met leerlingen en iemand iets aanleren de redenen dat ik dit werk zo leuk vind.
zaterdag 10 mei 2025 om 14:59
Ik ben op mn 22ste begonnen met mbo mwd en daarna meteen de hbo gedaan. Klaar op mn dertigste en heb echt leuk werk. Doe het werk pas 5 jaar dus zou me nog kunnen vervelen maar tot nu toe heel tevreden. Blij dat ik hbo gedaan heb, anders had ik deze functie/functies die de k leuk vind niet kunnen doen.
zaterdag 10 mei 2025 om 17:50
Ik heb mijn studiekeuzes nooit gebaseerd op toekomstplannen. Gewoon gedaan wat ik leuk vond, en daar zit wel een zekere grilligheid in. Beta-pakket + economie op VWO, Natuurkunde, IT, Bedrijfseconomie, meer IT, theologie/filosofie, wat rechten.
En wat ik nu doe heeft daar allemaal betrekkelijk weinig mee te maken. Maar ik vond de opleidingen leuk en ik vind mijn werk leuk.
En wat ik nu doe heeft daar allemaal betrekkelijk weinig mee te maken. Maar ik vond de opleidingen leuk en ik vind mijn werk leuk.
mylittlepony wijzigde dit bericht op 10-05-2025 17:52
Reden: typo
Reden: typo
0.27% gewijzigd
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
zaterdag 10 mei 2025 om 18:06
Na mijn middelbaar een "logische" bachelor-studie (Accountancy) gedaan.
Met de hakken over de sloot en een jaar extra dat ding gehaald.
Ik ben niet gemaakt voor theorie en boeken. Geef mij de praktijk.
Ik weet dus nog wel een paar studies (meer richting Rechtspraktijk of richting Medical Management), maar die worden 'em niet want die haal ik toch niet.
Ik werk al jaren in de richting van mijn studie, maar niet op 't niveau van mijn studie.
Bovendien is het een godsmirakel dat ik gezien mijn handicap en ziekte uberhaupt werk heb - dat iemand het risico heeft durven nemen om mij aan te nemen - én kan houden. Laat me dus maar blijven waar ik ben.
Ik weet dus nog wel een paar studies (meer richting Rechtspraktijk of richting Medical Management), maar die worden 'em niet want die haal ik toch niet.
Ik werk al jaren in de richting van mijn studie, maar niet op 't niveau van mijn studie.
Bovendien is het een godsmirakel dat ik gezien mijn handicap en ziekte uberhaupt werk heb - dat iemand het risico heeft durven nemen om mij aan te nemen - én kan houden. Laat me dus maar blijven waar ik ben.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 10 mei 2025 om 18:38
De eerste 10 jaar van mijn loopbaan waren het meest dynamisch. Na het vwo gaan studeren maar binnen een half jaar al gestopt omdat ik geen idee had hoe studeren werkte. Na een paar jaar werken in administratieve en secretariële functies ben ik hbo gaan doen. Dat ging me even makkelijk af als de middelbare, dus in drie jaar tijd heb ik even die vierjarige deeltijdstudie erdoor gejast
Daarna gesolliciteerd bij mijn huidige werkgever, helemaal op mijn plek.
Helaas nooit meer de stap gemaakt naar de uni, wel drie keer ingeschreven geweest (laatste keer ging niet door vanwege te weinig animo voor de dure particuliere masteropleiding). Inmiddels heb ik wel de baan die bij die academische opleiding hoort, maar ik voel me wel een beetje een nepperd (witte raaf noemen ze dat bij ons).

Helaas nooit meer de stap gemaakt naar de uni, wel drie keer ingeschreven geweest (laatste keer ging niet door vanwege te weinig animo voor de dure particuliere masteropleiding). Inmiddels heb ik wel de baan die bij die academische opleiding hoort, maar ik voel me wel een beetje een nepperd (witte raaf noemen ze dat bij ons).
zaterdag 10 mei 2025 om 18:47
Ik vind het wel jammer dat een ‘leven lang leren’ niet zo voelt als je een tweede studie wilt doen, nadat je (heel lang geleden) een eerste studie hebt gedaan. Want ook al heb ik nu een leuke baan, ik ben ook lang zoekende geweest en dan was ik een aantal jaar geleden denk ik wel nog een studie gaan doen, maar dat was nu niet op te brengen financieel.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
zaterdag 10 mei 2025 om 19:56
Als ik het goed begrepen heb, bent u autistisch.Wissewis schreef: ↑10-05-2025 18:06Na mijn middelbaar een "logische" bachelor-studie (Accountancy) gedaan.
Ik zou denken dat zoiets in uw werk (financiële administratie, blijkbaar?) ook niet een enorme handicap is.
Zie ik dat verkeerd?
O wacht, u heeft ook een ziekte. Dan wordt moeilijker om werk te vinden.
dreuvel wijzigde dit bericht op 10-05-2025 19:58
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
4.27% gewijzigd
zaterdag 10 mei 2025 om 20:04
Combinatie van ASS en epilepsie (en nog wat andere zaken, maar die doen op werkvlak weinig).
Waarbij ik 3.5 jaar volledig heb thuis gezeten.
Geen enkele werkgever zat 13 à 15 jaar geleden te wachten op iemand die 2 maanden na haar afstuderen medisch was uitgevallen, zo'n lange tijd thuis zat, 0 ervaring had, dus de nodige handicaps en ziekte had, geen rijbewijs had en heeft en maximaal 50 % aan de slag kon.
En ook nog eens binnen kwam via sociale tewerkstelling.
Met dank aan mijn ASS lukt normaal solliciteren gewoon niet. Tijden geprobeerd, maar dat werd elke keer niets. Ik krijg mezelf niet verkocht.
Is dit nu later?
zaterdag 10 mei 2025 om 20:04
Bij mij is het meer dat ik tijdens mijn studie te veel afgeleid was, en daarna dingen ging doen die niets met mijn studie te maken hadden, terwijl daar eigenlijk niet mijn sterkste kanten liggen.Pamflet schreef: ↑10-05-2025 07:48Deze zinnen zouden door mij geschreven kunnen zijn. Ik heb twee universitaire studies gedaan, maar achteraf gezien heb ik steeds te pragmatische keuzes gemaakt. Meer gekeken naar wat werk oplevert dan naar wat mijn passie is, denk ik. Ik ben midden 40 en ben 10 jaar geleden via zij-instroom docent op het mbo geworden. Uiteindelijk werk ik nu in een beleidsfunctie in het onderwijs. Na vier jaar had ik de klas wel gezien.
Al met al heb ik best wat dingen geprobeerd in mijn werk, af en toe een ander pad ingeslagen. Maar voor niets loop ik echt warm. Het is wel oké, maar ook niet meer dan dat.
Ik lees hier meer mensen die na hun 40e nog een carrièreswitch hebben gemaakt. Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe je dan hebt ontdekt wat je wel echt leuk vindt. Bij toeval? Een loopbaancoach? Ik zou graag nog eens een switch maken, echt een baan met plezier doen. Maar hoe? Dat vind ik best een vraagstuk.
(bij mij is een diagnose autisme gesteld - ik geloof dat het op het randje was).
.
Mijn opleiding was wetenschappelijk, dus eigenlijk bedoeld om onderzoeker te worden.
Dat is geen carrière die je nog op kunt pakken als je 25 jaar niets met je diploma gedaan hebt.
Dus ik heb even nagedacht waar mijn vakgebied toegepast wordt, en bij welke opleiding ik toegelaten word zonder extra bijscholing.
.
En een paar maanden geleden dacht ik: nu kan het nog, straks vinden werkgevers mij te oud.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in