Werk & Studie alle pijlers

Bespreken met HRM?

17-10-2019 18:01 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mag ik jullie om advies vragen?

Ik heb op dit moment een burn out en ga binnenkort starten met reïntegreren. Gezien de situatie ga ik op een andere afdeling reintergreren dan mijn eigen.

Op die afdeling zitten mensen met wie ik heb samengewerkt en met wie ik dacht toch wel goed te kunnen.
Nu is mij ter ore gekomen dat men op die afdeling behoorlijk negatief doet over mijn komst. Er zou geen ruimte zijn, ik moest maar ergens achteraf in een hokje gaan zitten. Eentje heeft letterlijk gezegd dat ze het helemaal niet leuk vind dat ik kom.
Daarnaast heb ik 't zelf mogen ervaren hoe raar bepaalde collega's reageren.

Om eerlijk te zijn, ben ik echt best wel ontdaan hiervan. Ik had best wel weer zin om te beginnen, maar dat is compleet weg nu.
Ik heb voordat ik start nog een gesprek met HRM en ik twijfel of ik dit moet bespreken daar. Wat denken jullie dat wijsheid is?
stormysea wijzigde dit bericht op 17-10-2019 18:05
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, Pekela. Een zieke werknemer is in de eerste plaats heel rot voor de werknemer zelf. Voor de werkgever is dat geen kostenpost of last, maar gewoon een normaal aspect van een bedrijfsvoering met personeel, waar je zowel financieel als anderszins op berekend moet zijn. Bovendien is het een kans om als werkgever de menselijke maat toe te passen en te laten zien dat normen en waarden in de organisatie net zo belangrijk zijn als geld verdienen.

Medewerkers die voor een dwarse scheet thuis blijven, zijn niet ziek, en kun je dus ook niet over één kam scheren met zieke werknemers. Bij dat soort medewerkers speelt er een functioneringsprobleem en dat vergt een heel andere aanpak dan hoe je met zieke werknemers om dient te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga jullie advies opvolgen en het volgende week bespreken met HRM. Het is natuurlijk zo dat ze niks kunnen als ze het niet weten.
Nummer*Zoveel schreef:
18-10-2019 11:07
Geef gewoon aan dat je zin hebt om weer wat te gaan doen, maar dat je je toch ook wel wat ongerust maakt over die opmerkingen maar gewoon aan de slag gaat en hoopt dat het in de praktijk allemaal wel meevalt.
Het voelde zo negatief om dit neer te leggen, maar dit spreekt me aan.
Vind het wel spannend, kan haar niet altijd even goed peilen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-10-2019 20:19
Nee, Pekela. Een zieke werknemer is in de eerste plaats heel rot voor de werknemer zelf. Voor de werkgever is dat geen kostenpost of last, maar gewoon een normaal aspect van een bedrijfsvoering met personeel, waar je zowel financieel als anderszins op berekend moet zijn. Bovendien is het een kans om als werkgever de menselijke maat toe te passen en te laten zien dat normen en waarden in de organisatie net zo belangrijk zijn als geld verdienen.

Medewerkers die voor een dwarse scheet thuis blijven, zijn niet ziek, en kun je dus ook niet over één kam scheren met zieke werknemers. Bij dat soort medewerkers speelt er een functioneringsprobleem en dat vergt een heel andere aanpak dan hoe je met zieke werknemers om dient te gaan.
Pekela ligt in Groningen. En dat heeft niks met mij te maken.

Ja, een werkgever weet dat werknemers ziek kunnen worden en heeft tot op zekere hoogte een zorgplicht. Werknemers anderzijds hebben (in mijn ogen althans) de verplichting ervoor te zorgen dat ze geen misbruik maken van de zorgplicht van de werkgever. Ook dat zijn normen en waarden. Over en weer. anders werkt het niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Stormysea schreef:
18-10-2019 20:21
Ik ga jullie advies opvolgen en het volgende week bespreken met HRM. Het is natuurlijk zo dat ze niks kunnen als ze het niet weten.



Het voelde zo negatief om dit neer te leggen, maar dit spreekt me aan.
Vind het wel spannend, kan haar niet altijd even goed peilen.
Succes met het gesprek. Het voelt nu misschien eng, maar het is ook belangrijk bij het herstel van een burn-out om te leren je duidelijk uit te spreken, voor jezelf op te komen, grenzen aan te geven, enz. Je zult zien dat je met een trots gevoel het gesprek uit komt als je toch je zorgen bespreekbaar hebt gemaakt. En dat hoeft echt niet meteen heel zwaar op de hand, dat kan later altijd nog als het echt nodig blijkt.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-10-2019 20:24
Pekela ligt in Groningen. En dat heeft niks met mij te maken.

Miin excuus, ik heb de automatische spellingcontrole gemist. Dat was niet bedoeld verkeerd geschreven.

Ja, een werkgever weet dat werknemers ziek kunnen worden en heeft tot op zekere hoogte een zorgplicht. Werknemers anderzijds hebben (in mijn ogen althans) de verplichting ervoor te zorgen dat ze geen misbruik maken van de zorgplicht van de werkgever. Ook dat zijn normen en waarden. Over en weer. anders werkt het niet.
Het punt is dat jij in jouw posts ziekteverzuim over één kam scheert met onrechtmatig verzuim, en dat is behoorlijk respectloos naar zieke werknemers.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-10-2019 20:29
Het punt is dat jij in jouw posts ziekteverzuim over één kam scheert met onrechtmatig verzuim, en dat is behoorlijk respectloos naar zieke werknemers.
Degenen die disrespectvol zijn, zijn de mensen die misbruik maken van de ziekteverzuimmogelijkheden en daardoor hun collega's die wél echt ziek zijn, in diskrediet brengen. Maar helaas zijn er nog steeds zeer veel mensen die het "normaal" vinden af en toe een dagje "ziek" te zijn op kosten van de werknemer en thuis te blijven, terwijl ze eigenlijk niks anders mankeren dan een snotneus.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
18-10-2019 20:51
Maar helaas zijn er nog steeds zeer veel mensen die het "normaal" vinden af en toe een dagje "ziek" te zijn op kosten van de werknemer [werkgever, bedoel je waarschijnlijk] en thuis te blijven, terwijl ze eigenlijk niks anders mankeren dan een snotneus.
Pejeka, houd alsjeblieft op met je algemene stellingen over ziekteverzuim
die op deze TO helemaal niet van toepassing zijn.
Open je eigen topic over alle vormen van misbruik, gesjoemel en verzinsels door werknemers in bedrijven.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
18-10-2019 20:51
Degenen die disrespectvol zijn, zijn de mensen die misbruik maken van de ziekteverzuimmogelijkheden en daardoor hun collega's die wél echt ziek zijn, in diskrediet brengen. Maar helaas zijn er nog steeds zeer veel mensen die het "normaal" vinden af en toe een dagje "ziek" te zijn op kosten van de werknemer en thuis te blijven, terwijl ze eigenlijk niks anders mankeren dan een snotneus.
Ik denk dat je op kosten van de werkgever bedoelt,

Maar goed, verder is dat echt jouw perceptie. Lees bijv de resultaten van een onderzoek van ADP uit 2018:

https://www.personeelsnet.nl/bericht/gr ... atief-laag

Slechts 15% van de Nederlandse werknemers vindt een dagje spijbelen niet zo erg. En daarmee is nog niet gezegd dat zij dat dan ook meteen doen.
pejeka schreef:
18-10-2019 20:51
Degenen die disrespectvol zijn, zijn de mensen die misbruik maken van de ziekteverzuimmogelijkheden en daardoor hun collega's die wél echt ziek zijn, in diskrediet brengen. Maar helaas zijn er nog steeds zeer veel mensen die het "normaal" vinden af en toe een dagje "ziek" te zijn op kosten van de werknemer en thuis te blijven, terwijl ze eigenlijk niks anders mankeren dan een snotneus.
Daar gaat het nu niet over. Snap je.
Alle reacties Link kopieren
Bruintjedebeer schreef:
18-10-2019 21:12
Daar gaat het nu niet over. Snap je.
Dat snap ik. Maar ik snap ook dat een andere afdeling er geen zin in heeft om op te moeten draaien voor een re-integrerend personeelslid. Die hebben (en terecht, in mijn opinie) de mening: bij ons werkt alles goed, we hebben een fijn team, en waarom moeten wij in ons team iemand van een totaal andere afdeling opnemen om te re-integreren. Waarom kan dat niet gewoon op de eigen afdeling? En dat lijkt me een terechte overweging.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 09:04
Dat snap ik. Maar ik snap ook dat een andere afdeling er geen zin in heeft om op te moeten draaien voor een re-integrerend personeelslid. Die hebben (en terecht, in mijn opinie) de mening: bij ons werkt alles goed, we hebben een fijn team, en waarom moeten wij in ons team iemand van een totaal andere afdeling opnemen om te re-integreren. Waarom kan dat niet gewoon op de eigen afdeling? En dat lijkt me een terechte overweging.
Jij weet helemaal niet wat hun mening is en al helemaal niet of dat terecht is. Bovendien is het niet aan medewerkers van afdelingen maar aan managers - die daarbij worden geadviseerd door deskundigen zoals de arbo-arts - om
passende reïntegratieoplossingen voor zieke werknemers te vinden. Als die passende oplossing in een ander team wordt gezien, dan zal daar een goede reden voor zijn, omdat altijd eerst gekeken wordt naar reïntegratie in het eigen werk.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
19-10-2019 10:08
Jij weet helemaal niet wat hun mening is en al helemaal niet of dat terecht is. Bovendien is het niet aan medewerkers van afdelingen maar aan managers - die daarbij worden geadviseerd door deskundigen zoals de arbo-arts - om
passende reïntegratieoplossingen voor zieke werknemers te vinden. Als die passende oplossing in een ander team wordt gezien, dan zal daar een goede reden voor zijn, omdat altijd eerst gekeken wordt naar reïntegratie in het eigen werk.
Het lijkt mij wel passend om dat andere team door een zegje in te geven en niet hautain te vinden dat de managers dat wel uitmaken. Die tijd hebben we gehad. Want voor dat andere team betekent het ofwel een extra last, ofwel een extra punt van "rekening houden met", soms moeten er ook werkzaamheden herverdeeld worden om de re-integrant van werk te voorzien, dus alle reden om dat team ook een stem in het geheel te geven en niet alleen maar hautain te vinden dat de arbo-arts en de manager de laatste stem hebben.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit zeker aankaarten, overigens kan een ruimte apart in dit soort gevallen wel heel positief werken. Vaak zijn prikkels toch wel een ding en open ruimtes met meerdere mensen kunnen heel belastend zijn. Kan je niet eerst eens langs de werkplek gaan tijdens kofiiepauze of iets dergelijks, als drempelverlagend voor beide partijen. Dat iedereen snapt wat een burn out is, is niet reëel. Zo werkt het helaas niet.
Het zijn de mensen zoals jij Pejeka, die ervoor zorgen dat er geen wederzijds vertrouwen is. Als goed werkgever, geef je je medewerkers het vertrouwen zolang dit niet beschaamd wordt. Dan realiseer je een veilige werkomgeving. Ben je als werkgever wantrouwend tot het tegendeel bewezen wordt? Dan zullen je medewerkers ook zo worden.

To, succes met aankaarten en reïntegreren.
He naar zeg ik zou dan ook in de stress schieten.

Maar: is het gewoon een eerste botte reactie geweest, hebben ze zelf last van hoge werkdruk, was het een beetje een geintje...kan ook hè. Moet eerlijk bekennen zo iets ook te kunnen zeggen als het bij mij heel druk is met projecten en zo.
Ok ik lees nu dat je het zelf ook hebt ervaren..weet niet hoe groot de afdeling is maar misschien zijn het een paar van die schreeuwerds?

Maar toch idd naar HR en misschien dat de manager van die afdeling er ook bij kan komen zitten, bij het gesprek.

En ik denk dat er best begrip kan ontstaan als tijdens een team overleg of zo er kort wordt uit gelegd dat je reïntegreert op hun afdeling en dat misschien niet iedereen daar enthousiast over is, maar dat je dit doet om beter te worden en weer volledig kunt gaan werken. En dat de manager eerst met HR die afdeling ook op die wijze een beetje in licht.

Misschien dat die medewerkers dan juist kansen gaan zien je te betrekken bij hun werk maar denk wel dat je je dan pro actief moet op stellen door misschien documentatie door te nemen over waar aan wordt gewerkt op de afdeling.

Ik zeg maar wat hoor even van de kant van jou en van die afdeling geredeneerd. Misschien ga ik tegen het advies van reïntegratie in nu want ik heb geen verstand hier van.

Heel veel sterkte in ieder geval, ik weet hoe het is als sommige lui je niet moeten of in je team willen. Naar gevoel en zeker in jouw situatie.

Laat je weten hoe het ging?
pejeka schreef:
19-10-2019 10:13
Het lijkt mij wel passend om dat andere team door een zegje in te geven en niet hautain te vinden dat de managers dat wel uitmaken. Die tijd hebben we gehad. Want voor dat andere team betekent het ofwel een extra last, ofwel een extra punt van "rekening houden met", soms moeten er ook werkzaamheden herverdeeld worden om de re-integrant van werk te voorzien, dus alle reden om dat team ook een stem in het geheel te geven en niet alleen maar hautain te vinden dat de arbo-arts en de manager de laatste stem hebben.
Nou ja, wie betaald beslist uiteindelijk.
Als het je niet bevalt ga je lekker op zoek naar een andere baan.
Zo heb ik meestal de neiging om te reageren op dit soort medewerkers die alleen bezig zijn met hun eigen tokootje.
pejeka schreef:
19-10-2019 10:13
Het lijkt mij wel passend om dat andere team door een zegje in te geven en niet hautain te vinden dat de managers dat wel uitmaken. Die tijd hebben we gehad. Want voor dat andere team betekent het ofwel een extra last, ofwel een extra punt van "rekening houden met", soms moeten er ook werkzaamheden herverdeeld worden om de re-integrant van werk te voorzien, dus alle reden om dat team ook een stem in het geheel te geven en niet alleen maar hautain te vinden dat de arbo-arts en de manager de laatste stem hebben.
Ja, maar dat is de wet. De werkgever moet een plek aanbieden voor de reïntegrant. Ben het wel met je eens dat ik ook huiverig zou zijn voor dat 'rekening houden met'. Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde en heeft TO na een korte inwerk fase juist veel toegevoegde waarde, of kent ze de taken die ze daar uit voeren al. Of kan ze iets doen waar de afdeling nu niet aan toe komt want te weinig mensen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 10:13
Het lijkt mij wel passend om dat andere team door een zegje in te geven en niet hautain te vinden dat de managers dat wel uitmaken. Die tijd hebben we gehad. Want voor dat andere team betekent het ofwel een extra last, ofwel een extra punt van "rekening houden met", soms moeten er ook werkzaamheden herverdeeld worden om de re-integrant van werk te voorzien, dus alle reden om dat team ook een stem in het geheel te geven en niet alleen maar hautain te vinden dat de arbo-arts en de manager de laatste stem hebben.
Soms moet een werkgever gewoon voldoen aan wet- en regelgeving en hebben werknemers daar helemaal
niets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
19-10-2019 11:00
Soms moet een werkgever gewoon voldoen aan wet- en regelgeving en hebben werknemers daar helemaal
niets van te vinden.
Klopt, de chef beslist. Als hij denkt ruimte en mogelijkheden te zien of daarin mee wil denken zal de rest zich moeten schikken.
Laat je niet van de wijs brengen TO en hou je sterk. Als je jezelf goed bewijst op die afdeling, wie weet wat voor kansen er dan nog liggen voor de toekomst! Altijd positief blijven en focussen op je eigen (professionele) proces.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
19-10-2019 10:27
Ik zou dit zeker aankaarten, overigens kan een ruimte apart in dit soort gevallen wel heel positief werken. Vaak zijn prikkels toch wel een ding en open ruimtes met meerdere mensen kunnen heel belastend zijn. Kan je niet eerst eens langs de werkplek gaan tijdens kofiiepauze of iets dergelijks, als drempelverlagend voor beide partijen. Dat iedereen snapt wat een burn out is, is niet reëel. Zo werkt het helaas niet.
Ik ben bekend met de afdeling en de mensen die daar zitten. Kon altijd goed met ze door 1 deur en heb altijd fijn samengewerkt. Het is misschien daarom nog wel extra confronterend dat er collega's zijn die zo lullig doen.

Ik ga het aankaarten bij hrm, afwachten wat die er van vinden. Eén stap tegelijkertijd, zei de arbo steeds tegen me. Dua dat probeer ik maar te doen. Het is niet alsof ik nu wat kan doen.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
19-10-2019 10:59
Ja, maar dat is de wet. De werkgever moet een plek aanbieden voor de reïntegrant. Ben het wel met je eens dat ik ook huiverig zou zijn voor dat 'rekening houden met'. Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde en heeft TO na een korte inwerk fase juist veel toegevoegde waarde, of kent ze de taken die ze daar uit voeren al. Of kan ze iets doen waar de afdeling nu niet aan toe komt want te weinig mensen.
Het hele doel van re-integreren is terugkeren in de eigen functie. Ik zie dan de toegevoegde waarde niet van op een totaal andere afdeling gaan re-integreren (tenzij daar een nieuwe permanente functie is gecreëerd voor de re-integrerende persoon en die persoon daar dus ook voortaan permanent aan de slag gaat). Maar als terugkeer naar de eigen functie de doelstelling van de re-integratie is, lijkt het mij logischer dat die re-integratie op de eigen afdeling plaatsvindt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 15:16
Het hele doel van re-integreren is terugkeren in de eigen functie. Ik zie dan de toegevoegde waarde niet van op een totaal andere afdeling gaan re-integreren (tenzij daar een nieuwe permanente functie is gecreëerd voor de re-integrerende persoon en die persoon daar dus ook voortaan permanent aan de slag gaat). Maar als terugkeer naar de eigen functie de doelstelling van de re-integratie is, lijkt het mij logischer dat die re-integratie op de eigen afdeling plaatsvindt.
Dat je niks begrijpt van ziekte op de werkvloer is wel pijnlijk duidelijk.
Ik vind het echter wel vervelend dat je deze discussie hier wenst te voeren. Open dan ajb een eigen topic als je oprecht wenst dit te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 15:16
Het hele doel van re-integreren is terugkeren in de eigen functie. Ik zie dan de toegevoegde waarde niet van op een totaal andere afdeling gaan re-integreren (tenzij daar een nieuwe permanente functie is gecreëerd voor de re-integrerende persoon en die persoon daar dus ook voortaan permanent aan de slag gaat). Maar als terugkeer naar de eigen functie de doelstelling van de re-integratie is, lijkt het mij logischer dat die re-integratie op de eigen afdeling plaatsvindt.
En dat is het dus niet. De eigen werkplek is altijd de eerste mogelijkheid die bekeken wordt. Maar de werkgever is verplicht om een passende werkplek te bieden voor reïntegratie, en als de eigen werkplek naar het oordeel van de arbo-arts op dat moment (nog) niet passend is, dan zal de werkgever dus een alternatief moeten bieden.
pejeka schreef:
19-10-2019 15:16
Het hele doel van re-integreren is terugkeren in de eigen functie. Ik zie dan de toegevoegde waarde niet van op een totaal andere afdeling gaan re-integreren (tenzij daar een nieuwe permanente functie is gecreëerd voor de re-integrerende persoon en die persoon daar dus ook voortaan permanent aan de slag gaat). Maar als terugkeer naar de eigen functie de doelstelling van de re-integratie is, lijkt het mij logischer dat die re-integratie op de eigen afdeling plaatsvindt.
Je kletst uit je nek vent. :nope:
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
19-10-2019 17:39
En dat is het dus niet. De eigen werkplek is altijd de eerste mogelijkheid die bekeken wordt. Maar de werkgever is verplicht om een passende werkplek te bieden voor reïntegratie, en als de eigen werkplek naar het oordeel van de arbo-arts op dat moment (nog) niet passend is, dan zal de werkgever dus een alternatief moeten bieden.
Allemaal tot je dienst, maar dan nog vind ik dat de afdeling waar de re-integrerende persoon geplaatst gaat worden (en wellicht permanent gaat blijven) daarover behoorlijk geïnformeerd dient te worden en dat de medewerkers van die afdeling ook in het verhaal betrokken worden. ZIJ krijgen te maken met een nieuw iemand in het team die aanvankelijk niet volledig kan meedraaien en wellicht zelfs begeleiding van de medewerkers nodig heeft om op de voor hem/haar vreemde afdeling in te kunnen burgeren. Dus je legt óók een claim op de mensen van die andere afdeling daarmee. Mogen ze daarover dan in elk geval van tevoren even netjes ingelicht worden, en te horen krijgen wat de bedoeling is (X komt bij jullie integreren, maar zal na een maand of wat weer terugkeren naar het eigen werkveld - of - X komt bij jullie integreren omdat zij/hij nooit meer terug kan keren naar het eigen werkveld, dus er zal een permanente functie voor hem/haar gecreëerd worden op jullie afdeling). Toch niet meer dan fatsoenlijk?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven