Werk & Studie alle pijlers

Bidden voor het eten op het werk

11-12-2013 12:22 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort werken wij samen met een andere vestiging en daar wordt ook regelmatig samen geluncht.

Nu is er één collega die graag een minuut stilte wil voor het eten om te kunnen bidden. Omdat we elkaar nog niet zo lang kennen en er verder weinig mensen zijn die deze gewoonte hebben, komt het regelmatig voor dat deze persoon, terwijl anderen hun mond al vol hebben, vraagt om een minuut stilte. Er wordt dan altijd netjes excuus aangeboden en men wacht totdat collega klaar is met zijn minuut stilte. Omdat ik dit nu diverse keren heb meegemaakt, merk ik dat ik enerzijds collega's graag vooraf wil informeren over de gewoonte van deze ene collega, zodat er geen ongemakkelijke momenten ontstaan. Anderzijds vraag ik me af waarom deze persoon in een groep van 15 personen aan iedereen een minuut stilte vraagt vanwege zijn geloof. Kun je niet "voor jezelf" bidden voor het eten? Of het alleen thuis doen?

Misschien is dit een bijzonder gevoelig topic, dat weet ik niet, ik zeg er even bij dat ik van huis uit niet gelovig ben opgevoed en ook niet goed bekend ben met de gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders bidden altijd s avonds voor het eten. Wij doen dat hardop en als andere (directe) familieleden erbij zijn houden zij hun mond. Is een gewoonte denk ik. Maar in een restaurant bidden mijn ouders in stilte en leggen ze die stilte niet aan anderen op.



Zelf vind ik het prima als iemand voor zichzelf bidt, maar val anderen er niet mee lastig. Ik vind het zo obvious bij (sommige) anderen. Bidden is imho iets voor jezelf (en God). Niet iets om te 'showen'. Ik had ook zulke collega's als collega van TO en heb zelden met hen meegeluncht vanwege eerdergenoemde redenen (het 'showerige' en het stilte opleggen aan anderen).



Maar mss is dat het verschil tussen Katholiek (ik) en de biblebeltbewoners (die collega's). (Ik ben ook niet van het bekeren en zij wel bijv.)
quote:jilzz schreef op 11 december 2013 @ 21:16:

Wat maakt het nou uit of er iemand even stilte vraagt.

Doe dat gewoon, punt.

Respect voor het 1, respect voor het ander.Respect is een wederkerig begrip. Een hele tafel je zin opleggen omdat jij wilt bidden is dat niet. Aangeven dat je bidt en of mensen dus even niet tegen jou willen praten, is dat wel. Punt.
Alle reacties Link kopieren
Weet je roosje, als jij wil bidden voor onze gezamelijke maaltijd zou ik daar absoluut geen probleem mee hebben.

Wel als het me iedere dag weer wordt gevraagd.

Je kan ook gewoon je hoofd naar beneden houden en je handen in elkaar slaan. Dan zie ik echt wel waar jij mee bezig bent en zal dan gewoon automatisch bij iedere lunch mn mond houden.

Maar je moet er dan niet vreemd van op kijken wanneer ik het een keer vergeet en gewoon een broodje in mn mond steek.



Als ik de bidder in kwestie was zou ik vragen aan mijn 15 mededissers of er meer mensen zijn die een dankwoord willen uitspreken.

Ben ik de enige dan doe ik het wel alleen, zonder het iedere keer weer aan te kondigen.

Het is mijn geloof, mijn dank.
Alle reacties Link kopieren
quote:roos-je27 schreef op 11 december 2013 @ 21:53:[/b Is het niet gewoon beschaafd je soms aan elkaar aan te passen?



Nee.



Ik zie niet in waarom ik als niet bidder meer ''beschaving'' zou moeten tonen, dan een bidder. Want de aanpassing wordt van de niet bidder verwacht en niet andersom.
Alle reacties Link kopieren
quote:saaaaar81 schreef op 11 december 2013 @ 14:32:

[...]





Danke Jezuke voor het lekkere happeke.



En nee, ik verzin dit niet.En geef ons hele dagen friet en vergeet vooral de mayonaise en curry niet.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
In mijn beleving voelen gelovigen zich toch net een tikje beschaafder dan de ongelovigen. Ze zullen het nooit beamen, maar ik voel wel vaak een tikje minachting als je zegt niet gelovig te zijn.



Respect moet je verdienen, dus dat krijg je niet omdat je in god gelooft.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Vroeger op de Havo hadden we een gelovige leraar, en als je de eerste klas was die er 's ochtends binnenkwam werd er ook van je verwacht dat je het gebed met hem deed.

Zover ik me herinner was er niemand gelovig in de klas, maar hielden we allemaal ons mond tot het woord Amen.

We keken namelijk wel 3 keer uit bij die leraar aangezien hij niet zo moeilijk deed met straf uitdelen.

Maar op een gegeven moment heb je daar toch scheit aan en maakt je het op de gang staan of strafwerk schrijven niet meer uit.
quote:snoopylynn schreef op 11 december 2013 @ 22:34:

Ze zullen het nooit beamen, maar ik voel wel vaak een tikje minachting als je zegt niet gelovig te zijn.



Ik ben zelf niet gelovig (meer), maar dit ervaar ik toch heel anders. Ik heb het idee dat gelovigen juist geminacht worden. Hoe vaak er in forumdiscussies niet gezegd wordt, dat alle gelovigen dom zijn! Deze week nog een topic over een man die tegen zijn werkneemster zegt, dat ze een dom geloof heeft. (Dat ging over de Islam.)



Maar goed, er zijn inderdaad gelovigen die iedereen die er anders over denkt als heiden beschouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:snoopylynn schreef op 11 december 2013 @ 22:34:

In mijn beleving voelen gelovigen zich toch net een tikje beschaafder dan de ongelovigen. Ze zullen het nooit beamen, maar ik voel wel vaak een tikje minachting als je zegt niet gelovig te zijn.







In mijn beleving is het tegenovergesteld. Gelovigen worden vaak als naief neergezet. Wordt vaak wat meewarig over gedaan. Of je ze niet allemaal op een rijtje hebt als je gelovig bent.



Er zullen best gelovigen zijn die op niet-gelovigen neerkijken, maar ik denk dat dat maar een kleine groep is. Heel strenge groeperingen bijvoorbeeld, zoals die mevrouw (die Van der Hell heette, hoe bizar) die laatst opriep om een op zondag geopende supermarkt te boycotten.

Van huis-tuin-en-keuken-christenen (zoals ik zelf ben), weet men vaak niet eens dat ze gelovig zijn, die vallen niet op.
Alle reacties Link kopieren
@christiano. Ik bid niet voor het eten, ben een moslima het ging mij meer om wat nou het probleem is van even stil zijn omdat een ander dat belangrijk vind. Ik vind ook niet dat geeist mag worden maar iemand die uit zichzelf even stil is vind ik wel wel netjes. Omdat ik niet christelijk ben weet ik niet in hoeverre je het gebed niet gewoon in jezelf kan zeggen..
Alle reacties Link kopieren
Ik had ooit een moslima als vriendin, die spuugde steeds op de grond in een restaurant. Dat was volgens haar normaal.

Dat is toch hopelijk niet waar?!



Verder heb ik geen probleem met mezelf aanpassen, ik pas me sowieso al teveel aan.
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk is dat normaal! Je hebt toch wel meegedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik hield het bij boeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:roos-je27 schreef op 12 december 2013 @ 18:37:

@christiano. Ik bid niet voor het eten, ben een moslima Moslims hebben ook speciale gebeden voor voor en na de maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:christiane schreef op 12 december 2013 @ 18:44:

Ik had ooit een moslima als vriendin, die spuugde steeds op de grond in een restaurant. Dat was volgens haar normaal.Mijn moslimmoeder had die vriendin haar huis uit gezet.
Alle reacties Link kopieren
Dat Kan er ook prima als je uit eten gaat.. Gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
Deviama,nee we zeggen ( bisma Allah) zachtes. Er is geen verplicht gebed voor het eten.. We danken God wel na het eten
Alle reacties Link kopieren
quote:roos-je27 schreef op 12 december 2013 @ 19:21:

Deviama,nee we zeggen ( bisma Allah) zachtes. Er is geen verplicht gebed voor het eten.. We danken God wel na het eten



Die zijn er wel: niet iedereen doet ze of kent ze, dat is een ander verhaal.



http://islam.about.com/od/prayer/qt/DuaMeals.htm
Alle reacties Link kopieren
@devima , een dua noem ik geen gebed maar klopt die heb je voor bijna elke situatie incl maaltijd. Maar wordt niet standaard door een moslima gedaan. Bismi allah uitspreken houden de meeste het bij. De dua is namelijk niet een verplicht iets.. Mijn opmerking over moslima ik bid niet voor het eten was trouwens meer bedoelt om even te verduidelijken dat ik niet het gebe uitvoer. Waar het hier over gaat. Kreeg het idee dat dit werd gedacht Nu kom ik op de vraag is voor de christenen het dankwoord verplicht voor het eten
Ik heb geen idee of het verplicht is, ook niet of er verschil is tussen protestanten en katholieken wat dat betreft. Ik denk eigenlijk dat alleen de 10 geboden echtverplicht zijn, en dat de rest meer een kwestie van gewoonte is. Bij mijn opa en oma was het bidden vóór het eten en danken ná het eten. Bij mijn ouders, en veel gezinnen die ik kende toen ik jong was, was het bidden vóór het eten en na het eten een christelijk liedje zingen.



En zo kom ik weer op de vraag, of moslims ook veel samen zingen?
... Wéér het verkeerde knopje. Heb te dikke vingers voor een tablet...
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 12 december 2013 @ 23:23:En zo kom ik weer op de vraag, of moslims ook veel samen zingen?Moslims zingen niet, maar reciteren.
Dat ze reciteren, weet ik. Maar ik vroeg me dus af of er daarnaast nog gezongen wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 13 december 2013 @ 11:36:

Dat ze reciteren, weet ik. Maar ik vroeg me dus af of er daarnaast nog gezongen wordt.



Bij ons (Surinaams Hindoestaanse moslims) niet of nauwelijks.



Vroeger werd er gezamenlijk 1 lied gezongen in het Urdu, de eigen taal in tegensteling tot het Arabisch waarin wordt gebeden, maar verder niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ohbehave schreef op 11 december 2013 @ 21:29:

[...]We werken sinds een aantal maanden samen met de andere vestiging. Ik heb nu zo'n 20 lunches meegemaakt met deze collega. Niemand heeft iets tegen hem gezegd en ook niet over hem gezegd, dat schrijf ik ook niet.



Maar denk je wel dat er een moment komt dat er een discussie ontstaat?



Mocht dat mij ooit gevraagd worden zou dat zeker gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven