Werk & Studie alle pijlers

Bij een waarschijk nieuwe baan regels en rechten

24-10-2021 20:07 19 berichten
Goedenavond allemaal,

Ik heb waarschijnlijk een nieuwe baan gevonden.
Nog niets definitief getekend of iets ik wacht nog op de laatste info.

Ik ga mijn vaste baan hiervoor opzeggen. Prima, ik ga graag de nieuwe uitdaging aan!

Hoe zit het met de regels, stel dat het vanuit de nieuwe werkgever niet werkt en bijvoorbeeld bij een contract van 3 maanden zegt na 3 maanden, ik wil niet verder. Heb je dan recht op WW?

Zelfde vraag als bovenstaande na 6 maanden?
Of na 7 maanden met 1 maand proeftijd en dan bijvoorbeeld in de proeftijd?


Ik ga er absoluut niet vanuit want anders zou ik zeker mijn vaste baan niet opzeggen. Maar ik heb wel mijn financiele verplichtingen en ben dus zeer afhankelijk van een inkomen.
Dus alleen om mezelf voor de zekerheid in te dekken, weten jullie wat de regels zijn?
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner zat ook even in die situatie, uiteindelijk heeft hij toch maar zijn oude vaste baan aangehouden. Er zaten te veel risico’s aan de nieuwe baan. En de werkgever bleek ook niet zo’n fijn iemand te zijn, om voor te werken.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ben ik verwijtbaar werkloos als ik een andere baan accepteer?

Als u uw arbeidsovereenkomst opzegt om bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan, dan loopt u gedurende een half jaar het risico om bij ontslag geen WW-uitkering te ontvangen.

Het UWV zal namelijk controleren wat uw vooruitzicht was op het moment dat u de nieuwe baan accepteerde. Als u er op het moment van het overstappen naar een nieuwe werkgever op mocht vertrouwen dat u minimaal voor een half jaar aan het werk kon blijven, dan blijft u gewoon recht op WW behouden. Ook als u onverhoopt binnen een half jaar bij de nieuwe werkgever ontslagen wordt.

Ik zou dus geen contract accepteren die korter is dan 6 maanden.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Quinnepin schreef:
24-10-2021 20:45
Ben ik verwijtbaar werkloos als ik een andere baan accepteer?

Als u uw arbeidsovereenkomst opzegt om bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan, dan loopt u gedurende een half jaar het risico om bij ontslag geen WW-uitkering te ontvangen.

Het UWV zal namelijk controleren wat uw vooruitzicht was op het moment dat u de nieuwe baan accepteerde. Als u er op het moment van het overstappen naar een nieuwe werkgever op mocht vertrouwen dat u minimaal voor een half jaar aan het werk kon blijven, dan blijft u gewoon recht op WW behouden. Ook als u onverhoopt binnen een half jaar bij de nieuwe werkgever ontslagen wordt.

Ik zou dus geen contract accepteren die korter is dan 6 maanden.

Dankjewel voor je reactie!
Contract voor 3 maanden is dus serieus een no go!

In die 6 maanden kan je dan bijvoorbeeld wel vakantie opnemen?
Mag ik de bron vragen van je antwoord?
En bijvoorbeeld bij een contract van 7 maanden met 1 maand proeftijd, wat als de werkgever in de proeftijd zegt we stoppen ermee?
Alle reacties Link kopieren
Een contract van drie maanden vind ik sowieso niet echt hoopgevend. Ik ben niet anders gewend dan een jaar en bij goed functioneren een vaste aanstelling na dat jaar. Voor minder zou ik mijn vaste contract niet opzeggen.
prinses30 schreef:
24-10-2021 20:58
Een contract van drie maanden vind ik sowieso niet echt hoopgevend. Ik ben niet anders gewend dan een jaar en bij goed functioneren een vaste aanstelling na dat jaar. Voor minder zou ik mijn vaste contract niet opzeggen.

Ben ik met je eens! Alhoewel ze tegenwoordig niet zo direct van vaste aanstellingen zijn helaas.
Maar stel ik vraag een jaarcontract en krijg deze met 1 of 2 maanden proeftijd, en er word in de proeftijd gezegd dat ze het contract willen beëindigen?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat erom dat de intentie van het bedrijf minimaal zes maanden is. Proeftijd zit je altijd mee, dat heeft verder geen invloed.
Dus bij een contract van minimaal zes maanden behoud je het recht op ww mocht je weer zonder werk komen te zitten, ook als dat al in de proeftijd is.
Ken je rechten, een proeftijd van twee maanden mag alleen bij een vast contract of een tijdelijk contract van tenminste twee jaar.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -proeftijd
Alle reacties Link kopieren
Jody schreef:
24-10-2021 20:54
Dankjewel voor je reactie!
Contract voor 3 maanden is dus serieus een no go!

In die 6 maanden kan je dan bijvoorbeeld wel vakantie opnemen?
Mag ik de bron vragen van je antwoord?
Dit staat gewoon op website van het uwv ;-). De beste plek voor de antwoorden op jouw vragen.
Alle reacties Link kopieren
Jody schreef:
24-10-2021 21:05
Ben ik met je eens! Alhoewel ze tegenwoordig niet zo direct van vaste aanstellingen zijn helaas.
Maar stel ik vraag een jaarcontract en krijg deze met 1 of 2 maanden proeftijd, en er word in de proeftijd gezegd dat ze het contract willen beëindigen?
Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag je geen jaarcontract geven met twee maanden proeftijd. Geldt dan maximaal 1 maand.
Alle reacties Link kopieren
Er is een verschil tussen niet meer van de vaste aanstelling zijn en drie maanden contract. Ik zou nooit, maar dan ook nooit, mijn vaste contract opgeven voor een aanstelling van drie maanden.

Als werknemer neem je een risico bij een nieuwe baan, maar de werkgever mag ook best wat risico nemen. Dus minimaal een jaarcontract, met uitzicht op blijven.

Je mag natuurlijk gewoon vakantie opnemen als je ergens begint.
Alle reacties Link kopieren
Jody schreef:
24-10-2021 20:54
Dankjewel voor je reactie!
Contract voor 3 maanden is dus serieus een no go!

In die 6 maanden kan je dan bijvoorbeeld wel vakantie opnemen?
Mag ik de bron vragen van je antwoord?
Natuurlijk mag je vakantie opnemen, de vraag is alleen of je het krijgt. Je hebt nog geen verlof opgebouwd en ik weet niet hoe het op je nieuwe baan zit met de bezetting.

En verder; https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... stverband/
En de UWV site.
Ik zou minimaal een jaarcontract willen. Met 1 maand proeftijd en anders zou ik niet komen. Het is een tijd dat werknemers normale eisen kunnen stellen aan hun werkgevers, zeker zulk basiszaken als een langer contract dan 3 maanden hoor.
prinses30 schreef:
24-10-2021 21:16
Het gaat erom dat de intentie van het bedrijf minimaal zes maanden is. Proeftijd zit je altijd mee, dat heeft verder geen invloed.
Dus bij een contract van minimaal zes maanden behoud je het recht op ww mocht je weer zonder werk komen te zitten, ook als dat al in de proeftijd is.
Nou ja als de werkgever niet meer verder wil. Als TO zelf stopt en dus zonder werk komt zitten niet bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
25-10-2021 10:03
Nou ja als de werkgever niet meer verder wil. Als TO zelf stopt en dus zonder werk komt zitten niet bijvoorbeeld.
Nee precies. En dat was ook een vraag vanuit TO: het is natuurlijk logisch dat je nergens recht op hebt als je zelf besluit te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
25-10-2021 10:15
Nee precies. En dat was ook een vraag vanuit TO: het is natuurlijk logisch dat je nergens recht op hebt als je zelf besluit te stoppen.
Inderdaad. Dat lijkt me vanzelfsprekend.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Het was uiteindelijk een aanbod om om te lachen...
Zowel het contract van 3 maanden (wat ik never al zou doen) als het uurloon.

Topic mag dicht :)
Alle reacties Link kopieren
Voortaan wel uitkijken hoor, en je vooraf beter inlezen. Een vaste baan is heel wat waard in deze tijd. De verwijtbaarheidstoets van de WW gaat 6 maanden terug. Dus als je geen zicht hebt op duurzaamheid, nooit die vaste betrekking opgeven.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven