Werk & Studie alle pijlers

Blijkbaar geen vakantiegeld opgebouwd als enige op werk

22-05-2019 10:40 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net mijn salaris ontvangen en had me al verheugd op mijn vakantiegeld. Maar niks...
Ik heb gebeld met de salarisadministratie en inderdaad het is niet uitbetaald bij mij. Sterker nog, er staat niks opgebouwd bij mijn cumulatieven. Wat nu?
Alle reacties Link kopieren
Tintintin- schreef:
22-05-2019 11:54
In mijn contract staat in mei 8% vakantiegeld. Maar dat heb ik dus niet gekregen en staat ook niet op mijn salarisstroken vermeldt. Het wordt momenteel uitgezocht door de administratie.

Lees nog eens GOED door wat handigmetgeld zegt. Je moet je bruto salaris zoals in het contract beschreven staat vergelijken met je bruto salaris op je loonstrookje. Komt dat overeen? Dan krijg je het nog. Komt dat niet overeen? (Heb je dus meer gekregen op je loonstrook dan in het contract staat) dan kan het zijn dat ze het vakantiegeld al maandelijks hebben uitbetaald. Zo moeilijk is dat toch niet?
lele wijzigde dit bericht op 22-05-2019 12:17
5.79% gewijzigd
LeLe schreef:
22-05-2019 12:15
Lees nog eens GOED door wat handigmetgeld zegt. Je moet je bruto salaris zoals in het contract beschreven staat vergelijken met je bruto salaris op je loonstrookje. Komt dat overeen? Dan krijg je het nog. Komt dat niet overeen? Dan kan het zijn dat ze het vakantiegeld al maandelijks hebben uitbetaald. Zo moeilijk is dat toch niet?
En voortaan loonstrookjes even goed nakijken. Dit had je in de eerste maand van uitbetalen al kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
22-05-2019 12:12
gaat er niet wel nog belasting vanaf?
Ja, natuurlijk gaat er belasting vanaf, maar dat maakt niet uit. Met een half jaar werken bouw je voldoende op om een paar honderd euro extra te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
22-05-2019 12:02
Nou ja, weet je, het enige wat ze hoeven uit te zoeken, is hoeveel het is. en of het nog lukt om het deze maand uit te keren of dat het bij je loon van juni uitbetaald wordt. Niet óf je het krijgt. En wat er mis is gegaan is ook niet van belang voor jou. Let er op je nieuwe loonstroken wel op dat er dan wel een reservering staat vermeld, anders moet je dit circus volgend jaar weer optuigen. Het is 8% van je brutojaarloon. Neem 8% van al je salarisstroken van het afgelopen jaar en laat hen dat even weten.
Uhm dat kunnen ze zelf wel opzoeken .
Alle reacties Link kopieren
ik bedoelde, voordat ze 8% gaat doorgeven van haar salaris en zich rijk rekent terwijl er dan misschien weer wat vanaf moet nog
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Op hoeveel vakantiegeld heb je recht (wat is je maandloon)?
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
22-05-2019 14:35
Op hoeveel vakantiegeld heb je recht (wat is je maandloon)?
Huh wat doet dat er toe? Gewoon 8% van brutoloon.
Wat is jouw maandloon?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
22-05-2019 12:17
En voortaan loonstrookjes even goed nakijken. Dit had je in de eerste maand van uitbetalen al kunnen zien.
Ik zou echt en oprecht niet weten hoe ik dat zou moeten zien. Ik snap nooit een jota van die dingen. Daar staat zoveel geleuter op. Dat laat ik bij de mensen die daar verstand van hebben.
Ergens staat bruto maandloon.
Meestal ergens bovenaan links.

En helemaal onderaan staat meestal het nettoloon.

Dat bruto maandloon, is dat hetzelfde als wat in je contract staat? Of is het 8 procent hoger?
Tintintin- schreef:
22-05-2019 14:39
Ik zou echt en oprecht niet weten hoe ik dat zou moeten zien. Ik snap nooit een jota van die dingen. Daar staat zoveel geleuter op. Dat laat ik bij de mensen die daar verstand van hebben.
Is geen hogere wiskunde. Contract zegt XXXX bruto per maand. Als er op je loonstrookje XXXY staat kun je zien of dat inclusief 8% is en als het alsnog afwijkt kun je het navragen bij je salarisadministratie.
turquasi schreef:
22-05-2019 12:26
ik bedoelde, voordat ze 8% gaat doorgeven van haar salaris en zich rijk rekent terwijl er dan misschien weer wat vanaf moet nog
Als je dat ook niet weet ben je wel heel naïef
Weet je zeker dat je het in 1 x in mei krijgt uitbetaald? Bij ons bedrijf is het zo dat je het elke maand krijgt uitbetaald bovenop het salaris van die maand, dus bovenop je brutoloon als een aparte post. Mijn mei salaris is dus hetzelfde als zeg mijn oktober of maart salaris.

Maar staat wel gewoon op de loonstrook elke maand hoor.
Alle reacties Link kopieren
Tintintin- schreef:
22-05-2019 14:39
Ik zou echt en oprecht niet weten hoe ik dat zou moeten zien. Ik snap nooit een jota van die dingen. Daar staat zoveel geleuter op. Dat laat ik bij de mensen die daar verstand van hebben.
Het lezen van een loonstrook is niet moeilijker dan andere basale vaardigheden zoals het doen van belastingaangifte, het plakken van een band of het aannaaien van een knoop: Het valt echt elke puber te leren. En als je het later in je leven liever niet meer doet, besteed het dan uit! Maar je loonstrookjes ongelezen opbergen is net zoiets als een blouse weggooien omdat een knoop mist, of je fiets jaren in de schuur laten staan omdat de band lek is: nogal jammer.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
In België (misschien ook in Nederland, maar omdat er in de vorige inzendingen niemand gewag van maakt, is het misschien anders), In België betaalt werkgever A het volledige vakantiegeld als je uit dienst gaat of ontslagen wordt. Ga je dan (bijna onmiddellijk) naar werkgever B, dan moet werkgever B niks meer betalen. Dat zal waarschijnlijk wel onderling geregeld worden, dat weet ik niet.

Zou het kunnen dat jij nog wel recht hebt op vakantieDAGEN maar dat je het geld wat overeenkomt met het bedrag dat je daarvoor zou krijgen, al van je vorige werkgever hebt gekregen (en misschien al wel hebt opgeconsumeerd?). Kijk eens op de documenten die bij de uitdiensttreding bij jouw vorige werkgever hoorden! Staat daar iets op van vooruitbetaald vakantiegeld? Dan heb jij dus bij je huidige werkgever recht om vakantie te nemen, maar de betaling die tegenover die dagen staat, is van jouw vorige werkgever gekomen. Maw, zou het kunnen dat jij wel onbezoldigde dagen mag opnemen? Onbezoldigd is ook weer een verkeerd woord, want dat geld van werkgever A had je 'moeten' gebruiken voor de vakantiedagen in 2019.

En volgend jaar heb jij - nog altijd in mijn veronderstelling dat het zou kunnen zijn zoals in België - WEL zoals iedereen een storting van vakantiegeld te verwachten.
Het wordt misschien een hutje op de hei, dit jaar.

Maar met al mijn ingewikkelde uitleg, zit ik nu weer te denken: die personeelsadministratie zal een soortgelijke zaak toch al wel een keer meegemaakt hebben. Waarom zeggen ze dan niet hoe het allemaal verloopt? Of het is een nagelnieuw meisje dat van die zaken allemaal niks weet. Ik raad jou aan eerst terug naar personeelszaken en vragen hoe en wat! En anders richting vakbond, daar kunnen ze die uitleg ook geven.

Succes en ik hoop dat ik mij vergis en dat je alsnog een mooie vakantiecheque mag ontvangen!
https://www.loket.nl/uitleg-loonstrook/
Alle reacties Link kopieren
Dat je het niet meteen is opgevallen vindt ik opmerkelijk, je loopt je loonstrook toch even na iedere maand?
Niet minutieus maar globaal of alles correct is?
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
22-05-2019 15:50
In België (misschien ook in Nederland, maar omdat er in de vorige inzendingen niemand gewag van maakt, is het misschien anders),
Hiermee maak je het nodeloos ingewikkeld, want dit is allemaal niet van toepassing in NL.
Alle reacties Link kopieren
Tintintin- schreef:
22-05-2019 14:39
Ik zou echt en oprecht niet weten hoe ik dat zou moeten zien. Ik snap nooit een jota van die dingen. Daar staat zoveel geleuter op. Dat laat ik bij de mensen die daar verstand van hebben.
Als je er wat moeite in had gestoken om het wel te begrijpen, dan had jij nu wel jouw vakantiegeld ontvangen.
Wacht nou gewoon even af wat de salarisadministratie zegt. Tikje voorbarig dit. Helemaal om er dan maar vanuit te gaan dat je het vast niet krijgt.

Er kan ook bij hen wat misgegaan zijn en dat ze dat gewoon corrigeren. Begrijp echt niet waarom je meteen een topic opent en zegt ik krijg het niet en ik snap het niet en ik lijk het ook niet te willen snappen. Relax maar even. Je kunt je nog druk maken als zij zeggen dat je echt niets krijgt.
mammezel schreef:
22-05-2019 15:50
En iemand in de bijstand in België dan? Of een zzp'er in China? Vragen vragen.
TO, ik kan ook niet zoveel met cijfertjes, maar wat ik dan doe is ernaar kijken met iemand die er wel verstand van heeft en me rustig kan uitleggen waar ik alles kan vinden. Misschien ken je ook zo iemand? Het ding met die cijfertjes is dat het bijna altijd stukken blijkt mee te vallen.
LadyLola schreef:
22-05-2019 16:15
Dat je het niet meteen is opgevallen vindt ik opmerkelijk, je loopt je loonstrook toch even na iedere maand?
Heb net nog even gekeken om het zeker te weten, maar bij mij staat het opgebouwde vakantiegeld dus nooit op de loonstrook. Alleen in mei komt het op de loonstrook, als het uitbetaald wordt.
Uiteraard staat wel altijd het brutoloon erop (op basis waarvan je zelf kan zien of dat het bedrag is dat in je contract staat of dat er al een percentage bovenop zit) en het cumulatieve brutoloon (op basis waarvan het vakantiegeld in mei berekend wordt), maar 11 maanden per jaar zie ik dus niets over vakantiegeld op mijn loonstrook.
Alle reacties Link kopieren
bluewaterrr schreef:
22-05-2019 16:41
Heb net nog even gekeken om het zeker te weten, maar bij mij staat het opgebouwde vakantiegeld dus nooit op de loonstrook. Alleen in mei komt het op de loonstrook, als het uitbetaald wordt.
Uiteraard staat wel altijd het brutoloon erop (op basis waarvan je zelf kan zien of dat het bedrag is dat in je contract staat of dat er al een percentage bovenop zit) en het cumulatieve brutoloon (op basis waarvan het vakantiegeld in mei berekend wordt), maar 11 maanden per jaar zie ik dus niets over vakantiegeld op mijn loonstrook.
Waarschijnlijk staat het er wel, maar dan in de kleine lettertjes en afgekort (bijv als “vk” of “vb”)
Nummer*Zoveel schreef:
22-05-2019 16:44
Waarschijnlijk staat het er wel, maar dan in de kleine lettertjes en afgekort (bijv als “vk” of “vb”)
Nee, het staat er echt niet. Ik kan alle omschrijvingen en afkortingen verklaren en dit staat er echt niet bij.
Ook even een oude loonstrook van een andere werkgever bekeken en daar staat wel elke maand de opgebouwde vakantietoeslag op, maar het is dus niet standaard bij elke werkgever zo.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het wel opgebouwd. Er is alleen iets mis gegaan in de administratie. Even bij salarisadministratie langs en kunnen ze het recht trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven