Werk & Studie alle pijlers

Broers met justitie in aanraking, wat is mijn toekomst?

12-09-2017 21:37 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Ik volg momenteel een studie Juridisch medewerker op niveau 4. Maar nu ik een beetje aan het oriënteren ben, welk beroep ik wil, kom ik vaak tegen dat het geen positieve invloed heeft als je familie in aanraking is geweest met justitie. Ik vind dit erg jammer, want ik wou bijvoorbeeld stage gaan lopen bij een rechtbank.. Hiervoor had ik me ook al aangemeld bij de Stewardessen opleiding, alleen daar kon ik ook al niet heen vanwege het verleden van mijn broers.. Wat zijn mijn rechten hier in? Kan ik gewoon met mijn studie door blijven gaan en een beroep uitkiezen wat ik wil? Mijn droom was om Stewardess te worden (hele andere kant, natuurlijk) maar dat kan ook niet door gaan. Dus ik dacht iets met justitie of bij de recherche. Alleen stond er op de politiesite ook al zoiets.

Wie kan mij helpen??? Heb namelijk geen zin om een opleiding voor niks te doen :(

Alvast bedankt :)
Alle reacties Link kopieren
@ts, stuur een email of bel de Rechtspraak op, en vraag ana hun hoe of wat betreft croiminele familieleden en stage lopen.

Ik werk voor de rechtspraak sinds kort, en heb een vog, terwijl mijn broertje een draaideur crimineel was (en lid was van een criminele organisatie, volgens de OvJ), tot 3 jaar geleden.

Succes.
yoshe schreef:
12-09-2017 22:55
Voor een stage vragen ze alleen een vog, een antecedentenonderzoek doen ze niet voor alle functies en zeker niet bij stagiaires. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Heb je je broers al eens laten weten dat hun acties jouw carrière kunnen beinvloeden? Wat vinden ze daar van?

Ben je bereid afstand van ze te nemen?
Als je bij justitie stage gaat lopen doen ze wel degelijk een antecedenten onderzoek. Ik spreek uit ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
13-09-2017 21:13
Als je bij justitie stage gaat lopen doen ze wel degelijk een antecedenten onderzoek. Ik spreek uit ervaring.
Ik heb zelf stage gelopen bij de rechtbank in Leeuwarden in 2012 en daar hoefde ik alleen een vog te overhandigen, geen antecedentenonderzoek. Want anders had ik 9ok een probleem gehad. Ik spreek dus óók uit ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Natasssie schreef:
13-09-2017 13:35
Ik heb het boek ook gelezen en ze heeft echt wel moeite gehad om toegelaten te worden. Ik weet het niet precies meer, maar het werkt zo dat een andere advocaat je als het ware moet voordragen of een goed woordje voor je moet doen. Dat wilde niemand. Moskovicz stond toen voor haar in.
Over pareltjes in de advocatuur gesproken... :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
zelus73 schreef:
13-09-2017 20:50
@ts, stuur een email of bel de Rechtspraak op, en vraag ana hun hoe of wat betreft croiminele familieleden en stage lopen.

Ik werk voor de rechtspraak sinds kort, en heb een vog, terwijl mijn broertje een draaideur crimineel was (en lid was van een criminele organisatie, volgens de OvJ), tot 3 jaar geleden.

Succes.
Een VOG gaat alleen over je eigen verleden, niet dat van familieleden. Een VOG zal voor TO niet het punt zijn, zolang ze zelf niks op haar kerfstok heeft.
yoshe schreef:
13-09-2017 21:16
Ik heb zelf stage gelopen bij de rechtbank in Leeuwarden in 2012 en daar hoefde ik alleen een vog te overhandigen, geen antecedentenonderzoek. Want anders had ik 9ok een probleem gehad. Ik spreek dus óók uit ervaring.
Dan zal het per instelling verschillen. Ik liep stage in de pi.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
13-09-2017 17:28
Wat fijn toch dat xdaisyyy zelf :zzz: zo leuk meepraat in dit onderwerp!

Misschien kan daisytje niet meer antwoorden als Viva eenzelfde beleid heeft, dat je van het forum gekickt wordt als je familie met een crimineel verleden hebt.
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry! Ik had vandaag de hele dag school, en daarna moest ik werken. Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zelf nog nooit iets gehad met justitie, ook nooit gestolen etc.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
13-09-2017 21:43
Misschien kan daisytje niet meer antwoorden als Viva eenzelfde beleid heeft, dat je van het forum gekickt wordt als je familie met een crimineel verleden hebt.
Wtf is dit voor een reactie? Waarom reageer je überhaupt op dit forum als je toch geen medelijden heb?
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
13-09-2017 12:47
Dat is slechts ten dele waar. Met criminelen in je "netwerk" word je op bepaalde posities nu eenmaal kwetsbaar. Het maakt je chantabel. Dus ja, dan kan je wel een eigen persoon met een eigen leven zijn, maar de problematiek rond de ander kan jouw onafhankelijkheid en beslisvrijheid aantasten. Stel je voor dat je politieagent of rechter of officier van justitie bent en iemand probeert je om te kopen (voor geld, of om in de systemen in te kijken, iets aan te passen, etc) anders brengt ie in de openbaarheid dat je twee criminele broers hebt. Dat maakt je kwetsbaar, want wat doe je dan?
Ja dat snap ik, maar niet iedereen is chantabel natuurlijk. Daar zal ook een test in moeten komen. Ik word ergens de dupe van waar ik niks aan kan doen :(
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
13-09-2017 09:16
Als ik jou was zou ik een gesprek aangaan met de decaan of studieadviseur van de opleiding en bekijken wat je mogelijkheden zijn. Met deze opleiding heb je vast mogelijkheden maar die zijn gezien de situatie beperkter dan anders. Het lijkt me verstandig eerst uit te zoeken of je hiermee aan de slag kan in een vak dat je ook ligt, het zou erg zonde zijn als je uiteindelijk alleen maar werk kan doen dat je niet ligt en waar je op den duur de balen van hebt.

Hoewel ik deze maatregelen wel snap vindt ik het wel heel zuur voor mensen als TO die zelf niets fout hebben gedaan en geen invloed hebben op wat hun naasten doen.
Idd, je kunt niks doen. Ik ben gewoon ergens de dupe van, waar je niks aan kan doen. Gek is dat allemaal geregeld in Nederland
Alle reacties Link kopieren
Bluesheep schreef:
13-09-2017 13:46
Nee hoor.
Mijn broer is ook verslaafd en daardoor een zogenoemde "veelpleger".

Ik word hier ook op aangekeken, mijn moeder ook alhoewel wij zelf totaal niet zo zijn.
En zoals een eerder voorbeeld van mij.
Mijn vriendje van toen ik 18 was solliciteerde bij de politie en kreeg een hele ondervraging over mijn broer en zijn contact met hem, hoe ik contact had met mijn broer ed.
En mijn broer is echt geen harde crimineel.
Wel een draaideur crimineel en hij staat wel flink bekend bij justitie.
is je vriend wel aangenomen bij de politie?
Alle reacties Link kopieren
xdaisyyy_ schreef:
13-09-2017 22:02
is je vriend wel aangenomen bij de politie?
Nee toen niet omdat zijn psychologisch onderzoek niet voldoende was voor het niveau waarop hij toendertijd solliciteerde ( niveau 3 ).

Maar hij was toen zelf nog net geen 18 en net klaar met een vooropleiding voor jongeren die te jong zijn om te solliciteren bij de politie maar er uiteindelijk wel bij willen.

Nu zit hij wel bij de politie.
Wel pas aangenomen nadat onze relatie uit ging 2 jaar later..
Alle reacties Link kopieren
xdaisyyy_ schreef:
13-09-2017 22:01
Idd, je kunt niks doen. Ik ben gewoon ergens de dupe van, waar je niks aan kan doen. Gek is dat allemaal geregeld in Nederland
Je leest nogal selectief, want je bent nergens de dupe van, er is niks geks geregeld in Nederland, je kunt gewoon stage lopen bij een rechtbank.
Alle reacties Link kopieren
xdaisyyy_ schreef:
13-09-2017 21:58
Ja dat snap ik, maar niet iedereen is chantabel natuurlijk. Daar zal ook een test in moeten komen. Ik word ergens de dupe van waar ik niks aan kan doen :(
Een test om te kijken of je chantabel bent? :roll: Hoe zie je dat precies voor je? Het feit dat je broers crimineel zijn, maakt je per definitie chantabel. Dat wil niet zeggen dat dat ook gebeurt, maar het risico is er.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen is chantabel, ook als je uit een keurige familie komt. Met de juiste argumenten of dreigementen is iedereen omkoopbaar. Heb niet de illusie dat bij iedereen het morele kompas dezelfde kant op staat. En het ligt er maar net aan in wat voor situaties je komt en wat er tegen je gebruikt wordt.
Google op VOG en VGB en de verschillen ertussen. Er is veel info te vinden op de sites van de AIVD, Rijksoverheid en ook Justis. Afhankelijk van de sector en functie zijn er verschillende screenings.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
12-09-2017 22:55
Voor een stage vragen ze alleen een vog, een antecedentenonderzoek doen ze niet voor alle functies en zeker niet bij stagiaires. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Heb je je broers al eens laten weten dat hun acties jouw carrière kunnen beinvloeden? Wat vinden ze daar van?

Ben je bereid afstand van ze te nemen?
Hoezo afstand nemen je kan je broers of ouders niet dumpen. Je echtgenoot wel. Zelf heb ik nadat ik al een poosje bij justitie werkte gesolliciteerd op een interessante functie bij Interpol.
Dat was nog voor mijn scheiding helaas want mijn zwager had een strafblad en nog niet eens zulke hele erge dingen hij had nog nooit in de gevangenis gezeten hooguit een nachtje en mocht dan de volgende dag naar huis. Ook mijn ex is als 19-jarige een keer opgepakt in de auto van zijn moeder zonder rijbewijs en heeft zich verzet bij aanhouding.
Daarom ging het feest niet door ofschoon ik al door de sollicitatieprocedure heen was.

Ik heb nog uitgelegd dat ik EN mijn ex al jaren geleden gebroken hadden met mijn schoonfamilie, dat kon ik aantonen door bv foto's van onze bruiloft te laten zien waar ze niet welkom waren en allerlei brieven en kaarten. Facebook bestond nog niet dus geen boze mail maar kaarten en brieven met datum.

Het idiote vond ik wel dat ik in mijn vrije tijd meer dan 1 vriend of kennis had die een strafblad hadden maar dat was geen familie dus dan is het ok.
Terwijl we ze als broers en zussen beschouwden en onze vrije tijd met hen doorbrachten.
Ook in mijn stamkroeg zat minstens honderd jaar spinnenhuis maar dat noemde ik uiteraard niet bij waar ik zoal heenging in mijn vrije tijd.

Dit was begin jaren '90 ik heb geen idee of het inmiddels anders is. Maar denk het niet. Toch is het idioot dat je een baan niet krijgt of een opleiding geen zin heeft omdat je broer die je al 20 jaar niet gezien hebt bij wijze van spreken in drugs handelt.
Alsof een drugsdealer kantoorklerk wordt omdat zijn zus stewardess wil worden.

Navragen voor je ergens aan begint en ook eerlijk zeggen dat je familie met strafblad hebt. Zou heel goed kunnen dat men tegenwoordig ook nakijkt met wie je zoal contact hebt buiten familie om. Best interessant om te weten zou je ons op de hoogte willen houden.
Ik ben inmiddels alleenwonend en heb geen familieleden met strafblad meer wie weet kan ik het nog eens proberen. Ze vonden het erg jammer maar regels zijn regels werd me verteld destijds.
Sirius schreef:
14-09-2017 00:55

Het idiote vond ik wel dat ik in mijn vrije tijd meer dan 1 vriend of kennis had die een strafblad hadden maar dat was geen familie dus dan is het ok.
Terwijl we ze als broers en zussen beschouwden en onze vrije tijd met hen doorbrachten.
Ook in mijn stamkroeg zat minstens honderd jaar spinnenhuis maar dat noemde ik uiteraard niet bij waar ik zoal heenging in mijn vrije tijd.
Denk je niet dat ze dat óók onderzocht hebben dan? Het lijkt me redelijk logisch om dat te doen, omdat jij zelf ook al zegt dat je het 'uiteraard' niet noemde. Je zal niet de enige zijn die voor een functie waar integriteit voor nodig is al niet integer is in de procedure.
Alle reacties Link kopieren
missfitz schreef:
13-09-2017 22:27
Je leest nogal selectief, want je bent nergens de dupe van, er is niks geks geregeld in Nederland, je kunt gewoon stage lopen bij een rechtbank.



Dat is nog maar de vraag.


Ik werk voor de overheid en weet dat er op de achtergrond wel degelijk controle wordt gehouden. Ook als je in eerste plaats binnen bent - ook als administratief medewerker of stagiair - kun je er alsnog uitvliegen of overgeplaatst worden. Er worden letterlijk mensen uit gebouwen gezet ivm veiligheid. Dit geldt met name voor personen die in het strafrecht (ook administratief) werkzaam zijn.

Eventuele ellende kan soms voorkomen worden door van begin af aan open kaart te spelen.
hamer wijzigde dit bericht op 14-09-2017 10:51
Reden: Tikfout
11.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
zelus73 schreef:
13-09-2017 20:50
@ts, stuur een email of bel de Rechtspraak op, en vraag ana hun hoe of wat betreft croiminele familieleden en stage lopen.

Ik werk voor de rechtspraak sinds kort, en heb een vog, terwijl mijn broertje een draaideur crimineel was (en lid was van een criminele organisatie, volgens de OvJ), tot 3 jaar geleden.

Succes.
Ga ik doen! Bedankt
xdaisyyy_ schreef:
13-09-2017 21:55
Wtf is dit voor een reactie? Waarom reageer je überhaupt op dit forum als je toch geen medelijden heb?
Dus iedereen dit op dit forum reageert, moet medelijden met elkaar hebben? :roll:
Alle reacties Link kopieren
2koffie schreef:
14-09-2017 07:26
Denk je niet dat ze dat óók onderzocht hebben dan? Het lijkt me redelijk logisch om dat te doen, omdat jij zelf ook al zegt dat je het 'uiteraard' niet noemde. Je zal niet de enige zijn die voor een functie waar integriteit voor nodig is al niet integer is in de procedure.
Nee, ik denk niet dat ze onderzocht hebben wat ik in mijn vrije tijd deed en in welke horecazaken we kwamen.
En om nou te zeggen dat ik daarom dus niet integer ben is overdreven. Zelf heb ik nog nooit iets strafbaars gedaan en om afgerekend te worden op het strafblad van mijn zwager, echgenoot nu ex toen hij 19 was of de andere gasten van mijn stamkroeg vind ik gewoon niet eerlijk.
Toen ik bij Justitie werkte had ik meer kwaad gekund als bij Interpol want daar ging het om zaken waar alleen echte zware jongens een rol in speelden en zulk soort mensen ken ik niet.

Los daarvan praatte ik nooit over mijn werk ook niet op verzoek. Zelfs niet wat ik dan precies deed en nee, ik kon geen bekeuringen wegtoveren. Zou ik ook niet gedaan hebben omdat ik heb gezien wat de gevolgen kunnen zijn van autorijden met drank op om maar iets te noemen. Dan snap je opeens waarom je auto in beslag genomen wordt als je veel te hard rijdt of met drank op achter het stuur kruipt.
missfitz schreef:
13-09-2017 22:27
Je leest nogal selectief, want je bent nergens de dupe van, er is niks geks geregeld in Nederland, je kunt gewoon stage lopen bij een rechtbank.
In de link die ik eerder plaatste staat precies het beleid van rechtbanken en ja, onder voorwaarden, die best meevallen, kan je dus inderdaad stage lopen. Misschien handi TO als je die even leest.
Alle reacties Link kopieren
Hamer schreef:
14-09-2017 10:15
Dat is nog maar de vraag.


Ik werk voor de overheid en weet dat er op de achtergrond wel degelijk controle wordt gehouden. Ook als je in eerste plaats binnen bent - ook als administratief medewerker of stagiair - kun je er alsnog uitvliegen of overgeplaatst worden. Er worden letterlijk mensen uit gebouwen gezet ivm veiligheid. Dit geldt met name voor personen die in het strafrecht (ook administratief) werkzaam zijn.

Eventuele ellende kan soms voorkomen worden door van begin af aan open kaart te spelen.
Na bijna 20 jaar werkervaring bij justitie kan ik zeggen dat ik al die tijd niemand ben tegen gekomen die er om die reden uitgezet wordt. Wel als je zelf iets uitvreet, maar echt niet omdat een kennis/vriend/familielid een scheve schaats rijdt. Dat wordt vooraf ook niet onderzocht en al helemaal niet op administratieve functies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven