Werk & Studie alle pijlers

Bullshit jobs

19-06-2018 13:50 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag las ik een artikel in de krant waarin het ging over onzinbanen.

Een Amerikaanse hoogleraar stelt dat een relatief groot deel van alle werknemers niets bijdragen aan de maatschappij. Vele banen zouden kunnen verdwijnen zonder dat daar een haan naar kraait, volgens hem.
Dezelfde hoogleraar pleit ook voor invoering van een basisinkomen als oplossing voor dit 'probleem'.
Of een baan een onzinjob is, wordt volgens de hoogleraar vooral bepaald door de werknemer zelf.

Ik merkte dat het me wel aan het denken zet. Heb ik ook een bullshit job?
Ik vind van niet, al heb ik een broertje dood aan alle administratie en bureaucratie in mijn werk. En wanneer is een baan wel een bullshit job?

Ik was benieuwd of mensen zich hier door aangesproken voelen en wat volgens hen dan een bullshitjob is.
mandylion wijzigde dit bericht op 19-06-2018 20:56
6.80% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Veranderingsmanager

Coffeeshophouder

DJ

Veel presentatoren hebben imo een bullshitjob

Musicalproducer

Realityster
Mag je de allerlei coaches die als paddestoelen de laatste tijd uit de grond ploppen ook daartoe scharen?

Midden-Oostendeskundige
Ik werk in het onderwijs. Zeker geen bullshit werk op zich, maar er zit wel veel bullshit bij. Vaak vanuit de overheid, vaak vanuit managers die met mooie projecten willen scoren terwijl dat niet bijdraagt aan beter onderwijs, vaak zoals bij jou met allerlei administratieve klusjes. Als al die (en nog meer) bullshit uit mijn baan zou verdwijnen zou het een hele mooie baan zijn.
Oakes schreef:
19-06-2018 13:57
Veranderingsmanager

Coffeeshophouder

DJ
Voor een goed feestje is een dj wel fijn. De hele avond platen draaien is wel een vak.

Veel presentatoren hebben imo een bullshitjob

Musicalproducer
Zo'n hele musical moet wel op poten worden gezet. Stuk promotie.

Realityster
Voor de rest eens.
Heel veel tussenlagen met veel te veel managers tussen elke laag. Vaak ook niet nodig.
Verder kan ik me wel vinden in de lijst van Oakes en de overdaad aan coaches lijkt mij ook niet echt noodzakelijk.
En dan alle managers die alleen maar weten hoe ze moeten managen (en vaak dat nog niet) maar verder inhoudelijk nergens kaas van hebben gegeten.
Vrijwel alle jobs waar de markt niet bepaalt of het een toevoeging is. DJ is misschien onzin, maar heel veel mensen luisteren graag naar DJs dus dat heeft toegevoegde waarde.

ik denk meer aan zaken bij de gemeente en de overheid. Om dat zij geen prikkel hebben want de belastingbetaler blijft toch wel werken, is het zo'n log en inefficient apparaat. Mocht je als hoge pief hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld (en dat geldt ook meteen voor politici) dan zou dat al veel beter zijn.

Overigens denk ik dat die vent wat minder moet gaan drinken, want je kunt zo al op je vingers na tellen dat 25% van de mensen geen basisinkomen van de 75% gaan op kunnen hoesten.
Henk-en-Roelie schreef:
19-06-2018 13:59
Mag je de allerlei coaches die als paddestoelen de laatste tijd uit de grond ploppen ook daartoe scharen?

Midden-Oostendeskundige

Ja, lifestylecoach enzo :sick:
In een van mijn vorige banen waren meer (parttime) secretaresses dan de mensen voor wie ze werkten. Ze waren er nooit aaneengesloten dagen, dus de halve dag bestond uit overdrachten nalezen en weer schrijven. Niet zozeer een bullshit job, maar een beetje schonen in het medewerkersbestand en efficienter werken kon geen kwaad.

Verder vraag ik me altijd af waarom die gemeenteambtenaar met zo'n poep-zuig-autootje het hondenuitlaatgebied moet schoonzuigen. Het is toch een uitlaatgebied; kan die zooi daar niet lekker blijven liggen mesten?

En ik heb een keer een klein kantoor gezien met een eigen koffiejuffrouw. Die dame zat gewoonweg de hele dag in een kleine pantry te wachten tot er bezoek kwam en dan ging ze hen koffie brengen (bezoek dus alleen, niet aan het personeel).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wijkverpleegkundige 50% van mijn tijd besteed ik aan bullshit dingen. (administratieve handelingen, toestemmingen regelen voor materialen of hulpmiddelen, rond bellen om dingen voor elkaar te krijgen, en andere papierentijgers)
Maar het kan gelukkig altijd erger. Ik ben ongeveer de helft van mijn uren met cliënten bezig en deze tijd is altijd goed besteed.
Alle reacties Link kopieren
Telemarketeers. Lifestylecoaches. Allerhande functies die de naam 'manager' dragen. Influencers. Reality'sterren'. Sommige PR/communicatiefuncties. Receptionisten op plekken waar vrijwel nooit bezoek komt/iemand belt. Alle functies die stiekem prima op te vangen zijn als je weg valt en waar niemand echt een nacht slechter van slaapt.
Vloggers.
President van Amerika.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bullshit job, sales/service/support medewerker.
Niemand die het zou merken als het bedrijf zou verdwijnen.

Ik denk niet dat iets bijdragen aan de familie, al help ik mensen met hen aangeschafte producten dan wel weer opweg, maar ja hadden ze die producten echt nodig? ;)
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eerlijk gezegd alle banen bullshitbanen behalve de milieudienst, de belastingdienst, de meeste fysieke winkels, de postbezorging en natuurlijk de banen in medisch/zorg en welzijn.
Oh ja en het bemannen van de helpdesk van Tele2 :lol:
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 19-06-2018 14:34
3.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
19-06-2018 14:12
Ik vind eerlijk gezegd alle banen bullshitbanen behalve de milieudienst, de belastingdienst, de meeste fysieke winkels, en natuurlijk de banen in medisch/zorg en welzijn.
Oh ja en het bemannen van de helpdesk van Tele2 :lol:
Vergeet de loodgieter, verwarmingsmonteur en metselaars etc niet. Dat zijn best nuttige banen.
Vrijetijdsmanager

Verder ook een hoop werk waarvan ik me niet kan voorstellen dat het je eerste (of tweede, of vijfde) keuze is, maar waarvan ik wel blij ben en het goed vind dat er mensen zijn die het kiezen. Maar vrijetijdsmanagement als opleiding vind ik eigenlijk best beschamend.
Alle reacties Link kopieren
En de buschauffeur. Die vind ik as we speak heel nuttig.
Tjezus, wat vals
callcenter banen die ongewenst bellen

en idd verander managers! voor tienduizenden euro's een bedrijf vertellen hoe het werk nog geestdodender ingericht kan worden waardoor er weer 'n paar wegwerpmedewerkers geruimd kunnen worden
Alle reacties Link kopieren
nursy schreef:
19-06-2018 14:17
Vergeet de loodgieter, verwarmingsmonteur en metselaars etc niet. Dat zijn best nuttige banen.
Oh ja die natuurlijk ook.Onmisbaar!
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
19-06-2018 14:19
En de buschauffeur. Die vind ik as we speak heel nuttig.
De directie van Ns mag wel per direct eruit.
Tjonge wat een storingen/werkzaamheden op mijn treinroute, notabene in de zomervakantie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn baan begint een bullshit job te worden. Ik ben postvoorbereider en we worden steeds meer vervangen door machines (al kunnen die vaak handgeschreven enveloppen niet lezen...), maar ik denk niet dat 'wij' volledig verdwijnen.
Kwaliteitsfunctionaris
Alle reacties Link kopieren
Stylistes, vloggers en bloggers, lifestylecoaches.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven