Werk & Studie alle pijlers

Bullshit jobs

19-06-2018 13:50 215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag las ik een artikel in de krant waarin het ging over onzinbanen.

Een Amerikaanse hoogleraar stelt dat een relatief groot deel van alle werknemers niets bijdragen aan de maatschappij. Vele banen zouden kunnen verdwijnen zonder dat daar een haan naar kraait, volgens hem.
Dezelfde hoogleraar pleit ook voor invoering van een basisinkomen als oplossing voor dit 'probleem'.
Of een baan een onzinjob is, wordt volgens de hoogleraar vooral bepaald door de werknemer zelf.

Ik merkte dat het me wel aan het denken zet. Heb ik ook een bullshit job?
Ik vind van niet, al heb ik een broertje dood aan alle administratie en bureaucratie in mijn werk. En wanneer is een baan wel een bullshit job?

Ik was benieuwd of mensen zich hier door aangesproken voelen en wat volgens hen dan een bullshitjob is.
mandylion wijzigde dit bericht op 19-06-2018 20:56
6.80% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
cerulli schreef:
19-06-2018 19:35
Ik denk bij bullshit banen vooral aan banen die niets toevoegen aan de wereld, die haar niet mooier, fijner, of efficienter maken. Managers waarvan het niet duidelijk is wat ze precies managen, banen waarbij je mensen dingen verkoopt die ze niet nodig hebben en waarom ze niet eens hebben gevraagd, banen waarin je voornamelijk bezig bent met vergaderen en formulieren invullen zonder dat het praktisch nut van die handelingen ooit duidelijk wordt. Ik heb zo'n baan gehad: om gek van te worden. Ja, ik kreeg ervoor betaald, dus in die zin had mijn werk nut, maar mijn motivatie was nul komma nul. Dan bevalt mijn huidige werk in de zorg me stukken beter: niet sexy of glamoureus maar ik help tenminste wel mensen voor wie dagelijkse dingen anders heel lastig zouden zijn.

Jij snapt het.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Rustig_aan schreef:
19-06-2018 19:48
Strafrecht Advocaten!
En waarom?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een bullshit baan tegenwoordig. En dat voelde een tijdje best lekker want een echte bullshit baan hoeft niet veel tastbaars op te leveren en dus is er ook geen stress.

Maar nu ben ik er wel een beetje klaar mee. Ik zou mijn werk in de helft van de tijd kunnen doen en dan de andere helft iets nuttigs. Alleen, ik denk dat mijn baas nog niet vindt dat mijn baan een bullshit baan is en als ik dan meld wat erbij te willen, dan gaat hij vinden dat ik mijn werk niet serieus neem.

Dus ik ben nog even aan het nadenken hoe ik dat varkentje ga wassen.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, als je zegt: een bullshit baan is een baan waarbij de wereld blijft draaien als je er mee stopt, hangt het wel een beetje af van hoe lang je dat de tijd geeft. Ik ben medisch onderzoeker. Als ik (en mijn collega’s) en morgen mee stoppen, draait de wereld nog best een hele tijd gewoon door. Maar op termijn betekent dat wel het einde van nieuwe ontwikkelingen. En ja, een gaan allemaal een keer dood, maar we kunnen tegenwoordig een hoop doen om de weg daarheen fijner te maken. Mijn werk heeft al een directe impact gehad op weliswaar een kleine groep patienten, maar we een groep die anders bijna geen kwaliteit van leven zou hebben (en nu bijna normaal). De algemene maatschappij zou er niet veel van merken als we dat niet gedaan hadden, maar voor die mensen heeft het echt veel veranderd. Dus aan de ene kant zou je kunnen denken dat er niks instort als ik er mee stop, aan de andere kant vind ik mijn werk zeker geen bullshit baan.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
19-06-2018 19:14
Check mijn reactie hierboven.
Je hebt gelijk, heb in mijn vluggigheid geen goede conclusies getrokken. OP is aangepast, de strekking van het verhaal blijft hetzelfde.
.
Alle reacties Link kopieren
Je kan natuurlijk het artikel lezen waarin staat wat de beste man met 'bullshitbaan' bedoelt. Je kan ook gewoon verder ouwehoeren met aannames en interpretaties die weer weinig te maken hebben met het begrip waar het nou in eerste instantie om ging.
Such fun!1
Een nederlandse Antropoloog predikt al jaren over de bullshitbanen en dat 40% van de Nederlanders die heeft. Als er IETS een bullshitbaan is in mijn optiek is het wel de Antropoloog.
Orangetree schreef:
19-06-2018 21:44
Een nederlandse Antropoloog predikt al jaren over de bullshitbanen en dat 40% van de Nederlanders die heeft. Als er IETS een bullshitbaan is in mijn optiek is het wel de Antropoloog.
:mrgreen: Inderdaad, mee eens. Ik vind het bovendien ook wel erg niet meer van deze tijd.
Vice president empty bottles.
Betaalde collectanten die je met een verbeten gezicht (want buren hebben hem ook al afgewimpeld) over willen halen tot een maandelijkse donatie aan een Goed Doel.
Hmm, ik denk dat er wel heel veel banen zijn die niet direct worden gemist als ze weg zijn, maar er juist zijn omdat het 'luxe' is in een welvarende maatschappij. Ook vind ik het kort door de bocht om te zeggen dat alle managers nutteloos zijn, puur omdat je niet weet of begrijpt wat zij doen. Vraag het ze eens? En vrijetijdsmanagement? Ik vind het heerlijk om in een land te leven waar we aandacht en geld kunnen besteden aan vrije tijd, en ik ben op vakantie of met een dagje weg erg blij dat er mensen zijn die het als vak hebben om mij vrolijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
Lily1504 schreef:
19-06-2018 15:47
De afdeling klantcontact van het UWV! Zojuist een vraag gesteld en krijg als antwoord een standaard geautomatiseerd mailtje terug. En dit is niet de eerste keer... Zo kan ik het ook! Gelukkig ben ik bijna van deze flutinstelling af.
Het irriteert je, maar dat maakt het nog geen bullshitbaan. Zij zorgen er mede voor dat jij je uitkering krijgt. Lijkt me dus geen bullshit.

Overigens herken ik de irritatie wel. Voor mijn werk heb ik de laatste dagen nogal veel naar diverse klantenservices gebeld en echt, het maakt me witheet. De meeste bedrijven hebben een k**klantenservice.
Alle reacties Link kopieren
sleutelhuis schreef:
19-06-2018 16:10
Dat is best een lastige klus hoor, als je bedenkt dat iedereen tot 67 moet werken (mogelijk straks nog ouder). Dan had ik moeten wachten tot mijn ouders 67 zijn. Had ik moeten wachten tot ik 41 ben voor ik kinderen had mogen krijgen????
Er bestaan toch kinderdagverblijven. Totaal anders dan gastouders.
Amaqanda schreef:
19-06-2018 23:46
Er bestaan toch kinderdagverblijven. Totaal anders dan gastouders.
Kdv's zijn leuk voor de van 9 tot 5 werkende mens.
Toen mijn kinderen klein waren werkte ik onregelmatig in de zorg op steeds andere dagen. Nou daar kon het kdv niet mee omgaan. Ik had maar 2 a 3 dagen nodig maar ik moest dan wel 5 dagen betalen omdat ik op al die dagen ingezet kon worden.
De gastouder die we hadden kon daar wel flexibel op inspelen.
Om nog maar te zwijgen over haal en brengtijden. Voor 7 uur kon niet. En om 17.00 uur sloten ze.
Bovendien was de kleinschalige huiselijke setting voor mijn autistische zoon veel beter dan zo'n druk kdv.

Misschien dat het tegenwoordig beter is maar een gastouder was echt een uitkomst toen.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
19-06-2018 20:59
Je kan natuurlijk het artikel lezen waarin staat wat de beste man met 'bullshitbaan' bedoelt. Je kan ook gewoon verder ouwehoeren met aannames en interpretaties die weer weinig te maken hebben met het begrip waar het nou in eerste instantie om ging.
Inderdaad, de beste man heeft het over banen zonder duidelijk aanwijsbaar nut. Zonder DJs en barista's draait de wereld ook wel door maar dat zijn niet het soort banen waar hij het over heeft. Jammer dat mensen die moeite niet even doen, want ik vind het een interessant idee waar ik best over wil doorouwehoeren.
Alle reacties Link kopieren
cerulli schreef:
20-06-2018 08:30
Inderdaad, de beste man heeft het over banen zonder duidelijk aanwijsbaar nut. Zonder DJs en barista's draait de wereld ook wel door maar dat zijn niet het soort banen waar hij het over heeft. Jammer dat mensen die moeite niet even doen, want ik vind het een interessant idee waar ik best over wil doorouwehoeren.
Tja, wat is aanwijsbaar nut?
Dat zou voor mij zijn: alle banen die een tastbaar resultaat opleveren dat voor eenieder duidelijk is als je het noemt.
Loodgieter, leraar, monteur, buschauffeur, bakker, slager, caissière, etc.

Mijn baan zou best als bullshitbaan aangeduid kunnen worden.
Je hóeft namelijk geen ISO 9001 certificaat aan de muur te hebben. Dus is het auditeren daarvan eigenlijk onzin.
Maar blijkbaar willen bedrijven dat toch, of ze moeten van klanten of importeurs.
En dus stap ik in mijn auto en ga bij ze langs daarvoor. En nog wel wat andere soorten audits ook.
Controles van brancheverenigingen, inspecties voor controle op beveiliging, etc. doe ik ook.
Nuttig? Niet voor het grote geheel der dingen.

Toch is er blijkbaar vraag naar, want alleen het bedrijf waar ik werk heeft al zo’n 100 mensen die dit werk doen.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
20-06-2018 19:25
Tja, wat is aanwijsbaar nut?
Dat zou voor mij zijn: alle banen die een tastbaar resultaat opleveren dat voor eenieder duidelijk is als je het noemt.
Loodgieter, leraar, monteur, buschauffeur, bakker, slager, caissière, etc.

Mijn baan zou best als bullshitbaan aangeduid kunnen worden.
Je hóeft namelijk geen ISO 9001 certificaat aan de muur te hebben. Dus is het auditeren daarvan eigenlijk onzin.
Maar blijkbaar willen bedrijven dat toch, of ze moeten van klanten of importeurs.
En dus stap ik in mijn auto en ga bij ze langs daarvoor. En nog wel wat andere soorten audits ook.
Controles van brancheverenigingen, inspecties voor controle op beveiliging, etc. doe ik ook.
Nuttig? Niet voor het grote geheel der dingen.

Toch is er blijkbaar vraag naar, want alleen het bedrijf waar ik werk heeft al zo’n 100 mensen die dit werk doen.
Precies, die definitie is nogal breed en voor meerdere interpretaties vatbaar. Dat weet de beste man ook want hij geeft ook aan dat het subjectieve waardeoordeel van de individuele werknemer leidend is. Dat wat de een nuttig vindt, kan een ander totaal onbelangrijk vinden.

Nu zal dat in hoofdlijnen vast (groten)deels overlappen.

Ik denk zelf dat het ook te maken heeft met of je zelf voldoening haalt uit je werk.
.
Ik werk in de zorg, dus niet echt bullshit. Maar wil misschien wel omscholen naar een bullshit baan. Daarvoor heb ik de nodige computerkennis nodig, omdat ontwerpen het uitgangspunt wordt. Is het super nodig? Nee, waarschijnlijk niet en ben ik in de zorg harder nodig. Maar ik word er niet blij van. Het kost me teveel kruid. Maar ik besef me supergoed dat als er morgen een oorlog uitbreekt, dat zo'n soort creatieve baan als een van de eerste verdwijnt. Want niemand heeft luxe banen (gecreëerd om een maatschappij meer flair te geven in plaats van draaiend te houden) nodig.

Ik maak wat dat betreft nog een onderscheid tussen basis banen die de boel draaiende moeten houden, dan de flair banen die jus toevoegen (maar niet noodzakelijk en wel leuk zijn). En dan is er wat mij betreft een echte laag onzin banen die niet eens leukigheid toevoegen en een laag mensen bezighoudt die zichzelf vooral heel belangrijk vinden, maar als puntje bij paaltje komt, doodleuk gemist kunnen worden. Omdat de uitvoerende mensen het heel prima zonder ze blijken te kunnen stellen. Inderdaad de management controle laag.
Alle reacties Link kopieren
Coach is trouwens uit, nu is de trendbaan yoga-instructrice
Alle reacties Link kopieren
Ik het (basis)onderwijs zijn ook veel onzinnige banen bijgekomen. Ipv kleinere klassen en meer juffen, zijn er op elke school diverse mensen waarvan de baan alleen bekend staat onder een afkorting. Ik bekeek laatst de website van de school waar tot voor kort mijn kinderen zaten, waar was het aantal juffen 1op1 met het aantal onzinbaners
Noem eens voorbeelden van het basisonderwijs? Dat is iets te lang geleden voor mij.

Middelbaar onderwijs weet ik nog wel het eea van: docenten, 2 verschillende soorten congierges, een bak met dames die administratie en receptie beheren (en vaak onvriendelijk) en dan wat orthopedagogische medewerkers om ontsporende kids weer terug op de rails te krijgen. Vrij overzichtelijk geloof ik.
anoniem_354676 wijzigde dit bericht op 21-06-2018 10:18
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Verander manager (hoezo veranderen?)
vertrouwenspersoon (niemand die een vertrouwenspersoon vertrouwd)
zo wie zo veel manager waar we zonder kunnen toch?
you go girl
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic. Een tijd geleden had ik een dinertje met vrienden en we hadden het erover wie zijn baan een bullshit job vond. Het gezelschap bestond uit hoger opgeleide mannen en vrouwen met een interessant maatschappelijk leven en een brede interesse. Van de 10 mensen vonden er 7 dat ze een bullshit baan hadden. Functies varieerden van 'IT adviseur' en 'Projectmanager' tot 'team manager' en 'actuaris'. Ik vond het vrij schokkend dat zoveel mensen hun baan zo kwalificeren. Hoe kun je je dan motiveren? Zij zagen hun werk als bron van inkomsten, zekerheid met kleine kinderen en een hypotheek. Het leven ernaast was rijk met vrijwilligerswerk en andere projecten.

Dit dinertje is nu meer dan een jaar geleden en van die 7 mensen hebben nu vier hun baan opgezegd. Gelukkig maar. Ze zijn iets gaan doen wat er in hun ogen wel toe doet. Ik vraag me wel af of met een basis inkomen zij ook hun situatie veranderd zouden hebben.
Alle reacties Link kopieren
oh, oh, ik weet eentje, ik weet eentje :cheer:


oke, het is buiten Nederland, maar ik kom de volgende professie meermalen per week tegen:

Bij 'ons' in de supermarkten en grote warenhuizen……. nadat je al je spullen uit je winkelwagentje hebt gehaald en alles dus over de kassa hebt moeten laten schuiven, en alles dus afgerekend hebt… dan staat er bij de uitgang nog een 'security' medewerker ( of 2) :couple: die dan nog een knipje in je bon geven.

verder niets.

een knipje. Ze maken (net als vroeger in de trein) een knipje in je bon. Ze kijken niets na. Er valt ook niets na te kijken, want je kar of mandje mag niet mee naar buiten. maar awel, je krijgt nog wel een knipje.
HOE zinnig is dat?? :rofl:


En vergis je niet, ze staan er echt 8 tot 10 uur achter elkaar. Tjezus :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie dan de chief disruptive officer al?
En ja, daar kwam onze directeur vorige week echt mee, hadden we echt nodig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven