Werk & Studie alle pijlers

Burnout, al 1,5 maand ziek en niet ziek gemeld

11-02-2019 19:47 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een burnout en ben sinds begin januari ziek thuis.
Mijn werkgever is erg narcistisch en dit is mede daardoor dat ik in ziektewet ben gekomen.
Hij heeft mij nu al meerdere keren op gesprek laten komen op het werk met eigenlijk het verzoek om met wederzijdse goedkeuren van elkaar af te komen. Dit wilde hij graag om er maar snel vanaf te zijn. Ik heb een vaste aanstelling.
Hier heb ik voor bedankt, en gemeld dat ik gewoon ziek gemeld wil worden.
Vorige week heb ik hem dit gemeld. Wellicht heeft hij me nu wel ziektgemeld, dat weet ik dus niet.
Vraag 1: hoe kan ik dit nagaan ?
Vraag 2: mag hij mij de eerste maand ondanks dat ik wel ziek ben maar niet ziek heeft gemeld bij de arbo wel % van mijn loon inhouden vanwege ziekte ?

Ik heb dus ook nog steeds geen oproep oid van de arbo gehad.
Moet ik er zelf achter aan, snij ik me zelf in de vingers zolang ik niet ziekgemeld ben.

Iemand tips ??
Alle reacties Link kopieren
Heb je een rechtsbijstand verzekering werk deze kan je inschakelen of naar de vakbond.
Je kan zelf ook een afspraak maken bij de bedrijfsarts, deze kan ook vaak zien of je bent ziek gemeld.
Heb je je schriftelijk ziekgemeld?
Geen ontslag nemen. Idd juridisch advies vragen.

Je kunt trouwens ook zelf een afspraak maken met de arbo arts.

Je zou ook het UWV kunnen bellen en vragen wat je moet doen met het feit dat je maar niet wordt ziek gemeld.
Alle reacties Link kopieren
Echt juridische bijstand inschakelen.

Bij het juridisch loket kun je gratis juridisch advies krijgen, Google voor locaties.

Afhankelijk van je inkomen kun je met subsidie een advocaat krijgen.

Vraag iemand uit je omgeving om je re helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb rechtsbijstand, deze kan ik idd wel eens inschakelen.
Ik heb me telefonisch ziek gemeld zoals ik de voorschriften.
Tevens heb ik dit gesprek opgenomen.
Nee ik ga zeker geen ontslag nemen vandaar dat ik ook gewoon gezegt heb dat ik een ziekmelding wil. En dat ik totaal geen probleem heb met een bezoek aan de arbo.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat de diagnose officieel is gesteld. Heb je die al aan je werkgever overhandigd, eventueel per mail? En hoezo is je werkgever "narcistisch"?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Mandy81 schreef:
11-02-2019 21:10

Je kunt trouwens ook zelf een afspraak maken met de arbo arts.
Bij sommige werkgevers kan dit niet.

Ik kon dit niet. Alleen de werkgever kon contact hebben met de arbo dienst.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
11-02-2019 21:13
Ik neem aan dat de diagnose officieel is gesteld. Heb je die al aan je werkgever overhandigd, eventueel per mail? En hoezo is je werkgever "narcistisch"?
Diagnose hoef je niet te delen met de werkgever. Hier is een bedrijfsarts voor.
Alle reacties Link kopieren
Burnie1984 schreef:
11-02-2019 21:13
Ja ik heb rechtsbijstand, deze kan ik idd wel eens inschakelen.
Ik heb me telefonisch ziek gemeld zoals ik de voorschriften.
Tevens heb ik dit gesprek opgenomen.
Nee ik ga zeker geen ontslag nemen vandaar dat ik ook gewoon gezegt heb dat ik een ziekmelding wil. En dat ik totaal geen probleem heb met een bezoek aan de arbo.
Heel goed. Schakel je rechtsbijstand in!

Meld voor de zekerheid jezelf ook schriftelijk ziek, dan heb je bewijs. Maar dit zal je rechtsbijstand ook vast adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb idd geen diagnose hoeven overhandige. Dit is onzin. Je hoeft inhoudelijk niet eens in te gaan wat er allemaal speelt.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
11-02-2019 21:19
Heel goed. Schakel je rechtsbijstand in!

Meld voor de zekerheid jezelf ook schriftelijk ziek, dan heb je bewijs. Maar dit zal je rechtsbijstand ook vast adviseren.
Ik zal morgen de rechtsbijstand eens benaderen, bedankt voor de tip.
Is hij ook ergens afwezig en waar je je ziek kunt melden bij de vervanger? Zo niet, bij iemand boven hem?

Ziekmelding kun je checken onderaan je loonstrook.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
11-02-2019 21:14
Bij sommige werkgevers kan dit niet.

Ik kon dit niet. Alleen de werkgever kon contact hebben met de arbo dienst.
Dat mag al een tijdje niet meer. Medewerkers moeten anoniem gebruik kunnen maken van het spreekuur van de arboarts.
https://www.de-arbodienst.nl/arbowet/
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
11-02-2019 21:23
Dat mag al een tijdje niet meer. Medewerkers moeten anoniem gebruik kunnen maken van het spreekuur van de arboarts.
https://www.de-arbodienst.nl/arbowet/
Bedankt voor de info.
Mijn werkgever verzuimde dit alles.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
11-02-2019 21:23

Ziekmelding kun je checken onderaan je loonstrook.
Dat ligt vast aan je werkgever, ik ben best vaak ziek geweest terwijl ik bij verschillende organisaties werkte maar dit heeft echt nog nooit op mijn loonstrook gestaan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Op Mn loonstrook staat dus ziek over de periode januari, maar hij heeft mij niet ziek gemeld in deze periode dat gaat hij hoogstwaarschijnlijk pas nu doen.
Hij houd dus wel 5% loon in over januari.
Mijn vraag is mag dit ?
Alle reacties Link kopieren
Burnie1984 schreef:
11-02-2019 21:20
Ik heb idd geen diagnose hoeven overhandige. Dit is onzin. Je hoeft inhoudelijk niet eens in te gaan wat er allemaal speelt.
Je hoeft inhoudelijk geen info te geven, dat klopt. Heb je helemaal geen reden voor je afwezigheid door ziekte hoeven geven? Een werkgever zal toch wel willen weten of hij eventueel voor vervanging moet zorgen?
Maar in welk opzicht vind jij je werkgever "narcistisch"? Daar ben ik wel benieuwd naar. Nu komt het op mij over of hij mede-oorzaak van je burn out is.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ligt aan je CAO 70 -100 % doorbetaling.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in jullie CAO Burnie?
Hij heeft dus in ieder geval je ziekmelding verwerkt.
Is er een termijn waarbinnen je ziekgemeld moet worden bij een arbo-arts, als wg bijv eigen risicodrager is?

Sterkte, morgen rechtsbijstand bellen voor info dan weet je het zeker
Hebben jullie een loonadministratie? Daar kun je het ook navragen. Maar over januari sta je dus ziekgemeld?
Bedrijfsarts is meestal binnen 6 weken oproep.
Alle reacties Link kopieren
meestal misschien wel ja, maar ik ben een paar keer meerdere maanden ziek geweest, nooit een arbo-arts gezien en altijd 100% doorbetaald. Alleen de reiskosten niet, maar dat vond ik logisch.

Benieuwd naar het advies van je rechtsbijstand!
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
11-02-2019 21:42
Je hoeft inhoudelijk geen info te geven, dat klopt. Heb je helemaal geen reden voor je afwezigheid door ziekte hoeven geven? Een werkgever zal toch wel willen weten of hij eventueel voor vervanging moet zorgen?
Maar in welk opzicht vind jij je werkgever "narcistisch"? Daar ben ik wel benieuwd naar. Nu komt het op mij over of hij mede-oorzaak van je burn out is.
Daar is hij zeker mede oorzaak van.
Hij kan niet normaal met mensen omgaan, speelt collega’s tegen elkaar op. Als een ander een fout maakt dan is de tent te klein en ben je gedurende een periode de zondebok. Achter je rug om lullen, negatief en kleinerend doen over bepaalde personen. In een periode van 12 maanden zijn er 64 personen aangenomen, maar tevens ook het gat van de deur gezien. Als hij genoeg van ze had, dan maakt hij het zo bont dat ze zelf opstappen of een schuldgevoel krijgen dat ze niks waard zijn.
Gooit met dingen, als het even niet zo gaat zoals het moet. Nou zo kan ik nog wel even doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
11-02-2019 21:46
Hebben jullie een loonadministratie? Daar kun je het ook navragen. Maar over januari sta je dus ziekgemeld?
Nee dat hebben we niet echt, hij is de aangewezen persoon voor dit soort dingen en normaliter zou ik dat oppakken.
Ik ben wel ziekgemeld bij het bedrijf maar officieel heeft hij me die maand niet bij de wet van poortwachter ziekgemeld dat heeft hij mij zelf verteld want hij wilde afwachten of ik op zijn aanbod inging anders kon dat niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven