Werk & Studie alle pijlers

Business travel tips

18-04-2026 20:19 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb sinds een maand een nieuwe baan en reis nu ontzettend veel voor m'n werk. Hiervoor was ik gemiddeld eens per twee maanden op pad, maar nu toch zeker wel 2 a 3 weken per maand. Helemaal prima, want vind het ontzettend leuk, geen familie of kinderen en woon in een stad en land waaar ik toch (nog) geen sociaal leven heb. Ik reis zowel per (long distance) trein en vliegtuig, binnen en buiten Europa. Afgelopen week moest ik bv elke dag naar een andere stad, in 3 verschillende landen, elke dag ander hotel, vliegen, treinen, etc. En vaak zijn het enorm lange dagen, bv heel vroeg vliegen en dan tot 's avonds laat events met klanten.

Nu vind het nog een beetje lastig hoe energie te behouden, fit te blijven, maar ook wat is comfortablel etc. Ik dacht misschien er meer mensen die zoveel reizen en handige tips hebben over wat het business travel leven soms wat makkelijk maakt.
Ik zie op de socials best vaak mensen die tijdens een lange vlucht een gezichtsmasker opzetten. Lijkt me best lekker, maar dan wel alleen in business class :proud:
Bagage
Thuis in de badkamer je verzorgingsproducten.
En in de koffer een toilettas met verzorgingsproducten.
Dus niet steeds je tandpasta overhevelen van badkamerplankje naar bagage en weer terug. Maar twee aparte sets.
Edit: geldt ook voor een telefoonoplader. Eén telefoonoplader thuis, één telefoonoplader in je bagage.

Kleding
Zorg dat alles bij alles past.
Dus als je een broek en een blouse pakt, dan passen die bij elkaar.
Kleding van travelstof (kreukt niet): probeer eerst thuis uit, of dit bevalt.

Ontspanning
Heb je een lunchpauze waarin je geen klantcontact hebt? Dan kan je op je hotelkamer iets makkelijks eten. Ik had portieverpakkingen havermout bij me. Heet water uit de waterkoker erop en klaar. (En een hersluitbare zak studentenhaver. Daarna tanden poetsen!) Geen zin om in een restaurant te lunchen. Maar misschien vind jij eten buiten de deur juist ontspannend.
's Ochtends zwemmen kan ook lekker zijn.

Drinken
Geen alcohol. In het vliegtuig gewoon water drinken.

Slapen
Ik bejubel al jaren (op dit forum) oordoppen op maat, voor het geval je buren in het hotel uitbundig zijn.

[Iets persoonlijks verwijderd. TO heeft bijdrage al gelezen, dus niet meer nodig.]

En misschien een gekke tip. Neem een boek mee. Als je zit te wachten op een zakelijke relatie in een restaurant en je zit te lezen, zal je een aanknopingspunt hebben ("Wat lees je?") in plaats van te scrollen op je telefoon.

Op een congres ging ik altijd wandelen in de pauze. In de lunchpauze zit toch iedereen op zijn mobiele telefoon of met het eigen clubje te praten, dus niet echt geschikt om te netwerken. Althans, op de congressen waar ik was. Zie ook het topic over congressen (volgende post).
explorista wijzigde dit bericht op 02-06-2026 15:41
10.77% gewijzigd
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
En lees deze ook eens door.

werk-studie/congresbezoeken-leuker-make ... it=congres
Ik heb zelf geen ervaring en ook geen advies, maar ik las een keer dat iemand die voor de lol de hele wereld rondreisde daarmee gestopt was vanwege haar gezondheid. Ze merkte dat het moeilijk was om gezond te eten en regelmatig sporten lukte ook niet.
Explorista schreef:
18-04-2026 21:03
Bagage
Thuis in de badkamer je verzorgingsproducten.
En in de koffer een toilettas met verzorgingsproducten.
Dus niet steeds je tandpasta overhevelen van badkamerplankje naar bagage en weer terug. Maar twee aparte sets.
Edit: geldt ook voor een telefoonoplader. Eén telefoonoplader thuis, één telefoonoplader in je bagage.

Kleding
Zorg dat alles bij alles past.
Dus als je een broek en een blouse pakt, dan passen die bij elkaar.

Dit ja. Ik heb een doorzichtig plastic toilettasje met mijn toiletspullen max 100 ml, zodat ik altijd goed zit met security. Daar zitten ook standaard een nagelknipper, pincet en tandenragers bij.

Mijn extra set opladers zit in een etui dat ik ook zo mijn koffer in gooi. Sowieso aparte tasjes met bovenkleding en ondergoed / sokken / nachtkleding. Dat scheelt als je vaak moet in- en uitpakken.
laiskuri wijzigde dit bericht op 19-04-2026 10:43
8.64% gewijzigd
In mijn koffer zat dezelfde fotokader als degene die thuis op mijn nachtkastje stond.
In de zomermaanden ging ik meestal buiten lopen of wandelen voor het ontbijt. In de wintermaanden sprak ik soms af met een vriendin om tegelijk een online work-out te doen om elkaar wat te motiveren. Dan probeerde ik zeker wel om overdag ook naar buiten te gaan om daglicht te zien.
Ik heb ook een tijd gereisd voor werk maar wel minder frequent als jij beschrijft. Ik ken wel mensen die continue onderweg zijn. In andere tijdzones volgen zij bijvoorbeeld altijd gelijk het ritme van het land waar ze zijn.
Ik merkte zelf altijd dat het hielp een ritme aan te houden, dus regelmaat qua voeding en sport. En jezelf niet al teveel druk op leggen. Ik herinner me een vrije middag in een stad waarin ik nog niet veel was geweest waar ik in de bittere kou alle toeristische hotspots afvinkte. Ik had veel beter met een kop thee in de hotelkamer kunnen netflixen.
Bedankt voor alle tips. Veel dingen doe ik al, maar niet alles. Ik ga nu het andere topic ook even lezen en dan mn koffer weer inpakken, deze week maar 3 dagen op pad.
Edda schreef:
18-04-2026 21:28
Ik heb zelf geen ervaring en ook geen advies, maar ik las een keer dat iemand die voor de lol de hele wereld rondreisde daarmee gestopt was vanwege haar gezondheid. Ze merkte dat het moeilijk was om gezond te eten en regelmatig sporten lukte ook niet.
Zelfde hier. Ik zat constant in een andere tijdzone waardoor ik permanent met een jetlag zat en dus nooit fatsoenlijk kon uitrusten. Was wel echt een hele toffe baan en ben blij dat ik het heb gedaan. Tof als je de kans hebt om dit een tijd te doen TO!

Prioriteer dus wel echt voor zover je kunt je nachtrust. Geen alcohol (in ieder geval op werktrips), neem een multivitamine en vezel supplementen mee als je op plekken komt waar niet voldoende gezond eten voorradig is. Ik zweer trouwens ook bij de manta sleep mask voor in het vliegtuig en investeer in een goed nekkussen. Dat maakt heel veel uit. Oordoppen zijn hierboven al genoemd.
Vooral adviseer ik om te denken over je randvoorwaarden. Wat heb je nodig om dit te doen en leuk te vinden.

Voor mij goldt dat ik geen nachtreizen deed. Dan ben ik de volgende dag nikd waard. Liever de dag ervoor reizen, nacht in hotel goed slapen en dan op tijd aan de slag.

Ook ter plekke tijd maken voor sporten (wandelen of hardlopen werkt heel goed icm de komoot app) en eventueel wellness (als het hotel dit aanbood of iets in de buurt) hielp me in balans te blijven. Ik at vaak alleen als herstelmoment. En deed in een verloren uurtje wat sightseeing (walking tours waren mijn favoriet). De tijd in de trein/vliegtuig besteedde ik om voor te bereiden en zaken af te maken. Als ik niet anders kon dan snachts reizen dan nam ik een borrel en een slaappil en sliep ik het hele stuk, zeker bij lange reizen heel fijn.

Oh en minimaal gesleep met koffers in de metro maar gewoon een taxi nemen. Metro etc is bezuinigen die ten koste ging van mijn energie.
Investeer in goede koffers en handbagage. En kijk op YouTube naar filmpjes over wat handig is om mee te nemen. Spaar punten of overleg met je werkgever over het standaard gebruik maken van de lounge op luchthavens. Je wilt niet continu uren tussen de gewone vakantiegangers rondhangen op vieze en slechtzittende stoelen.

Investeer in fijne maar nette reiskleding. Werk met soepele stoffen en laagjes. En draag altijd hetzelfde tijdens het reizen. Dan hoef je daar nooit over na te denken.

Neem standaard een dunne deken, oordoppen met geluidsdemping, een masker en nekkussen mee in reisformaat. Neem een reisflacon van je favoriete pillowspray van thuis mee. Of een mini geurkaars etc. Dat maakt een ruimte meer thuis en ontspannen. En zorg voor een flesje handwas voor vlekken.

Zorg voor routine op reis. Het is geen vakantie. Dus plan sport, gezond ontbijten en ontspanning in. Ga dagelijks even buiten wandelen. Ook bij slecht weer.

Besef dat dit soort banen tijdelijk zijn. Er zijn weinig mensen die dit langdurig kunnen doen omdat het een aanslag is op je gezondheid. Zowel lichamelijk als mentaal. Bekijk per jaar of half jaar of het nog voldoening geeft. En Investeer in een goed netwerk zodat je er makkelijk uit kunt stappen.
evelien2010 wijzigde dit bericht op 19-04-2026 14:58
Reden: .
7.35% gewijzigd
Toen mijn vriend nog veel voor zijn werk reisde hadden we idd standaard toegang tot de lounges. Heerlijk, gewoon goede stoelen en lekkere hapjes. Dan is zelfs een stop van een paar uur niet erg.
Hij had zelf de gewoonte om in ‘werkkleren’ te reizen en had dus wat fatsoenlijks om aan te trekken toen zijn koffer eens niet mee kwam. De keren daarna deed hij ook schoon ondergoed en wat toiletartikelen in zijn handbagage. Die zijn lastig aan te schaffen als je om 23.00 uur ergens aankomt en je koffer is er niet.
Helaas worden de lounges ook een stuk minder op veel vliegvelden door allerlei bezuinigingen. En daar komt nog bij dat luchtvaartmaatschappijen actief toegang tot de lounges verkopen aan economypassagiers (die normaal niet naar de lounges kunnen, tenzij ze frequent flyer zijn) waardoor het een stuk drukker wordt in de lounges.
Voor mij werkt het goed om heldere prioriteiten te stellen. Vaak is dat werk en slaap, en dan pas ik sporten, sightseeing en eten er om heen. Qua eten heb ik ook altijd van die energy bars bij me, dat kan prima een maaltijd vervangen mocht het nodig zijn.
Excuus voor de late reactie. Bedankt nog voor alle tips, heb ik zeker wat aan. Heb ondertussen van zoveel artikelen een 2e aangeschaft zodat ik niet steeds alles sta over te hevelen van de badkamer naar de koffer en terug.

Komende weken weer ongeveer 80% op pad. Ik vind het super leuk, en het is wel vermoeiend maar wel de moeite waard!
Wat leuk, dat je een update geeft.

You go, girl!
Nog een tip. Ik ben afgelopen zomer naar de westkust van Amerika gevlogen, niet voor werk overigens. Ik had een noice cancelling koptelefoon mee, heb die in het vliegtuig opgezet en mezelf 'gedwongen' om mijn ogen dicht te doen als het rustig was in het vliegtuig. Daardoor heb ik waarschijnlijk nog wel wat geslapen tussendoor, of in ieder geval een soort halve slaap / waak toestand. Hoe dan ook, ik heb helemaal geen last gehad van een jetlag. Vanzelfsprekend ben ik daar wel meteen naar buiten gegaan, in het zonlicht en me aan het lokale ritme gehouden.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
In plaats van te lopen hanessen met je laptop of iPad; koop een Android stick

https://amzn.eu/d/0hLJN3sB

Maakt van elke hotel TV een smart TV met je favoriete streaming-apps.
Administratie afhandelen op momenten tussendoor: ik scan standaard mijn bonnetjes direct in de app, zodat ze klaarstaan zodra de uitgaven op mijn creditcard binnenkomen.

Als het vliegveld het aanbiedt: securityslot boeken. (Meer hier die afgelopen week weer last hadden bij security op Schiphol? Ik had bijna mijn vlucht gemist :-x )
TostadaDeAtun schreef:
13-05-2026 20:49
Komende weken weer ongeveer 80% op pad. Ik vind het super leuk, en het is wel vermoeiend maar wel de moeite waard!

Als je werk leuk is, dan voelt het reizen minder zwaar. Wordt het wel rustiger in de zomerperiode?

Succes komende weken!
TostadaDeAtún, hoe was het afgelopen week? Ben je wel het weekend thuis?

Ik ben na een paar intensieve dagen ook weer terug. Gelukkig wel een evenement in eigen land gehad, dus lekker Nederlands praten.
Mbree schreef:
23-05-2026 08:08
In plaats van te lopen hanessen met je laptop of iPad; koop een Android stick

https://amzn.eu/d/0hLJN3sB

Maakt van elke hotel TV een smart TV met je favoriete streaming-apps.
Wat een leuke tip!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven