Werk & Studie alle pijlers

cadeau bij pensionering werknemer

28-02-2026 10:28 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben eigenaar van een klein, jong bedrijf en heb een aantal werknemers in dienst. Omdat mijn organisatie nog niet zo lang bestaat en er in onze cao niets over te vinden is, tast ik in het duister met betrekking tot het afscheid en het cadeau van een collega die met pensioen gaat. Het plan is nu om hem te verrassen met een etentje met zijn vrouw en kinderen en alle collega's met aanhang. Uiteraard komt er een mooi praatje en ik heb een passend boek voor hem gekocht.
Ik weet echter niet of het gebruikelijk is dat er nog een geldbedrag wordt aangeboden. Ik ken niet zoveel oude mensen en mijn ouders zijn alweer van een leeftijd en gezondheid dat ze niet meer weten hoe dat bij hun is gegaan. Daarom, dames van het viva-forum: wat kreeg jij van je werkgever toen je met pensioen ging, of je partner, of je ouders, of misschien heb je zelf weleens een afscheid voor een pensionado georganiseerd?
Alles kan! En aangezien jouw bedrijf niet groot is en nog nog niet lang bestaat en medewerking dus weinig dienstjaren zal hebben bij jou, zou ik me er niet zo druk om maken. Een etentje en een leuk afscheidscadeau is hartstikke attent!

Weet je iets over hobby’s of pensioenplannen? Een gericht cadeau is leuker dan een klein geldbedrag imo.
Ja, uiteraard weet ik wat zijn hobby's en plannen zijn, ik heb een mooi boek voor hem gekocht wat zeker in de smaak zal vallen.
Hier doorgaans vanuit het bedrijf een geldbedrag (vaak in de vorm van kadobonnen), bloemen, taart, etentje/borrel/receptie en namens de collega's een persoonlijk kado.
Een bos bloemen is ook een goede, Brutalmmaculata, altijd feestelijk.
Ik zou het gewoon erbij laten en een leuke, korte speech voorbereiden. Met een aantal typerende gebeurtenissen op de werkvloer en wat aardige woorden en wensen voor zijn/haar toekomst, dat werknemer en expertise gemist gaan worden, etc.

En dan doe je echt VEEL. Hoeveel verhalen ken je wel niet van mensen bij een gerenommeer bedrijf die weggestuurd werden met een doosje Merci?
Dat is dus mijn angst, Harkjes, dat ik als een knieperd te boek sta.
Harkjes schreef:
28-02-2026 10:48
Ik zou het gewoon erbij laten en een leuke, korte speech voorbereiden. Met een aantal typerende gebeurtenissen op de werkvloer en wat aardige woorden en wensen voor zijn/haar toekomst, dat werknemer en expertise gemist gaan worden, etc.

En dan doe je echt VEEL. Hoeveel verhalen ken je wel niet van mensen bij een gerenommeer bedrijf die weggestuurd werden met een doosje Merci?
Heel erg weinig.
Maar hoe kan iemand jou een knieperd vinden als je dit allemaal doet voor iemand die zo kort in dienst is?

Bij decennia lang zou ik het aan de magere kant vinden, maar nu is het absoluut niet knieperig.

En ik ‘proef’ heel erg dat je het goed wilt doen. Maar je bedrijf is nog jong (en je moet wss nog groeien in winst, bedrijfskapitaal, etc). Dus wees niet zo streng voor jezelf.

Ze zullen dit waarderen, echt.
Zo kort, zo kort, hij is er vanaf het begin bij, net voor corona ben ik gestart.
Harkjes schreef:
28-02-2026 10:48
. Hoeveel verhalen ken je wel niet van mensen bij een gerenommeer bedrijf die weggestuurd werden met een doosje Merci?

eh..geen een.
Maar etentje, kado en bloemen lijkt me echt helemaal prima. Niks knieperig aan.
Bij ons krijg je nog wel een bedrag (maandsalaris extra geloof ik) en mag je voor €750 een feestje vieren.

Bloemen, boek en etentje klinkt prima. Zeker als je een klein bedrijf bent en nog niet zo lang bestaat. Het is niet dat de persoon na 40 dienstjaren vertrekt.

Verder kunnen de collega's zelf ook nog iets doen. Geld inzamelen en bijvoorbeeld de werkplek nabootsen van lego met alle collega's verwerkt als legopoppetje, een mooi pensioenpakket, borrelpakket of iets anders. Vaak is de aandacht belangrijker dan het cadeau.

En ja ik ken iemand die in een groot bedrijf zonder afscheid na 40 jaar met pensioen ging. Die heeft echt verdriet gehad. Dan kun je nog een leuk bedrag op je bank krijgen, maar feestelijk is het allerminst.
Je kunt ook iets symbolisch verzinnen waarvan je een traditie kunt maken. Bij ons krijgen pensionado’s een gegraveerd beeldje van twee handenschuddende personen als afscheid. Naast bloemen van de directie en een kaart en cadeaus van hun team. Cadeaubedrag van de teams meestal € 5-10 per persoon. Een geldbedrag alleen bij jubilea, ook niet zuinig 1/2 maandloon bruto bij 25 en een heel maandloon netto bij 40 jaar.
Oh, het budget voor een etentje of receptie à € 1000 was ik nog vergeten te noemen.
kamillet wijzigde dit bericht op 28-02-2026 11:37
9.41% gewijzigd
Zo'n beeldje zou ik echt verschrikkelijk vinden. Wat moet je daar nou mee?
Ik denk dat je het heel goed en passend doet op deze manier. Belangrijk is verder dat hij voortaan altijd jullie als laatste werkgever heeft gehad. Dus een jaarlijkse kaart voor zijn verjaardag en een presentje met kerst (of uitnodiging voor de kerstborrel) wordt waarschijnlijk erg gewaardeerd.
Beter een half motto....
Bij ons is het: bloemen
En borrel/etentje met collega's twv 1000 euro.
Oh en geef geen geld uit aan: hihi-nu-ben-je-oud-lol
Geen geraniums om achter te gaan zitten of gebitsglas
BeeDifferent schreef:
28-02-2026 11:31
Mijn partner heeft ook zo'n beeldje gekregen. Het staat stof te vangen op de slaapkamer. Ik vind hem vreselijk lelijk maar partner is er blij mee :facepalm:
Ik vind dat je t al heel goed doet.
Misschien nog een aandenken van de tijd dat hij er gewerkt heeft?
Heb je misschien foto s van eerdere uitjes / werkzaamheden? Een kleine compilatie afdrukken.
BeeDifferent schreef:
28-02-2026 11:31
En allemaal hetzelfde beeldje ook nog kennelijk? Weinig origineel.
Mijn vader kreef toen hij met pensioen ging een fotocollage van foto's die op het werk zijn genomen. Die staat nog steeds in de woonkamer. Het is persoonlijk en dat maakt het mooi. Het is geen grote collage. Die zet je denk ik niet zo snel neer.
Lila-Linda schreef:
28-02-2026 11:34
Oh en geef geen geld uit aan: hihi-nu-ben-je-oud-lol
Geen geraniums om achter te gaan zitten of gebitsglas
Ik heb nog nooit een collega zo horen bulderlachen toen hij van een collega een geranium en een spionnetje kreeg.
Bij een pensioneringsfeestje waar ik bij was kreeg de pensionado een fotoboek.
Vrouw, kinderen en personeel hadden daarvoor allemaal foto's en tekst aangeleverd en hadden allemaal 2 pagina's met (werk gerelateerde) herinneringen.
Echt super leuk en heel persoonlijk.
Mijn echtgenoot had vorig jaar een collega die met pensioen ging. We hebben een royale vrijdagmiddag borrel gehouden inclusief foodtruck en familie was er ook bij.

Nu heb ik een man die echt van elke zucht en scheet een foto maakt, dus we hadden vóór het afscheid al gigantisch veel foto's af laten drukken. Hier een dik fotoalbum van gemaakt. Gewoon op de ouderwetse manier.
Collega raakte behoorlijk geëmotioneerd en waardeerde het enorm.

Maar ja, je moet die foto's dan wel hebben natuurlijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven