Werk & Studie alle pijlers

Carrièreswitch —> Social work

14-01-2020 08:07 35 berichten
Beste allen,

Ik ben midden 30 werkzaam in de gezondheidszorg als operatieassistent(hbo).
Ooit ben ik begonnen met de opleiding SPH om praktische redenen heb ik deze toen na een half jaar moeten beëindigen. Inmiddels is dit de opleiding social work geworden en heb deze richting nooit los kunnen laten.
De opleiding social work wordt in de flexibele deeltijd variant aangeboden. Als vereiste wordt gesteld dat je een baan/ stage hebt in het brede sociale domein van minstens 16 uur. Daarbij kan ik mijn uren als operatieassistent terugschroeven naar 20 uur, 2 om 3 dagen werken. Dit is dus haalbaar echter moet het wel een betaalde baan/ stage zijn omdat ik het anders financieel niet red.
Levenservaring heb ik voldoende echter staat dit niet op mijn CV zo wordt het een uitdaging om aan een betaalde werk/ stageplaats te komen in de sociale richting. Maar ga de uitdaging graag aan. Ik ben woonachtig in regio Rijnmond. Wie o wie heeft er een tip voor mij.
Het is best moeilijk om in het sociale domein betaald aan de slag te gaan zonder diploma's. Veel functies worden ingevuld door vrijwiliggers.

Ik doe een thuisopleiding sph, gaat niet xo goed numaar irrelevant en heb dus ook wat zitten snuffelen.

Het enige wat ik toen kon vinden is woonbegeleider worden bij zorginstellingen voor mensen met een verstandelijke beperking. Vond ik heel vreemd, dat je bij zo'n kwetsbare doelgroep geen diploma hoeft te hebben.

Je zou eventueel contact op kunnen nemen met de gemeente waar je woont voor de sociale kaart. Daar staan talloze lokale organisaties op vermeld, je kunt dan een hoop open brieven schrijven, wie weet wat daar uit komt?

Eventueel een balletje opgooien in het ziekenhuis waar je nu werkt? Misschien kan je je functie combineren.

Daarnaast... je persoonlijke levenservaring kun je niet zomaar op een cliënt toepassen.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
14-01-2020 08:33
Het is best moeilijk om in het sociale domein betaald aan de slag te gaan zonder diploma's. Veel functies worden ingevuld door vrijwiliggers.

Ik doe een thuisopleiding sph, gaat niet xo goed numaar irrelevant en heb dus ook wat zitten snuffelen.

Het enige wat ik toen kon vinden is woonbegeleider worden bij zorginstellingen voor mensen met een verstandelijke beperking. Vond ik heel vreemd, dat je bij zo'n kwetsbare doelgroep geen diploma hoeft te hebben.

Je zou eventueel contact op kunnen nemen met de gemeente waar je woont voor de sociale kaart. Daar staan talloze lokale organisaties op vermeld, je kunt dan een hoop open brieven schrijven, wie weet wat daar uit komt?

Eventueel een balletje opgooien in het ziekenhuis waar je nu werkt? Misschien kan je je functie combineren.

Daarnaast... je persoonlijke levenservaring kun je niet zomaar op een cliënt toepassen.
Dit vind ik een goede. In de veel ziekenhuizen heb je medisch maatschappelijk werk. Dan ben je toch nog in een bekende omgeving.
Je zou ook kunnen zoeken naar organisaties die op zoek zijn naar een leerling. Dit is vaak wel betaalt, maar de organisatie verwacht dan ook wat van je.
Wie wat wil die moet wat.
Heb je al een idee wat je uiteindelijk wil gaan doen?
Ik heb jaren geleden de opleiding Social Work gedaan. Wij waren geloof ik het eerste jaar waarbij SPH, MWD en CMV waren samengevoegd tot één opleiding. Mijn ervaring is dat de opleiding daardoor zo breed werd, dat het heel moeilijk was om daarna een passende baan te vinden. Ik wist van heel veel een beetje, maar had weinig specifieke kennis of ervaring.
We zijn inmiddels jaren verder en de arbeidsmarkt is ook veranderd, maar misschien wel goed om van te voren te bedenken wat je uiteindelijk precies wil gaan doen en daar nu je baan en keuzevakken al op aan te passen.
Ik moet inderdaad na mijn propedeuse een afstudeerrichting kiezen. Generalist, jeugdwerker of GGZ agoog.

De laatste twee zijn vaak heftigere / kwetsbaardere doelgroepen. In de GGZ kun je pas in je derde studiejaar stage gaan lopen, laat staan een betaalde functie.

Het werkveld is inderdaad ontzettend breed, maar als je uiteindelijk bv met verslaafden wil werken acht ik de kans klein dat je daar nu al een betaalde baan voor kunt vinden.

Heeft de opleiding verder eisen gesteld aan het werk? Wat voldoet wel of niet? Gaat het om de opdrachten uit kunnen voeren, is het meteen de stage?
Of kun je ook nog vrijwilligerswerk doen voor eventuele opdrachten?
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje schreef:
14-01-2020 09:20
Dit vind ik een goede. In de veel ziekenhuizen heb je medisch maatschappelijk werk. Dan ben je toch nog in een bekende omgeving.
Je zou ook kunnen zoeken naar organisaties die op zoek zijn naar een leerling. Dit is vaak wel betaalt, maar de organisatie verwacht dan ook wat van je.
Maar maatschappelijk werk is wel iets anders dan sph. Dan zul je toch richting mwd moeten.
Alle reacties Link kopieren
iets betaald vinden zal lastig zijn in dit domein. Heb je een partner met inkomen of ben je alleen?
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt erg lastig, ik doe hetzelfde werk als jou en heb daarnaast ook een sph diploma (ca. 20 jaar oud). Het is mij tot dusver niet gelukt daar werk mee te vinden. Dus dat wordt denk ik zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik ga me iig laten omscholen.
@Ghost: kan dat er niet mee te maken hebben dat je diploma zo lang geleden is behaald? Heel het sociale domein is door elkaar geschud door 'welzijn nieuwe stijl', invoeren van de wmo etc.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
14-01-2020 17:42
@Ghost: kan dat er niet mee te maken hebben dat je diploma zo lang geleden is behaald? Heel het sociale domein is door elkaar geschud door 'welzijn nieuwe stijl', invoeren van de wmo etc.

Waarschijnlijk wel + dat ik weinig ervaring in dat werkveld heb. Maar als TO al niet eens een diploma heeft, lijkt me dat nog moeilijker. Betaalde stages zijn sowieso lastig, dan kun je nog beter een leer/werk plek zoeken.
Ja dat is waar. Enerzijds een groot tekort aan professionals, anderzijds is het lastig om uberhaupt een professional te worden...
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik doe de opleiding Social Work deeltijd.
Mijn vooropleiding is MMZ4. Dus ik werk al in het werkveld.
Soms bieden ze op mijn werk wel een werken/leren plek aan. Ook als je geen diploma in het sociale domein hebt, kun je solliciteren.
Het gaat daarbij wel om een werken/leren plek voor de MBO opleiding SAW4.
Misschien kun je eerst zoiets gaan doen, en daarna naar de HBO opleiding Social Work. Het is vaak makkelijker om een werken/leren plek te vinden voor een mbo opleiding.

Als je echt graag HBO Social Work wil gaan doen, dan is het misschien een idee om open sollicitaties naar verschillende bedrijven te sturen.
Wie weet zien ze er wat in, en geven ze je die kans!
Als operatieassistent heb je neem ik aan toch al een diploma?
Al is het in een hele andere richting, soms kan dat wel in je voordeel werken omdat je bepaalde kennis al in huis hebt.

Verder weet ik dat ze bij verschillende zorginstellingen leerlingplekken hebben (ook voor social work). weliswaar tegen een leerlingensalaris, maar opleiding wordt vaak ook door werkgevers vergoed. Misschien een optie om naar leerlingplekken te kijken?
Alle reacties Link kopieren
Geesina schreef:
14-01-2020 11:34
Maar maatschappelijk werk is wel iets anders dan sph. Dan zul je toch richting mwd moeten.
Social work is beide ;)
Alle reacties Link kopieren
Gebruikersnaam004 schreef:
16-01-2020 01:56
Als operatieassistent heb je neem ik aan toch al een diploma?
Al is het in een hele andere richting, soms kan dat wel in je voordeel werken omdat je bepaalde kennis al in huis hebt.

Verder weet ik dat ze bij verschillende zorginstellingen leerlingplekken hebben (ook voor social work). weliswaar tegen een leerlingensalaris, maar opleiding wordt vaak ook door werkgevers vergoed. Misschien een optie om naar leerlingplekken te kijken?

Met je ok diploma heb je weinig voordeel in andere sectoren omdat het zo specifiek is. Waar ik vooral tegen aan loop is dat men geen/weinig inzicht heeft van wat het werk inhoudt en welke competenties je hiervoor in huis moet hebben.
ghost79 wijzigde dit bericht op 17-01-2020 22:09
1.75% gewijzigd
Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan HBO maatschappelijk werk, het oude social work. Ik heb een generalistisch profiel gekozen en ik werk nu alsnog in de GGZ. In de forensische setting richting verslavingszorg. Er zijn banen genoeg en er is voor ieder wel wat wils, dus als je de opleiding deeltijd kunt doen dan zou ik het zeker aanraden.
Ghost79 schreef:
17-01-2020 11:53
Met je ok diploma heb je weinig voordeel in andere sectoren. Waar ik vooral tegen aan loop is dat men geen/weinig inzicht heeft van wat het werk inhoudt en welke competenties je hiervoor in huis moet hebben.
Misschien is een vaardigheden cv dan een idee?
Alle reacties Link kopieren
Hou er ook rekening mee dat je het instellingstarief moet betalen. En dat loopt uiteen van 4500-8500 per jaar. Social Work is namelijk geen zorg en geen onderwijs. Nu zou je voor een andere zorg opleiding ook het hogere tarief moeten betalen, aangezien je al een opleiding in die sector genoten hebt.

Voor mbo opleidingen geldt deze regel niet, die kun je tegen het lage tarief volgen.
Alle reacties Link kopieren
spuka schreef:
17-01-2020 13:16
Hou er ook rekening mee dat je het instellingstarief moet betalen. En dat loopt uiteen van 4500-8500 per jaar. Social Work is namelijk geen zorg en geen onderwijs. Nu zou je voor een andere zorg opleiding ook het hogere tarief moeten betalen, aangezien je al een opleiding in die sector genoten hebt.

Voor mbo opleidingen geldt deze regel niet, die kun je tegen het lage tarief volgen.
Social work valt toch onder de zorg? Misschien niet de faculteit zorg maar alle banen die je kan uitvoeren met een social work diploma zijn wel degelijk banen in de zorgsector (verslavingsZORG, jeugdZORG, gehandicaptenZORG, ouderenZORG) alleen meer gericht op het psychische dan het lichamelijke.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je geen MBO4 opleiding volgen via de BBL route? Deze wordt vaak betaald en dan heb je meteen een baan.
Hierna kun je dan deeltijd SW gaan volgen. Dan heb je die baan al.

En anders ergens onbetaald stage gaan lopen. Dat zal niet zo moeilijk zijn. Dan moet je alleen kijken of dat financieel haalbaar is voor jou/jullie.
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
17-01-2020 13:40
Social work valt toch onder de zorg? Misschien niet de faculteit zorg maar alle banen die je kan uitvoeren met een social work diploma zijn wel degelijk banen in de zorgsector (verslavingsZORG, jeugdZORG, gehandicaptenZORG, ouderenZORG) alleen meer gericht op het psychische dan het lichamelijke.
Nee, Social Work valt in het croho-register onder gedrag en maatschappij.

En voor TO geldt dat zij al een opleiding in de gezondheidszorg heeft gedaan.
spuka wijzigde dit bericht op 17-01-2020 19:37
Reden: typo
2.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geesina schreef:
14-01-2020 11:34
Maar maatschappelijk werk is wel iets anders dan sph. Dan zul je toch richting mwd moeten.
MWD en SPH bestaan niet meer. Dit is nu social work. Daarnaast kreeg je vroeger volgens mij bij beiden op je diploma 'bachelor of social work'.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
spuka schreef:
17-01-2020 19:17
Nee, Social Work valt in het croho-register onder gedrag en maatschappij.

En voor TO geldt dat zij al een opleiding in de gezondheidszorg heeft gedaan.

Het diploma ok assistent is geen erkende hbo opleiding omdat het een 3 jarige interne opleiding betreft. Op papier zal dit dus haar eerste opleiding zijn. Bij mij staat in studielink ook alleen de sph vermeld.

TO; als dit echt graag is wat je wilt, zou ik voor een deeltijdopleiding gaan of voor werken en leren.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
17-01-2020 22:05
Het diploma ok assistent is geen erkende hbo opleiding omdat het een 3 jarige interne opleiding betreft. Op papier zal dit dus haar eerste opleiding zijn. Bij mij staat in studielink ook alleen de sph vermeld.

TO; als dit echt graag is wat je wilt, zou ik voor een deeltijdopleiding gaan of voor werken en leren.
Aha, dan trek ik mijn waarschuwing voor 't instelling tarief in.

TO, in welke regio woon je cq welke Hogescholen zouden in aanmerking komen? Een aantal hogescholen biedt ook duale trajecten aan en werken daarin samen met instellingen in de regio. Bij deze instellingen zou je dan kunnen solliciteren naar een opleidingsplek.
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
17-01-2020 12:33
Ik ben vorig jaar afgestudeerd aan HBO maatschappelijk werk, het oude social work. Ik heb een generalistisch profiel gekozen en ik werk nu alsnog in de GGZ. In de forensische setting richting verslavingszorg. Er zijn banen genoeg en er is voor ieder wel wat wils, dus als je de opleiding deeltijd kunt doen dan zou ik het zeker aanraden.

Mag ik jou daar een speciefieke vraag over stellen?
Kun je met een social work diploma uiteindelijk als maatschappelijk werker in een ziekenhuis werken?
Girls compete with each other, women empower one another

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven