Carrièreswitch vanuit basisonderwijs
woensdag 2 september 2026 om 07:11
Wil je iets heel anders gaan doen en is daar een opleiding voor nodig? Of wil je iets in het verlengde van het onderwijs, maar niet meer voor de klas?
Vanuit het basisonderwijs zijn er bijv mogelijkheden bij bibliotheken, musea, theaters (denk educatieve programmas). Partner heeft zo'n soort overstap gemaakt.
Vanuit het basisonderwijs zijn er bijv mogelijkheden bij bibliotheken, musea, theaters (denk educatieve programmas). Partner heeft zo'n soort overstap gemaakt.
woensdag 2 september 2026 om 09:24
woensdag 2 september 2026 om 10:19
Ja denk het wel. Heb je dezelfde pb gestuurd.Butterfly_fly schreef: ↑02-09-2026 09:30Zou die ook van toepassing zijn voor een overstap vanuit het VO? Dan ben ik namelijk geïnteresseerd.
woensdag 2 september 2026 om 10:20
woensdag 2 september 2026 om 10:20
Dit dus.Mugske schreef: ↑02-09-2026 07:11Wil je iets heel anders gaan doen en is daar een opleiding voor nodig? Of wil je iets in het verlengde van het onderwijs, maar niet meer voor de klas?
woensdag 2 september 2026 om 10:43
Daarnaast zijn er ook beroepen/functies waar je een traineeship kunt volgen. Ik ben bijvoorbeeld softwaretester en ben overgestapt vanuit de accountancy. Een van mijn collega's komt uit de fysiotherapie en een ander was leraar in het voortgezet onderwijs. Testers zijn 9 van de 10 keer zijinstromers en als je goed kunt communiceren, dan heb je echt een streepje voor.Mugske schreef: ↑02-09-2026 07:11Wil je iets heel anders gaan doen en is daar een opleiding voor nodig? Of wil je iets in het verlengde van het onderwijs, maar niet meer voor de klas?
Maar er zijn echt veel beroepen waar geen specifieke opleiding voor is en waar je echt gebruik van je huidige competenties kunt maken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 2 september 2026 om 11:11
Heb je daar een heel nieuwe opleiding voor gedaan of bijv. via een bedrijf? Ik wil dat ook graag, maar weet de weg niet zo goed.dianaf schreef: ↑02-09-2026 10:43Daarnaast zijn er ook beroepen/functies waar je een traineeship kunt volgen. Ik ben bijvoorbeeld softwaretester en ben overgestapt vanuit de accountancy. Een van mijn collega's komt uit de fysiotherapie en een ander was leraar in het voortgezet onderwijs. Testers zijn 9 van de 10 keer zijinstromers en als je goed kunt communiceren, dan heb je echt een streepje voor.
woensdag 2 september 2026 om 12:26
Basisonderwijs wil je dus niet meer. Stap 1 is uitzoeken wat je wél wilt. Ik heb veel tijd doorgebracht op vacaturesites, maar de vacature voor "wat anders" ben ik nog niet tegengekomen.
Biedt je werkgever je iets van loopbaanontwikkeling? Heb je anders iets aan het =https://www.werkcentrum.nl/Werkcentrum? Als je voor jezelf duidelijk hebt waar je jezelf wel ziet werken, dan wordt je zoektocht (en onze input) een stuk gerichter.
Biedt je werkgever je iets van loopbaanontwikkeling? Heb je anders iets aan het =https://www.werkcentrum.nl/Werkcentrum? Als je voor jezelf duidelijk hebt waar je jezelf wel ziet werken, dan wordt je zoektocht (en onze input) een stuk gerichter.
woensdag 2 september 2026 om 12:35
Geen overstap vanuit onderwijs, maar ander werkveld - en ook overgestapt naar een andere functie; het kan dus heel goed. Dit vond ik een aanrader: https://welten.nl/carriereswitch
woensdag 2 september 2026 om 14:30
Ik heb dit via een bedrijf, nou ja Overheid, gedaan. Een traineeship is eigenlijk gewoon: leren in de praktijk. Afhankelijk van het beroep dat je kiest, kan hier een theoretisch deel bijzitten. Dit kan aan het begin van het traject zitten of bijvoorbeeld elke week een dag of zo. Dit is vergelijkbaar met een BBL-opleiding. Alleen traineeship zijn vaak niet gekoppeld aan een opleidingsinstituut.ScullylovesM schreef: ↑02-09-2026 11:11Heb je daar een heel nieuwe opleiding voor gedaan of bijv. via een bedrijf? Ik wil dat ook graag, maar weet de weg niet zo goed.
Ik heb dit via de Belastingdienst gedaan, maar er zijn ook andere 'commerciële' aanbieders. Calco IT is een bekende in de Randstad Calco website. Voor de Overheid kun je oa hier kijken: Traineeships RIjksoverheid
dianaf wijzigde dit bericht op 07-09-2026 10:17
0.05% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 3 september 2026 om 08:47
dianaf schreef: ↑02-09-2026 14:30Ik heb dit via een bedrijf, nou ja Overheid, gedaan. Een traineeship is eigenlijk gewoon: leren in de praktijk. Afhankelijk van het beroep dat je kiest, kan hier een theoretisch deel bijzitten. Dit kan aan het begin van het traject zitten of bijvoorbeeld elke week een dag of zo. Dit is vergelijkbaar met een BBL-opleiding. Alleen traineeship zijn vaak niet gekoppeld aan een opleidingsinstituut.
Ik heb dit via de Belastingdienst gedaan, maar er zijn ook andere 'commerciële' aanbieders. Calco IT is een bekende in de Randstad Calco website. Voor de Overheid kun je oa hier kijken: [urlhttps://www.werkenvoornederland.nl/starters/traineeships]Traineeships RIjksoverheid[/url]
Inderdaad bij de Belastingdienst. Daaraan nemen mensen van alle leeftijden deel. De vorige keer was de jongste 22 jaar en de oudste 55 jaar.
Calco is een bekende. Verschillende collega´s zijn omgeschoold via Calco. Bijvoorbeeld iemand die Bewegingswetenschappen had gestudeerd en nu Product Owner is.
En ga eens een kopje drinken bij Polteq. Dat is een leuke werkgever, met een gedegen opleiding.
https://www.polteq.com/opleidingen/trai ... re-tester/
Opleidingseis is iedereen met HBO/WO werk- en denkniveau en affiniteit met IT.
Als je in de richting onderwijs wil blijven, dan kan je Adviseur Leren en Ontwikkelen worden. Elke grote organisatie heeft dergelijke functies, voor interne opleidingen.
https://www.uwv.nl/nl/werken-bij/vacatu ... 006JBXNMA4
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
vrijdag 4 september 2026 om 22:30
Dank voor de reacties.
Ik zoek het meer in een voorlichtende, adviserende, dienstverlenende of helpende richting.
Niet meer in lesgeven, entertainen of creativiteit en ik wil thuis klaar zijn met mijn werk.
Ik ga me even verdiepen in de tips die jullie hebben gegeven. Dank!
Mochten er nog meer tips of ervaringsverhalen zijn dan hoor ik het ook graag, mag ook via pb.
Ik zoek het meer in een voorlichtende, adviserende, dienstverlenende of helpende richting.
Niet meer in lesgeven, entertainen of creativiteit en ik wil thuis klaar zijn met mijn werk.
Ik ga me even verdiepen in de tips die jullie hebben gegeven. Dank!
Mochten er nog meer tips of ervaringsverhalen zijn dan hoor ik het ook graag, mag ook via pb.
zaterdag 5 september 2026 om 13:08
Dankjewel! Ik heb het eens even goed bekeken, dat ziet er heel interessant uit. Ik dacht eerst dat het echt voor starters op de arbeidsmarkt was, maar dat is dus helemaal niet zo, thanks @explorista. Ik ga er eens even goed over nadenken…dianaf schreef: ↑02-09-2026 14:30Ik heb dit via een bedrijf, nou ja Overheid, gedaan. Een traineeship is eigenlijk gewoon: leren in de praktijk. Afhankelijk van het beroep dat je kiest, kan hier een theoretisch deel bijzitten. Dit kan aan het begin van het traject zitten of bijvoorbeeld elke week een dag of zo. Dit is vergelijkbaar met een BBL-opleiding. Alleen traineeship zijn vaak niet gekoppeld aan een opleidingsinstituut.
Ik heb dit via de Belastingdienst gedaan, maar er zijn ook andere 'commerciële' aanbieders. Calco IT is een bekende in de Randstad Calco website. Voor de Overheid kun je oa hier kijken: [urlhttps://www.werkenvoornederland.nl/starters/traineeships]Traineeships RIjksoverheid[/url]
maandag 7 september 2026 om 10:27
Ze hebben zowel traineeships voor starters als voor doorstromers als ook voor zij-instromers. Dat is inderdaad heel fijn.ScullylovesM schreef: ↑05-09-2026 13:08Dankjewel! Ik heb het eens even goed bekeken, dat ziet er heel interessant uit. Ik dacht eerst dat het echt voor starters op de arbeidsmarkt was, maar dat is dus helemaal niet zo, thanks @explorista. Ik ga er eens even goed over nadenken…
Mocht je vragen hebben, mag je ook een pb sturen hoor.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in