Werk & Studie alle pijlers

chi kwadraat (2 nominale variabele), wat erna?

11-12-2019 14:34 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Ik ben bezig met mijn masterproef.
Ik deed een chi kwadraat test voor 2 nominale variabelen. ( 1 variabele had 2 antwoordmogelijkheden, de andere variabele 3).
Dit was dus een 3x2 tabel.
Ik kwam uit dat er een significant verschil is (p=0.003).
Ik wil graag weten wat ik nu hierna moet doen, want ik wil graag weten wat het verband juist is..., dus ik wil kunnen zeggen bijvoorbeeld 'mensen die antwoordmogelijkheid 1 hebben aangekruist bij de ene variabele, kozen meer voor antwoordmogelijkheid 2 bij de tweede variabele'
Weet iemand hoe dit moet?
Alle reacties Link kopieren
Gaat het alleen om de tekst?

"kozen vaker" i.p.v. "kozen meer"

"De kans dat deze correlatie op toeval berust, is kleiner dan 0,3 %. "

publiceer anders even de tabel.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Dat kan je toch gewoon direct uit de tabel halen? Je kijkt naar het verdeling van de personen in de groep met antwoordmogelijkheid 1 van variabele 1 over de antwoordmogelijkheden van variabele 2 en vergelijkt deze aandelen met die van de groep met antwoordmogelijkheid 2 van variabele 1. En klaar.

Overigens moet je een beetje uitkijken, omdat je weliswaar hebt aangetoond dat er een significant verschil bestaat tussen alle mogelijkheden, maar daarmee hoeft het niet te gelden voor alle vergelijkingen onderling.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
ja, ik heb inderdaad aangetoond dat er een verschil is, maar hiermee weet ik nog niet tussen welke vergelijkingen dit is. Daarom vind ik het lastig om zomaar uit de tabel te halen...
Alle reacties Link kopieren
Misschien zeg ik nu iets heel stoms, maar kun je geen simple effects analyse doen? Stel je hebt 2 groepen; dan doe je een mixed ANOVA met 2 onafhankelijke en 2 afhankelijke variabelen en vervolgens moet je de antwoordmogelijkheden coderen (0, 1 & 0,1,2).

Je hebt nu aangetoond dat er een significant verschil is tussen de variabelen maar je weet niet waar dit verschil hem in zit. Misschien kun je met een grafiek ook al een eind komen.
'You can't always get what you want'
Alle reacties Link kopieren
Ik ben maar een simpele geschiedenis docent
Dan moet je post hoc comparisons doen (en een bonferonni correctie). Je kunt zoiets op YouTube opzoeken.
Alle reacties Link kopieren
stel dit is mijn tabel:

............0...........1

0.......120.........70
1.......106.........27
2........30..........20

p waarde= 0.005

--> wat kan ik afleiden ?
Helemaal niks. Zie mijn eerdere reactie!
Je moet alle levels met elkaar vergelijken met post hoc comparisons om te zien waar de significante relaties zitten. Daarbij worden meerdere sig testen gedaan en elke keer ga je een type I fout aan. Die kans stijgt dus en daar zul je voor moeten corrigeren dmv bijvoorbeeld een bonferroni correctie. Succes
Alle reacties Link kopieren
dankuwel!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven