Werk & Studie alle pijlers

Collega krijgt grote kans, ik mag niet mee doen

22-09-2020 18:00 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, lastig om een goede titel te vinden. En té duidelijk wil ik ook niet zijn, want dat wordt wat herkenbaar.
Ik ben denk op zoek naar een stukje reflectie. Wat moet ik vinden/voelen/doen/niet doen? Ervaringsdeskundigen of filosofische verhandelingen zijn welkom.

Simpel: ik heb een directeur. Onder hem werken een collega en ik, daaronder komt de rest van het personeel. Nu doet mijn collega ongeveer hetzelfde werk als directeur, ik ben alleen werkzaam in mijn eigen vakgebied, al werken we alle drie nauw samen.

Afgelopen jaren hebben collega en ik een bonus gekregen, jaar of drie achter elkaar nu. Nu wil directeur eenmalig groots uitpakken en collega een extra bonus toekennen (lees: een twintigvoud van de normale bonus).

In het gesprek gaf ik aan dat ik dit begreep, vanuit zijn kant bezien, en dat is ook zo want ik ben wat dat betreft iets te empathisch. Ik snap hem, mij hoeft hij niet 'te motiveren', ik loop zonder geld ook wel hard en weglopen doe ik ook niet zomaar.

Geld an sich interesseert me niet zoveel. Voel ik me persoonlijk beledigd door het onderscheid dat wordt gemaakt? Ik ga daar aan twijfelen, word ik voor vol aangezien? Waarom word ik in vertrouwen genomen en word ik dan toch netjes naar de achterbank verwezen? Moet ik boos worden, ook mijn hand ophouden (alsjeblieft zeg, dat gaat voorbij mijn eer, zoek het uit met je geld).
femke09 wijzigde dit bericht op 09-10-2020 11:59
38.26% gewijzigd
Handbal schreef:
22-09-2020 18:48
Inmiddels ben ik zover dat ik dit gesprek had afgekapt. En geantwoord dit bespreekt je nu met mij omdat jij er een slecht gevoel bij, tenminste dat klinkt heel erg door in jouw verhaal. Ik ga jouw niet vertellen dat dit goed is want ik zie niet in waarom hij dit bedrag krijgt en ik niet. Je hem motiveren om te blijven, maar op deze manier motiveer je mij juist om juist te gaan kijken wat er nog meer is.
Misschien is dat wel juist zijn insteek: als TO vrijwillig vertrekt hoeft hij haar niet weg te bezuinigen?
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
22-09-2020 18:14
De redenatie die hij aan jou geeft voor het toekennen van de bonus aan je collega, is dat hij een probleem heeft als je collega weggaat. In één adem door zegt hij hetzelfde over jou. Blijft over dat hij de bonus zegt te geven 'omdat dat goed voelt'. En daar moet jij vervolgens iets van vinden?

Dat vind ik van je directeur nogal onprofessioneel. Alsof hij zelf eigenlijk ook niet goed kan uitleggen waarom hij wel en jij niet, en hoopt dat jij hem van dat schuldgevoel af helpt.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat je zou moeten doen, maar ik zou denk ik niet erg mijn best gaan doen om hem te helpen dit recht te praten.
Ja maar dat TO weggaat, vindt hij minder erg. of hij gaat er van uit dat ze een vrouw is en "dus" alleen maar werkt om thuis weg te zijn. En daarom voor het gemak maar blijft. En hem intussen troost en zegt dat hij een echt goed idee had om de collega te bevoordelen.
Misschien kun je tegen die tijd nog iets laten vallen over bonussen die nogal ongelijk zijn tegen de rest van het personeel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
22-09-2020 18:53
Ja maar dat TO weggaat, vindt hij minder erg. of hij gaat er van uit dat ze een vrouw is en "dus" alleen maar werkt om thuis weg te zijn. En daarom voor het gemak maar blijft. En hem intussen troost en zegt dat hij een echt goed idee had om de collega te bevoordelen.
Misschien kun je tegen die tijd nog iets laten vallen over bonussen die nogal ongelijk zijn tegen de rest van het personeel
De rest van het personeel heeft daar niets mee te maken. Zo te horen is TO samen met haar collega en directeur het MT.
Tja, jij hebt zelf ook al een paar keer een bonus opgestreken die het merendeel van je collega's niet kreeg. Terwijl die ook best heel hard gewerkt zullen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Geen opvolgersverhaal, want ze zijn allebei net zo oud, wij alle drie zelf. Pensioen laat nog vele jaren op zich wachten.
Ik zit niet op HR overigens, maar heb dus wel mijn eigen werkveld.

Dit raakt inderdaad nogal mijn motivatie, al zit het in me om altijd goed werk af te leveren. Die combi leidt dan vooral tot boosheid die ik vervolgens bij mezelf hou. Voor de vrouwenvalkuil ben ik ook beducht, vandaar op zoek naar reflectie.

En op mijn dooie gemak een andere baan denk ik zo. Al ben ik niet goed in zomaar weggaan, ik ben al tien jaar zo betrokken
Alle reacties Link kopieren
Handbal schreef:
22-09-2020 18:48
Inmiddels ben ik zover dat ik dit gesprek had afgekapt. En geantwoord dit bespreekt je nu met mij omdat jij er een slecht gevoel bij, tenminste dat klinkt heel erg door in jouw verhaal. Ik ga jouw niet vertellen dat dit goed is want ik zie niet in waarom hij dit bedrag krijgt en ik niet. Je hem motiveren om te blijven, maar op deze manier motiveer je mij juist om juist te gaan kijken wat er nog meer is.
Dit vind ik een hele goeie
Alle reacties Link kopieren
Collega heeft trouwens geen vertrekplannen, het is vooral de grote onzekerheid van directeur zelf. ' t Is er een met zwakke knieën
Alle reacties Link kopieren
Een oprechte vraag: hoe vind jij jouw werkdruk en verantwoordelijkheden tov jouw collega? Net hetzelfde? Of wat overhellend naar de ene?
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-09-2020 18:56
Tja, jij hebt zelf ook al een paar keer een bonus opgestreken die het merendeel van je collega's niet kreeg. Terwijl die ook best heel hard gewerkt zullen hebben.
Klopt. Maar mijn eerste bonus wilde ik 'delen' met mijn afdeling met een etentje (Die bonus was niet heel groot maar delen leek me gepast, ik presteer niet alleen) maar dat vond directeur onzin, dat etentje heb ik vervolgens van hem gekregen.

Ik regel salarisverhogingen voor mijn medewerkers als ze die verdienen en voor eentje ben ik nu bezig met een geldelijke bonus, een heel kleintje (nog geen kwart maandsalaris), directeur moet daar nog eens goed over nadenken, want het is wel 'heel veel geld', dat laat wel zien dat hij het 'voetvolk' toch als iets heel anders beschouwd dan het MT.

Hm, bah, dat klinkt ook al als een onaardige typering, waarom wil ik voor zo iemand werken?
Omdat ie ook andere kanten heeft en we met het bedrijf ook belangrijke maatschappelijke dingen doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er geen hout van. Zijn bonussen bij jullie niet verbonden aan doelen en resultaten? Heeft de rest van het bedrijf het zo slecht gedaan?
Of is dit een quid pro quo: ik geef jou geld zodat je niet weggaat. Klinkt een beetje als vriendjespolitiek of omkoping.
Hoe dan ook, wat had hij verwacht uit dat gesprek? Ja ik vind ook dat B 20 K verdient en ik niets? Ik zou het zon vertrouwensbreuk vinden dat ik dezelfde bonus zou eisen of weg zou gaan. Wat een Jan lul eerste klas is jouw baas.

Lees net je laatste bericht. Hoe kun je hier fijn werken met deze praktijken? Als 100 euro voor de ene moeilijk moeilijk os en 20 K voor de ander ongevraagd uitgedeeld wordt. Is dit in Nedeeland?
montblanc wijzigde dit bericht op 22-09-2020 19:14
16.67% gewijzigd
femke09 schreef:
22-09-2020 19:00
Geen opvolgersverhaal, want ze zijn allebei net zo oud, wij alle drie zelf. Pensioen laat nog vele jaren op zich wachten.
Ik zit niet op HR overigens, maar heb dus wel mijn eigen werkveld.

Dit raakt inderdaad nogal mijn motivatie, al zit het in me om altijd goed werk af te leveren. Die combi leidt dan vooral tot boosheid die ik vervolgens bij mezelf hou. Voor de vrouwenvalkuil ben ik ook beducht, vandaar op zoek naar reflectie.

En op mijn dooie gemak een andere baan denk ik zo. Al ben ik niet goed in zomaar weggaan, ik ben al tien jaar zo betrokken
Wat vind je precies niet eerlijk in deze hele situatie? Dat is mij nog niet duidelijk. Vind je het niet eerlijk dat hij wel een bonus krijgt en jij niet, of dat hij meer krijgt dan jij?
En zoals ik het nu lees heeft je collega andere taken dan jij met meer verantwoordelijkheid (meer directietaken). Wat schuurt en dan precies?

Verder klinkt je directeur echt als een enorme, enorme oelewapper. Mijn gunst mijn goede. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit heel bizar, maar ik vind het ook heel bizar dat de andere collega's die bij jullie werken al jaren het nakijken hebben. Daarbij vind ik het ook heel raar dat je baas dit aan jou vertelt en bijna bedelt om begrip, met zijn gekke lulverhaal dat het "toch net iets anders is".

Ik zou ergens anders gaan solliciteren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Winterland schreef:
22-09-2020 19:08
Een oprechte vraag: hoe vind jij jouw werkdruk en verantwoordelijkheden tov jouw collega? Net hetzelfde? Of wat overhellend naar de ene?
Ik ervaar meer werkdruk, doe meer denkwerk, collega maakt aanzienlijk langere dagen en doet sneller iets dan hij nadenkt, wat hem extra tijd wegens herstelwerk kost, maar hij is wat losser, positiever van aard.

Niet helemaal eerlijk trouwens, hij zit van 6 tot 5 op kantoor, ik van half 9 tot half 6 (ivm kinderen) maar werk thuis ' avonds en in het weekend veel, dat doet hij ook maar minder. Directeur zelf werkt 's avonds en in het weekend veel thuis en maakt dagen van 8 tot 5 op kantoor.
Alle reacties Link kopieren
Dit kun je alleen oplossen door heel direct te zijn. “Zeg Piet, ik wil nog even terugkomen op ons gesprek van gister, want ik zat er gisteravond toch echt mee in mijn maag. Het voelt gewoon niet goed. Ik dacht dat wij met zijn drieën een team vormen en daarin gelijkwaardig aan elkaar zijn, met elk onze eigen voor het bedrijf belangrijke kwaliteiten, en dat gevoel heb je tijdens ons gesprek gister onderuit gehaald. En dat doet wat met me. Het is aan jou om je daar iets van aan te trekken of niet, maar ik wil wel dat je dit weet”.

En na die preek zou ik het verder bij hem laten en vervolgens mijn conclusies trekken uit wat Piet al dan niet met die info doet.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
22-09-2020 19:10
Is dit in Nedeeland?
Ja. En de bonussen zijn iet gebonden aan specifieke doelen maar meer een gevolg van de winst die we met het hele bedrijf maken
(Ja, ik schaam me diep dat de rest het nakijken heeft)
Waarom vind je dit niet eerlijk ten opzichte van jezelf?

Want je schrijft zelf dit: ‘Nu doet mijn collega ongeveer hetzelfde werk als directeur, ik ben alleen werkzaam in mijn eigen vakgebied’.

Ik begrijp dan niet waarom je het niet eerlijk vindt. Het is niet zo dat jullie hetzelfde werk doen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-09-2020 19:16
Dit kun je alleen oplossen door heel direct te zijn. “Zeg Piet, ik wil nog even terugkomen op ons gesprek van gister, want ik zat er gisteravond toch echt mee in mijn maag. Het voelt gewoon niet goed. Ik dacht dat wij met zijn drieën een team vormen en daarin gelijkwaardig aan elkaar zijn, met elk onze eigen voor het bedrijf belangrijke kwaliteiten, en dat gevoel heb je tijdens ons gesprek gister onderuit gehaald. En dat doet wat met me. Het is aan jou om je daar iets van aan te trekken of niet, maar ik wil wel dat je dit weet”.

En na die preek zou ik het verder bij hem laten en vervolgens mijn conclusies trekken uit wat Piet al dan niet met die info doet.
Da's een goede, logische reactie, die neem ik mee
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hier echt zó geen zin in hebben. Wat een lul van een baas. Reden om verder te gaan kijken naar een leuke baan.
Annapicobella schreef:
22-09-2020 18:29
Stel je bent een man, hoe zou je dan reageren?

Oude vrouwenvalkuil. Dat je het zo fijn vindt dat je directeur je waardeert en zelfs in vertrouwen neemt. Ik zei ooit dat in de commerciële wereld waardering het meest in geld wordt uitgedrukt, dus doet u mij maar een geldelijke waardering. Die veren zijn gratis namelijk.
Dit. Ik heb ook ergens gewerkt waar voor 'de jongens' van alles werd geregeld, ik voelde me op een gegeven moment net gekke gerritje.
Ook dat aan mij gaan vertellen in een soort 'voorpret' idee. Ik heb dat toen gewoon gezegd, dat als ik dan toch nooit een compliment krijg ik dan hier en hier en hier en oja hier, wel gewoon ook wat voor verdien.
Dat kreeg ik toen maar het was wel met een 'gehaaide tante' speech er gratis bij.
Daar werk ik niet meer.
femke09 schreef:
22-09-2020 19:18
Ja. En de bonussen zijn iet gebonden aan specifieke doelen maar meer een gevolg van de winst die we met het hele bedrijf maken
(Ja, ik schaam me diep dat de rest het nakijken heeft)
Als dat zo is dan zou je dat moeten zeggen en niet al drie jaar die bonus accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
22-09-2020 19:13
Wat vind je precies niet eerlijk in deze hele situatie? Dat is mij nog niet duidelijk. Vind je het niet eerlijk dat hij wel een bonus krijgt en jij niet, of dat hij meer krijgt dan jij?
En zoals ik het nu lees heeft je collega andere taken dan jij met meer verantwoordelijkheid (meer directietaken). Wat schuurt en dan precies?

Verder klinkt je directeur echt als een enorme, enorme oelewapper. Mijn gunst mijn goede. :facepalm:
Wat ik niet eerlijk vind, het voelt voor mij alsof ik minder gewaardeerd wordt, minder waard ben.

En dat hij vooraf het verhaal verteld komt denk ik omdat hij er vanuit gaat dat ik er toch wel achter kom, en dat wil hij voor zijn. Als je ergens achter moet komen, is het een stuk logischer om erg boos te worden, aldus de meeste mensen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
To, wat is denk je de reden dat hij jou dit vooraf vertelt?

Hij kan die andere man, die hetzelfde werk doet als directeur, en de dus een grotere verantwoordelijkheid heeft dan jij, ook die bonus betalen zonder het iemand te laten weten.

Wat denk jij dat de reden is dat hij zo expliciet is over zijn plan incl de hoogte e.d. plus de motivatie?

Het komt namelijk erg over als heers en verdeel, eerlijk gezegd kun je het zo ongeveer maar op 1 manier opvatten.

Kun je het ergens anders beter krijgen dan hier?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-09-2020 18:51
Misschien is dat wel juist zijn insteek: als TO vrijwillig vertrekt hoeft hij haar niet weg te bezuinigen?
Nee, dat denk ik niet. En als dat wel zo zou zijn had hij een groot probleem (en een blok aan zijn been)
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-09-2020 19:22
To, wat is denk je de reden dat hij jou dit vooraf vertelt?

Hij kan die andere man, die hetzelfde werk doet als directeur, en de dus een grotere verantwoordelijkheid heeft dan jij, ook die bonus betalen zonder het iemand te laten weten.

Wat denk jij dat de reden is dat hij zo expliciet is over zijn plan incl de hoogte e.d. plus de motivatie?

Het komt namelijk erg over als heers en verdeel, eerlijk gezegd kun je het zo ongeveer maar op 1 manier opvatten.

Kun je het ergens anders beter krijgen dan hier?
Omdat ik denk dat hij bang is dat ik er op een andere manier achter kom. Ik heb overal inzicht in, dit kan niet buiten mij om.

Kan ik het elders beter krijgen? Met mijn bagage wel ja. Wil ik dat? Ik heb de ideale baan nog niet gevonden, omdat ik vooralsnog (geen schopstoel) nog niks gevonden heb bij een organisatie die aansluiten op mijn 'wereld verbeter idee' én uitdaging heeft én niet te ver van mijn woonplaats. Kan mijn eisen makkelijk bijstellen maar dat hoeft nu nog niet. Ik hou mijn ogen open.
femke09 schreef:
22-09-2020 19:21
Wat ik niet eerlijk vind, het voelt voor mij alsof ik minder gewaardeerd wordt, minder waard ben.

En dat hij vooraf het verhaal verteld komt denk ik omdat hij er vanuit gaat dat ik er toch wel achter kom, en dat wil hij voor zijn. Als je ergens achter moet komen, is het een stuk logischer om erg boos te worden, aldus de meeste mensen denk ik.
Ik begrijp het. Je voelt je dus niet gewaardeerd. Hoe vind je zelf dat de verantwoordelijkheden van jouw collega in verhouding staan tot je de jouwe? Doet hij inderdaad belangrijker of meer werk werk dan jij nu?

Stel dat je wel een deel van de bonus had gekregen, een iets minder groot deel dan jouw collega, was dat dan eerlijk geweest voor jouw gevoel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven