Werk & Studie alle pijlers

Collega krijgt grote kans, ik mag niet mee doen

22-09-2020 18:00 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, lastig om een goede titel te vinden. En té duidelijk wil ik ook niet zijn, want dat wordt wat herkenbaar.
Ik ben denk op zoek naar een stukje reflectie. Wat moet ik vinden/voelen/doen/niet doen? Ervaringsdeskundigen of filosofische verhandelingen zijn welkom.

Simpel: ik heb een directeur. Onder hem werken een collega en ik, daaronder komt de rest van het personeel. Nu doet mijn collega ongeveer hetzelfde werk als directeur, ik ben alleen werkzaam in mijn eigen vakgebied, al werken we alle drie nauw samen.

Afgelopen jaren hebben collega en ik een bonus gekregen, jaar of drie achter elkaar nu. Nu wil directeur eenmalig groots uitpakken en collega een extra bonus toekennen (lees: een twintigvoud van de normale bonus).

In het gesprek gaf ik aan dat ik dit begreep, vanuit zijn kant bezien, en dat is ook zo want ik ben wat dat betreft iets te empathisch. Ik snap hem, mij hoeft hij niet 'te motiveren', ik loop zonder geld ook wel hard en weglopen doe ik ook niet zomaar.

Geld an sich interesseert me niet zoveel. Voel ik me persoonlijk beledigd door het onderscheid dat wordt gemaakt? Ik ga daar aan twijfelen, word ik voor vol aangezien? Waarom word ik in vertrouwen genomen en word ik dan toch netjes naar de achterbank verwezen? Moet ik boos worden, ook mijn hand ophouden (alsjeblieft zeg, dat gaat voorbij mijn eer, zoek het uit met je geld).
femke09 wijzigde dit bericht op 09-10-2020 11:59
38.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
22-09-2020 19:18
Ja. En de bonussen zijn iet gebonden aan specifieke doelen maar meer een gevolg van de winst die we met het hele bedrijf maken
(Ja, ik schaam me diep dat de rest het nakijken heeft)

Waarom zou jij je daarvoor moeten schamen?

Het is overigens best gebruikelijk dat er in organisaties wel bonussen aan management en niet aan anderen worden uitgekeerd. Over het algemeen verdient dat management dan een salaris dat net wat onder hun marktwaarde ligt, en is de rest van hun beloning flexibel en gekoppeld aan de bedrijfsresultaten. Ze lopen daarmee dus ook een bepaald financieel risico als de resultaten tegenvallen. De rest van het personeel ontvangt dan gewoon een fatsoenlijk basissalaris ontvangt zonder de risico’s die een bonus dus wel met zich meebrengt.

Maar als je van mening bent dat anderen ook mee zouden moeten delen, dan zou je dat gewoon aan kunnen geven. “Zeg Piet, ik denk dat het goed zou zijn als je de rest van het personeel ook eens een bonus geeft, want ook zij werken keihard om jouw bedrijf winstgevend te houden”.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
22-09-2020 19:20
Als dat zo is dan zou je dat moeten zeggen en niet al drie jaar die bonus accepteren.
Alleenstaande moeder met een hypotheek
Star3 schreef:
22-09-2020 18:04
Doet het er nog iets toe dat directeur en collega man zijn en ik niet? En dat ze samen graag een biertje drinken en ik sociaal gezien wat onhandig ben? Dat mijn humor niet op die van hun aansluit?

Denk ik niet. Je schrijft zelf al dat collega zo ongeveer hetzelfde doet als directeur en jij niet. Lijkt mij dus eerder om de werkzaamheden te gaan.
Wel een ontzettende pannenkoek dat hij dat dan zo aan jou vertelt.
Daarom denk ik dat dat wel degelijk verschil uitmaakt.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
22-09-2020 19:27
Omdat ik denk dat hij bang is dat ik er op een andere manier achter kom. Ik heb overal inzicht in, dit kan niet buiten mij om.
En, als jij nu overrompelt door het verhaal jouw “goedkeuring” geeft, dan kan je dat later ook niet meer tegen hem gebruiken, want hij had het nota bene vooraf met je besproken. Het is dus zaak om hier echt direct morgen al op terug te komen, en daar niet mee te wachten.
Ik denk dat ik nog wel een gesprekje zou gaan voeren. En dan haarfijn uitleggen dat dit , zo'n bonus aan je collega, heel erg jou ook motiveert......... om ergens anders te gaan solliciteren.
Heel erg demotiverend dit. En ja ik denk dat het wel degelijk met man, biertje en humor te maken heeft.
strings-attached schreef:
22-09-2020 19:33
Ik denk dat ik nog wel een gesprekje zou gaan voeren. En dan haarfijn uitleggen dat dit , zo'n bonus aan je collega, heel erg jou ook motiveert......... om ergens anders te gaan solliciteren.
Heel erg demotiverend dit. En ja ik denk dat het wel degelijk met man, biertje en humor te maken heeft.
Dat laatste denk ik ook.
femke09 schreef:
22-09-2020 19:28
Alleenstaande moeder met een hypotheek
Snap ik.
Maar alsnog zou je wel kunnen aankaarten dat je vindt dat andere medewerkers ook een bonus verdienen (voor het geval je dat nog niet gedaan hebt).
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
22-09-2020 19:27
Ik begrijp het. Je voelt je dus niet gewaardeerd. Hoe vind je zelf dat de verantwoordelijkheden van jouw collega in verhouding staan tot je de jouwe? Doet hij inderdaad belangrijker of meer werk werk dan jij nu?

Stel dat je wel een deel van de bonus had gekregen, een iets minder groot deel dan jouw collega, was dat dan eerlijk geweest voor jouw gevoel?
Ik vind dat ik belangrijker werk doe.
En in het belang van het bedrijf? Het is heel onhandig als ik drie weken op vakantie ga, dat vergt voorbereiding en extra werk bij terugkomst. Collega en directeur kunnen (desnoods samen) drie weken op pad zonder dat de boel instort en bij terugkomst stromen ze zo weer in.

Een ongelijk verdeelde bonus zou me net zo goed beledigen, ik zou me er wel makkelijker bij neerleggen maar tijd nodig hebben om mijn bedrijfsgerichte flow weer te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Dat je als persoon met directeur taken en verantwoordelijkheden meer krijgt dan een ander MT lid kan ik mij voorstellen, maar het 20 voudige: staat dat nog in relatie tot de prestatie?

1000 voor jou en 5000 voor hem zou ik mij kunnen indenken, maar 1000 voor jou en 20.000 voor hem is belachelijk en dat zou ik degene ook melden die hierover besluit.

Daar hij al heeft uitgesproken dat het niet zo erg is dat je gaat, zou ik mijn conclusie wel trekken wanneer e.a. niet leidt tot een redelijke verdeling binnen het bedrijf.
viva-amber wijzigde dit bericht op 22-09-2020 19:45
19.82% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heel erg bedankt voor jullie input, het geeft mij te denken en daar was ik naar op zoek.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
22-09-2020 19:37
Ik vind dat ik belangrijker werk doe.
En in het belang van het bedrijf? Het is heel onhandig als ik drie weken op vakantie ga, dat vergt voorbereiding en extra werk bij terugkomst. Collega en directeur kunnen (desnoods samen) drie weken op pad zonder dat de boel instort en bij terugkomst stromen ze zo weer in.

Een ongelijk verdeelde bonus zou me net zo goed beledigen, ik zou me er wel makkelijker bij neerleggen maar tijd nodig hebben om mijn bedrijfsgerichte flow weer te vinden.
Dan zou ik baas morgen maar een keer gaan vertellen dat je volgende week 3 weken vakantie neemt.

En dat ie de boel maar zelf redt zonder voorbereiding.


Geeft je gelijk 3 weken om te solliciteren op andere jobs.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
22-09-2020 19:40
Dan zou ik baas morgen maar een keer gaan vertellen dat je volgende week 3 weken vakantie neemt.

En dat ie de boel maar zelf redt zonder voorbereiding.


Geeft je gelijk 3 weken om te solliciteren op andere jobs.
Daar benadeel ik vooral mijn collega's en klanten mee
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
22-09-2020 19:42
Daar benadeel ik vooral mijn collega's en klanten mee
Blijkbaar ben je volgens baas minder onmisbaar dan je collega-manager.
Dan lossen ze de personeels- en klanten-problemen ook maar 3 weken zelf op.


Je mag van mij ook totaal onverwacht overreden worden door een auto en 6 weken in 't ziekenhuis gaan liggen om hen te bewijzen dat je iets voorstelt en dat ze echt niet zo makkelijk zonder je kunnen en je die bonus evenveel waard bent.
Maar dan lijkt 3 weken vakantie mij toch iets leuker. Ook voor je kind. Die straks mogelijk voordeel heeft bij die bonus.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-09-2020 19:28
Waarom zou jij je daarvoor moeten schamen?

Het is overigens best gebruikelijk dat er in organisaties wel bonussen aan management en niet aan anderen worden uitgekeerd. Over het algemeen verdient dat management dan een salaris dat net wat onder hun marktwaarde ligt, en is de rest van hun beloning flexibel en gekoppeld aan de bedrijfsresultaten. Ze lopen daarmee dus ook een bepaald financieel risico als de resultaten tegenvallen. De rest van het personeel ontvangt dan gewoon een fatsoenlijk basissalaris ontvangt zonder de risico’s die een bonus dus wel met zich meebrengt.

Maar als je van mening bent dat anderen ook mee zouden moeten delen, dan zou je dat gewoon aan kunnen geven. “Zeg Piet, ik denk dat het goed zou zijn als je de rest van het personeel ook eens een bonus geeft, want ook zij werken keihard om jouw bedrijf winstgevend te houden”.
Maar het klinkt niet alsof dat hier niet het geval is. Dan had baas To niet van tevoren hoeven te vertellen over de bonus, dan was het business as usual.
Nummer*Zoveel schreef:
22-09-2020 19:16
Dit kun je alleen oplossen door heel direct te zijn. “Zeg Piet, ik wil nog even terugkomen op ons gesprek van gister, want ik zat er gisteravond toch echt mee in mijn maag. Het voelt gewoon niet goed. Ik dacht dat wij met zijn drieën een team vormen en daarin gelijkwaardig aan elkaar zijn, met elk onze eigen voor het bedrijf belangrijke kwaliteiten, en dat gevoel heb je tijdens ons gesprek gister onderuit gehaald. En dat doet wat met me. Het is aan jou om je daar iets van aan te trekken of niet, maar ik wil wel dat je dit weet”.

En na die preek zou ik het verder bij hem laten en vervolgens mijn conclusies trekken uit wat Piet al dan niet met die info doet.
Dit vind ik erg goed advies.
Zelf weggaan kan altijd nog. Na de bonusronde.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hem natuurlijk ook zeggen dat je alleen akkoord gaat als de rest van het personeel er ook achter staat...
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
22-09-2020 19:58
Je kunt hem natuurlijk ook zeggen dat je alleen akkoord gaat als de rest van het personeel er ook achter staat...
Dat ja, en ook aangeven dat je het fijn zou vinden wanneer er een open beleid is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-09-2020 19:59
Dat ja, en ook aangeven dat je het fijn zou vinden wanneer er een open beleid is.
Dat was het heel vroeger wel ja
femke09 schreef:
22-09-2020 19:28
Alleenstaande moeder met een hypotheek
De andere werknemers hebben geen hypotheek?
Of allemaal een partner?
Je vond het 3 jaar lang prima, dat alleen jij en collega een bonus kregen.
Alle reacties Link kopieren
Het is een vreemde actie.
Van de andere kant zijn de nuchtere feiten: je hebt een baan die leuk is, je krijgt daarvoor een salaris en je hebt ook af en toe een bonus gekregen.

Wanneer je, net zoals de rest van de werknemers niets zou weten van de hoogte van -of het verschil in- bonussen die aan (een) andere collega(s) worden gegeven, dan zou je werkplezier er niet onder lijden?

Wat ik maar wil zeggen: als je naar de feiten kijkt, is er niets anders aan de hand dan dat een ander iets (extra) krijgt - en jij niet (of veel minder).

Ik zou geloof ik wel quasi nonchalant een opmerking maken in de sfeer van 'wat een vreemde actie was dat eigenlijk dat je zoiets aan mij vertelt... het voelt rot en ik kan er niets mee...'
En dan aan hem overlaten of/wat hij daar mee doet.

Eerst je zegeningen tellen. Eventueel om je heen gaan kijken kan altijd nog - en dan kun je later bij je opzegging alsnog vertellen dat dit voor jou een duwtje was om eens buiten de deur te gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Denk niet dat jouw collega zich presenteert als alleenstaande vader met hypotheek.

Jouw directeur weet gewoon dat je niet voor jezelf 'durft' op te komen. Of test je uit. Of ziet jou inderdaad als dat vrouwtje.

Verspil je tijd hier niet met misplaatste loyaliteit. Die klanten van jullie gaat het na je vertrek echt nog wel goed mee, want dan komt er gewoon weer iemand anders voor jouw positie.
Everything you see I owe to spaghetti!
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
22-09-2020 19:10
Ik regel salarisverhogingen voor mijn medewerkers als ze die verdienen en voor eentje ben ik nu bezig met een geldelijke bonus, een heel kleintje (nog geen kwart maandsalaris), directeur moet daar nog eens goed over nadenken, want het is wel 'heel veel geld', dat laat wel zien dat hij het 'voetvolk' toch als iets heel anders beschouwd dan het MT.
Dus jij hebt onderhandeling skills nodig voor de verhogingen van anderen en voor jezelf slik je dit maar?
Ben je niet gewoon getest en gezakt?
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
22-09-2020 19:37
Ik vind dat ik belangrijker werk doe.
En in het belang van het bedrijf? Het is heel onhandig als ik drie weken op vakantie ga, dat vergt voorbereiding en extra werk bij terugkomst. Collega en directeur kunnen (desnoods samen) drie weken op pad zonder dat de boel instort en bij terugkomst stromen ze zo weer in.

Een ongelijk verdeelde bonus zou me net zo goed beledigen, ik zou me er wel makkelijker bij neerleggen maar tijd nodig hebben om mijn bedrijfsgerichte flow weer te vinden.
Na het lezen van dit zou ik helemaal niet akkoord gaan(was ik ook nooit gegaan). Hij zegt dat jouw collega onmisbaar is maar als jij er niet bent gaat het al snel mis blijkbaar. Weet hij dat dit zo is. Het lijkt erop dat hij dit niet in de gaten heeft. Dan maar 3 weken vrij zonder voorbereiding en kijken hoe hij je dan waardeert.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat ben ik maar ik was al aan het rond solliciteren. En dat ging ik nou juist niet ruim van te voren bekend maken. Gewoon de wettelijke opzegtermijn op de minuut nauwkeurig. Ik zou dan wel ‘makkelijker inwisselbaar zijn’, dat is die baan en zijn bedrijf ook.

Nu werk ik niet in een profitsector. Maar wel iets soortgelijks meegemaakt. Ja, ik was dan niet die kip met de gouden eieren (wiskundebevoegdheid) maar als er eentje vertrekt met een bevoegdheid voor drie vakken dan slaat dat niet een deuk maar een krater in het rooster. Enjoy ex-baas. Ik laat mij niet schofferen of aan de kant zetten. En ik ben al helemaal niet te paaien met dat achterlijke ‘wij onder ons’ gedoe waarmee ik ‘vereerd’ zou moeten zijn. Daar koop ik namelijk niets voor.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven