Werk & Studie alle pijlers

Collega rijdt (bijna) elke dag mee

26-03-2019 18:28 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Sinds januari heb ik een nieuwe baan waar ik elke dag met de auto heen rijd. Ik heb een heel leuke collega die vlakbij mij woont en die ik in de eerste week spontaan heb aangegeven dat ze wel (eens) met mij mee kan rijden. Het scheelt me 1 minuut omrijden dus geen moeite! Nu is het echter zo gelopen dat ze inmiddels bijna elke avond een appje stuurt of ze de volgende dag weer mee heen (en terug) kan rijden. Het is een heel leuke collega, we kletsen gezellig in de auto. Maarrr, ik vind het soms ook wel lekker om even rustig op te starten, alleen te rijden, radio aan....
Wat me ook een beetje dwarszit is dat ze niet aanbiedt bijvoorbeeld eens benzine te betalen of iets doet als bedankje. Of is dat niet gebruikelijk? In feite kost het mij natuurlijk ook niets...

Ik wil de gezellige collegiale en inmiddels ook wel vriendschappelijke band niet ‘verpesten’ maar loop er wel tegenaan dat ze het inmiddels zo ‘vanzelfsprekend’ lijkt te vinden. Al kan dat ook mijn invulling zijn want het is een lieve meid.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat ze anders naar het werk?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang moet je rijden en krijg je reiskosten vergoeding?
Alle reacties Link kopieren
Wil je carpoolen als ze de helft rijdt of meebetaalt?
Alle reacties Link kopieren
Misschien als ze het op zondagavond vraagt zeggen : nee sorry morgen niet, maar ik kan je donderdag wel meenemen?
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet met mij mee rijdt gaat ze met de fiets of soms met de bus. Ik rij in zo’n 20-25 minuten naar het werk. Weinig reiskostenvergoeding: nog geen €10 per maand.
Je kunt ook af en toe nee antwoorden op haar apje.

Een altijd meerijdende collega lijkt me persoonlijk niet fijn en had dit dan ook nooit aangeboden.
Alle reacties Link kopieren
Lastig! Ik zou er ook geen zin in hebben om elke dag iemand mee te nemen. Vind het ook fijn om alleen in de auto te zitten....
missmeisje schreef:
26-03-2019 18:32
Als ze niet met mij mee rijdt gaat ze met de fiets of soms met de bus. Ik rij in zo’n 20-25 minuten naar het werk. Weinig reiskostenvergoeding: nog geen €10 per maand.
Met z’n lage reiskostenvergoeding zou ik zeker een vergoeding vragen voor het meerijden. Zij spaart zo veel geld uit.
Alle reacties Link kopieren
BlairMeester schreef:
26-03-2019 18:32
Je kunt ook af en toe nee antwoorden op haar apje.

Een altijd meerijdende collega lijkt me persoonlijk niet fijn en had dit dan ook nooit aangeboden.
Ik had het ook niet aangeboden als ik had ingeschat dat ze er bijna elke dag gebruik van zou maken.

Ik vind het echt lastig want het is inmiddels bijna een vriendin. Ik weet zelf ook hoe fijn het is om lekker met de auto te gaan, heb zelf jarenlang gefietst en was altijd zo blij als ik eens met een collega mee kon. Maar meestal bood ik dan wel aan om mee te betalen of ik nam eens een reep chocolade mee ofzo.
Ik zou zeggen wat het woonwerkverkeer jou aan benzine kost per week en daar dan de helft van rekenen als ze mee wil blijven rijden.
Is je grootste punt dat ze meerijdt of dat ze geen bezinegeld of kado geeft?
Als jij het prima vindt dat ze meerijdt als ze er iets voor geeft, kun je natuurlijk altijd een bijdrage in de benzinekosten vragen.
Ik zou het een groter probleem vinden als een collega dagelijks mee wil rijden omdat ik vaak plots nog een stuk ga wandelen onderweg o.d. en dan ben ik dus mijn vrijheid kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Zo idd, wat een belachelijke reiskostenvergoeding voor iets dat op 20 minuten rijtijd afstand ligt.

Misschien ook eens op de fiets stappen? En dan met haar mee natuurlijk ;)
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou je het het liefste zien? Af en toe mee (en dan wel of niet betalen?) of dagelijks mee en betalen?
missmeisje schreef:
26-03-2019 18:32
Als ze niet met mij mee rijdt gaat ze met de fiets of soms met de bus. Ik rij in zo’n 20-25 minuten naar het werk. Weinig reiskostenvergoeding: nog geen €10 per maand.
En hoeveel dagen per week ga je naar je werk? Klinkt als belachelijk laag bedrag aan reiskostenvergoeding nl.
Als jij maar tien euro per maand reiskosten krijgt, betaal je dus vrijwel je eigen benzine. Dus nog een extra reden om een vergoeding te vragen.

En je kan zelf zeggen dat je af en toe fietsen gaat. En af en toe ergens anders heen gaat na je werk. En bedenk: je bent geen verantwoording schuldig.

Of je bent heel direct en zegt er iets van, of je haalt eerst die vanzelfsprekendheid eraf door af en toe iets anders te doen. Of het nu waar is of niet maakt niet uit.

Of je geeft heel eerlijk aan dat je de me-time mist en het geklets niet zo goed meer trekt.
missmeisje schreef:
26-03-2019 18:35
Ik had het ook niet aangeboden als ik had ingeschat dat ze er bijna elke dag gebruik van zou maken.

Ik vind het echt lastig want het is inmiddels bijna een vriendin. Ik weet zelf ook hoe fijn het is om lekker met de auto te gaan, heb zelf jarenlang gefietst en was altijd zo blij als ik eens met een collega mee kon. Maar meestal bood ik dan wel aan om mee te betalen of ik nam eens een reep chocolade mee ofzo.
En als ze je zou betalen voor het meerijden, zou je het dan minder erg vinden?
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is een goede Marinda! Inderdaad ook elke week een keer zelf op de fiets (eventueel achterop bij je collega ;-D ).
Alle reacties Link kopieren
'Hoi collega,

De laatste tijd rijd je regelmatig met me mee.
Nu vind ik dit an sich helemaal geen probleem en gezellig, maar ik maak per maand XXX euro aan reiskosten. Helaas krijgen we amper reiskostenvergoeding van het werk.
Vind je het oke om hierin mee te delen?

Groeten, missmeisje'
-
Ik heb gedurende mijn opleiding 4 jaar betalende meerijders gehad waar ik mijn autokosten van kon betalen, maar als werkende zou ik echt geen trek meer hebben gehad in carpoolen. Vrijheid is een groot goed. Kun je op weg naar huis nog even wat anders doen (boodschappen, sporten, bij iemand langs etc)
Alle reacties Link kopieren
Je reactie hangt af van wat je wilt bereiken.

Wil je in principe wel carpoolen tegen betaling dan zeg je. Goh, het keertje meerijden is carpoolen geworden. Daarom wil ik een redelijke carpoolvergoeding.

Of als je niet wil carpoolen. Goh collega, ik heb je ooit aangeboden een keer mee te rijden, maar het is nu carpoolen geworden en dat is nooit mijn bedoeling geweest. Ik wil het terugbrengen naar incidenteel ( en dan vul je in wat je acceptabel vindt, bij overwerk, of bij slecht weer).

Best lastig iets wat een gewoonte is geworden terug te draaien. Duidelijk en vriendelijk je punt maken.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
26-03-2019 18:38
Zo idd, wat een belachelijke reiskostenvergoeding voor iets dat op 20 minuten rijtijd afstand ligt.

Misschien ook eens op de fiets stappen? En dan met haar mee natuurlijk ;)
Afbeelding
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
50-60 km vice versa? Dan zou ik de volgende keer terug appen: hee, omdat je nu bijna elke dag meerijd, wat ik gezellig vind hoor, wil ik nu wel een vergoeding vragen van 3 euro per dag.
Kan ze jou gierig vinden, jammer dan, voor die 3 euro hoeft ze niet meer in de regen en kou bij bushaltes te staan.
Het kost jou trouwens wel geld, dus ik vind het heel normaal dat zij daarvan de helft betaald.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik snap idd niet waarom ze zelf niet komt om aan te bieden om mee te betalen. Ik reed samen met collega, en dit wisselende we af. Ach en wanneer ik dan een keer meer reed, dat vond ik niet erg.
Een keer met een andere collega mee gereden, omdat collega waar ik anders mee reed, ziek naar huis was gegaan en die vroeg meteen om bijdrage. Dat vond ik wel wat vreemd, en zou ik dan weer niet doen. Maar zo regelmatig idd mee laten betalen, en zo niet, dan zelf maar voor vervoer zorgen. Is even lastig, maar ja, jij rijdt ook niet gratis en zeer weinig reiskostenvergoeding. Ik krijg veel meer en rij minder (9 km en 46 euro per maand)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties.:) Het is een beetje van beide; ik mis het af en toe alleen rijden en ik erger me een beetje aan de vanzelfsprekendheid. Als de zich realiseerde wat het überhaupt kost aan benzine en op z’n minst eens aan zou boden iets terug te doen zou ik er minder moeite mee hebben.

Ik ga nu na werktijd al vaker even iets anders doen, soms echt, soms ‘verzin’ ik het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven