Werk & Studie alle pijlers

Collega’s roken binnen

17-06-2024 20:22 209 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar maanden werk ik in een winkel.
Het gaat om drie verschillende filialen.
Bijna al mijn collega’s roken, en gaan dan buiten staan.
Vorige week was ik voor het eerst met twee collega’s die ik nog niet kende. Ik schrok ervan dat zij gewoon binnen rookten. De ene collega stond al in de winkel te roken toen ik aankwam (tien minuten voor openingstijd). Verder hebben ze de hele dag regelmatig gerookt in een ruimte achter de winkel, waar de computer staat, een keukentje is, en waar ook de postpakketten staan (de winkel is ook een PostNL-punt).

Ik was er helemaal beroerd van. Ik kan slecht tegen rooklucht. Ik heb zelf nooit gerookt, en krijg er branderige ogen en hoofdpijn van. Als ik een postpakket moest gaan pakken, werd ik helemaal misselijk, en tijdens mijn lunchpauze zat ik ook in die vieze lucht.

Omdat het mijn eerste dag met deze collega’s was, durfde ik er niet meteen iets van te zeggen. Maar ik kwam echt beroerd thuis. Alles stonk naar rook. Natuurlijk mijn kleding, m’n haar, m’n tas, m’n jas, m’n sjaal. Ook heb ik de hele avond hoofdpijn gehad, die pas de volgende dag wegtrok.

Nu moet ik donderdag weer naar dat filiaal met die collega’s, en ik ga ze vragen of ze buiten willen roken als ik er ben. Maar ik vind het zo eng en moeilijk.
Deze baan is de eerste na een paar jaar ziek thuis, en het is voor mij eigenlijk ook een soort ‘therapie’ om voor mezelf te leren opkomen. Het is dus goed dat ik dit ga aankaarten, maar tegelijk voel ik me ook zo’n zeikerd.

Zouden jullie hier ook moeite mee hebben. Met het roken op zich bedoel ik, maar ook met het aankaarten ervan? Ik leer graag van jullie, hoe word ik harder en mondiger?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren Quote
https://ondernemersplein.kvk.nl/rookver ... -werkplek/

Je hebt recht op een rookvrije werkplek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gewoon zeggen: ‘Hey Piet, Karel, zouden jullie voortaan even buiten die sigaret kunnen roken? ‘ en er verder geen reden bij geven (niet: want ik word er misselijk van/mijn kleding stinkt naar rook/niet handig met brandgevaar en al die pakketten). Het is niet iets raars dat je vraagt en volgens mij is er geen roker in NL te vinden die zo’n vraag niet heeft gekregen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
huisduif schreef:
17-06-2024 20:25
https://ondernemersplein.kvk.nl/rookver ... -werkplek/

Je hebt recht op een rookvrije werkplek.


Dit had ik inderdaad ook al gevonden.

Het leek of ze het de gewoonste zaak van de wereld vonden.
Misschien naïef van mij, maar ik wist niet dat dit nog bestond.
Dat mensen gewoon op een werkplek staan te paffen.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
17-06-2024 20:26
Ik zou gewoon zeggen: ‘Hey Piet, Karel, zouden jullie voortaan even buiten die sigaret kunnen roken? ‘ en er verder geen reden bij geven (niet: want ik word er misselijk van/mijn kleding stinkt naar rook/niet handig met brandgevaar en al die pakketten). Het is niet iets raars dat je vraagt en volgens mij is er geen roker in NL te vinden die zo’n vraag niet heeft gekregen.


Oké, dus geen heel verhaal eromheen, maar kort en bondig het verzoek buiten te roken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Staat er iets in 't arbeidsreglement rond binnen roken?

Bij ons mag het gewoon niet.
Kan je dus gewoon schermen met het arbeidsreglement.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
IkbenJuul schreef:
17-06-2024 20:36
Oké, dus geen heel verhaal eromheen, maar kort en bondig het verzoek buiten te roken.
Zeker geen verhaal eromheen! Dat geeft ruimte voor een discussie over of het nou wel rookt, dat auto’s ook slecht zijn en alcohol ook genormaliseerd is. Gewoon op de regels wijzen en weer door. Als ze niet luisteren kan je altijd hogerop melding maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
17-06-2024 20:36
Staat er iets in 't arbeidsreglement rond binnen roken?

Bij ons mag het gewoon niet.
Kan je dus gewoon schermen met het arbeidsreglement.
Hoeft niet, roken is op de werkplek bij wet verboden staat in de Tabakswet.

Melden bij je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet vragen: zou willen kunnen, heel misschien, ah toe, please...

Zeggen: het is niet toegestaan om binnen op de werkplek te roken, dus peuk uitmaken of buiten gaan staan. En al helemaal geen redenen geven waarom jij er last van hebt. Het mag wettelijk gewoon niet, dus niet op jezelf gaan betrekken en met argumenten komen die ze van tafel kunnen vegen.
En als ze niet luisteren, dan contact op nemen met het hoofdkantoor of de filiaal leider.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gekke was, dat de eigenaar ‘s morgens even langskwam om iets op te halen. Hij moet het toen geroken hebben. Bovendien stond er een asbak met peuken die hij gezien moet hebben. Blijkbaar vindt hij het geen probleem. Zelf rookt hij overigens niet meer, hij is jaren geleden gestopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
IkbenJuul schreef:
17-06-2024 20:48
Het gekke was, dat de eigenaar ‘s morgens even langskwam om iets op te halen. Hij moet het toen geroken hebben. Bovendien stond er een asbak met peuken die hij gezien moet hebben. Blijkbaar vindt hij het geen probleem. Zelf rookt hij overigens niet meer, hij is jaren geleden gestopt.
Die eigenaar zal vast denken: ‘Als het voor de anderen geen probleem is, oké’. Maar nu is er een derde bijgekomen en is het wel een probleem. Wat die eigenaar daar verder van denkt is niet zo interessant, die zal ook dat verzoek van jou (moeten) steunen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
IkbenJuul schreef:
17-06-2024 20:48
Het gekke was, dat de eigenaar ‘s morgens even langskwam om iets op te halen. Hij moet het toen geroken hebben. Bovendien stond er een asbak met peuken die hij gezien moet hebben. Blijkbaar vindt hij het geen probleem. Zelf rookt hij overigens niet meer, hij is jaren geleden gestopt.
Ik denk dat je hier heel voorzichtig mee moet zijn.
Je had gehoopt dat hij iets zou hebben gezegd over de peuken en de lucht, zodat jij dat niet hoefde te doen.
Onthoud ook, dat hij niets kan zeggen als het niet op dat moment gebeurt.

Dus donderdag zeg je: 'Willen jullie even naar buiten gaan te roken? Dankjewel.'
En dat is dan dat.
Sputteren ze tegen, dan zeg je: 'Ik wil graag dat jullie buiten roken.'

En dat herhaal je tot je een ons weegt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Inderdaad gewoon zeggen ´willen jullie buiten gaan roken? Bedankt!´ En geen reden geven. Doen ze dat niet herhaal het dan of anders aankaarten. Je hebt recht op een rookvrije werkplek.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 17-06-2024 21:13
1.61% gewijzigd
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom ben je zo bang?
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
17-06-2024 20:57

Je had gehoopt dat hij iets zou hebben gezegd over de peuken en de lucht, zodat jij dat niet hoefde te doen.


Klopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
pompelmoentje schreef:
17-06-2024 21:12
Waarom ben je zo bang?


Omdat ik mezelf altijd de mindere voel.
Ik werk daar hard aan, maar het valt niet mee.
De collega’s zijn aardig. Eentje zei al: ‘Kom maar snel weer hier werken’, omdat ze het leuk met me vond.
Dat wil ik dan niet verpesten, maar ik kan echt slecht tegen rooklucht.
Als kind had ik er al last van. Misselijk en hoofdpijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
IkbenJuul schreef:
17-06-2024 21:18
Omdat ik mezelf altijd de mindere voel.
Ik werk daar hard aan, maar het valt niet mee.
De collega’s zijn aardig. Eentje zei al: ‘Kom maar snel weer hier werken’, omdat ze het leuk met me vond.
Dat wil ik dan niet verpesten, maar ik kan echt slecht tegen rooklucht.
Als kind had ik er al last van. Misselijk en hoofdpijn.
Ik zou het toch gewoon zeggen (zoals al in eerdere post´s aangegeven). Het gaat om je gezondheid en de hele dag in rooklucht zitten is ook erg onaangenaam. En je bent niet minder. ;-)
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien vinden ze het juist wel lekker makkelijk met je omdat je niets zegt van dat roken. :lightbulb: Ik kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn, rokers notabene, die niet weten dat je op de werkplek niet mag roken. Dus je zegt: "Willen jullie naar buiten gaan om te roken?". Desnoods aangevuld met: "Ik neem aan dat jullie ook wel weten dat dit niet is toegestaan". En eerlijk gezegd, als je het vaker dan twee keer moet herhalen, dan zou ik contact zoeken met de eigenaar. Überhaupt nogal kinderachtig dat je dit nog aan hen moet vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameBijoux schreef:
17-06-2024 21:22
Ik zou het toch gewoon zeggen (zoals al in eerdere post´s aangegeven). Het gaat om je gezondheid en de hele dag in rooklucht zitten is ook erg onaangenaam. En je bent niet minder. ;-)


Dat laatste zinnetje is echt lief.
Dankjewel.
Alle reacties Link kopieren Quote
IkbenJuul schreef:
17-06-2024 21:26
Dat laatste zinnetje is echt lief.
Dankjewel.
:rose:
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een aso’s. Ze hebben jou dus ook niet gevraagd of je het vervelend vond?
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje85 schreef:
17-06-2024 21:23
Misschien vinden ze het juist wel lekker makkelijk met je omdat je niets zegt van dat roken. :lightbulb: Ik kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn, rokers notabene, die niet weten dat je op de werkplek niet mag roken. Dus je zegt: "Willen jullie naar buiten gaan om te roken?". Desnoods aangevuld met: "Ik neem aan dat jullie ook wel weten dat dit niet is toegestaan". En eerlijk gezegd, als je het vaker dan twee keer moet herhalen, dan zou ik contact zoeken met de eigenaar. Überhaupt nogal kinderachtig dat je dit nog aan hen moet vragen.


Oeh, dat is echt een hele goeie!
Ik ben ook een pleaser, en haat dat aan mezelf.
Ik vind zelf lang niet alle mensen leuk (ook niet al m’n collega’s), maar wil wel dat ze mij allemaal leuk vinden (wat niet kan).
Als ik iets van dat roken ga zeggen, zullen ze dat niet zo leuk vinden denk ik.
Daar heb ik dan moeite mee, dan voel ik me bezwaard.

Ja, ik ben echt een enorme softie.
Ik werk eraan, maar pfff, het is een heel karwei.

De rest van je post vind ik ook heel nuttig, dankjewel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn er geen andere collega's die ook niet roken ?
Ik kan me voorstellen dat je het lastig vindt om er iets van te zeggen, zeker als je nieuw bent en je wel welkom voelt.
Vind het ook slap van je baas dat hij er niks van zegt, want eigenlijk is het niet aan jou om het te vragen.
Het mag al heel lang niet meer, binnen roken, ik vraag me af of hij daar geen boete voor krijgt als er controle komt ?
Denk dat je anders ziet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
17-06-2024 21:28
Wat een aso’s. Ze hebben jou dus ook niet gevraagd of je het vervelend vond?


Nee.

Er was nog wel een heel apart moment.
We hadden het over sigaretten, want we verkopen die ook in de winkel.
Collega vroeg toen: ‘Rook jij?’.
Ik zei toen: ‘Nee, nooit gedaan’.
Hij: ‘Goed zo!’

Ik had toen moeten zeggen: ‘Ja, goed hè, maar meeroken is ook niet echt gezond’.

Maar ja, dát durfde ik op dat moment natuurlijk weer niet, muts die ik ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent in je houding naar hen toe alsof jij nog een zesjarig kind bent en zij zeer geleerde oude professoren.

Maar dat is niet zo he? Jullie zijn gelijkwaardig aan elkaar.

Misschien is het een idee dat je ergens heel klein iets organiseert. Of iets aan een ander leert. Ergens waar jij de bovenste bent. Ik denk dat zoiets je heel erg gaat helpen bij je minderwaardig voelen en je sterken om de volwassen vrouwenrol op je te kunnen nemen. Succes!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven