Werk & Studie alle pijlers

Complimenten op het werk

17-09-2020 10:20 47 berichten
Hoi allemaal,

Ik werk nu een jaar bij een bedrijf, ik heb daar in principe een leuke, uitdagende functie met dito verantwoordelijkheden. Ik heb het met collega's (helaas momenteel vooral via Zoom) doorgaans erg leuk en af en toe wordt er in een parkje geluncht met collega's die in dezelfde stad wonen.

Echter zit mij iets dwars. Een collega heeft een keer zijn arm om me heen geslagen en ging met z'n handen door mijn haar en over mijn rug om vervolgens te vertellen dat hij mij 'een prachtige vrouw' vond. Een ander heeft me nu al een keer of 4 'sexy' genoemd. En ik kom voor mezelf op en zeg er wat van, die ene collega is niet meer handtastelijk geweest maar de opmerkingen blijven. Ik ben er inmiddels wel klaar mee. En nee, ik kleed me niet overdreven sexy of zo... gewoon een net jurkje (vaak die ladress dingen) of een pantalon met bloes erop, meestal sneakers. Vind mezelf ook niet overdreven knap dus ik snap het ook niet zo.

Hoewel ik ook gewaardeerd word om het werk wat ik doe (men is heel tevreden!), ben ik zoekende naar hoe ik me het beste kan verhouden tot mijn mannelijke collega's. Ik werk in een van oudsher 'mannensector'. Voor mijn gevoel word ik op deze manier niet helemaal gezien als een volwaardig collega, gewoon omdat ik een vrouw ben. Hoe gaan jullie hiermee om?

(Bij gebrek aan inspiratie voor een titel noemde ik het 'complimenten', ze zijn vast zo bedoeld maar ik voel me niet per sé gevleid..)
Alle reacties Link kopieren
Op zo'n opmerking (je bent sexy) reageren met: zullen we het zakelijk houden? Of zeg je dit ook tegen de andere collega's? En: ik ben hier niet van gediend.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Grenzen stellen. Complimentjes over werk zijn oke, over uiterlijk kan nog (wat zie je er leuk uit vandaag), maar dat je sexy bent? Dat vind ik behoorlijk grensoverschrijdend. Gewoon zeggen dat je het niet prettig vindt, duidelijkheid is het belangrijkst.
Alle reacties Link kopieren
Eens met alles wat hierboven gezegd is. Aanvulling: het maakt ook niet uit wat je draagt, zulk gedrag hoort gewoon niet.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
De eerste collega die mij sexy noemt heeft een probleem met HR.

Compleet ongepast.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
17-09-2020 10:29
Eens met alles wat hierboven gezegd is. Aanvulling: het maakt ook niet uit wat je draagt, zulk gedrag hoort gewoon niet.
Laat ze jouw uiterlijk nooit als excuus gebruiken voor hun onbetamelijkheden. Dan bedoel ik niet dat je je niet meer leuk mag kleden, maar zodra ze daar iets ongepast over zeggen, dat je gelijk aangeeft dat ze normaal moeten doen en zich professioneel moeten gedragen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Als man denk ik dat mannen (onbewust) proberen te flirten als ze zo'n "complimentje" maken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Een collega heeft een keer zijn arm om me heen geslagen en ging met z'n handen door mijn haar en over mijn rug om vervolgens te vertellen dat hij mij 'een prachtige vrouw' vond. 

O_O
Die had ik heel hard op zijn ego aangesproken.
Je kan ze vertellen dat je complimenten over de inhoud van je werk leuker vindt, en dat je geen goedkeuring voor je uiterlijk hoeft.

Jullie zijn als collega’s gelijkwaardig, en met opmerkingen over je uiterlijk stellen zij zich boven jou op. Het lijkt een compliment maar het is het tegenovergestelde: een bekrachtiging van andere gezagsverhoudingen dan die jullie vanuit je functie hebben gekregen.

Als dit uitleggen “te moeilijk” voor ze is, kan je het gedrag een tijdje spiegelen door complimenten terug te geven die hetzelfde effect hebben. Dan ga je ze complimenteren met dat ze netjes eten, hun jas zelf ophangen, dat ze (als ze een compliment aan een ander maken) goed hun best doen om de sfeer op kantoor er in te houden, etc. Benoem dus obvious of zinloze dingen die hun moeder zou zeggen (handen wassen voor het eten!), of die je eerder als leidinggevende denkt.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik een mooie: zullen we het zakelijk houden. En dan met je beste bitch face.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Lillybit schreef:
17-09-2020 10:40
Een collega heeft een keer zijn arm om me heen geslagen en ging met z'n handen door mijn haar en over mijn rug om vervolgens te vertellen dat hij mij 'een prachtige vrouw' vond. 

O_O
Die had ik heel hard op zijn ego aangesproken.
Dat heb ik ook zeker gedaan, hij heeft daar zelf de nodige drama over geschopt, dat hij het zo erg vond dat 'ik dingen had gezien die er niet waren'. Uiteindelijk heb ik het wel met hem uitgesproken, maar sindsdien weet hij zich niet echt meer een houding te geven als we moeten samenwerken. Vind ik heel jammer en ook onprofessioneel van hem.
blijmetmij schreef:
17-09-2020 10:41
Je kan ze vertellen dat je complimenten over de inhoud van je werk leuker vindt, en dat je geen goedkeuring voor je uiterlijk hoeft.

Jullie zijn als collega’s gelijkwaardig, en met opmerkingen over je uiterlijk stellen zij zich boven jou op. Het lijkt een compliment maar het is het tegenovergestelde: een bekrachtiging van andere gezagsverhoudingen dan die jullie vanuit je functie hebben gekregen.

Als dit uitleggen “te moeilijk” voor ze is, kan je het gedrag een tijdje spiegelen door complimenten terug te geven die hetzelfde effect hebben. Dan ga je ze complimenteren met dat ze netjes eten, hun jas zelf ophangen, dat ze (als ze een compliment aan een ander maken) goed hun best doen om de sfeer op kantoor er in te houden, etc. Benoem dus obvious of zinloze dingen die hun moeder zou zeggen (handen wassen voor het eten!), of die je eerder als leidinggevende denkt.
Je slaat de spijker op z'n kop! Het gaat mij er inderdaad om dat ik me in een hoekje gedrukt voel als het om mijn uiterlijk gaat ipv werk. Goeie comeback die je voorstelt, ik ga dit zeker onthouden.
Doreia* schreef:
17-09-2020 10:48
Dat vind ik een mooie: zullen we het zakelijk houden. En dan met je beste bitch face.
Helaas heeft dat tot nu toe geen effect gehad..
Alle reacties Link kopieren
ik werkte bij zo'n bedrijf, ben er weggegaan, het was een voorbode voor veel meer gedonder
Ik werk ook in een mannensector en heb er steeds minder geduld mee en ben steeds scherper met mijn reacties. Zou het dus houden bij “ik vind het vreselijk vervelend als je aan me zit dus stop daarmee” en “ik vind het enorm onprofessioneel als je mij of andere collega’s sexy noemt dus houd je gedachten beter voor je”. In het geval van het herhaaldelijk ongepaste gedrag van jouw collega; die verdient echt een officiële waarschuwing. Als je dat niet durft of niet het idee hebt dat je een leidinggevende/hr hebt die je daarbij steunt (zoek desnoods een hogere vrouw van een andere afdeling) zou ik een opsomming van de situaties op de mail zetten (bewijslast!) en aangeven wat jouw verwachtingen zijn (opkrassen tyfusidioot;)).

Als het opmerkingen zijn om mij in mijn functie irt geslacht (ik geef leiding aan een grote groep mannen) doe ik meestal of ik dom ben en vraag ik door “wat bedoel je nu precies?”. Die werkt erg lekker bij seksistische kutgrapjes.
bobobobo schreef:
17-09-2020 10:49
Dat heb ik ook zeker gedaan, hij heeft daar zelf de nodige drama over geschopt, dat hij het zo erg vond dat 'ik dingen had gezien die er niet waren'. Uiteindelijk heb ik het wel met hem uitgesproken, maar sindsdien weet hij zich niet echt meer een houding te geven als we moeten samenwerken. Vind ik heel jammer en ook onprofessioneel van hem.
Wat een manipulatieve klootzak. Altijd hetzelfde; weet precies hoever ze kunnen gaan en dan jou de schuld geven. Blijf bij jezelf en overtuigd. Mijn beste advies voor jou persoonlijk; maak promotie en kom hoger in hiërarchie. Uiteindelijk houden ze allemaal hun mond wel, in ieder geval in je bijzijn.

Mijn eerdere advies is belangrijk om grip op die kutcultuur te krijgen, want er komt altijd een vrouw na jou die dit voor haar kiezen krijgt.
Hun gedrag 'spiegelen' kan ook een soort strijd uitlokken waarbij je bij dergelijke types in een mannenwereld aan het kortste eind kan trekken. Ik ben het met Lila eens dat het niet veel goeds voorspelt.

Als een opmerking zoals 'Laten we het zakelijk houden' niets uithaalt, dan kan je inderdaad een strijd aangaan of het via HR proberen o.i.d. Het ligt een beetje aan de (informele) hiërarchie hoe dat uit gaat pakken.
Gedrag spiegelen vind ik geen professionele aanpak van een ernstig probleem. Vertrekken kan wel maar zal niet altijd zin hebben als je branche ook een mannenwereld is. Hooguit tref je management en HR die hier actief op sturen maar stelregel blijft wel dat alles met een overschot aan kerels kut is. Uitzonderingen daargelaten.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-09-2020 10:30
De eerste collega die mij sexy noemt heeft een probleem met HR.

Compleet ongepast.
Nou dit. Maar goed, onze HR gaat er dan ook zeker weten wat aan doen! Wij hebben een vertrouwenspersoon bijvoorbeeld (meerdere zelfs). Heel fijn. En regelmatig wordt er over diversiteit en inclusie gesproken, ook heel mooi voor de bewustwording.
Of je het gedrag met spiegelen aanpakt, of door naar een manager/HR te gaan, hangt veel af van de grootte van het bedrijf en, opleidingsniveau en cultuur.
Bij een autoverhuurbedrijf zou ik eerder spiegelen, bij een ministerie zou ik eerder naar HR gaan.

Je kan, bij opmerkingen die je over de grens vindt gaan, vragen of ze die opmerking nog even letterlijk in de mail willen zetten voor je.
“Dat dat handig is voor de lijst grensoverschrijdende opmerkingen die ik met HR bespreek”.

Vaak is het gevoel of je iets wel of niet kan opschrijven en aan een ander laten lezen, een prima graadmeter om te beslissen of het wel een geschikte opmerking is. Zeg dat maar tegen gekrenkte mannen “die er niets mee bedoelen”. Bij twijfels mogen ze het zelf aan HR vragen...


En als het verzoek om te mailen wordt weggelachen, stuur je bij echt lompe opmerkingen zelf een mailtje met het citaat en het verzoek of ze even willen bevestigen dat ze dit vanmiddag zo hebben gezegd.

Daar gaat best een afschrikkende werking van uit ;-).
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-09-2020 10:52
ik werkte bij zo'n bedrijf, ben er weggegaan, het was een voorbode voor veel meer gedonder
Ik ben ook weg gegaan bij zo’n bedrijf, het probleem zat daar ook op management niveau. Als je klaagt bij een manager over een zichtbaar opgewonden andere manager in jouw kantoor en het antwoord is dat jij daar gewoon professioneel mee om moet gaan, dan weet je genoeg.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
17-09-2020 12:07
Ik ben ook weg gegaan bij zo’n bedrijf, het probleem zat daar ook op management niveau. Als je klaagt bij een manager over een zichtbaar opgewonden andere manager in jouw kantoor en het antwoord is dat jij daar gewoon professioneel mee om moet gaan, dan weet je genoeg.
dat sfeertje ja. En als 1 manager iets goors tegen je zegt, in gezelschap, en de rest vindt alleen maar lollig. Weet je, dat je weg moet
Curley schreef:
17-09-2020 12:07
Ik ben ook weg gegaan bij zo’n bedrijf, het probleem zat daar ook op management niveau. Als je klaagt bij een manager over een zichtbaar opgewonden andere manager in jouw kantoor en het antwoord is dat jij daar gewoon professioneel mee om moet gaan, dan weet je genoeg.
Ik kreeg te horen dat ik het maar als compliment moest opvatten en niet zo moeilijk moest doen. En het liefste los ik dit gewoon op, ik houd van mijn werk en wil eigenlijk niet weg! De meeste collega's zijn leuk en normaal. Bovendien werk ik in een mannensector dus kans is groot dat ik dit gedrag op een volgende plek weer tegenkom.
Alle reacties Link kopieren
bobobobo schreef:
17-09-2020 13:30
Ik kreeg te horen dat ik het maar als compliment moest opvatten en niet zo moeilijk moest doen. En het liefste los ik dit gewoon op, ik houd van mijn werk en wil eigenlijk niet weg! De meeste collega's zijn leuk en normaal. Bovendien werk ik in een mannensector dus kans is groot dat ik dit gedrag op een volgende plek weer tegenkom.
Wat een klote situatie. Een: ik doe niet moeilijk, ik geef namelijk netjes aan waar ik mij niet prettig bij voel en dit onprofessionele gedrag is geen compliment. Zoiets misschien. Ik geef eerlijk toe, ik zou er met gestrekt been in gaan, maar ik ben niet vies van iemand hard terugfluiten indien nodig. Dan krijg je geen smoesjes meer omdat ze zich kapot schamen dat je niet zo'n makkelijk slachtoffer bent als ze dachten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-09-2020 13:59
Wat een klote situatie. Een: ik doe niet moeilijk, ik geef namelijk netjes aan waar ik mij niet prettig bij voel en dit onprofessionele gedrag is geen compliment. Zoiets misschien. Ik geef eerlijk toe, ik zou er met gestrekt been in gaan, maar ik ben niet vies van iemand hard terugfluiten indien nodig. Dan krijg je geen smoesjes meer omdat ze zich kapot schamen dat je niet zo'n makkelijk slachtoffer bent als ze dachten.
Ik ben ook wel van het gestrekt been als een viespeuk in de sportschool heel zachtjes zo’n ‘compliment’ geeft. Ik herhaal dat dan altijd heel erg hard. Liefst door mijn microfoon (ik geef de sportles). Altijd leuk effect. Verontwaardiging alom en hij doet het noooooooit meer. Maar ja. Dat is daar. Op kantoor zou ik het anders aanpakken om hulp te krijgen met zo’n viespeuk. Dan moet die hulp er wel zijn, anders kun je beter weggaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven