Werk & Studie alle pijlers

Complimenten op het werk

17-09-2020 10:20 47 berichten
Hoi allemaal,

Ik werk nu een jaar bij een bedrijf, ik heb daar in principe een leuke, uitdagende functie met dito verantwoordelijkheden. Ik heb het met collega's (helaas momenteel vooral via Zoom) doorgaans erg leuk en af en toe wordt er in een parkje geluncht met collega's die in dezelfde stad wonen.

Echter zit mij iets dwars. Een collega heeft een keer zijn arm om me heen geslagen en ging met z'n handen door mijn haar en over mijn rug om vervolgens te vertellen dat hij mij 'een prachtige vrouw' vond. Een ander heeft me nu al een keer of 4 'sexy' genoemd. En ik kom voor mezelf op en zeg er wat van, die ene collega is niet meer handtastelijk geweest maar de opmerkingen blijven. Ik ben er inmiddels wel klaar mee. En nee, ik kleed me niet overdreven sexy of zo... gewoon een net jurkje (vaak die ladress dingen) of een pantalon met bloes erop, meestal sneakers. Vind mezelf ook niet overdreven knap dus ik snap het ook niet zo.

Hoewel ik ook gewaardeerd word om het werk wat ik doe (men is heel tevreden!), ben ik zoekende naar hoe ik me het beste kan verhouden tot mijn mannelijke collega's. Ik werk in een van oudsher 'mannensector'. Voor mijn gevoel word ik op deze manier niet helemaal gezien als een volwaardig collega, gewoon omdat ik een vrouw ben. Hoe gaan jullie hiermee om?

(Bij gebrek aan inspiratie voor een titel noemde ik het 'complimenten', ze zijn vast zo bedoeld maar ik voel me niet per sé gevleid..)
bobobobo schreef:
17-09-2020 13:30
Ik kreeg te horen dat ik het maar als compliment moest opvatten en niet zo moeilijk moest doen. En het liefste los ik dit gewoon op, ik houd van mijn werk en wil eigenlijk niet weg! De meeste collega's zijn leuk en normaal. Bovendien werk ik in een mannensector dus kans is groot dat ik dit gedrag op een volgende plek weer tegenkom.
Als je een andere buddy hebt tussen je collega’s, kun je ook vragen of hij of zij je bijval geeft op het moment dat je hem aanpakt. Zijn er andere vrouwen in je team?
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat het aan jou ligt?

Wil je wel in deze cultuur blijven werken?

Wat is de reden dat je het complimenten noemt ipv ongewenst gedrag?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Pluk89 schreef:
17-09-2020 15:05
Als je een andere buddy hebt tussen je collega’s, kun je ook vragen of hij of zij je bijval geeft op het moment dat je hem aanpakt. Zijn er andere vrouwen in je team?
Goeie! Nee ik ben wel de enige vrouw in dit betreffende team.
viva-amber schreef:
17-09-2020 16:09
Waarom denk je dat het aan jou ligt?

Wil je wel in deze cultuur blijven werken?

Wat is de reden dat je het complimenten noemt ipv ongewenst gedrag?
Tja, goede vragen. Ik kan niet zeggen dat het aan mij ligt, ik probeer zaken altijd van beide kanten te bekijken, maar kan niet zeggen dat ik nou echt een aanleiding heb gegeven voor dit gedrag.

Dit specifieke gedrag vind ik vervelend, ik vind echter mijn werk leuk en vind ik veruit de meeste van mijn collega's ook leuk. Niet iedereen is zo en ik wil zeker ook niet weg. Ik word verder gewaardeerd om mijn persoon en het werk wat ik doe. Het zijn alleen deze reacties van sommige personen waar ik helemaal klaar mee ben, omdat ik me niet serieus genomen voel. Ik werk in een mannenwereld (technologisch), maar het is wat ik verder heel erg leuk vind en voor gestudeerd heb. Ik denk dat veel andere soortgelijke bedrijven, een soortgelijke cultuur hebben. Het is ook niet een heel grote sector dus ik blijf met opzet een beetje vaag ;) Iedereen kent iedereen. Dus bij deze meer de vraag hoe ik ermee om kan gaan (of het kan afkappen).

Ik had het compliment in de titel genoemd, vrijwel meteen bedacht ik me daarna dat ik het zelf helemaal niet zo ervaar maar de titel kon ik niet meer veranderen. Mij is wel verteld - zoals ik eerder in dit topic al zei - dat ik het als compliment moet opvatten (maar zo voelt het dus niet).
Alle reacties Link kopieren
Je moet niets, maar je collega's moeten volgens mij leren wanneer ze hun bek moeten houden. Ik zou je kleding ook niet aanpassen, al wil je in een mini dress op stiletto's naar je werk, dan nog hebben anderen je met respect te behandelen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Meestal maak ik een grap van. Moet ook wel, we hadden een collega met harde stem die als er een dame de klas (denk 25 jongvolwassenen mannen) binnenkwam joelde 'WAT IS ZE TOCH WEER PRACHTIG VANDAAG, SPECIAAL VOOR JULLIE, HEREN' of 'daar gaat ze' inzette.
Ik zou zeker niet de 'kunnen we het professioneel houden' toestand aangaan maar er nog iets bovenop gooien. Wij doen meestal opvallend naar de kont kijken of iets roepen over het goddelijk mannenlichaam gevoed door bier en fricandellen, oid.
bobobobo schreef:
17-09-2020 16:49
Goeie! Nee ik ben wel de enige vrouw in dit betreffende team.
Mag ook een man zijn, werkt vaak helaas nog beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik het zelf zou durven, maar als je in 1 team zit met al deze bijzondere collega's, kun je het ook heel expliciet ter sprake brengen op een teamoverleg
'Het is me een aantal keer gebeurd dat collega's dingen tegen mij gezegd hebben als 'wat ben je een sexy vrouw' of me aanraakten. Hierbij wil ik meedelen dat ik dat buitengewoon vervelend en onprofessioneel gedrag vind. Ik wil dat niet meer. Als het toch gebeurt, maak ik er voortaan melding van bij personeelszaken'
En daarna sta je onder alle haantjes bekend als 'de hysterische bitch' en kijken ze wel link uit om nog ongepaste opmerkingen te maken. En de normale collega's worden met hun neus op de feiten gedrukt dat hun organisatie een raar vijandig bolwerk kan zijn voor vrouwen, en komen ij de toekomst misschien eerder op voor andere of nieuwe vrouwelijke collega's omdat ze het gedrag eerder als grensoverschrijdend herkennen. En vinden je een stoere collega die haar kuil durft open te trekken.
Ik vind het eerlijk gezegd ook geen compliment maar vooral het aanraken hondsbrutaal.
ik weet niet of we in dezelfde, kleine sector werken, maar herken het wel. Vooropgesteld dat 90% van de mannen helemaal niet zo zijn en misschien zelfs wel zachtaardig juist in deze sector.

In mijn ervaring werkt niet iedere keer werkt hetzelfde goed. Mijn huidige manager heb ik blijkbaar zo te kakken gezet na een opmerking dat hij maanden later bij me kwam 'wat ik toch tegen hem en alle andere mannen had' etc. Terwijl het om 1x grof afkatten ging van specifiek hem na een opmerking over 'vrouwelijkheid' die ik te ver vond gaan. Lekker uit z'n verband en de verhouding is nog steeds koeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een beetje de sarcastische -hier ben ik niet van gediend- kaart inzetten.

Wat ben je sexy Antw: 't blijft een ontwikkelpuntje he, professioneel blijven.
Wat zie je er weer heerlijk uit! Antw: hoe oud ben je? 12?
Leuke jurk hoor! Antw; vind ik zelf ook ja
Wat ziet ze er weer heerlijk uit he heren? Antw: Ah die opmerking weer, origineel hoor.
Ah daar is ze weer, de knapste vrouw van de afdeling. Antw: Bedankt, kan ik van jou niet zeggen.
Nou beauty en brains hoor. Antw: tja konden we dat ook maar over jou zeggen he
Wat zie je er weer opvallend goed uit vandaag! Antw: wat gedraag jij je weer opvallend onprofessioneel vandaag.

Andere opties:
"ik heb geen behoefte aan die semi grappige seksistische opmerkingen van je"
"En je vond het nodig om dit te roepen op de werkvloer om welke reden precies? Voel je vrij om je een beetje professioneel te gedragen"

Doe het met flair en achter elk antwoord zijn de rollende ogen van toepassing. Na een tijdje is het denk ik niet meer leuk dan. Overigens vind ik aanraken echt een dikke grens over gaan. Toen was je misschien met stomheid geslagen. Maar de volgende keer is het wil jij even heel snel weggaan met die arm van je, dat doe je maar lekker bij iemand ander maar niet bij mij.
Birdist schreef:
17-09-2020 19:59
ik weet niet of we in dezelfde, kleine sector werken, maar herken het wel. Vooropgesteld dat 90% van de mannen helemaal niet zo zijn en misschien zelfs wel zachtaardig juist in deze sector.

In mijn ervaring werkt niet iedere keer werkt hetzelfde goed. Mijn huidige manager heb ik blijkbaar zo te kakken gezet na een opmerking dat hij maanden later bij me kwam 'wat ik toch tegen hem en alle andere mannen had' etc. Terwijl het om 1x grof afkatten ging van specifiek hem na een opmerking over 'vrouwelijkheid' die ik te ver vond gaan. Lekker uit z'n verband en de verhouding is nog steeds koeltjes.
Nee precies! De meesten zijn meer dan oké, en fijne mensen om met en voor te werken gelukkig. Het is niet zo dat dit mijn dagen beheerst, maar wel vervelend.

Wat balen van dat gedoe met je manager! En dat hij dan ook niet snapt / wil snappen dat hij zelf een grens over is gegaan, dat vind ik zo typisch.
Zola123 schreef:
17-09-2020 23:15
Doe het met flair en achter elk antwoord zijn de rollende ogen van toepassing. Na een tijdje is het denk ik niet meer leuk dan. Overigens vind ik aanraken echt een dikke grens over gaan. Toen was je misschien met stomheid geslagen. Maar de volgende keer is het wil jij even heel snel weggaan met die arm van je, dat doe je maar lekker bij iemand ander maar niet bij mij.
Tja meer van me afbijten, dat doe ik nu ook wel meer. Het is ook wel een beetje de angst om dat 'zeikwijf' te worden en daarmee mijn werkplezier te verpesten die bij mij achterin mijn hoofd een rol speelt. Maar aan de andere kant, de situatie nu is ook niet ideaal.

En ja, toen collega aan me zat toen bevroor ik echt en kon ik alleen maar denken 'wat gebeurt er nou weer?!?'
Ik heb ooit in deeltijd in een ministerie gewerkt (rest vd week standplaats ergens anders), waar een medewerker interne dienst (die een kast kwam verplaatsen ofzo) een opmerking maakte die niet in een zakelijke omgeving paste wat mij betreft. Maar ook weer niet super intimiderend; ik weet niet meer wat hij zei, maar het kwam er op neer dat zijn uitzicht (ik) hem wel beviel ofzo. Ik was het jongste wat daar rondliep, en natuurlijk veel mannen in pak, dus dan val je blijkbaar op en hij moest in mijn kamer zijn.

Ik heb dat wel een beetje verontwaardigd verteld aan iemand die daar werkte, omdat verder (gelukkig) juist niemand zulke opmerkingen maakte en ik het stom vond om zo op mijn uiterlijk aangesproken te worden.

Toen schrok ik wel een beetje, want er kwam een leidinggevende bij mij vragen wat die man gezegd had, en er werd echt werk van gemaakt met een officiële aantekening ofzo. Ik vond dat aan de ene kant wel heel veilig qua werkomgeving, maar had ook het gevoel dat ik die man er ingeluisd had. We kenden elkaar niet eens, en zouden elkaar waarschijnlijk nooit meer tegenkomen (er werken daar zoveel mensen).

Gewoon bijval van collega’s was in dat geval voor mij wel genoeg geweest, of een informele opmerking via de leidinggevende van die vent om ff te melden dat je dat niet doet. Juist omdat hij geen collega was, had het voor mijn gevoel niets met gezagsverhoudingen te maken. Ik verdiende waarschijnlijk al veel meer dan hij, en hoefde me nergens voor te bewijzen. De irritatie kwam vooral omdat iedereen mij altijd jonger inschat, en dat hij het daarom “logischer” vond om iets te zeggen. Ik voelde me vooral onderschat ;-). Mijn voorganger was een dikke oude man met een snor, die heel belangrijk deed over zijn werk.
Gingen ze bij mij ineens denken dat ik een stagiaire was ofzo!
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 18-09-2020 15:43
9.72% gewijzigd
Met zijn poten van je af blijven. Wat denkt hij wel? Ik zou keihard duidelijk maken dat je dat niet prettig vindt.
Maar het is mij nooit overkomen dus ik snap dat je op dat moment kan bevriezen.
Allemaal leuk dit.. maar hoe vaak moet je zoiets zeggen? Ze heeft het al aangegeven en hij blijft het doen.

Ik zou nog 1x aangeven dat je er echt niet van gedient ben, ook niet de opmerkingen, volgende keer ga je het melden.

En dan ook melden bij de eerst volgende opmerking die hij daarna maakt.
Opbokken met die types.
En nee, ga er geen grapjes van maken. Waarom zou je dat doen en dat gaat echt niets helpen.
Alle reacties Link kopieren
bobobobo schreef:
17-09-2020 13:30
De meeste collega's zijn leuk en normaal. Bovendien werk ik in een mannensector dus kans is groot dat ik dit gedrag op een volgende plek weer tegenkom.
Onzin, of je moet echt in een vieze mannensector werken, maar ik heb hier in mijn mannensector geen last van.
Roseaux schreef:
18-09-2020 16:02
Onzin, of je moet echt in een vieze mannensector werken, maar ik heb hier in mijn mannensector geen last van.
Dit is wel echt zo, bij andere werkgever ook geen last van. Dus tsja, veranderen van werkgever kan een optie zijn tenzij je hier denkt iets te kunnen veranderen aan dit gedrag.
Ik werk ook in een mannensector, en ook niet deze ervaring.

Wel eens mannen die een beetje onbeholpen zijn bij vrouwen, en dan iets zeggen als dat het wel veel gezelliger/mooier uitzicht is bij al die vrouwen in plaats van al die mannen. Maar dat wordt dan zo knullig gezegd dat ze zichzelf eigenlijk al voor paal hebben gezet. Intimideren zoals bij jou TO is echt niet normaal, en zeker niet overal zo.
Niet teveel woorden aan vuil maken, 'handen thuis' zeggen met een serieus gezicht is soms echt genoeg. Doet hij het nog een keer dan zou ik het melden als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
18-09-2020 15:45
Allemaal leuk dit.. maar hoe vaak moet je zoiets zeggen? Ze heeft het al aangegeven en hij blijft het doen.

Ik zou nog 1x aangeven dat je er echt niet van gedient ben, ook niet de opmerkingen, volgende keer ga je het melden.

En dan ook melden bij de eerst volgende opmerking die hij daarna maakt.
Opbokken met die types.
Ik ben van de 3 stikes en you'r out.
Eerste 'grappige' opmerking maak ik een gevatte opmerking terug (met serieuze blik die kan doden er bij) :A:
2e spreek ik iemand serieus er 1 op 1 aan dat ik er niet van gediend ben en of hij er mee op wil houden
3e nog maar 1x nodig gehad maar dat is een leidinggevende er bij halen. En als die net zo erg is dan vertrouwenspersoon en HR.

maar gelukkig werk ik in een team waar de heren zich prima gedragen (als ik in de buurt ben :mrgreen: )
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven