Werk & Studie alle pijlers

CV opstellen met een groot gat en switch

17-09-2024 18:48 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een tijdje terug ben ik opnieuw gaan studeren. Inmiddels heb ik een dubbele bachelor afgerond en ben ik begonnen met een master notarieel recht. Nu wil ik solliciteren naar een functie als werkstudent in een relevante functie. Probleem is dat ik 10 jaar thuis ben geweest om voor mijn autistische zoon te zorgen. Daarnaast nog het feit dat ik dus een hele andere richting op ben gegaan. Ik heb als ervaring dat ik vroeger na mijn eerste studie een aantal jaren als stewardess/hostess heb gewerkt voor verschillende bedrijven.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit nu moet aanpakken. Heeft iemand hier ervaring mee, hoe dit op een cv te zetten, zonder gelijk afgeserveerd te worden?
hvm wijzigde dit bericht op 17-09-2024 19:50
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon vertellen hoe het zit anders val je straks door de mand. Of anders eens kijken of er niet iets gevraagd word bij een uitzendbureau zodat je wat ervaring op kunt doen.
Ik zou je meteen aannemen, vanwege lef en zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is geen probleem, de functie is voor mensen zoals jij bedoeld. Dus ik zou gewoon erop zetten dat je mantelzorg gedaan hebt.

Schrijf ook een profiel van jezelf bovenaan waarin je jezelf neerzet als hardwerkend, verantwoordelijk, etc. Het zegt namelijk heel veel over jou dat je een dubbele bachelor en nu een master doet op jouw leeftijd!

Je hebt veel van het werkende leven en de wereld gezien dus dat is een plus.

Een "gat" van 10+ jaar poets je sowieso niet weg, maar ik zou het niet als gat bestempelen. Je bent nieuw in dit werkveld en gaat nu werkervaring opbouwen via deze baan.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het gewoon op je cv zetten.
Wij zitten nu in een procedure en ik zie dat mensen erom heen draaien. Dat geeft geen vertrouwen.

Je hebt bewuste moeilijke maar dappere keuzes gemaakt en daar mag je best voor opkomen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon aangeven inderdaad. Ik heb wel vaker mensen gehad die op latere leeftijd een switch hebben gemaakt. Als iemand gewoon aangeeft waarom ze de switch hebben gemaakt en verder net als ieder ander kunnen aangeven waarom ze graag de baan willen, is dat echt geen probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
17-09-2024 18:48
Probleem is dat ik 10 jaar thuis ben geweest om voor mijn autistische zoon te zorgen.
Probleem? Geweldig dat je dat gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
17-09-2024 18:59
Ik zou je meteen aannemen, vanwege lef en zo.
Helemaal mee eens! Ik zoumantelzorg invullen als fulltime baan. Want dat kan het zeker zijn. Heel veel succes met je studie, ik vind je een bikkel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien werkt je levenservaring juist in je voordeel.
Alle reacties Link kopieren Quote
De studie zet je als studie op je cv.
De tijd dat je voor kind zorgde als mantelzorg.

Of je laat dat allemaal weg, want geen relevante ervaring voor de nieuwe job.

Of je vat alles samen in periodes.

Zelf kreeg ik op mijn vijfenveertigste ooit de vraag of ik nog nooit gewerkt had omdat mijn cv nogal leeg was. (Alles wat niet relevant was had ik weggelaten) Daarna had ik dus staan:
1985/1990 diverse functies detailhandel
1990/2004 diverse administratieve functies bij xyz-bank
2004-2014 huisvrouw/gastouder/mantelzorger
2010-2013 opleiding xyz met stage
En daaronder begon mijn cv met uitgebreidere relevante ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goh, wat een fijne reacties allemaal. Dat zorgt wel voor een opluchting. Ik had echt het idee dat het een groot probleem zou zijn. Nouja, niet voor mij om te switchen, maar wel voor de werkgever. Ik ben natuurlijk wat ouder. Toen ik net begon moesten de studenten wel even wennen. Maar het is inmiddels zo gewoon. Ik voel me ook niet anders als ik op de uni rondloop. Maar dat is voor andere mensen anders.
Ik ga jullie advies opvolgen en de jaren gewoon als mantelzorg erop zetten.

Super bedankt!
hvm wijzigde dit bericht op 17-09-2024 22:09
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
viamia schreef:
17-09-2024 19:02
Helemaal mee eens! Ik zoumantelzorg invullen als fulltime baan. Want dat kan het zeker zijn. Heel veel succes met je studie, ik vind je een bikkel.
Mee eens! Ik werk al heel erg lang binnen HR en ik zou je ook zo aannemen.
De mantelzorg vind ik juist een extra, dat je een gevoel van commitment hebt en echt 100% ergens voor kunt gaan. Bovendien weet ik hoe zwaar dat is, dus het toont ook aan hoe sterk je bent.

Als je gaat liegen, verzwijgen of verdraaien dan val je geheid een keer door de mand en dan ben je verder van huis. Maar er is ook geen reden om dat te doen, er is niets mis met wat je beschrijft.

Bovendien, als extra motivatie: de markt is top voor sollicitanten op dit moment, dus ga er gewoon voor 👍🏻
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens met alles bovenstaand - alleen wel in je soort voorbereiden op de vraag wat nu na 10 jaar maakt dat je wel wilt werken & hoe dat thuis geregeld is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sluit me aan bij de rest. Ik zie veel cv's voorbijkomen en jij zou er in positieve zin uitspringen op grond van wat je hier schrijft. En tien jaar mantelzorgen voor je kind is géén gat in je cv!
♡♡♡
Alle reacties Link kopieren Quote
BbqViva2 schreef:
17-09-2024 19:31
Eens met alles bovenstaand - alleen wel in je soort voorbereiden op de vraag wat nu na 10 jaar maakt dat je wel wilt werken & hoe dat thuis geregeld is.
Dat is gelukkig niet zo ingewikkeld. Ik was al bezig met omscholen voordat mijn zoon geboren was. Een paar jaar terug is hij naar een woongroep verhuisd. Toen had ik de tijd om weer verder te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
17-09-2024 19:39
Dat is gelukkig niet zo ingewikkeld. Ik was al bezig met omscholen voordat mijn zoon geboren was. Een paar jaar terug is hij naar een woongroep verhuisd. Toen had ik de tijd om weer verder te gaan.
Dat zegt heel veel positieve dingen over jou. Nu nog een beetje werken aan je zelfbeeld, want je onderschat jezelf een beetje. Je lijkt me een hartstikke interessante en fijne collega waar een bedrijf veel lol aan zal beleven.
♡♡♡
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het mooi wat je hebt gedaan en zou je zo aannemen :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon eerlijk over zijn, dat is een goede eigenschap in het notariaat ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
17-09-2024 18:59
Ik zou je meteen aannemen, vanwege lef en zo.

Ja en vanwege de hospitality/service/zorg gerichte kant.

Ik heb ook een jaar notarieel recht gestudeerd en ben toch al heel wat notarissen tegen gekomen en als ik heel eerlijk ben vind ik er veel mannen met een wat “verouderde mentaliteit” die vooral bezig zijn met zenden ipv luisteren, een beetje het old boys gebeuren.

Ik zou de kwaliteiten die je in je betaalde en onbetaalde baan hebt aangewend, juist aanvoeren om aan te geven dat jij een duidelijke toegevoegde waarde hebt; jij ziet behoeftes, kan luisteren, zorgt voor vertrouwen et cet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Levenservaring is ook ervaring.
En juist ervaring wat je niet vanuit studieboeken leert! Maakt jou uniek op de arbeidsmarkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
17-09-2024 19:39
Dat is gelukkig niet zo ingewikkeld. Ik was al bezig met omscholen voordat mijn zoon geboren was. Een paar jaar terug is hij naar een woongroep verhuisd. Toen had ik de tijd om weer verder te gaan.
Nou precies - super krachtig toch 🙂 Vooral dicht bij jezelf/je hart blijven. Mensen houden in sollicitaties van oprecht en enthousiaste mensen.
Succes!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
17-09-2024 18:59
Ik zou je meteen aannemen, vanwege lef en zo.
Nou is dat op de meeste notariaten niet persé iets waar ze specifiek naar op zoek gaan, haha! Maar het kan geen kwaad.

TO, bij werkstudenten wordt er vaak vooral naar cijfers en wat je tijdens je studie hebt gedaan gekeken. Natuurlijk vermeld je je carrièrepad, maar je studie is ook een soort nieuw ijkpunt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook ik zou op cv vermelden: periode mantelzorg. Ook daarin zul je allerlei vaardigheden opgedaan hebben die nuttig zijn (administratieve rompslomp, nauwkeurigheid, communicatiecetcetc).

Als ik veel sollicitanten heb, kijk ik naast opleing en werkervaring, ook naar de motivatie in de brief. Wat trekt je aan in de functie, waarom bij deze organisatie en wat breng jij mee.

In het gesprek zou ik vragen waarom je de switch gemaakt hebt. Ik zou je ook vragen naar je beschikbaarheid (als in hoeveel uur per week), dat vraag ik bij alle sollicitanten trouwens (we hebben vaak vacatures 0,8 - 1,0 fte). In jouw geval specifiek ivm mogenlijke combinatie met mantelzorg: doe je dat nu ook nog? Zijn er dingen waar we rekening mee moeten houden? Bij ons zijn we flexibel in thuis/op kantoor werken, dus dat bespreken we in elk gesprek. Ik hoef verder niet alles te weten over het mantelzorgen, hoeveel details je daarover kwijt wil is aan jou natuurlijk.
Dit zijn mogenlijke vragen die je in gesprek zou kunnen krijgen en vooraf over na kunt denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
17-09-2024 18:59
Ik zou je meteen aannemen, vanwege lef en zo.
of inderdaad minimaal in gesprek gaan.

een gat in je CV en/of een totaal andere richting hoeven helemaal geen probleem te zijn als je er maar niet een wollig lulverhaal omheen hangt. jij hebt toch een goed verhaal? vertel het dan!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
viamia schreef:
17-09-2024 19:02
Helemaal mee eens! Ik zoumantelzorg invullen als fulltime baan. Want dat kan het zeker zijn. Heel veel succes met je studie, ik vind je een bikkel.
dit advies zou ik even overslaan maar gewoon zeggen wat je gedaan hebt.

ik zie namelijk erg veel cv's en allemaal zijn ze tegenwoordig mantelzorger. ook als ze eens per week met oma boodschappen gaan doen dus bij mij als cv-beoordelaar heeft de mantelzorg als term aan waarde verloren.
En doooooor!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven