Werk & Studie alle pijlers

Dagje meelopen in het basisonderwijs

12-11-2019 22:56 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Volgende week ga ik een dagje meelopen met een lerares in het basisonderwijs om te kijken of het beroep me dan nog steeds aanspreekt. Nu vind ik dit best spannend, want de laatste keer dat ik op een basisschool was, is inmiddels 15 jaar geleden 🤭. En je hebt natuurlijk ook 30 kinderen voor je. Ik wil me toch graag een klein beetje voorbereiden en inlezen. Hebben jullie tips voor mij? Of ervaringen?

Groetjes!
Tip: oordopjes
Alle reacties Link kopieren
kies een andere loopbaan
Tip:
Voor je eindeloos gaat lezen, vraag eerst eens welke leeftijd je voor je neus krijgt die dag.


Zit je eindeloos te lezen over beginnend puberen, krijg je ineens groep 2 voor je neus.
Je gaat geen les geven toch? Dan heb je ook geen 30 kinderen voor je neus ;)
Kijk, luister en stel vragen nav de dingen die je ziet.
En zet je telefoon/smartwatch uit.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je een activiteit verzorgen die dag, zodat je niet alleen maar erbij zit maar ook ervaart hoe het is voor een groep.
Een verhaal voorlezen bijv met een leuke verwerkingsopdracht?

Heel veel plezier!
Alles komt goed
Jolandje schreef:
12-11-2019 23:08
Misschien kun je een activiteit verzorgen die dag, zodat je niet alleen maar erbij zit maar ook ervaart hoe het is voor een groep.
Een verhaal voorlezen bijv met een leuke verwerkingsopdracht?

Heel veel plezier!
Dat ga je toch niet op eigen houtje doen?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
12-11-2019 23:04
Tip:
Voor je eindeloos gaat lezen, vraag eerst eens welke leeftijd je voor je neus krijgt die dag.


Zit je eindeloos te lezen over beginnend puberen, krijg je ineens groep 2 voor je neus.
Ik ga een dagje meelopen met groep 3/4 :).
Jolandje schreef:
12-11-2019 23:08
Misschien kun je een activiteit verzorgen die dag, zodat je niet alleen maar erbij zit maar ook ervaart hoe het is voor een groep.
Een verhaal voorlezen bijv met een leuke verwerkingsopdracht?

Heel veel plezier!
Elke wildvreemde die misschien ooit juf wil worden mag dan zomaar de klas beginnen overnemen?

Zou ik als school en als ouder van een kind in die klas toch niet zo happy van worden.


Opstartster is geen stagiaire en heeft waarschijnlijk ook geen enkel diploma richting onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
12-11-2019 23:06
Je gaat geen les geven toch? Dan heb je ook geen 30 kinderen voor je neus ;)
Kijk, luister en stel vragen nav de dingen die je ziet.
Haha oke, correctie: ik kijk naar de juf met 30 kinderen voor haar neus.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
12-11-2019 23:02
kies een andere loopbaan


:proud:
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
12-11-2019 23:12
Elke wildvreemde die misschien ooit juf wil worden mag dan zomaar de klas beginnen overnemen?

Zou ik als school en als ouder van een kind in die klas toch niet zo happy van worden.


Opstartster is geen stagiaire en heeft waarschijnlijk ook geen enkel diploma richting onderwijs.
Nou, ze zullen heus geen schade oplopen van ‘gastspreker’ zoveel. En geloof mij, het merendeel van de gastspreker zijn vrijwilligers die die vaker niet dan wel een pedagogische achtergrond hebben. En toch gaat het in 98% van de gevallen prima. Waar hebben we het over? Een verhaaltje van hooguit een kwartiertje en een opdracht (met een soort van nabespreking)... hooguit drie kwartier?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
12-11-2019 23:15
Nou, ze zullen heus geen schade oplopen van ‘gastspreker’ zoveel. En geloof mij, het merendeel van de gastspreker zijn vrijwilligers die die vaker niet dan wel een pedagogische achtergrond hebben. En toch gaat het in 98% van de gevallen prima. Waar hebben we het over? Een verhaaltje van hooguit een kwartiertje en een opdracht (met een soort van nabespreking)... hooguit drie kwartier?
Precies. Uiteraard in overleg met en in aanwezigheid van de leerkracht.
Alles komt goed
lemoos2 schreef:
12-11-2019 23:15
Nou, ze zullen heus geen schade oplopen van ‘gastspreker’ zoveel. En geloof mij, het merendeel van de gastspreker zijn vrijwilligers die die vaker niet dan wel een pedagogische achtergrond hebben. En toch gaat het in 98% van de gevallen prima. Waar hebben we het over? Een verhaaltje van hooguit een kwartiertje en een opdracht (met een soort van nabespreking)... hooguit drie kwartier?
Ik zou het bij het volgende hoofdstuk van het voorleesboek houden.
Je kan toevallig dit weekend de juf haar boeken niet lenen, opstartster?

Kan je eens inkijken waar ze op dit moment mee bezig zijn.
Marnamai schreef:
12-11-2019 23:41
Je kan toevallig dit weekend de juf haar boeken niet lenen, opstartster?

Kan je eens inkijken waar ze op dit moment mee bezig zijn.
Dat kan prima als ze meedraait.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Het is zo'n leuk vak!
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Als je een dagje komt kijken wordt er echt niet van je verwacht dat je gaat lesgeven.
Bij ons zou je dan, als je zelf aangeeft het leuk te vinden, met enkele kinderen gaan lezen of rekenen en meehelpen bij de andere vakken.
Maak je maar niet te druk, het wordt gewoon een interessante dag.
Alle reacties Link kopieren
Ervaring genoeg. Ga er gewoon heen en geniet ervan.
De hele dag alleen maar kijken is misschien wat saai. Je kunt vast ook wat helpen, gewoon even afstemmen met de juf.
Veel plezier!
Gewoon gaan en sfeer proeven. Kladblok mee om al je vragen op te schrijven, want die vragen krijg je vanzelf als je een uurtje mee kijkt.

Kijk ook vooral goed wat de leerkracht doet als de kinderen er niet zijn. Ook dat werk moet je leuk vinden.

En ga vervolgens nog een keer kijken en probeer dan antwoorden op je vragen te krijgen.
Kikix schreef:
12-11-2019 23:15
Haha oke, correctie: ik kijk naar de juf met 30 kinderen voor haar neus.
Tip:

Oren en ogen open. Stel eens een vraag.

Echt wat voor tips heb je voor een dagje meelopen nodig dan? :roll:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal! Dit stelt me toch wat gerust :). Ik heb er zin in!
Alle reacties Link kopieren
Kinderen (zeker van die leeftijd, ik ben zelf juf geweest van groep 3) vinden het meestal razend interessant als er ‘een vreemde’ in de klas komt kijken. Leuk dat je het gaat doen, veel plezier!
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
En wees erop voorbereid dat kinderen jou ook vragen gaan stellen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven