Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren.... (klaagtopic)

19-09-2014 18:20 3059 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik vast niet de enige ben die gek wordt van solliciteren en afwijzingen, hier een klaagtopic.



Niet bedoeld om mensen te beledigen (als in 'vind je het gek dat je geen werk vind, als je zulke kromme zinnen maakt'), maar om gewoon even te je hart te luchten bij een zoveelste afwijzing of mislukte sollicitatiepoging.
Alle reacties Link kopieren
Nadat ik hoorde dat mijn contract niet werd verlengd (omdat de vestiging zou gaan verhuizen naar het buitenland), heb ik me suf gesolliciteerd op vacatures in verschillende vakgebieden. Helaas geen enkel resultaat.



Te weinig ervaring, te oud, geen voltijdstudent (en dus 'te duur'), en de ergste reacties vind ik altijd: "Ik heb met heel veel bewondering naar je cv en motivatie gekeken. Je bent echt een heel goede kandidaat, MAAR helaas is de keus toch op iemand anders gevallen, maar houd vol, hoor!" Het zal vast aardig bedoeld zijn, maar serieus...



Na een halfjaar flink zoeken en steeds meer teleurgesteld raken, heb ik besloten het er maar even bij te laten. Van 24/7 vacatures zoeken en 100 motivaties per week rondsturen werd niemand vrolijk hier in huis. Ik wilde alleen nog solliciteren als er toevallig iets leuks voorbij kwam.



Enfin, dat gebeurde. Maar helaas bleek dat bedrijf frauduleus bezig te zijn en onder meer het UWV aan het lijntje te houden, etc. Hier ben ik zelf maar opgestapt.



Een andere leuke optie hier om de hoek, in een leuk koffiezaakje; maar omdat de eigenaresse subsidie/belastingvoordeel krijgt bij 50+-ers en bij mensen die studeren, nam ze alleen deze twee categorieën aan. Maar verder was ik o zo leuk en aardig en ik moest zéker nog eens langskomen.



En de meest recente was een leuke assistentefunctie binnen mijn school. Mijn cv was geweldig, mijn ervaring ook en mijn houding en kritische blik zijn fantastisch, maar helaas..... blablabla...
Ja die zijn lullig. Dat je hoort dat je een prima geschikte kandidaat was maar... de keus toch op een ander is gevallen. Eigenlijk hoor ik ze alleen maar zo. Logisch want ik solliciteer alleen als ik zeker weet dat ik die baan aankan.
Hetzelfde hier. Zoveelste contract bij zoveelste werkgever die weer niet verlengd gaat worden.. Dus ik ben ook weer in de running voor solliciteren straks.



Vorige werk ging het bedrijf failliet.



En ik hoorde idd ook altijd dat m'n brieven, cv, gesprekken enz goed/positief/geweldig/creatief etc etc zijn. Maaaar we gaan voor een geschiktere kandidaat.... Pff



Zit ook nog met een burn out thuis. Dus ik denk erover om een andere studie/omscholing te gaan doen als ik weer in staat ben om te werken. Op deze manier gaat niemand mij natuurlijk aannemen
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, jammer genoeg. Ik vind solliciteren echt een klotetaak. Altijd wachten op een reactie, het gesprek, alles! Waar ik meest hekel aan heb is dat ik vaak word afgewezen ondat ik geen ervaring heb. Ja dat is waar, maar hoe kan ik ooit ervaring opdoen als ik altijd afgewezen word????



"Geen ervaring" kreeg ik overigens ook te horen na een gesprek. Ja fijn, maar dat kon je toch ook al zien voordat je me uitnodigde voor een gesprek waarvoor ik reiskosten moet maken. Of vervolgens nooit meer iets te horen na het gesprek. Lekker professioneel....
Pioenroos87, via vrijwilligerswerk. Hangt natuurlijk wel van de functie af. Zelf heb ik door vrijwilligerswerk bij andere bedrijven werk gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Doodvermoeiend. Die onzekerheid, het afwachten en de afwijzingen. Ik herinner het me goed.

En dan de vragen uit je omgeving.. 'Heb je nu nog geen werk?' 'Je moet toch wel íets kunnen vinden?' 'Dus nu zit je de hele dag niks te doen?'

Solliciteren wás ondertussen mijn fulltime baan geworden



Uiteindelijk de keuze gemaakt tot omscholen.



Succes allen!
Alle reacties Link kopieren
Zo mee eens. Heb wel al weer halfjaar een baan, na 9 maanden werkeloosheid. Heb het alleen niet naar m'n zin, dus ben ook weer aan het solliciteren. Afwijzingen zijn iets minder erg, omdat ik al een baan heb. Maar nog steeds niet leuk.
Vrouwen zijn minder gevaarlijk met chocola in hun mond
Waar ik nog het meeste van baal is als je moeite doet voor een sollicitatie en zij laten gewoon helemaal niks horen.



- bedrijfcheck

- brief schrijven

- cv checken

- stel je wordt uitgenodigd

-voorbereiding gesprek

- reizen en reiskosten

- gesprek

- je wordt op die en die dag gebeld..... Zeggen ze



En dan NIKS. Moet ik zelf achter mijn afwijzing aanbellen (want als ze je aannemen dan zijn ze er wel snel bij natuurlijk). Ik vind dat zo asociaal
Ook wel eens gehoord: je moet zelf ff bellen woensdag om te horen of je het wel of niet bent geworden.



Eh sorry?



Het is net alsof jij door het stof moet voor een baan die je mssn niet eens ambieert maar omdat je wel MOET. Jij moet allllesss voor je werkgever in spé over hebben.



Maar andersom? Zo voel je je nergens meer echt gewild of gewaardeerd bij voorbaat al niet
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 19 september 2014 @ 19:32:

Pioenroos87, via vrijwilligerswerk. Hangt natuurlijk wel van de functie af. Zelf heb ik door vrijwilligerswerk bij andere bedrijven werk gekregen.Thanks voor de tip. Dit heb ik al in het verleden gedaan om gaten in cv te voorkomen. Helaas is het niet relevant voor de banen waarop ik solliciteer en ook niet voor de sector waarin ik (wil) werken.
Alle reacties Link kopieren
Ohh, zo herkenbaar! Ik ben al half jaar bezig en er onderhand zo klaar mee!

Vooral de, U past niet helemaal in ons profiel, die vind ik erg! Ik reageer alleen maar als ik pas in het profiel namelijk! Pffff...
Alle reacties Link kopieren
quote:Underkoffer schreef op 19 september 2014 @ 19:39:

Waar ik nog het meeste van baal is als je moeite doet voor een sollicitatie en zij laten gewoon helemaal niks horen.



- bedrijfcheck

- brief schrijven

- cv checken

- stel je wordt uitgenodigd

-voorbereiding gesprek

- reizen en reiskosten

- gesprek





- je wordt op die en die dag gebeld..... Zeggen ze



En dan NIKS. Moet ik zelf achter mijn afwijzing aanbellen (want als ze je aannemen dan zijn ze er wel snel bij natuurlijk). Ik vind dat zo asociaalZo eens. Laatst nog. Ze zeiden: uiterlijk dinsdag hoor je iets, bel voor de zekerheid maandagmiddag als je niks gehoord hebt. Ik had maandag geen tijd, dus dinsdag gebeld. Was ze in bespreking zou diezelfde dag teruggebeld worden. Niet gebeurd. Woensdag gebeld, niemand van hr aanwezig. Donderdag gebeld, kreeg niemand te pakken. Toen was ik wel zo geïrriteerd. Het was me wel duidelijk dat ik niet door was, anders hadden ze vast iets laten horen. Uiteindelijk vrijdag een mailtje gestuurd, dat ik gebeld had, teruggebeld zou worden, de gang van zaken niet netjes vond enzo. Toen had ik binnen tien minuten mail terug, dat ze het druk had en ik het helaas niet geworden ben. Ik nog teruggemaild bedankt voor reactie en de reden van afwijzing. Niks meer gehoord. Echt aso
Vrouwen zijn minder gevaarlijk met chocola in hun mond
Alle reacties Link kopieren
Bquote:Underkoffer schreef op 19 september 2014 @ 19:39:

Waar ik nog het meeste van baal is als je moeite doet voor een sollicitatie en zij laten gewoon helemaal niks horen.



- bedrijfcheck

- brief schrijven

- cv checken

- stel je wordt uitgenodigd

-voorbereiding gesprek

- reizen en reiskosten

- gesprek

- je wordt op die en die dag gebeld..... Zeggen ze



En dan NIKS. Moet ik zelf achter mijn afwijzing aanbellen (want als ze je aannemen dan zijn ze er wel snel bij natuurlijk). Ik vind dat zo asociaalDit heb ik dus vorige week nog meegemaakt. Helemaal niks meer van hen laten horen. Schandalig vind ik dat! Niet normaal! Ik maak tijd vrij en ook nog eens reiskosten. Twee gesprekken in totaal en niks meer laten horen... Ik wilde zelf terugbellen, vragen of dit normale gang van zaken is. Dit werd wel afgeraden door mijn vrienden, want ze veranderen toch niet meer van beslissing. Dat is waar, maar genaait voel ik me ook wel op deze manier.
Alle reacties Link kopieren
quote:sas31 schreef op 19 september 2014 @ 19:47:

Ohh, zo herkenbaar! Ik ben al half jaar bezig en er onderhand zo klaar mee!

Vooral de, U past niet helemaal in ons profiel, die vind ik erg! Ik reageer alleen maar als ik pas in het profiel namelijk! Pffff...Ohja...die ken ik ook. Alleen de gouden schaap met 6 poten past binnen het profiel. Als het aan hen ligt, hebben ze iemand die 21 is, 10 jaar ervaring en voor het loon van een fabrieksarbeider.
quote:pitchperfect schreef op 19 september 2014 @ 19:47:

[...]





Zo eens. Laatst nog. Ze zeiden: uiterlijk dinsdag hoor je iets, bel voor de zekerheid maandagmiddag als je niks gehoord hebt. Ik had maandag geen tijd, dus dinsdag gebeld. Was ze in bespreking zou diezelfde dag teruggebeld worden. Niet gebeurd. Woensdag gebeld, niemand van hr aanwezig. Donderdag gebeld, kreeg niemand te pakken. Toen was ik wel zo geïrriteerd. Het was me wel duidelijk dat ik niet door was, anders hadden ze vast iets laten horen. Uiteindelijk vrijdag een mailtje gestuurd, dat ik gebeld had, teruggebeld zou worden, de gang van zaken niet netjes vond enzo. Toen had ik binnen tien minuten mail terug, dat ze het druk had en ik het helaas niet geworden ben. Ik nog teruggemaild bedankt voor reactie en de reden van afwijzing. Niks meer gehoord. Echt asoEn dan ben ik soms gewoon heel blij, dat ik het niet geworden ben. Want stel je werkt er dan wel, en ze gaan ook zo met je om!
quote:pioenroos87 schreef op 19 september 2014 @ 19:52:

[...]



Ohja...die ken ik ook. Alleen de gouden schaap met 6 poten past binnen het profiel. Als het aan hen ligt, hebben ze iemand die 21 is, 10 jaar ervaring en voor het loon van een fabrieksarbeider.Je vergeet nog 24/7 beschikbaar!
Alle reacties Link kopieren
@sandt: dat heb ik nu ook hoor! Jij al een baan gevonden? Lees je af en toe op werk en studie, vandaar
Vrouwen zijn minder gevaarlijk met chocola in hun mond
Alle reacties Link kopieren
Underkoffer, die ervaring heb ik ook. Ik heb een gesprek gehad waar op voorhand al gezegd werd dat de kans klein is dat je aangenomen wordt ivm hoeveelheid kandidaten en dat het gesprek maar 20 min. kan duren ivm druk, druk, druk.



Ik heb in goede tijden ervaren dat een soll. gesprek een gelijkwaardig gesprek is, zij willen wat van jou en jij wil wat van hen. Daar lijkt niets meer van over te zijn. Nou ja, bij een bedrijf waar twee mensen met een verveeld gezicht tegen over je zitten en waar je niet eens een kopje koffie krijgt wil je ook niet werken denk ik dan maar. En dan komt zo'n gesprek weer op mijn lijstje 'meest bizarre soll. gesprekken ooit'.
quote:pitchperfect schreef op 19 september 2014 @ 19:54:

@sandt: dat heb ik nu ook hoor! Jij al een baan gevonden? Lees je af en toe op werk en studie, vandaar



Nee, maar ik solliciteer ook niet zo veel. Onderwijsassistenten worden weinig gezocht, en ik ben wel een beetje kritisch. Wil geen uren reizen voor halve dagen werk. Gelukkig geen uitkering dus kan ik me blijven richten op een baan in mijn vakgebied.



Heb wel even een contract voor 13 weken gehad, net voor de zomer, maar dat is alweer voorbij!
quote:ninon schreef op 19 september 2014 @ 19:57:

Underkoffer, die ervaring heb ik ook. Ik heb een gesprek gehad waar op voorhand al gezegd werd dat de kans klein is dat je aangenomen wordt ivm hoeveelheid kandidaten en dat het gesprek maar 20 min. kan duren ivm druk, druk, druk.



Ik heb in goede tijden ervaren dat een soll. gesprek een gelijkwaardig gesprek is, zij willen wat van jou en jij wil wat van hen. Daar lijkt niets meer van over te zijn. Nou ja, bij een bedrijf waar twee mensen met een verveeld gezicht tegen over je zitten en waar je niet eens een kopje koffie krijgt wil je ook niet werken denk ik dan maar. En dan komt zo'n gesprek weer op mijn lijstje 'meest bizarre soll. gesprekken ooit'.Ik heb wel eens een gesprek gevoerd met de eventuele aanstaande collega's. De directeur had geen zin in heel veel gesprekken, dus zij deden de voorselectie. Heel raar, want ze wisten niet veel te vragen. En toen kozen zie iemand die vlakbij woonde, want dat was handig!
quote:ninon schreef op vrijdag 19 september 2014 19:57 Underkoffer, die ervaring heb ik ook. Ik heb een gesprek gehad waar op voorhand al gezegd werd dat de kans klein is dat je aangenomen wordt ivm hoeveelheid kandidaten en dat het gesprek maar 20 min. kan duren ivm druk, druk, druk.



Ik heb in goede tijden ervaren dat een soll. gesprek een gelijkwaardig gesprek is, zij willen wat van jou en jij wil wat van hen. Daar lijkt niets meer van over te zijn. Nou ja, bij een bedrijf waar twee mensen met een verveeld gezicht tegen over je zitten en waar je niet eens een kopje koffie krijgt wil je ook niet werken denk ik dan maar. En dan komt zo'n gesprek weer op mijn lijstje 'meest bizarre soll. gesprekken ooit'.





Precies. Van gelijkwaardige gesprekken kan je nauwelijks meer spreken. Werkgevers lijken niks voor je over te hebben omdat je voor hen nummer zoveel bent. Denk ik. Ze kunnen op zoek naar de gek die 24/7 voor een duppie per uur komt werken bij wijze van. Ik vind gesprekken vaak ook niet meer inhoudelijk gaan over de functie of het bedrijf, of over wat je te bieden hebt. Het is een kruisverhoor van 20 minuten over hoe snel je kan beginnen en hoe veel (weinig) ze je gaan betalen.



(Ik generaliseer natuurlijk wel he. Dat snappen jullie het is ff lekker om gal te spuwen)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk Sandt! En uiteraard ook geen toeslagen in de avonduren en weekend. Ook niet te ambitieus, want anders zijn ze hun slaafje weer te snel kwijt. Uitbuiting eerste klas!!!
Alle reacties Link kopieren
Oh wat 'fijn' dat er lotgenoten zijn... Dat voelt toch iets minder alleen :-)



Dat niks meer laten horen is inderdaad ook een van de meest voorkomende irritaties, ja! Sowieso krijg je al 9 van de 10 keer geen reactie op je brief zelf, maar ook na gesprekken zijn ze niet happig om je te laten weten dat je het niet bent geworden.
anoniem_205037 wijzigde dit bericht op 11-11-2014 18:49
Reden: privacy
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Underkoffer. Lekker ook om even te klagen. Had ik het al over uitzendbureau's gehad waar je moet solliciteren om ingeschreven te worden? Anyhow, ik merk dat het in mijn vakgebied weer wat aantrekt gelukkig, dus dat stemt iig weer positief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven