Werk & Studie alle pijlers

De allerergste vragen in een sollicitatiegesprek

25-05-2020 21:08 327 berichten
Naar aanleiding van het topic "Vertel eens iets over jezelf" kwam ik op de vraag wat jullie nou de meest verschrikkelijke vragen vinden in sollicitatiegesprekken.

Iets over mezelf vertellen lukt mij altijd wel. Ik merk vaak wel aan de reactie waar ze graag meer over willen horen. Gezin, leeftijd, hobbies, reizen, sport, vrijwilligerswerk, koken, muziek enzovoort. Of juist meer informatie over werkervaring en opleiding.

Maar wat ik bijvoorbeeld verschrikkelijke vragen vind:

-Waarom zouden wij jou moeten aannemen (als het goed is weten jullie dat antwoord zelf wel aan het eind van het gesprek)
-Wat zijn jouw valkuilen (die vraag wordt door iedereen geforceerd positief voorbereid volgens mij, waardoor ze toch geen goed beeld van je krijgen)
-Noem je positieve en negatieve eigenschappen (hetzelfde als hierboven)

Geef mij maar het wat spontanere gesprek zonder dit soort nutteloze vragen, waarin je vanzelf wel merkt of er een wederzijdse klik is. Opleiding en ervaring hebben ze al kunnen zien in je cv tenslotte...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
boannan schreef:
25-05-2020 21:34
Ik haat sowieso alle vragen waar je jezelf enorm een veer in je kont moet duwen.
Oh ja en dat STARR geneuzel.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ik in oktober nog geen werk had.
Terwijl ik in september afgestudeerd was.

Bijkomend was het vooral de toon en de arrogantie die er het hele gesprek was.
wissewis wijzigde dit bericht op 25-05-2020 21:44
33.06% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Gatekeeper* schreef:
25-05-2020 21:36
Echt he. Of ze wijzen je af omdat “je te licht bent”. Hoeveel moet je aankomen voor de functie dan??
Of je reageert op een leuke functie die in het gesprek veel eenvoudiger blijkt te zijn en dat ze dan maar dooremmeren over dat ze denken day je je snel zult vervelen.
Pfff, tijdverspilling.
Alle reacties Link kopieren
ecam2015 schreef:
25-05-2020 21:31
Randstad was dat
Toen ik jou eerste bericht las, dacht ik meteen aan randstad.
Ik heb dit ook bij hun mee gemaakt.
Op gesprek begon de mevrouw voor mij ineens op een arrogante te vertellen dat ik eerst maar eens mijn rijbewijs moest gaan halen.
En dat terwijl zij mijn cv voor haar had liggen, en hier heel duidelijk in stond dat ik geen rijbewijs had.
Ik was toen nogal bijdehand en reageerde met "dan moet ik eerst werk hebben om rijlessen te kunnen betalen", en ben toen opgestaan en weggegaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je als je iets niet weet? Op internet opzoeken of een collega vragen waren beide voor mij logische maar blijkbaar onmogelijke antwoorden.
Omschrijf jezelf in vier woorden.
Kies een ansichtkaart uit van de stapel en vertel waarom die bij jou past.
Wat zou je leidinggevende over jou vertellen als ik diegene nu opbel?
Wat is er in je functioneringsgesprek besproken?
Alle reacties Link kopieren
ecam2015 schreef:
25-05-2020 21:38
Is dat serieus :rofl:
Wat heb je geantwoord ?

Ze wilde natuurlijk een duizendpoot horen :facepalm:
Is de spin in het web uit?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik solliciteerde ooit op een streng christelijke school naar een functie als docent Nederlands en kreeg de vraag ‘Wat zou je doen als een leerling je vraagt of hij Harry Potter mag lezen voor z’n lijst?’ (M’n antwoord dat ik hem zou verwijzen naar de docent Engels omdat ik graag zie dat leerlingen oorspronkelijk Nederlandse literatuur lezen, was niet het juiste...)

Dit soort (strik)vragen vind ik dus het allerergst; van die vragen waarvan je weet dat het je de baan gaat kosten als je eerlijk antwoord geeft.
Een Lego poppetje moeten uitzoeken en vervolgens moeten omschrijven waarom ik die gekozen had en dit koppelen aan mijn persoonlijkheid........ uh.....
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
25-05-2020 21:45
Een Lego poppetje moeten uitzoeken en vervolgens moeten omschrijven waarom ik die gekozen had en dit koppelen aan mijn persoonlijkheid........ uh.....
:HA:
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
25-05-2020 21:45
Een Lego poppetje moeten uitzoeken en vervolgens moeten omschrijven waarom ik die gekozen had en dit koppelen aan mijn persoonlijkheid........ uh.....
Ze wilden waarschijnlijk testen hoe je omgaat met telefonische onzin-vragen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wat ik doe met mijn kinderen als ze ziek zijn? (Moest blijkbaar een rotsvast waterdicht plan zijn) En of ik nog meer kinderen wilde? Dat mocht ze niet eens vragen, dus geen antwoord op gegeven, ook al wil ik helemaal geen kinderen meer.

(Deze manager wist ook nog snel te vertellen dat ik absoluut geen vakantie kon krijgen in de zomervakantie want er waren al zoveel moeders, mijn kinderen waren toen 8 en 10, en ik ook geen enkele vaste werkdag kon krijgen, beide lekker handig met kinderen)
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
25-05-2020 21:44
Is de spin in het web uit?
Die was ik vergeten, dat is een goede :-D
'Ik zie een trouwring, heb je kinderen, wil je kinderen?'

Zij: 'Is die oude Suzuki daar van jou?'
Ik: 'Ja, dat klopt.'
Zij: 'Ik zie kinderzitjes, hoe heb je de kinderopvang geregeld?'
“Je bent toch niet zo’n vrouw die gelijk gaat huilen als er tegen je geschreeuwd wordt?” :woa:
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen november kreeg ik tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek een vraag van de financieel manager hoe ik in vredesnaam mijn werk ( 32 uur ) ging combineren met mijn 2 jonge kinderen ( jongste was toen 4 maanden).
Want wat als een van beiden ziek werd, opgehaald moesten worden van de opvang etc.
Ik heb 'm heel dom aangekeken en uiterst beleefd geantwoord dat ik een man heb die ook zijn verantwoordelijkheid neemt en we samen afstemmen wie wanneer de kinderen ophaalt.

Ik was daarna zo ongelooflijk afgeknapt dat ik de baan heb laten gaan ( en de arbeidsvoorwaarden waren nu ook niet zo veel beter in vergelijking met wat ik bij mijn huidige werkgever heb, speelde ook mee).
Ik kan best wat verbeterpunten opnoemen bij mijn huidige werkgever, maar zo bekrompen denken heb ik mijn manager nog niet op kunnen betrappen gelukkig :-)
Alle reacties Link kopieren
Jaren terug solliciteerde ik bij de IKEA voor een bijbaantje op zaterdagochtend in het magazijn. Ik kreeg elke cliché vraag die er is. "Waar zie je jezelf over 5 jaar?" "waarom wil jij voor IKEA werken?", "waarom zouden we jou aan moeten nemen?" "wat denk je in deze functie te bereiken?" gast, het gaat om een paar uur met pallets slepen neem het niet zo serieus. Ik heb maar gezegd dat het hem niet ging worden.


Die zogenaamd psychologische vragen heb ik gelukkig nooit gehad, wat een dwaze vragen. Zegt ook alleen maar hoe slecht ze er zelf in zijn om iemands persoonlijkheid in te schatten.
wennas wijzigde dit bericht op 25-05-2020 21:59
19.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
25-05-2020 21:16
“Waar zie je jezelf over 5 jaar?”

Lieve schat, ik ben 40+ en bijna 10 jaar freelancer. Ik heb geen idee wat ik over 5 jaar doe en daar ben ik heel gelukkig mee.
Vreselijke vraag ja.

Ik weet nog niet eens wat ik morgen wil eten
Alle reacties Link kopieren
Zouden recruiters eigenlijk deze topics ooit lezen?

Want je ziet dezelfde vragen tijdens sollicitaties al minstens 20 jaar terugkomen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
SimpeleZiel schreef:
25-05-2020 21:33
Tijdens mijn gesprek werd gevraagd: wat moet iemand doen om jou heel boos te maken?
Ik heb ooit de vraag gehad: hoe kunnen mensen jou het hardste kwetsen?

Echt naar.
-Nienke- schreef:
25-05-2020 21:45
Ik solliciteerde ooit op een streng christelijke school naar een functie als docent Nederlands en kreeg de vraag ‘Wat zou je doen als een leerling je vraagt of hij Harry Potter mag lezen voor z’n lijst?’ (M’n antwoord dat ik hem zou verwijzen naar de docent Engels omdat ik graag zie dat leerlingen oorspronkelijk Nederlandse literatuur lezen, was niet het juiste...)

Dit soort (strik)vragen vind ik dus het allerergst; van die vragen waarvan je weet dat het je de baan gaat kosten als je eerlijk antwoord geeft.
Ik vraag me dan altijd af, zou ik bij zo een bedrijf/school/instelling willen werken waar ze zo “zijn”
Ik ga er dan vanuit dat het beter is voor alle partijen dat ze een ander kiezen
Wauw, ik verbaas me echt over hoeveel kindgerelateerde vragen er gesteld worden. Alsof dit alleen een issue is bij vrouwen en je niet allang nagedacht hebt over opvang voordat je gaat solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
'welke kleur ben jij?'

thank god kan ik on the spot denken en toen zei ik dat ik blauw was omdat ik heel kalm ben, en alleen de kleur blauw kan kalm omgaan met crisis situaties. Ik heb de baan.
lot75 schreef:
25-05-2020 22:05
Wauw, ik verbaas me echt over hoeveel kindgerelateerde vragen er gesteld worden. Alsof dit alleen een issue is bij vrouwen en je niet allang nagedacht hebt over opvang voordat je gaat solliciteren.
Kindgerelateerde vragen mogen wettelijk gezien niet gesteld worden. Dus of je erover nagedacht hebt of niet maakt eigenlijk niet eens uit...
Ab_Normaal schreef:
25-05-2020 22:04
Ik vraag me dan altijd af, zou ik bij zo een bedrijf/school/instelling willen werken waar ze zo “zijn”
Ik ga er dan vanuit dat het beter is voor alle partijen dat ze een ander kiezen
Het lijkt me inderdaad goed om niet het gesprek in te gaan met het idee dat je perse die baan wil, maar het ziet als een kennismaking waarbij je kijkt of je bij elkaar past.
minnimouse schreef:
25-05-2020 21:36
:proud:
Gelukkig kon die vrouw er om lachen.
Bij een vorige sollicitatie vroegen ze ook of ik kinderen had 'we mogen het niet vragen, maar ...'.
Mij maakt het geen reet uit dat ze het vragen. Ik zou er alleen een probleem van maken als het sowieso al een kutgesprek is of als men raar of arrogant doet.
Gelukkig kon die vrouw erom lachen? Ronduit asociaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven