Werk & Studie alle pijlers

De allerergste vragen in een sollicitatiegesprek

25-05-2020 21:08 327 berichten
Naar aanleiding van het topic "Vertel eens iets over jezelf" kwam ik op de vraag wat jullie nou de meest verschrikkelijke vragen vinden in sollicitatiegesprekken.

Iets over mezelf vertellen lukt mij altijd wel. Ik merk vaak wel aan de reactie waar ze graag meer over willen horen. Gezin, leeftijd, hobbies, reizen, sport, vrijwilligerswerk, koken, muziek enzovoort. Of juist meer informatie over werkervaring en opleiding.

Maar wat ik bijvoorbeeld verschrikkelijke vragen vind:

-Waarom zouden wij jou moeten aannemen (als het goed is weten jullie dat antwoord zelf wel aan het eind van het gesprek)
-Wat zijn jouw valkuilen (die vraag wordt door iedereen geforceerd positief voorbereid volgens mij, waardoor ze toch geen goed beeld van je krijgen)
-Noem je positieve en negatieve eigenschappen (hetzelfde als hierboven)

Geef mij maar het wat spontanere gesprek zonder dit soort nutteloze vragen, waarin je vanzelf wel merkt of er een wederzijdse klik is. Opleiding en ervaring hebben ze al kunnen zien in je cv tenslotte...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Wissewis schreef:
25-05-2020 22:01
Zouden recruiters eigenlijk deze topics ooit lezen?

Want je ziet dezelfde vragen tijdens sollicitaties al minstens 20 jaar terugkomen.
Ja, daar ben ik ook oprecht benieuwd naar!
Oh, en een keer zo'n keuze lijstje. Gesprek met directeur van de school en een directe collega voor de functie.
Koffie of thee?
Brood of salade?
Camping of hotel?
Sneakers of laarzen?

Ik kreeg de neiging om aan haar te vragen:
De pil of condooms?
Maandverband of tampons?
Toch maar niet gedaan, werd aangenomen maar de vrouw die die vragen stelde werd nooit echt een leuke collega voor mij.
-Nienke- schreef:
25-05-2020 21:45
Ik solliciteerde ooit op een streng christelijke school naar een functie als docent Nederlands en kreeg de vraag ‘Wat zou je doen als een leerling je vraagt of hij Harry Potter mag lezen voor z’n lijst?’ (M’n antwoord dat ik hem zou verwijzen naar de docent Engels omdat ik graag zie dat leerlingen oorspronkelijk Nederlandse literatuur lezen, was niet het juiste...)

Dit soort (strik)vragen vind ik dus het allerergst; van die vragen waarvan je weet dat het je de baan gaat kosten als je eerlijk antwoord geeft.
Oh die heb ik ook eens gehad, gesolliciteerd bij een christelijke organisatie. Bleven ze vragen naar mijn christelijke achtergrond (ben christelijk opgevoed) dus ik loog niet, maar was ook niet extreem direct dat ik niet meer kerkelijk was. Was totaal niet relevant voor de functie.

Toen vroeg hij ‘geloof jij dat Jezus Christus voor jou aan het kruis gestorven is?’.

‘Daar zijn God en ik het nog niet over eens’ was mijn antwoord. Niet aangenomen

Niet aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
25-05-2020 22:07
Gelukkig kon die vrouw erom lachen? Ronduit asociaal.
Hoezo? Die vrouw lag onder de tafel van het lachen omdat de forumster (naam even kwijt) met een goed weerwoord kwam.
Zo lees ik het tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
25-05-2020 22:09
Oh, en een keer zo'n keuze lijstje. Gesprek met directeur van de school en een directe collega voor de functie.
Koffie of thee?
Brood of salade?
Camping of hotel?
Sneakers of laarzen?

Ik kreeg de neiging om aan haar te vragen:
De pil of condooms?
Maandverband of tampons?
Toch maar niet gedaan, werd aangenomen maar de vrouw die die vragen stelde werd nooit echt een leuke collega voor mij.
En dan wil je kunnen afwisselen tussen koffie, sla, thee, brood, sneakers, laarzen, ... en dan word je niet aangenomen omdat je niet standvastig genoeg bent?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
'Wat is een half gedeeld door een half?' (bijbaantje als scholier)
Alle reacties Link kopieren
'Hoe zou je ieder van ons omschrijven in drie woorden?'

Toen moest ik dus over ieder van hen 3 woorden verzinnen op basis van het sollicitatiegesprek. Het waren drie of vier mensen... Pfff. Dat vond ik echt een kutvraag.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
ecam2015 schreef:
25-05-2020 21:31
Randstad was dat
Ha! Deze ja. Hier heb ik in het grijze verleden gesolliciteerd naar een baan als intercedente. De manager in kwestie stelde vrijwel geen vragen, maar liet lange, lange strategische stiltes vallen, bedoeld om mij aan het praten te krijgen om de stilte te doorbreken. Aangezien ik een aantal weken daarvoor een cursus had gevolgd waarin deze ondervragingstactiek werd behandeld, viel ik ook stil en keek hem alleen maar verwachtingsvol aan, in afwachting van de volgende vraag. Na een kwartier van onderlinge zwijgende strijd zei hij dat ik naar zijn mening niet in de organisatie paste wegens te dominant :rofl: .
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
CleopatraVII schreef:
25-05-2020 22:12
'Hoe zou je ieder van ons omschrijven in drie woorden?'

Toen moest ik dus over ieder van hen 3 woorden verzinnen op basis van het sollicitatiegesprek. Het waren drie of vier mensen... Pfff. Dat vond ik echt een kutvraag.
oeioei dit zou voor mij heel lastig zijn want dan moet je zoveel flauwe grapjes inslikken. 'raar uitziend mannetje' is nog een vriendelijke.
minnimouse schreef:
25-05-2020 22:11
Hoezo? Die vrouw lag onder de tafel van het lachen omdat de forumster (naam even kwijt) met een goed weerwoord kwam.
Zo lees ik het tenminste.
Ja klopt - de vrouw moest vooral hard lachen omdat ik de beste man verbaal even alle hoeken van de kamer liet zien :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen recruiter maar voer wel regelmatig sollicitatiegesprekken. Omdat ik graag het ijs wat informeel breek, vraag ik altijd iets in de trend van “vertel eens wie je bent.” Ik vind dat zelf namelijk altijd een relaxte vraag. Maar niet iedereen vindt dat lees ik nu :facepalm:
Wat ik ook vaak vraag: “wanneer is jouw werkdag geslaagd?”
Maar, wat iemand ook antwoordt, het non-verbale geeft 9 van de 10 keer de doorslag. Passie, bevlogenheid, betrokkenheid, wil om iets te kunnen/behalen enz Dit natuurlijk naast een goed CV.
Alle reacties Link kopieren
Sri-is-back-now schreef:
25-05-2020 22:12
Ha! Deze ja. Hier heb ik in het grijze verleden gesolliciteerd naar een baan als intercedente. De manager in kwestie stelde vrijwel geen vragen, maar liet lange, lange strategische stiltes vallen, bedoeld om mij aan het praten te krijgen om de stilte te doorbreken. Aangezien ik een aantal weken daarvoor een cursus had gevolgd waarin deze ondervragingstactiek werd behandeld, viel ik ook stil en keek hem alleen maar verwachtingsvol aan, in afwachting van de volgende vraag. Na een kwartier van onderlinge zwijgende strijd zei hij dat ik naar zijn mening niet in de organisatie paste wegens te dominant :rofl: .
:rofl:
Rare gesprekstechniek.
Wat wil iemand daarmee bereiken dan? Wat is het doel verder?
Alle reacties Link kopieren
Trientje74 schreef:
25-05-2020 22:13
Ja klopt - de vrouw moest vooral hard lachen omdat ik de beste man verbaal even alle hoeken van de kamer liet zien :proud:
Zo las ik ‘m inderdaad!
Is toch grappig?!
Sri-is-back-now schreef:
25-05-2020 22:12
Ha! Deze ja. Hier heb ik in het grijze verleden gesolliciteerd naar een baan als intercedente. De manager in kwestie stelde vrijwel geen vragen, maar liet lange, lange strategische stiltes vallen, bedoeld om mij aan het praten te krijgen om de stilte te doorbreken. Aangezien ik een aantal weken daarvoor een cursus had gevolgd waarin deze ondervragingstactiek werd behandeld, viel ik ook stil en keek hem alleen maar verwachtingsvol aan, in afwachting van de volgende vraag. Na een kwartier van onderlinge zwijgende strijd zei hij dat ik naar zijn mening niet in de organisatie paste wegens te dominant :rofl: .
You go girl! :worship:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wat gekke vragen gemist zie ik wel. Ik solliciteerde nog in de tijd dat men vroeg wat je vader voor werk deed. Later na de bedrijfssluiting toen ik weer in de sollicitatierondes zat, werd niet zo vaak uitgenodigd, opleiding, leeftijd speelde wel een rol, nam ik me voor om te vertellen dat ik solliciteerde, niet mijn vader. De goede man was toen al 20 jaar dood. Maar dat stond niet meer op de lijst. Kan me verder niets geks herinneren.
Nou ja, een sollicitatie vanuit uitzendbureau, die man die ik moest spreken deed er alles aan om mij de woorden in de mond te leggen dat ik niet wilde komen werken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Vragen maken niet uit, ik schud doorgaans wel wat uit mijn mouw. Maar tijdens een groepssollicitatie met een aantal mensen een toren bouwen van vouwblaadjes en een rolletje plakband vond ik toch wel erg kinderachtig.
En we moesten onszelf voorstellen met een voorwerp.

Ja, ze zullen er best wel wat uit halen, maar beslist niet wat voor type ik ben, want ik vond het zo kinderachtig dat ik niet echt meedeed.

Dat de recruiters zelf te laat kwamen droeg ook niet bij aan een positief beeld. Dat zal mijn gedrag best wel een tikje beinvloed hebben :whistle:
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
'Zou je hier nu ook in dit gesprek zitten als je voor het geld nooit meer hoefde te werken?'. Het was een bijbaantje op mijn 17e, dim ff knul.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
25-05-2020 22:17
:rofl:
Rare gesprekstechniek.
Wat wil iemand daarmee bereiken dan? Wat is het doel verder?
Populaire techniek in de jaren 80, en werkt geheid. Als je mensen aan het praten wil krijgen, moet je stiltes laten vallen. Die voelen zo oncomfortabel voor de ondervraagde, dat die meestal begint te praten (over wat dan ook) om die stiltes op te vullen. Probeer maar eens, je zult verbaasd staan.
sri-is-back-now wijzigde dit bericht op 25-05-2020 22:40
0.32% gewijzigd
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Sri-is-back-now schreef:
25-05-2020 22:29
Populaire techniek in de jaren 80, en werkt geheid. Als je mensen aan het praten wil krijgen, moet je stiltes laten vallen. Die voelen zo oncomfortabel voor de ondervraagde, dat die meestal begint te praten (over wat dan ook) om die stiltes op te vullen. Probeer maar eens, zult verbaasd staan.
Knapt niet iedere sollicitant daar vreselijk op af dan?
lot75 schreef:
25-05-2020 22:32
Knapt niet iedere sollicitant daar vreselijk op af dan?
Dat lijkt mijnook. Zal voor bepaalde functies misschien werken, maar dit (en vele andere) soort technieken. Vreselijk.
Ik zou niet rouwig zijn dan dat ik het niet zou worden. Sterker nog, voor zo een leidinggevende bv wil je toch niet werken
“Wat vind je van zwarte piet?” (Wel voor een diplomatieke functie)

“Wat heb je de afgelopen 2 maanden gedaan aangezien je niet werkte?“ (Wachtend op een werkvergunning en je wordt het land uitgestuurd als je iets aan werk doet)
Alle reacties Link kopieren
lot75 schreef:
25-05-2020 22:32
Knapt niet iedere sollicitant daar vreselijk op af dan?
Waarschijnlijk is deze techniek daarom voor sollicitatiedoeleinden in onbruik geraakt. Volgens een kennis wordt er bv bij de recherche nog gebruik van gemaakt.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Wissewis schreef:
25-05-2020 22:11
En dan wil je kunnen afwisselen tussen koffie, sla, thee, brood, sneakers, laarzen, ... en dan word je niet aangenomen omdat je niet standvastig genoeg bent?

Ik heb het later nog gevraagd wat ze met die vraag wilden. Ze wilden weten wat voor type ik was en of ik in het team van sla etende, thee drinkende, gelaarsde hotelkatten
zou passen
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 25-05-2020 22:41
0.59% gewijzigd
Ab_Normaal schreef:
25-05-2020 22:36
Dat lijkt mijnook. Zal voor bepaalde functies misschien werken, maar dit (en vele andere) soort technieken. Vreselijk.
Ik zou niet rouwig zijn dan dat ik het niet zou worden. Sterker nog, voor zo een leidinggevende bv wil je toch niet werken
Precies. Als het doel van het gesprek is om mij oncomfortabel te laten voelen, laat maar zitten dan. Dan wil ik daar niet voor werken.
Alle reacties Link kopieren
lot75 schreef:
25-05-2020 22:40
Precies. Als het doel van het gesprek is om mij oncomfortabel te laten voelen, laat maar zitten dan. Dan wil ik daar niet voor werken.
Maar gezien het topic dat je geopend heb, voel je je nou ook niet bepaald prettig bij de vragen die tegenwoordig gesteld worden. Wat is het verschil dan?
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven