Werk & Studie alle pijlers

De hel van landelijke digitale examens

20-06-2019 18:51 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond dames,

Ik doe een mbo niveau vier opleiding en ik ben bekend met dyslexie. En een oogafwijking waardoor ik verminderd diepte zie en de letters tijdens het lezen nogal in elkaar duiken en over elkaar heen lopen. Ik heb in de afgelopen periode de examens Engels lezen en luisteren, Nederlands lezen en luisteren en het rekenexamen op niveau 3F digitaal gemaakt.

Ik ben nooit een hoogvlieger in deze vakken geweest, maar ik scoorde meestal wel gemiddeld tussen de 6 en de 7,5 op school toetsen. De examen opgaven en leesteksten welke school de afgelopen periode schriftelijk heeft aangeboden ter oefening heb ik ook redelijk gemaakt. Deze waren ook allemaal voldoende, niet heel hoog maar wel rond de 6. De twee examens die ik digitaal heb geoefend via de website oefenen.facet.onl scoorde ik ook al heel erg beroerd op.

Nu heb ik de examen uitslagen terug en ik heb op alle examens een zware onvoldoende, namelijk een 4,3 op Engels een 2,9 op Nederlands en een 5 op rekenen. Ik zelf heb het idee dat het komt omdat alles digitaal is afgenomen en ik tijdens de examens nogal vaak de tekst kwijt was en de betekenis van de tekst niet echt tot mij is doorgedrongen.

Officieel als alles goed gaat moet ik nog 1 jaar school waarin ik voor alle examens een extra kans aangeboden krijg. Maar deze examens moet ik wel halen omdat ik zonder deze examens geen diploma kan halen (terecht). De herkansingen zijn tevens mijn laatste kansen om op Nederlands en Engels minimaal een 5,5 gemiddeld te halen waarvan één van de vakken niet lager dan een 6 mag zijn.

De overige examens schrijven, spreken en gesprekken voeren heb ik zowel voor Engels als Nederlands met cijfers gehaald tussen de 7 en 8. Hier loop ik dus ook totaal niet tegen aan en ik word er echt boos van dat het op een paar onderdelen gewoon niet lukt terwijl ik weet dat ik het echt wel kan.

Wat zou ik zelf kunnen doen om tijdens de laatste kans niet weer tegen hetzelfde probleem aan te lopen? En is er ook iets wat school/examencommissie kan betekenen in deze?
Wist je dat speedreaden heel goed werkt voor mensen die dyslectisch zijn? Ik heb er in ieder geval hele positieve ervaringen mee. Je hebt het binnen een paar uur onder de knie en als je elke dag oefent, dan gaat het heel snel heel soepel. Het is een omschakeling en velen zullen roepen dat je de helft (of meer) mist. En dat klopt niet. Sterker nog, mensen die leren middels speedreaden en mindmappen scoren makkelijker en hoger, ook mensen met dyslexie.

Daarnaast is er ook behoorlijk wat gratis software te vinden zodat je digitaal kunt speedreaden. Geen idee of jouw opleiding daarvoor open staat. Heb je een diagnose? Want dan moet de opleiding rekening houden met jou en ervoor zorgen dat je de toetsen anders aangeboden krijgt.

Als je meer info wil, stuur maar een pb. Ik ken behoorlijk wat trainers in Nl, dus vast ook een in jouw buurt.
Alle reacties Link kopieren
Claroread een optie?
Alle reacties Link kopieren
Interessant, ik leer mijn theoretische toetsen sinds een jaar of twee met het maken van mindmaps. Sindsdien haal ik hierop veel hogere cijfers. Waar ik normaal rond de zes haalde heb ik sinds ik veel gebruik maak van mindmaps voornamelijk achten. Ik zal mij binnenkort verdiepen in het speedreaden. Ik kan trouwens heel veel boeken lezen maar lezen op een iPad of e-reader werkt voor mij ook niet goed.
Alle reacties Link kopieren
https://www.examenbladmbo.nl/onderwerp/ ... perking#p2

Er zijn echt aanpassingen mogelijk, zowel i.v.m. je dyslexie als je oogafwijking. Dus ga met de verantwoordelijke persoon op school praten en zorg ervoor dat je volgend jaar wel gebruik kunt maken van aanpassingen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de examens laten voorlezen in het programma? Gebruik gemaakt van je extra tijd?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
anoniem_pje_x schreef:
20-06-2019 19:06
Interessant, ik leer mijn theoretische toetsen sinds een jaar of twee met het maken van mindmaps. Sindsdien haal ik hierop veel hogere cijfers. Waar ik normaal rond de zes haalde heb ik sinds ik veel gebruik maak van mindmaps voornamelijk achten. Ik zal mij binnenkort verdiepen in het speedreaden. Ik kan trouwens heel veel boeken lezen maar lezen op een iPad of e-reader werkt voor mij ook niet goed.
Ik heb geen dyslexie, maar digitaal lezen vind ik ook lastiger. Is trouwens heel normaal, je krijgt nl veel meer prikkels binnen. Ik heb een tijdje speedreaden digitaal gedaan en dat hielp wel. Maar helaas nog geen fijn programma gevonden.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
20-06-2019 19:13
Heb je de examens laten voorlezen in het programma? Gebruik gemaakt van je extra tijd?
Ik heb de examens niet laten voorlezen, dit is wel mogelijk maar hier kan ik niet goed tegen. Ik heb wel gebruik gemaakt van mijn extra tijd en heb halverwege ook even een rustmomentje genomen waarin ik even wat water heb gedronken en voor mij uit heb gestaard.
Ik heb ook een oogafwijking en zie geen diepte
Zelfde verhaal hier met dansende letters
Ik kreeg toetsen op okergeel papier
Ook de dyslectici kregen dit

Mss eens proberen ? En dan op papier vragen ipv digitaal
Succes
Alle reacties Link kopieren
toetsen op papier en grotere teksten :) dit helpt enorm gewoon aanvragen dus!
suzyqfive schreef:
20-06-2019 19:13
Heb je de examens laten voorlezen in het programma? Gebruik gemaakt van je extra tijd?
Gewoon nieuwsgierig. Helpt mensen dit? Dat lijkt me afschuwelijk. Hoe gaat dat dan als je weer even wat terug wil lezen? En hoe lang duurt dat allemaal wel niet? Dan moet iemand een behoorlijke spanningsboog hebben!

Maar goed, ik kan het geduld voor een luisterboek al niet opbrengen. In de tijd dat ze zo’n boek hebben opgelezen had ik er drie uit kunnen hebben.
Ik zie ook geen diepte maar heb geen moeite met lezen, integendeel zelfs. Ik wist ook niet dat er een verband zit tussen diepte-zien en lezen.

Wat biedt je opleider aan als aanpassingen?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-06-2019 20:08
Gewoon nieuwsgierig. Helpt mensen dit? Dat lijkt me afschuwelijk. Hoe gaat dat dan als je weer even wat terug wil lezen? En hoe lang duurt dat allemaal wel niet? Dan moet iemand een behoorlijke spanningsboog hebben!

Maar goed, ik kan het geduld voor een luisterboek al niet opbrengen. In de tijd dat ze zo’n boek hebben opgelezen had ik er drie uit kunnen hebben.
Met het programma dat wij op het mbo gebruiken kunnen er zinnen of woorden geselecteerd worden die dan worden voorgelezen. Dit kan soms helpen bij lastige zinnen of woorden. Hele teksten laten voorlezen raden we nooit aan.
Alle reacties Link kopieren
Dat kan in de examens op verschillende manieren. Je kan de hele tekst laten voorlezen, je kan een stukje tekst laten voorlezen (dit selecteer je dan en dan leest ie de selectie voor). Dit geldt overigens voor alle digitale examens van elk vak en dat mag elke leerling doen, ook als je geen dyslectie hebt. Veel van mijn vmbo’ers doen dat.
De examens vmbo en mbo hebben niet zulke hele grote stukken tekst dus dat is prima te doen en ik raad je dat ook aan. Daar moet je wel mee oefenen uiteraard.
Ivm je oogafwijking kan je ook een speciaal voorzetscherm aanvragen. Die maakt het beeld rustiger. Daarnaast kan je natuurlijk ook de teksten groter maken.
Een digitaal examen mag je niet alsnog op papier maken omdat de vragen at random samengesteld worden op het moment dat je inlogt. Niet iedereen krijgt hetzelfde examen (nou ja...)
Maar ga eens met de decaan, of studieadviseur zoals dat op het mbo tegenwoordig vaak heet, praten. Elke ROC heeft vaak ook wel een gehandicaptenadviseur.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit al bij de studieadviseur aangekaart, zodat je aanspraak kan maken op een bijzondere voorziening? Ik maak zelf ook altijd gebruik van digitale tentamens, maar waar kan, probeer ik het zo makkelijk mogelijk te maken voor studenten. Een student met dyslectie wilde het mc-tentamen graag op papier maken, dus dat kan. Daarnaast zorg ik ervoor dat het mogelijk is om delen van de tekst te highlighten en dat studenten kladpapier hebben zodat ze aantekeningen kunnen maken?
Dus als jij duidelijk kan maken dat je bij de tentamens op papier beter je kwaliteiten kan laten zien, dan zou ik dit gewoon doorgeven aan de studieadviseur.
edda8 schreef:
20-06-2019 19:51
toetsen op papier en grotere teksten :) dit helpt enorm gewoon aanvragen dus!
Centrale examens gewoon even op papier vragen kan niet. Wel kan de school bij het CvTE een speciaal examen/ maatwerkexamen aanvragen. Daar zal dan een verklaring en meer informatie van je begeleider van Visio of Barthiméus of een dergelijke instelling voor gevraagd worden.
Er is dan heel veel mogelijk.
Voor studenten met alleen dyslexie is het alleen mogelijk de centrale examens digitaal te maken. Wel met verklanking en een half uur extra examentijd. Iedereen kan gebruik maken van de loepfuntie om delen van de tekst te vergroten. Het lettertype dat gebruikt wordt bij deze examens is het meest prettige en optimale voor dyslecten (na onderzoek).
Suikerwafel schreef:
20-06-2019 20:33
Met het programma dat wij op het mbo gebruiken kunnen er zinnen of woorden geselecteerd worden die dan worden voorgelezen. Dit kan soms helpen bij lastige zinnen of woorden. Hele teksten laten voorlezen raden we nooit aan.
Interessant. Er zullen vast mensen baat bij hebben anders bestond het niet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Helaas is het niet zo makkelijk om de examens schriftelijk te maken. School gaat na de zomer kijken wat ze kunnen doen, ook krijg ik dan examentrainingen in het lezen en luisteren zodat mijn kansen vergroot worden.
anoniem_pje_x schreef:
22-06-2019 17:13
Bedankt voor jullie reacties. Helaas is het niet zo makkelijk om de examens schriftelijk te maken. School gaat na de zomer kijken wat ze kunnen doen, ook krijg ik dan examentrainingen in het lezen en luisteren zodat mijn kansen vergroot worden.
Het enige dat de school kan doen is een "maatwerkexamen" aanvragen bij het CvTE.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-06-2019 20:08
Gewoon nieuwsgierig. Helpt mensen dit? Dat lijkt me afschuwelijk. Hoe gaat dat dan als je weer even wat terug wil lezen? En hoe lang duurt dat allemaal wel niet? Dan moet iemand een behoorlijke spanningsboog hebben!

Maar goed, ik kan het geduld voor een luisterboek al niet opbrengen. In de tijd dat ze zo’n boek hebben opgelezen had ik er drie uit kunnen hebben.
Off-topic, maar een blinde kennis van ons heeft geen keuze. Hij speelt alles versneld af. Wij verstaan er geen woord van, maar dat is dus ook nog een mogelijkheid.

Ik heb geen dieptezicht maar geen problemen met lezen. Sterker nog, ik maak gebruik van mono-vision.

TO, heb je al eens laten testen of prismaglazen kunnen helpen??? Heel veel mensen hebben dat eigenlijk nodig, maar ze worden doorgaans pas aangeraden als je er last van krijgt.
Laten testen kan gewoon bij de opticien, al weet ik niet zeker of zij dan ook het recept daarvan kunnen bepalen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Eén keer is wel genoeg.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
22-06-2019 23:01
Off-topic, maar een blinde kennis van ons heeft geen keuze. Hij speelt alles versneld af. Wij verstaan er geen woord van, maar dat is dus ook nog een mogelijkheid.

Ik heb geen dieptezicht maar geen problemen met lezen. Sterker nog, ik maak gebruik van mono-vision.

TO, heb je al eens laten testen of prismaglazen kunnen helpen??? Heel veel mensen hebben dat eigenlijk nodig, maar ze worden doorgaans pas aangeraden als je er last van krijgt.
Laten testen kan gewoon bij de opticien, al weet ik niet zeker of zij dan ook het recept daarvan kunnen bepalen.
Prismastickers al eens getest op mijn brillenglazen. Helaas werkt dat niet voor mij. Mijn ogen kijken echt om de beurt naar iets. Doordat mijn ene oog een paar millimeter scheel lijkt te staan. En mijn ogen onaangekondigd wisselen met lezen verspringt de tekst steeds en gebeuren er andere rare dingen mee.
Alle reacties Link kopieren
anoniem_pje_x schreef:
23-06-2019 09:06
Prismastickers al eens getest op mijn brillenglazen. Helaas werkt dat niet voor mij. Mijn ogen kijken echt om de beurt naar iets. Doordat mijn ene oog een paar millimeter scheel lijkt te staan. En mijn ogen onaangekondigd wisselen met lezen verspringt de tekst steeds en gebeuren er andere rare dingen mee.

Dat is dus de reden dat mijn opticien monovision aanraadde, ik heb hetzelfde, één oog loenst. Tegenwoordig wordt zo´n oog afgeplakt als je klein bent maar dat werd in mijn tijd niet gedaan. Nu dus die monovision. Met het ene oog kán ik nu helemaal niet meer lezen als ik mijn lenzen draag en met het andere kan ik niet ver kijken. Daardoor is het verspringen gestopt na een week of twee.
Ik had toch al geen dieptezicht dus daar mis ik niks aan. Het kijkt in elk geval een stuk rustiger.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
anoniem_pje_x schreef:
23-06-2019 09:06
Prismastickers al eens getest op mijn brillenglazen. Helaas werkt dat niet voor mij. Mijn ogen kijken echt om de beurt naar iets. Doordat mijn ene oog een paar millimeter scheel lijkt te staan. En mijn ogen onaangekondigd wisselen met lezen verspringt de tekst steeds en gebeuren er andere rare dingen mee.
Ik kijk ook maar met 1 oog, tenzij ik naar links kijk. Ik kan ook zelf overschakelen, maar rechts is echt het voorkeursoog.

Toch herken ik totaal niet wat je schrijft.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe zijn de diploma-eisen dan op jullie mbo? Bij ons mbo kun je slechte cijfers op het CE compenseren met goede cijfers op de andere onderdelen. We hebben een addendum bij het OER m.b.t. de generieke examens. Wil je wel in dit topic zetten wat jullie eisen zijn m.b.t. de generieke onderdelen?
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven