Werk & Studie alle pijlers

Deeltijd HBO 35+

07-12-2018 21:20 21 berichten
Ik ben de 35 voorbij en overweeg een deeltijd HBO opleiding te gaan doen.
Dit zou dan naast mijn huidige baan van 32 uur p.w. zijn, kan het me niet permitteren om minder te gaan werken.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het volgen van een deeltijd opleiding op "latere" leeftijd en naast een baan? Was/is het goed te doen i.c.m. werk?
Zit ik straks niet stokoud te zijn tussen allemaal net twintigers?
Andere voors en tegens die ik mee kan nemen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Deeltijd in vooral volwassenen.
Moet je stage lopen? Dan lijkt het me met 32 uur niet te doen. Zo niet, dan is het echt fiks aanpoten.
Hoelang duur de studie? Heb je kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Ik was denk ik iets jonger toen ik begon aan mijn HBO opleiding, ik was 37 toen ik afstudeerde, maar wel met een 40-urige werkweek. In die tijd zat ik gewoon tussen leeftijdsgenoten, de oudste klasgenoot was toen 50.

Had wel het geluk dat ik op het werk een warme maaltijd kon halen tussen werktijd en schooltijd. dat ik op schooldagen een uurtje eerder mocht vertrekken van het karwei en dat mijn werkgever de gehele opleiding betaalde.
Niet geschoten is altijd mis
Ik heb het gedaan! In combinatie met een gezin! Eerlijk gezegd vond ik het vies tegenvallen. De hoeveelheid werk die er nog achter weg kwam vond ik serieus pittig. Niet perse het niveau want dat was echt wel prima te doen. Maar het was het: en-en wat het zwaar maakte. Zeker als je geen 18 meer bent.
Maar het is het wel echt waard. Ik zou het gewoon doen! Want achteraf was het alle bloedzweetentranen meer dan waard!
Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ben met de tweede bezig (nu alleen nog afronden, dan ben ik net voor mijn 40e klaar). Bij de eerste studie dacht ik ook tussen allemaal jong grut te zitten maar het was heel divers. Paar ‘tweedekansstudenten’ van midden twintig maar ook ‘ik ga nu doen wat ik dertig jaar eerder had willen doen’ studenten van eind 50.

Te doen? Logistiek is het een nachtmerrie met een gezin en veel reistijd (enkele reis 75 km). Maar ik had/heb veel ondersteuning van man. En in de kantine op school haal ik net nog de laatste ronde voor een warme maaltijd dus dat is allemaal wel te regelen voor één avond per week. Qua niveau prima te doen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik studeer deeltijd naast een job van 27 uur ik kom energie en tijd te kort soms voor alle huiswerk en hoeveelheid dat betreft valt het tegen maar ik vindt het te leuk om te stoppen.
Dat hangt helemaal af van de belasting van de opleiding. Hoe lang duurt de studie en wat is de studiebelasting? Heb je een gezin of andere langdurige zorgtaken in je privéleven? Of is er veel vrije ruimte voor de studie?

Als je twijfelt kan je hierover ook contact opnemen met de opleiding, zij kunnen vaak wel een indicatie geven van wat te doen moet zijn.
anoniem_125581 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 11:27
57.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gedaan, op mijn 41e. Ik ging twee avonden naar school en had veel tijd nodig voor het maken van opdrachten, naast een fulltime baan (4×9) en een gezin.
Het was een zware tijd, vooral voor mijn man. Hij heeft alles thuis draaiende gehouden. Zonder hem had ik het nooit kunnen doen.

Ik had vrijstellingen voor stages, en kon mijn afstudeerproject op mijn eigen werk doen. Dat scheelde wel een hoop stress.

Ik was de oudste van de klas. In het begin was ik me daar heel erg van bewust, maar ik heb niet het idee dat mijn klasgenoten daar nou zo mee bezig waren. Met één meisje heb ik nog lang contact gehouden. Zij was bijna 20 jaar jonger dan ik. Dus ach, leeftijd zegt niet zo veel.

Als je de kans hebt: dóén. Je moet het niet onderschatten, maar het is te doen.

Succes!
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Zeker te doen! Ik volg een HBO deeltijdopleiding naast mijn fulltime baan. Ik werk 5 dagen en ga twee avonden naar school. Het is pittig, want je hebt daarnaast ook een huishouden en een sociaal leven is ook fijn ;-). Maar als ik gewoon naar de lessen ging hoefde ik daarbuiten niet heel veel extras te doen. Ben in feb. 2016 begonnen en ga nu aan de slag met mijn scriptie. Voor een opleiding die normaal 3,5-4 jaar duurt toch best netjes!

En oh, ik ben 22. Maar daarmee veruit de jongste van mijn klas. Daar hoef je je zeker geen zorgen om te maken. Ik begon op mijn 16e al met werken en heb na de middelbare school enkel deeltijdopleidingen gevolgd, daardoor zeker geen gebrek aan kennis of relevante werkervaring!
Ik ben 38 en geef les in de deeltijdopleiding (HBO). De meeste studenten zijn iets ouder dan ik zelf ben.

Ook ik overweeg een deeltijdstudie, maar verder in de toekomst. En liever WO (ben gepromoveerd maar wil een tweede expertise om verbreding en verdieping van mijn vakgebied). Maar hier ook: baan 32u excl vele overuren en 3 jonge kinderen. Zal lastig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een relevante baan? Dan hoef je geen stage te lopen toch?
1 en ander hangt ook van je thuissituatie af, hoe ziet die eruit?
Alle reacties Link kopieren
bbianca schreef:
07-12-2018 23:03
Zeker te doen! Ik volg een HBO deeltijdopleiding naast mijn fulltime baan. Ik werk 5 dagen en ga twee avonden naar school. Het is pittig, want je hebt daarnaast ook een huishouden en een sociaal leven is ook fijn ;-). Maar als ik gewoon naar de lessen ging hoefde ik daarbuiten niet heel veel extras te doen. Ben in feb. 2016 begonnen en ga nu aan de slag met mijn scriptie. Voor een opleiding die normaal 3,5-4 jaar duurt toch best netjes!

En oh, ik ben 22. Maar daarmee veruit de jongste van mijn klas. Daar hoef je je zeker geen zorgen om te maken. Ik begon op mijn 16e al met werken en heb na de middelbare school enkel deeltijdopleidingen gevolgd, daardoor zeker geen gebrek aan kennis of relevante werkervaring!
Super knap! Ligt denk ik wel aan wat voor opleiding ik heb 17 les uren op school zelf maar wij moeten er ook veel naast doen en voorbereiden. Zal per studie dus verschillen.
Dank voor jullie reacties, erg fijn!

Ik ben single, (helaas) geen kinderen. Wel pleegouder om het weekend.
Het zou gaan om een 4-jarige deeltijd opleiding. Dit naast een baan in een totaal ander vakgebied, dus niet relevant.
Stage zou pas in het derde jaar aan de orde zijn, dus nog even tijd om daar een mouw aan te passen.

Ben helemaal niet gelukkig in mijn werk en het 'gat' van geen kinderen is ook iets waar ik soms nog lastig mee kan dealen.
Redenen om juist iets te gaan doen waar ik denk wel heel blij van te worden en om een andere positieve invulling aan mijn leven te geven.

De zorgen over mijn leeftijd hebben jullie al weggenomen, heel fijn. ;-D
En hoewel ik lees dat het erg pittig kan zijn, heeft volgens mij niemand spijt van de keuze. Zeker positief.

Ik ga komende week eens verder informeren bij studievoorlichting voor wat meer inhoudelijke vragen.
Ik heb het ook gedaan naast ( toen) een baan van 32 uur. Mijn werk was tevens mijn stageplaats. Ik vond het zwaar om niet meer ontspannen vrije tijd te hebben en weinig sociaal leven. Ik ben wel erg blij dat ik het gedaan heb omdat je in je zelf moet investeren en ontwikkelen en in mijn werksituatie is het erg nuttig gebleken.
Is het voor jou mogelijk om met je werkgever wat af te spreken rondom studiefaciliteiten? Soms kun je wel wat regelen. Studieverlof kan helpen bijvoorbeeld.
Ik heb het gedaan, in combinatie met betaalde baan en stage voor opleiding. Het was zwaar, maar wel de moeite waard! Ik heb geen kinderen, dus ik kon mijn tijd zelf indelen.

Nu ben ik bezig met een master naast mijn baan. Ook zwaar, maar ontzettend interessant. Bij mijn huidige werkgever krijg ik wel uren voor de studie en alle kosten worden betaald. Dat ervaar ik als een enorme luxe.
PatatasBravas schreef:
08-12-2018 09:02
Ben helemaal niet gelukkig in mijn werk en het 'gat' van geen kinderen is ook iets waar ik soms nog lastig mee kan dealen.
Redenen om juist iets te gaan doen waar ik denk wel heel blij van te worden en om een andere positieve invulling aan mijn leven te geven.
Ik zou er echt voor gaan! Op het hbo tref je juist veel volwassenen die net als jij de wens hebben om zich verder te ontwikkelen. Ik heb nog leuke contacten overgehouden aan de pabo, die ik ben begonnen toen ik 36 was. Nu doe ik op een hbo-master voor schoolleiders en hebben we een hechte studiegroep. Bij mijn huidige opleiding zitten trouwens alleen 30-, 40- en 50-plussers.
Dank voor jullie reacties nog, Mieke en Elske!
Ben me er zeker van bewust dat het pittig zal worden, maar verder heeft dit topic me alleen nog maar enthousiaster gemaakt.
Eerst wat meer informatie opdoen bij studievoorlichting en dan zeker ook.in gesprek met werkgever om te zien wat de mogelijkheden daar zijn. :)
Heel veel succes en studieplezier!
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 40 en doe ook een deeltijdopleiding, naast een baan van 28 uur. Ik vind het zelf heel prima te doen. Misschien vooral ook omdat ik het heel erg leuk vind. Dus alle energie en tijd die ik in mijn studie stop, voelt niet als belasting. Ik hoor veel studiegenoten 'klagen' dat ze het loodzwaar vinden, maar zij steken zoveel tijd in de studie dat ik me sowieso afvraag of ze wel op de juiste plek zitten. Stage komt in het vierde jaar, maar bij de studie die ik volg is het ook mogelijk om dit thuis te doen en een deel door plaatsvervangende opdrachten te maken.

Qua leeftijd zijn er een paar jonger dan ik, maar de meeste studiegenoten zijn net zo oud of ouder. Dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken. Ga lekker aan de studie, veel plezier!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Dankjewel MockTurtle!

Krijg er steeds meer zin in door jullie bemoedigende post! :cheer2:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven