Dilemma keuze banen
donderdag 16 april 2026 om 15:02
Hoi allemaal,
Dit haal ik later misschien weer weg vanwege herkenbaarheid, maar voor nu graag advies van jullie. Na een lange zoektocht heb ik nu eindelijk een baan in de functie die ik wil, bij een organisatie die hoog staat in mijn sector en waar je niet zomaar binnenkomt. Het thema is iets waar ik ervaring en affiniteit mee heb, maar niet iets waar ik nu per se op wil werken. Maar omdat het een jaar is zonder uitzicht op vast (vervanging) ben ik het aangegaan want het brengt mij wel veel ervaring. Ik heb voor deze baan langere tijd (bewust) niet gewerkt, dus ergens vind ik deze baan mentaal ook spannend. Ik ben net aan mijn eerste week begonnen, veel kennis gemaakt, veel plannen gemaakt voor mij specifiek waar ik het komend jaar aan kan bijdragen. Er is kort gezegd veel moeite in mij gestoken. Het klinkt als veel, maar ook leuk dat ik veel mag doen.
Nu komt het dilemma. Recent kwam er een vacature vrij voor een functie die ik al heel lang op het oog heb, maar nooit vrij kwam. Bij een instantie waar je ook moeilijk binnenkomt. Nu was ik uitgenodigd voor een eerste gesprek, die ging prima. Ik weet alleen niet wat ik er qua sfeer van vond. Ik wacht nog op de uitnodiging voor een tweede als die komt. Ik ken deze organisatie goed, de mensen ook en ik vind het thema heel leuk. Ik zou er in juli kunnen starten.
Het dilemma: ik vind de functie waar ik nu zit toch leuker dan ik dacht, met wellicht iets meer uitdaging en verantwoordelijkheden waar ik misschien tegen aan ga lopen. Maar ik heb een hele lieve omgeving met leuke collega's en een fijne manager. Ik zou me enorm schuldig voelen om deze baan nu al te verlaten, met grote kans dat ik hier niet meer binnen kom op een later moment (als ik dat zou willen). Ik weet nu niet goed of ik uberhaupt de uitnodiging moet accepteren van de andere organisatie (agenda technisch met deze baan ook niet heel handig) en of ik nu moet accepteren dat ik deze baan heb en er bij neerleggen. Mocht Ik hier nog niet bij begonnen zijn, en beide banen aangeboden krijgen zou ik denk ik gaan voor degene waar ik nog in behandeling voor ben. Maar qua timing is dit echt niet fijn.
Of erop gokken dat de vacature na x aantal maanden weer vrijkomt, of soortgelijke en er dan op solliciteer? Ik denk dat ik uiteindelijk gelukkiger word van de baan waar ik niet aangenomen ben nog (mocht ik uberhaupt uitgenodigd worden). Maar ik zie deze baan ook als een kans, en dit zo vreogtijdig verlaten vind ik ook niet handig. Ben ook benieuwd of hier mensen vanuit manager functie zijn en zoiets hebben meegemaakt.
Voor de baan waar ik nu zit moet ik wat reizen, maar de baan waarvoor ik in procedure zit is in mijn eigen stad (ook kleine voorkeur). Ik ga er qua salaris wssch wel wat op achteruit, maar niet vreselijk.
Ben benieuwd naar jullie inzichten, dank alvast!
Dit haal ik later misschien weer weg vanwege herkenbaarheid, maar voor nu graag advies van jullie. Na een lange zoektocht heb ik nu eindelijk een baan in de functie die ik wil, bij een organisatie die hoog staat in mijn sector en waar je niet zomaar binnenkomt. Het thema is iets waar ik ervaring en affiniteit mee heb, maar niet iets waar ik nu per se op wil werken. Maar omdat het een jaar is zonder uitzicht op vast (vervanging) ben ik het aangegaan want het brengt mij wel veel ervaring. Ik heb voor deze baan langere tijd (bewust) niet gewerkt, dus ergens vind ik deze baan mentaal ook spannend. Ik ben net aan mijn eerste week begonnen, veel kennis gemaakt, veel plannen gemaakt voor mij specifiek waar ik het komend jaar aan kan bijdragen. Er is kort gezegd veel moeite in mij gestoken. Het klinkt als veel, maar ook leuk dat ik veel mag doen.
Nu komt het dilemma. Recent kwam er een vacature vrij voor een functie die ik al heel lang op het oog heb, maar nooit vrij kwam. Bij een instantie waar je ook moeilijk binnenkomt. Nu was ik uitgenodigd voor een eerste gesprek, die ging prima. Ik weet alleen niet wat ik er qua sfeer van vond. Ik wacht nog op de uitnodiging voor een tweede als die komt. Ik ken deze organisatie goed, de mensen ook en ik vind het thema heel leuk. Ik zou er in juli kunnen starten.
Het dilemma: ik vind de functie waar ik nu zit toch leuker dan ik dacht, met wellicht iets meer uitdaging en verantwoordelijkheden waar ik misschien tegen aan ga lopen. Maar ik heb een hele lieve omgeving met leuke collega's en een fijne manager. Ik zou me enorm schuldig voelen om deze baan nu al te verlaten, met grote kans dat ik hier niet meer binnen kom op een later moment (als ik dat zou willen). Ik weet nu niet goed of ik uberhaupt de uitnodiging moet accepteren van de andere organisatie (agenda technisch met deze baan ook niet heel handig) en of ik nu moet accepteren dat ik deze baan heb en er bij neerleggen. Mocht Ik hier nog niet bij begonnen zijn, en beide banen aangeboden krijgen zou ik denk ik gaan voor degene waar ik nog in behandeling voor ben. Maar qua timing is dit echt niet fijn.
Of erop gokken dat de vacature na x aantal maanden weer vrijkomt, of soortgelijke en er dan op solliciteer? Ik denk dat ik uiteindelijk gelukkiger word van de baan waar ik niet aangenomen ben nog (mocht ik uberhaupt uitgenodigd worden). Maar ik zie deze baan ook als een kans, en dit zo vreogtijdig verlaten vind ik ook niet handig. Ben ook benieuwd of hier mensen vanuit manager functie zijn en zoiets hebben meegemaakt.
Voor de baan waar ik nu zit moet ik wat reizen, maar de baan waarvoor ik in procedure zit is in mijn eigen stad (ook kleine voorkeur). Ik ga er qua salaris wssch wel wat op achteruit, maar niet vreselijk.
Ben benieuwd naar jullie inzichten, dank alvast!
donderdag 16 april 2026 om 15:29
Ja, ik zit nog in mijn proeftijd dus dat zou kunnen. Al vind ik dat best oneerlijk om zomaar weg te gaan. Ik heb er moreel best wat bezwaar en moeite mee een baan zo snel verlaten waar best al wat moeite in is gestoken. Terwijl ik tegelijkertijd denk, ik moet ook gaan voor wat ik leuker vind..
Ik wil eigenlijk al beslissen wat ik ga doen voordat ik een contract heb, of überhaupt tweede gesprek inga om mijn kansen voor een later moment (als ik dat besluit) niet te verkleinen. Zucht wat lastig
Ik wil eigenlijk al beslissen wat ik ga doen voordat ik een contract heb, of überhaupt tweede gesprek inga om mijn kansen voor een later moment (als ik dat besluit) niet te verkleinen. Zucht wat lastig
donderdag 16 april 2026 om 15:37
Nee, dat is waar. Het is alleen wel een organisatie die goed binnen mijn veld staat aangeschreven + als ik nog ooit hier zou willen werken is dit geen goede indruk denk ik zo? Ik heb nog nooit voor zoiets gestaan, vandaar al dit overdenken en hier moeite mee hebben.
Maar denk je, mocht je uitgenodigd worden bij de andere gewoon gaan en kijken?
Maar denk je, mocht je uitgenodigd worden bij de andere gewoon gaan en kijken?
donderdag 16 april 2026 om 15:47
Zou sowieso wanneer je uitgenodigd wordt dat 2e gesprek aangaan. Is ook nog geen zekerheid dat dit gebeurt en zo niet, dan hoef je al niet meer te kiezen. Ik lees nu nog vooral twijfel over de sfeer en eventuele salaris, kijk of daar meer duidelijkheid over kan krijgen in dat 2e gesprek.
En pas als ze je een concreet contract gaan aanbieden alle voors en tegens afwegen.
Met snel weggaan heb je wel de kans dat je er niet zomaar weer terug kan komen, maar het blijft een zakelijke overeenkomst en je kan weg als je dat wil. Als jij je veel beter voelt bij de andere optie, dan moet je daarvoor gaan.
En pas als ze je een concreet contract gaan aanbieden alle voors en tegens afwegen.
Met snel weggaan heb je wel de kans dat je er niet zomaar weer terug kan komen, maar het blijft een zakelijke overeenkomst en je kan weg als je dat wil. Als jij je veel beter voelt bij de andere optie, dan moet je daarvoor gaan.
donderdag 16 april 2026 om 16:48
donderdag 16 april 2026 om 17:43
Ik zou gewoon doorgaan met dat tweede gesprek. Je zegt dat die functie maar zelden vrijkomt, dus hoe groot is de kans dat dat over een paar maanden weer zo is?
Als je daar een concreet aanbod hebt, kun je bedenken wat je wilt.
Zullen ze het leuk vinden als je zo snel weer weg gaat? Nee, vast niet. Ik zou het als leidinggevende niet leuk vinden. Want ik had je niet voor niks gekozen. Maar ik zou het je ook niet kwalijk nemen, het is een zakelijke overeenkomst. Als er bij je huidige bedrijf ineens grote veranderingen zijn, sta je net zo goed op straat. Sowieso hebben ze al aangegeven dat er geen kans op verlenging is, dus dat je binnen je contract verder gaat kijken is al duidelijk.
Ik zou echt kijken wat het eventuele aanbod van de andere functie is, en dan pas beslissen. Stel dat je daar een contract voor een half jaar kan krijgen, maar niet meer en daarna zou je graag terug willen naar je huidige functie, dan zou ik het niet doen. Dan heb je wellicht wel een beetje je glazen ingegooid. Maar zie je daar een toekomst, maar zou het kunnen dat je eventueel over jaren nog weer eens bij deze werkgever terecht komt, in een andere functie. Tja, dan zou ik me daar niet zo druk over maken. Uiteraard wel rekening houden met eventuele opzegtermijnen als je eenmaal buiten je proeftijd zit en zo.
Als je daar een concreet aanbod hebt, kun je bedenken wat je wilt.
Zullen ze het leuk vinden als je zo snel weer weg gaat? Nee, vast niet. Ik zou het als leidinggevende niet leuk vinden. Want ik had je niet voor niks gekozen. Maar ik zou het je ook niet kwalijk nemen, het is een zakelijke overeenkomst. Als er bij je huidige bedrijf ineens grote veranderingen zijn, sta je net zo goed op straat. Sowieso hebben ze al aangegeven dat er geen kans op verlenging is, dus dat je binnen je contract verder gaat kijken is al duidelijk.
Ik zou echt kijken wat het eventuele aanbod van de andere functie is, en dan pas beslissen. Stel dat je daar een contract voor een half jaar kan krijgen, maar niet meer en daarna zou je graag terug willen naar je huidige functie, dan zou ik het niet doen. Dan heb je wellicht wel een beetje je glazen ingegooid. Maar zie je daar een toekomst, maar zou het kunnen dat je eventueel over jaren nog weer eens bij deze werkgever terecht komt, in een andere functie. Tja, dan zou ik me daar niet zo druk over maken. Uiteraard wel rekening houden met eventuele opzegtermijnen als je eenmaal buiten je proeftijd zit en zo.
donderdag 16 april 2026 om 20:37
Mijn houding is meer: als je huidige baan goed bevalt, blijven zitten.
Hier viel het mee, het kan ergens anders mee of tegenvallen.
En misschien komt na dit contract iets anders bij deze werkgever.
Maar zo ben ik, ik zeg niet dat dit het verstandigst is.
Hier viel het mee, het kan ergens anders mee of tegenvallen.
En misschien komt na dit contract iets anders bij deze werkgever.
Maar zo ben ik, ik zeg niet dat dit het verstandigst is.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
donderdag 16 april 2026 om 21:44
Wat zegt je gevoel?
Je huidige baan klinkt best goed. Je zegt dat je een fijne manager hebt, lieve omgeving en leuke collega's. Dat klinkt mij als muziek in de oren.
Misschien ook goed om te bedenken dat het gras niet altijd groener is aan de overkant. Je geeft al aan dat je niet zeker bent van de sfeer bij die andere baan.
Je huidige baan klinkt best goed. Je zegt dat je een fijne manager hebt, lieve omgeving en leuke collega's. Dat klinkt mij als muziek in de oren.
Misschien ook goed om te bedenken dat het gras niet altijd groener is aan de overkant. Je geeft al aan dat je niet zeker bent van de sfeer bij die andere baan.
donderdag 16 april 2026 om 22:36
Mijn gevoel zegt vooral blijven omdat dat denk ik vanuit schuldgevoel komt. Ik merk dat ik niet meteen heel enthousiast word van de inhoud van de functie bij de huidige baan. Het kan natuurlijk nog alle kanten op. Dat heb ik (denk ik) bij de andere meer. Maar weet natuurlijk niet hoe het straks gaat op de werkvloer.
Hier heb ik geen zekerheid over hoe en wat na een jaar, in de andere functie kan ik doorgroeien en zicht op vast na een jaar.
Ik hoor als het goed is morgen of ik word uitgenodigd. Ik kaartte het nu al aan omdat ik al twijfelde over het gaan naar de afspraak van de tweede (mocht ik uitgenodigd worden).
Hier heb ik geen zekerheid over hoe en wat na een jaar, in de andere functie kan ik doorgroeien en zicht op vast na een jaar.
Ik hoor als het goed is morgen of ik word uitgenodigd. Ik kaartte het nu al aan omdat ik al twijfelde over het gaan naar de afspraak van de tweede (mocht ik uitgenodigd worden).
vrijdag 17 april 2026 om 07:15
Gewoon gaan hoorMuis12345 schreef: ↑16-04-2026 22:36Mijn gevoel zegt vooral blijven omdat dat denk ik vanuit schuldgevoel komt. Ik merk dat ik niet meteen heel enthousiast word van de inhoud van de functie bij de huidige baan. Het kan natuurlijk nog alle kanten op. Dat heb ik (denk ik) bij de andere meer. Maar weet natuurlijk niet hoe het straks gaat op de werkvloer.
Hier heb ik geen zekerheid over hoe en wat na een jaar, in de andere functie kan ik doorgroeien en zicht op vast na een jaar.
Ik hoor als het goed is morgen of ik word uitgenodigd. Ik kaartte het nu al aan omdat ik al twijfelde over het gaan naar de afspraak van de tweede (mocht ik uitgenodigd worden).
vrijdag 17 april 2026 om 09:08
In mijn ervaring is een baan die je 'altijd al gewild hebt' vaak anders dan je er in al die tijd van gemaakt hebt. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet naar een tweede gesprek moet gaan als je uitgenodigd wordt, maar ik zou het idee dat je ervan hebt ook niet te veel ophemelen als de sfeer in het gesprek iets anders lijkt te zeggen. Hoe je collega's en managers zijn is wel erg belangrijk in je dagelijkse werkplezier.
vrijdag 17 april 2026 om 12:16
Dat is zeker waar. Dat kan heel veel verschil maken.Danae schreef: ↑17-04-2026 09:08In mijn ervaring is een baan die je 'altijd al gewild hebt' vaak anders dan je er in al die tijd van gemaakt hebt. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet naar een tweede gesprek moet gaan als je uitgenodigd wordt, maar ik zou het idee dat je ervan hebt ook niet te veel ophemelen als de sfeer in het gesprek iets anders lijkt te zeggen. Hoe je collega's en managers zijn is wel erg belangrijk in je dagelijkse werkplezier.
Maar het betreft hier een tijdelijke baan, dus die collega’s en manager is ook maar tijdelijk.
Ik zou sowieso voor een tweede gesprek gaan.
vrijdag 17 april 2026 om 12:54
Danae schreef: ↑17-04-2026 09:08In mijn ervaring is een baan die je 'altijd al gewild hebt' vaak anders dan je er in al die tijd van gemaakt hebt. Dat betekent natuurlijk niet dat je niet naar een tweede gesprek moet gaan als je uitgenodigd wordt, maar ik zou het idee dat je ervan hebt ook niet te veel ophemelen als de sfeer in het gesprek iets anders lijkt te zeggen. Hoe je collega's en managers zijn is wel erg belangrijk in je dagelijkse werkplezier.
Eens. Maar TO is hier net 1 week begonnen dus daar valt bij deze baan eigenlijk nog weinig over te zeggen.
Ik zou het tweede gesprek wel doen als je uitgenodigd wordt. Maar garanties krijg je nooit, ook daar dus een jaarcontract en onzekerheid in dat opzicht. Die onzekerheid heb je bij beide banen. Volg vooral je eigen gevoel.
vrijdag 17 april 2026 om 13:21
Eens. Dat zij al heel veel hebben gedaan en voorbereid is het risico dat ze zelf hebben genomen; zij weten ook dat je nog in je proeftijd zit.Lila-Linda schreef: ↑16-04-2026 15:31maar juist je proeftijd is toch om gemakkelijk van elkaar af te kunnen?
Het is een zakelijke overeenkomst he? het is geen verkering die je uitmaakt
Verder vind ik het ook wel meetellen dat het een functie van een jaar is en dat je al zeker weet dat je niet mag blijven. Zij kunnen dan ook incalculeren dat als je voor het eind van de looptijd iets vindt wat wel vastigheid geeft, je daarvoor gaat. En dat ook in de proeftijd al kan gebeuren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 17 april 2026 om 13:22
Bij de huidige baan wordt het zeker geen vast contract zoals ik het lees. Dus bij die andere baan in elk geval wel meer kans daarop.Ommetje schreef: ↑17-04-2026 12:54Eens. Maar TO is hier net 1 week begonnen dus daar valt bij deze baan eigenlijk nog weinig over te zeggen.
Ik zou het tweede gesprek wel doen als je uitgenodigd wordt. Maar garanties krijg je nooit, ook daar dus een jaarcontract en onzekerheid in dat opzicht. Die onzekerheid heb je bij beide banen. Volg vooral je eigen gevoel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 17 april 2026 om 13:48
Wel ongeveer evenveel als de andere baan waar ze alleen de sfeer kan 'proeven' in het sollicitatiegesprek natuurlijk.Ommetje schreef: ↑17-04-2026 12:54Eens. Maar TO is hier net 1 week begonnen dus daar valt bij deze baan eigenlijk nog weinig over te zeggen.
Ik zou het tweede gesprek wel doen als je uitgenodigd wordt. Maar garanties krijg je nooit, ook daar dus een jaarcontract en onzekerheid in dat opzicht. Die onzekerheid heb je bij beide banen. Volg vooral je eigen gevoel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in