Werk & Studie alle pijlers

Duitse (studenten) verzekering - stress

09-11-2019 02:18 30 berichten
Hallo mede forummers! Ik hoop dat iemand hier ook uit Duitsland komt en verstand heeft van verzekeringen!

In eerste instantie: ik weet dat mijn werkgever een soort van fraude probeert te plegen maar ik wil daar niets aan veranderen, hoe erg ook. Maar ik sta al niet op goede voet met hen en heb op dit moment het geld heel erg hard nodig. Afhankelijk van een uitkering en solliciteren zie ik voor nu nog even niet zitten, maar ik probeer al oplossingen te vinden. De situatie is zo:

Ik studeer en werk tegelijkertijd. Het is erg flexibel werk maar gemiddeld kom ik op zo'n 25 uur per week. In mijn contract is vastgesteld dat mijn werkgever, onafhankelijk van mijn uren, mijn Krankenkasse betaalt.

Nu wil mijn werkgever dat ik aangeef dat ik minder dan 20 uur per week werk zodat ik een studentenversicherung kan nemen. Zij nemen hier ook de kosten van over. Eigenlijk moet ik natuurlijk een Arbeitnehmer Versicherung omdat ik 20+ uren werk.

Qua geld maakt het mij niets uit qua maandelijkse kosten, de baas betaalt allebei. Ik ben alleen bang dat er kleine verrassingen om de hoek komen als ik nu de verzekering omstel van Arbeitnehmer naar student.

Ik kan er online niks over vinden en kan het natuurlijk ook niet aan de verzekering vragen. Dus.. Weet iemand wat een verschil tussen een Arbeitnehmer gezetliche versicherung of een studenten Versicherung? Of waar ik echt op moet letten (bijv tandarts ofzo?)

Ik zit bij de DAK...
hamerhaai schreef:
12-11-2019 14:46
jij wil meewerken aan fraude? Het heeft misschien nu geen effect op jouw salaris, maar wat gebeurd er wanneer hij wel gepakt wordt? Moet jij dan terug betalen?

Geen idee hoe de arbeidsmarkt in Duitsland is, kan je makkelijk een ander baan vinden? Mag je werkgever je zomaar ontslaan zonder consequenties?