Werk & Studie alle pijlers

Duitse (studenten) verzekering - stress

09-11-2019 02:18 30 berichten
Hallo mede forummers! Ik hoop dat iemand hier ook uit Duitsland komt en verstand heeft van verzekeringen!

In eerste instantie: ik weet dat mijn werkgever een soort van fraude probeert te plegen maar ik wil daar niets aan veranderen, hoe erg ook. Maar ik sta al niet op goede voet met hen en heb op dit moment het geld heel erg hard nodig. Afhankelijk van een uitkering en solliciteren zie ik voor nu nog even niet zitten, maar ik probeer al oplossingen te vinden. De situatie is zo:

Ik studeer en werk tegelijkertijd. Het is erg flexibel werk maar gemiddeld kom ik op zo'n 25 uur per week. In mijn contract is vastgesteld dat mijn werkgever, onafhankelijk van mijn uren, mijn Krankenkasse betaalt.

Nu wil mijn werkgever dat ik aangeef dat ik minder dan 20 uur per week werk zodat ik een studentenversicherung kan nemen. Zij nemen hier ook de kosten van over. Eigenlijk moet ik natuurlijk een Arbeitnehmer Versicherung omdat ik 20+ uren werk.

Qua geld maakt het mij niets uit qua maandelijkse kosten, de baas betaalt allebei. Ik ben alleen bang dat er kleine verrassingen om de hoek komen als ik nu de verzekering omstel van Arbeitnehmer naar student.

Ik kan er online niks over vinden en kan het natuurlijk ook niet aan de verzekering vragen. Dus.. Weet iemand wat een verschil tussen een Arbeitnehmer gezetliche versicherung of een studenten Versicherung? Of waar ik echt op moet letten (bijv tandarts ofzo?)

Ik zit bij de DAK...
hamerhaai schreef:
12-11-2019 14:46
jij wil meewerken aan fraude? Het heeft misschien nu geen effect op jouw salaris, maar wat gebeurd er wanneer hij wel gepakt wordt? Moet jij dan terug betalen?

Geen idee hoe de arbeidsmarkt in Duitsland is, kan je makkelijk een ander baan vinden? Mag je werkgever je zomaar ontslaan zonder consequenties?

Anyway, het is en blijft fraude, ik zou daar niet aan mee werken. Of je gaat minder uren werken, of je gaat niet akkoord met zijn voorstel.
Nee, hij mag me op nul uren zetten omdat er 'weinig te doen is' en daarna mijn jaar-contract laten uitlopen en geen nieuwe geven. Ik ben net verhuisd en heb dus aardig wat spaargeld opgemaakt voor de inrichting en de verhuizing en nu komen de uni kosten erbij, waardoor het erg zwaar zou vallen om ineens minder of geen geld te hebben. Het is dus wel een dilemma want ik wil geen fraude plegen, maar ik wil ook niet nu alles 'kwijtraken' wat ik net heb.
Alle reacties Link kopieren
Wat zou het je kosten als je het verschil moet overbruggen tussen de studentenverzekering en de werknemersverzekering? Kun je dat bedrag middelen met je baas? Het lijkt nou een beetje of je alleen keuze hebt uit fraude- zou ik niet doen- of je studie aan de wilgen hangen.
fairy1 schreef:
12-11-2019 22:55
Wat zou het je kosten als je het verschil moet overbruggen tussen de studentenverzekering en de werknemersverzekering? Kun je dat bedrag middelen met je baas? Het lijkt nou een beetje of je alleen keuze hebt uit fraude- zou ik niet doen- of je studie aan de wilgen hangen.
Ja dit is wel een goed idee het kost geloof ik ongeveer 90 euro meer per maand, dus 45 euro zou het dan voor mij worden. Dat is altijd beter dan de andere opties tot nu..
Ik heb vrijdag een gesprek! Ik ga dit maar voorstellen denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Julylion schreef:
13-11-2019 16:49
Ja dit is wel een goed idee het kost geloof ik ongeveer 90 euro meer per maand, dus 45 euro zou het dan voor mij worden. Dat is altijd beter dan de andere opties tot nu..
Ik heb vrijdag een gesprek! Ik ga dit maar voorstellen denk ik..
Nou ja, eerst maar duidelijk stellen dat je fraude niet zo ziet zitten, stel voor om 20 euro bij te leggen, heb je nog wat onderhandelingsruimte ;-)
Alle reacties Link kopieren
Als je fraudeert raak je misschien wel álles kwijt, kan alleen wel ff duren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven