Werk & Studie alle pijlers

E-bike naar werk?

26-06-2019 07:53 206 berichten
Er zijn hier vast mensen die op een e-bike naar hun werk fietsen. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Hoeveel kilometer fiets je? Wat voor fiets heb je? En hoe vaak maak je er daadwerkelijk gebruik van, of zijn er vaak weersomstandigheden waardoor je een andere vorm van vervoer kiest?

Ik overweeg ook naar mijn werk te fietsen, dat is 20 kilometer enkele reis. Met OV is het een uur en met een auto als het tegenzit ook. 45 minuten ben ik met de auto sowieso vaak wel kwijt.

Mijn potentiële fietsroute heeft - zover ik dat kan beoordelen via google maps - weinig stoplichten. Het voordeel van fietsen lijkt me dat je in beweging bent en minder afhankelijk bent van verkeersomstandigheden.

Ik hoor graag ervaringen van anderen!
aikidoka schreef:
26-06-2019 09:49
Als het echt hard vriest vind ik het fietsen inderdaad koud, zeker je tenen en bovenbenen. Maar dat doet het niet zo vaak. Voor de winter moet je even zoeken naar de juiste kleding. Ik zweer bij gevoerde Panama Jack laarzen om mijn tenen warm te houden en een fijne softshell als jas, maar dat is voor iedereen verschillend. Bij fietsen warm je jezelf op, dus je hebt het na de eerste paar minuten niet meer koud. Dus ik vind het in de winter prima te doen en fijn om dan ook buiten te zijn. Fijner dan alleen maar in verwarmde ruimtes zijn.
Ja ik denk dat ik dat ook wel prima vind. Merk dat ik echt van het buiten zijn geniet. Heb al een warme waterdichte jas en warme laarzen, dus dat komt wel goed. Ik weet alleen niet of ik het prettig vind om in het donker te fietsen. Moet een stukje langs een meer bijvoorbeeld, daar is het vaak nogal verlaten.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je nog niks hebt gevonden om een keer te huren, maar is er geen lokale fietsenmaker in de buurt waar je je fiets sowieso zou kopen en dat je dan vraagt of je zo'n fiets eens een dag mag lenen om te kijken hoe het bevalt om met een e-bike naar je werk te gaan?
Ik vind een fiets nou typisch iets wat je zo dicht mogelijk bij je huis koopt. Als er dan eens wat is fiets je een ommetje en kan er direct naar gekeken worden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
SallySpectra* schreef:
26-06-2019 09:57
Klopt niet helemaal hoor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-de-fiets

Met bijv één oordopje in en handsfree mag het nog wel.
Dankjewel voor de info! Beetje muziek is toch wel leuk. Dat merk ik nu wel in de auto. In het OV nam ik nooit de moeite om oortjes te pakken, maar in de auto vind ik de muziek heel fijn.
ninanoname schreef:
26-06-2019 10:02
Je zegt dat je nog niks hebt gevonden om een keer te huren, maar is er geen lokale fietsenmaker in de buurt waar je je fiets sowieso zou kopen en dat je dan vraagt of je zo'n fiets eens een dag mag lenen om te kijken hoe het bevalt om met een e-bike naar je werk te gaan?
Ik vind een fiets nou typisch iets wat je zo dicht mogelijk bij je huis koopt. Als er dan eens wat is fiets je een ommetje en kan er direct naar gekeken worden.
Het is nogal een recent vraagstuk, ben er sinds gisteren mee bezig ;-) Net nadat ik dit topic geopend had, had ik reactie van een fietsenwinkel hier in de buurt dat het inderdaad wel kan. Ben het helemaal met je eens dat het iets is dat je dicht bij huis moet kopen.
Morgenstond_ schreef:
26-06-2019 09:54
Dat wist ik niet! Goed dat je het zegt. Dan maar een boombox achterop de fiets B-)
Blijkbaar klopte die info dus niet helemaal. Maar van mij mogen ze al het gebruik van elektronica op de fiets afschaffen, ik vind het levensgevaarlijk. Ik knal geregeld bijna op pubers die zitten te appen/bellen en me dus veel te laat zien of me niet horen bellen omdat ze met koptelefoon op zitten. Je let gewoon niet goed op als je afgeleid bent.
En met een E-bike is het handig om wel bij de les te blijven, zeker in het begin als je nog niet aan de snelheid gewend bent. Ik erger me er kapot aan, al dat gebel en geapp op de fiets. Maar goed ik heb concentratieproblemen dus als ik fiets moet ik echt al mijn aandacht erbij houden, en zelfs dan ben ik nog afgeleid door een eendje en ontwijk ik ook soms maar net een andere fietser omdat ik hem te laat zie.
Polsjef schreef:
26-06-2019 09:59
Ik vind de route ook wel bepalend hoor. Ik fiets buitenuit en dan is het gas op de pedalen en gaan, maar in de stad vind ik het ondingen. De banden moeten hard zijn voor zware accu en daardoor stuiter je nog wel eens over de drempels. Omdat we buitenuit fietsen hebben wij ook een fiets die een tikkeltje harder gaat dan 27 km per uur :$

Ook zit ik soms op een route met schoolkinderen en dan kun je ook geen gang maken. Dat los ik op door op tijd te vertrekken.
Ja, denk inderdaad dat de route veel uitmaakt. We wonen sinds kort in een nieuwe woning, vlak naast een poldergebied. Als ik google maps bekijk, dan zou ik volgens mij niet bijzonder veel stoplichten tegen moeten komen. Maar dat moet ik natuurlijk gewoon een keer uittesten. Mijn zus heeft een korte tijd een e-bike gehad, maar die kwam veel stoplichten tegen op haar route naar werk, en haar beviel het daarom helemaal niet. Lag misschien ook aan de e-bike die ze had.
Madrid87 schreef:
26-06-2019 10:05
Blijkbaar klopte die info dus niet helemaal. Maar van mij mogen ze al het gebruik van elektronica op de fiets afschaffen, ik vind het levensgevaarlijk. Ik knal geregeld bijna op pubers die zitten te appen/bellen en me dus veel te laat zien of me niet horen bellen omdat ze met koptelefoon op zitten. Je let gewoon niet goed op als je afgeleid bent.
En met een E-bike is het handig om wel bij de les te blijven, zeker in het begin als je nog niet aan de snelheid gewend bent. Ik erger me er kapot aan, al dat gebel en geapp op de fiets. Maar goed ik heb concentratieproblemen dus als ik fiets moet ik echt al mijn aandacht erbij houden, en zelfs dan ben ik nog afgeleid door een eendje en ontwijk ik ook soms maar net een andere fietser omdat ik hem te laat zie.
Ik ben het met je eens dat bellen en appen op de fiets bij medegebruikers irritant kan zijn. Ik gebruik mijn telefoon op de fiets alleen voor google maps ;-)
Ik moet inderdaad ook een stuk door de stad. Dan fiets je gewoon rustig, maar gelukkig komen hier steeds meer ‘fietssnelwegen’ dus als je daar eenmaal op zit, is het gaan met die banaan. Maar hobbels enzo vind ik ook niet ideaal.

Muziek luister ik soms, wel maar met 1 oordopje zodat ik het verkeer kan horen. Ik heb draadloze oordopjes en zo’n handsfree ding om mijn telefoon in te zetten (vooral ook voor navigatie handig).
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
26-06-2019 09:57
Klopt niet helemaal hoor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-de-fiets

Met bijv één oordopje in en handsfree mag het nog wel.
Ik heb bewust oordopjes genomen die voldoende omgevingsgeluid doorlaten. Werkt prima. En ze werken via bluetooth en kunnen tegen regen. Dus ik zit niet verknoopt in allerlei draden en ze mogen nat worden. Erg fijn.
Morgenstond_ schreef:
26-06-2019 10:08
Ik ben het met je eens dat bellen en appen op de fiets bij medegebruikers irritant kan zijn. Ik gebruik mijn telefoon op de fiets alleen voor google maps ;-)
Appen en bellen lukt mij sowieso niet als ik zo hard fiets.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in de ‘high tech’ regio en hier zijn overal geweldige snelle fietspaden aangelegd.
Als je van hier uit naar ASML moet (km of 15/18) ben je er sneller op de e-bike als met de auto, gezien de ellenlange files elke dag.
Ken echt veel mensen die op een e-bike gaan
Alle reacties Link kopieren
In jouw geval zou ik het zeker doen, omdat je er geen tijd door verliest tov auto of ov. Ik doe het sinds kort ook, 10 km enkele reis. Ik rijd toevallig tegen de file in en ben redelijk vrij in mijn begin en eindtijd, of werk deels thuis, waardoor ik altijd buiten de filetijden rijd. Met de auto is altijd exact 15 minuten en met de e-bike 27 minuten. Ik doe het dus niet voor tijdwinst, maar vooral voor het milieu, minder benzine en minder slijtage aan de auto. Die kleine stukjes zijn echt slecht voor de motor. Daarnaast is het toch een stukje extra beweging, niet tov de gewone fiets, wel tov de auto. Fiets duurt mij te lang tov de auto, dus die pak ik niet snel en inderdaad het bezweet aankomen is niet fijn, bij ons geen douche.
Op lange rechte stukken ga ik op de hoogste stand. Maar inderdaad met hobbels moet je wel uitkijken en als je langs geparkeerde auto's fietst. Er is toch regelmatig een gek die opeens de deur open gooit zonder te kijken. In mijn woonplaats is daar ooit op slag iemand aan overleden en het ging bij mij laatst een keer net goed, omdat ik het zag aankomen en vol in de remmen ging. Dus daar fiets ik heel langzaam en kijk of er iemand in de auto's zit.
Je kunt dus niet de te fietsen afstand verrekenen met je maximum snelheid en denken: zo lang doe ik erover. Het hangt ook af van hoe vaak je moet oversteken, stoplichten en of je langs drukke stukken moet.
Waar blijft Pejeka eigenlijk? :proud:
Alle reacties Link kopieren
TO, als je mij loept vind je een topic over ebikes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens een stage een jaar lang gefietst. 14km enkele reis met een Keola ebike. Ik werkte 4 dagen per week daar, 1 dag thuis.
1 keer niet wezen fietsen: toen was het sneeuw/ijs gaan bevriezen en was het overal spekglad.
Zorg dat je een goed regenpak hebt, inclusief "overschoenen"! In de winter is het ook fijn om een regenbroek te dragen tegen de wind. Enkele dagen heb ik zelfs een thermobroek aangehad omdat het te koud was.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken verschillende mensen die met een e-bike gaan werken. Het bedrijf betaalt die, zoals een bedrijfswagen en je krijgt ook nog fietsvergoeding. Is dat in NL ook zo?
Zarah schreef:
26-06-2019 10:45
TO, als je mij loept vind je een topic over ebikes!
Thanks, gevonden! Ga het later eens lezen allemaal. Aan je laatste post daar te zien ben je er in ieder geval tevreden over :)
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets al zo'n acht jaar lang 15 km. enkele reis naar mijn werk op mijn e-bike, 4 dagen per week. Het bevalt heel goed. Na een drukke dag is het fijn om op de fiets naar huis mijn hoofd leeg te maken. Ik zou er niet aan moeten denken om dan in het drukke ov te gaan zitten met al de prikkels die daarbij komen kijken.

Alleen bij windkracht 9 of hoger of als er veel sneeuw ligt of het ijzelt ga ik met ov. Voor als het regent heb ik een goed regenpak en regenlaarzen. In de winter heb ik een warm winddicht jack aan en goede handschoenen, prima te doen.
...
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-06-2019 10:41
Waar blijft Pejeka eigenlijk? :proud:
:proud: sshhhhh…..
...
Ga ook vooral naar de lokale fietsenmaker voor een fiets. De service is goed en als je voor onderhoud, lekke band of weet ik wat naar de winkel moet dan is het praktisch omdat in de buurt te hebben.

Webwinkels bieden wel service maar dat is vaak de eerste periode gratis en daarna moet je betalen. Dan moet hij wel worden gebracht of opgehaald. Een fiets met middenmotor past niet op iedere fietsendrager.

Elektrische fietsen hebben regelmatig servicebeurten nodig.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
26-06-2019 10:05
Blijkbaar klopte die info dus niet helemaal. Maar van mij mogen ze al het gebruik van elektronica op de fiets afschaffen, ik vind het levensgevaarlijk. Ik knal geregeld bijna op pubers die zitten te appen/bellen en me dus veel te laat zien of me niet horen bellen omdat ze met koptelefoon op zitten. Je let gewoon niet goed op als je afgeleid bent.
En met een E-bike is het handig om wel bij de les te blijven, zeker in het begin als je nog niet aan de snelheid gewend bent. Ik erger me er kapot aan, al dat gebel en geapp op de fiets. Maar goed ik heb concentratieproblemen dus als ik fiets moet ik echt al mijn aandacht erbij houden, en zelfs dan ben ik nog afgeleid door een eendje en ontwijk ik ook soms maar net een andere fietser omdat ik hem te laat zie.
Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben. Hier helaas niet alleen pubers maar ook veel volwassenen die bellen/appen op de fiets. Ik snap daar niets van. Wat is er zo belangrijk dat het niet kan wachten tot je op je plek van bestemming bent?
...
Calamitycat schreef:
26-06-2019 11:47
Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben. Hier helaas niet alleen pubers maar ook veel volwassenen die bellen/appen op de fiets. Ik snap daar niets van. Wat is er zo belangrijk dat het niet kan wachten tot je op je plek van bestemming bent?
Ik bel of app ook niet hoor. Ik fiets zo de sloot in met die snelheid 🤣
Alle reacties Link kopieren
Hier ook sinds 6 weken een e-bike. Gazelle Orange c7 met middenmoter. 10 km en ik doe er 25-30 minuten over. Met de auto doe ik er tussen de 15 en soms ook bijna 30 minuten over.

Als ik met de gewone fiets ging kon ik met de stoplichten mee ook in 25 minuten over zijn maar was dan zo bezweet dat ik op t werk altijd eerst moest gaan douchen.

Sinds ik de fiets heb pas 1x met de auto geweest vanwege voorspeld noodweer aan t einde van de dag. Wel met 1 oortje mp3 in. T bevalt me goed maar ik blijf t stiekem best ver vinden :$
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
26-06-2019 11:52
Ik bel of app ook niet hoor. Ik fiets zo de sloot in met die snelheid 🤣
:D
Ik fiets zelf trouwens zelden op volle snelheid, dat kan op mijn route niet overal, dus dat doe ik alleen op rechte overzichtelijke stukken.
Ben in de 11 jaar dat ik een e-bike heb twee keer gevallen (een keer omdat ik keihard moest remmen op een nat wegdek en een keer aangetikt door een auto toen het ijzelde) en dat deed flink zeer dus ben nu wel een stuk voorzichtiger.
...
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een half jaar in Arnhem op een kantoor werkte, 20 km enkele reis, ben ik na een maand met het OV overgeschakeld op de fiets.
Het OV duurde een uur (Deur tot deur)
Met de fiets ook een uur. Soms wat meer, soms wat minder.
Als ik met de auto zou zijn gegaan zou het met een lege weg een half uur hebben geduurd. Maar in de spits duurde het drie kwartier tot veel langer.
De eerste week kwam ik steeds bezweet aan, na een week heb ik als regel ingevoerd dat ik op de heenweg niet harder ging dan 20 km/u. Op de terugweg maakt het niet uit.
Ik vond het geweldig, en had meteen m'n lichaamsbeweging. Geen gezeik met parkeerplek zoeken, geen gedoe met the last mile (or the first) en ik heb maar een of twee keer een platte band gehad. Het was geen e-bike trouwens, in dat geval zou het nog gemakkelijker en sneller gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven