Werk & Studie alle pijlers

E-bike naar werk?

26-06-2019 07:53 206 berichten
Er zijn hier vast mensen die op een e-bike naar hun werk fietsen. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Hoeveel kilometer fiets je? Wat voor fiets heb je? En hoe vaak maak je er daadwerkelijk gebruik van, of zijn er vaak weersomstandigheden waardoor je een andere vorm van vervoer kiest?

Ik overweeg ook naar mijn werk te fietsen, dat is 20 kilometer enkele reis. Met OV is het een uur en met een auto als het tegenzit ook. 45 minuten ben ik met de auto sowieso vaak wel kwijt.

Mijn potentiële fietsroute heeft - zover ik dat kan beoordelen via google maps - weinig stoplichten. Het voordeel van fietsen lijkt me dat je in beweging bent en minder afhankelijk bent van verkeersomstandigheden.

Ik hoor graag ervaringen van anderen!
tulpje21 schreef:
26-06-2019 14:01
Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom het geen optie zou zijn om te fietsen? Dat kan toch prima? Het is maar net of je het zelf wil. Genoeg mensen die ook voor 5km nog de auto pakken. Als je het zelf fijn vindt om te fietsen en te bewegen dan is het prima toch? Het kost je een uur, maar dat kan je ook zelf overwegen of je dat wel/geen probleem vind.
Ik dacht dat een e-bike misschien om wat voor reden dan ook zou tegenvallen. Vooral was ik bang dat er te vaak weersomstandigheden zouden zijn waardoor je tóch niet gaat fietsen. Maar dat beeld is vast vertekend door de voorgaande dagen, want volgens mij is het meestal prima fietsweer.

Ik ben zeker van plan te gaan fietsen hoor!
ikke606 schreef:
26-06-2019 14:17
Fiets altijd alleen dus ik ben het niet en ik haal in waar ruimte is (maar ook op fietspaden geld rechtshouden als je niet aan het inhalen ben :)
GeldT
Ze zijn ook weleens alleen hoor. En rechts aanhouden heeft niets te maken met inhalen terwijl dat eigenlijk niet verantwoord is.
Maar goed, jij hebt het over ebikers ‘in het algemeen’, terwijl racefietsers ook niet bepaald de meest populaire weggebruikers zijn, zeg maar. En als je schrijft dat je in de stad het kennelijk normaal vindt om 30 km/u te rijden, bevestig je het beeld nogal. Even in de spiegel kijken voordat je begint met commentaar leveren kan geen kwaad.
gizzmo-returns schreef:
26-06-2019 10:41
Waar blijft Pejeka eigenlijk? :proud:
En Meds 🤣
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
26-06-2019 14:26
Ik dacht dat een e-bike misschien om wat voor reden dan ook zou tegenvallen. Vooral was ik bang dat er te vaak weersomstandigheden zouden zijn waardoor je tóch niet gaat fietsen. Maar dat beeld is vast vertekend door de voorgaande dagen, want volgens mij is het meestal prima fietsweer.

Ik ben zeker van plan te gaan fietsen hoor!
Dat ligt puur aan jezelf, hoe je daar mee omgaat. Ik fiets echt altijd. Dus ook met regenpak aan en met harde wind. Het alternatief is voor mij het OV. Maar dat vind ik ook niet super praktisch. Dus liever fietsen. Als je gewoon een auto thuis hebt staan kan ik me voorstellen, zeker bij 20km, dat je toch die auto pakt bij slecht weer.
Dus het is ook maar net hoe je discipline is. Hou je t vol elke keer te fietsen of pak je toch snel weer terug naar die auto.
Dat gezeur altijd over e-bikes irt gezonde jonge mensen. Als jij een e-bike wil en daardoor meer gaat bewegen is het altijd mooi meegenomen. Huren of lenen lijkt me een goede manier om eens te proberen!

Ik heb het zelf lang overwogen maar kon toen voordelig een racefiets krijgen en ik vind het werkelijk het einde dus de e-bike heb ik voor nu uit mijn hoofd gezet. Voor mij is het 17km enkele reis en als het weer heel slecht is laat ik hem staan en kan ik m altijd nog in de auto gooien. Ik doe daar net iets minder dan 40 minuten over en douche daarna op kantoor.

Voor mij is het een efficiënte manier van sporten. Alle reistijd die ik heb is in een klap vervangen door intensief sporten (voor mij, voordat de sportpolitie hier over valt).
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
26-06-2019 14:26
GeldT
Ze zijn ook weleens alleen hoor. En rechts aanhouden heeft niets te maken met inhalen terwijl dat eigenlijk niet verantwoord is.
Maar goed, jij hebt het over ebikers ‘in het algemeen’, terwijl racefietsers ook niet bepaald de meest populaire weggebruikers zijn, zeg maar. En als je schrijft dat je in de stad het kennelijk normaal vindt om 30 km/u te rijden, bevestig je het beeld nogal. Even in de spiegel kijken voordat je begint met commentaar leveren kan geen kwaad.

Ten 1e als mensen gewoon rechts rijden i.p.v. bijna midden op het pad, is inhalen over zelfde baan zeg maar makkelijker en veiliger meer ruimte.

Ten 2e zeg ik zelf dat ik altijd kijk waar er ruimte is en daar in haal (dus valt het wel mee)
Ten 3e gaf ik al aan dat ik meestal tussen de 26-28 rij in de stad (harder gaat i.v.m. verkeer e.d. ook niet) (gewone fietser rijd +/- 15 e bike rijd 25-27 verschil minimaal)
Ten 4e ben ik bekend met hbet gezeik op wielrenners (99 van de 100 keer gaat het dan om groepen wielrenners die denken dat de weg van hun is e.d.) ik rij alleen ik wil niet eens in zo'n groep rijden, want ik deel de mening.

Tevens geld er op een fietspad geen officieel snelheidslimiet dus je mag daar zo hard als je kan trappen :)
Moet je tegenwoordig ook al ebikeschaamte hebben...? :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in maart 2018 begonnen met naar mijn werk te fietsen op een e-bike. Reisafstand is 23 km enkele reis, over een prachtige fietsroute!
Ik vind het heerlijk, fiets het zo'n 3 x per week. Met kans op wat regen ga ik gewoon fietsen, goed regenpak aanschaffen dan ik dat prima te doen. Als het echt giet, of ze geven heel veel regen op, ga ik meestal met de trein. Ik fiets langs 2 stations, dus ik kan ook halverwege nog op de trein stappen zo nodig.

Hiervoor fietste ik wel eens op de normale fiets, sporadisch met heel mooi weer. Ik deed er dan een kwartier langer over dan nu. Doe het nu zo tussen de 50 en 60 minuten (wind heeft veel invloed!). Voordeel van e-bike is niet alleen snelheid, maar ook dat je niet onder de douche hoeft na aankomst, want niet bezweet. Tegenwind heeft wel effect, maar niet conditioneel, dus je hebt er qua inspanning weinig last van.
Wel ben ik in 6 maanden 8 kilo afgevallen door te gaan fietsen. Je levert dus zeker wel inspanning!

Ik heb heel veel commentaar gekregen op de aanschaf van mijn e-bike. Nog geen 40 en nu al op zo'n oude wijvenfiets...
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
26-06-2019 07:53
Er zijn hier vast mensen die op een e-bike naar hun werk fietsen.
Ik fiets op mijn speed pedelec naar mijn werk. Dat is technisch gezien een e-bike. De ondersteuning stopt bij 45 km/h, en niet bij 25 km/h zoals bij een e-bike.
Ik ben benieuwd hoe dat bevalt.
Dat is voor mij echt een feest. Voor mij lijkt het bijna alsof je op de motor zit, althans in de stad. Daarbuiten fiets ik op bromfietspaden.
Hoeveel kilometer fiets je? Wat voor fiets heb je? En hoe vaak maak je er daadwerkelijk gebruik van, of zijn er vaak weersomstandigheden waardoor je een andere vorm van vervoer kiest?
Ik fiets ongeveer 20 km heen en 20 km terug. Ik maak daar elke werkdag gebruik van. Een deel van de route die ik fiets is onverlicht. Als het donker is én het regent, pak ik het OV. Daarnaast pak ik ook het OV bij zware regenval, sneeuw, ijzel en in juni als de processierups de kop opsteekt. Ik pak dan de trein en de bus. Als de temperatuur 2 graden is of lager, kijk ik of er daarvoor geregend heeft. Vorst is voor mij op zich geen probleem om te fietsen; ik kan vrij goed tegen kou.
World of Warcraft: Legion
ikke606 schreef:
26-06-2019 15:01
Ten 1e als mensen gewoon rechts rijden i.p.v. bijna midden op het pad, is inhalen over zelfde baan zeg maar makkelijker en veiliger meer ruimte.

Ten 2e zeg ik zelf dat ik altijd kijk waar er ruimte is en daar in haal (dus valt het wel mee)


Tevens geld er op een fietspad geen officieel snelheidslimiet dus je mag daar zo hard als je kan trappen :)
Je mag gewoon niet inhalen als dat op dat moment niet kan, óók niet als je tegenligger niet rechts genoeg rijdt naar jouw smaak. Net als op de echte weg.
Je mag niet zo hard als je kan trappen, je mag zo hard als de situatie het toelaat. Nogmaals: net als op de echte weg (en op de echte weg kan dat dus langzamer zijn dan de geldende max snelheid).
tulpje21 schreef:
26-06-2019 14:47
Dat ligt puur aan jezelf, hoe je daar mee omgaat. Ik fiets echt altijd. Dus ook met regenpak aan en met harde wind. Het alternatief is voor mij het OV. Maar dat vind ik ook niet super praktisch. Dus liever fietsen. Als je gewoon een auto thuis hebt staan kan ik me voorstellen, zeker bij 20km, dat je toch die auto pakt bij slecht weer.
Dus het is ook maar net hoe je discipline is. Hou je t vol elke keer te fietsen of pak je toch snel weer terug naar die auto.
Wij hebben pas sinds kort een auto. Die kunnen we een jaar gebruiken, tot de eigenaar terug is van haar reis. Ik kijk al een beetje vooruit naar of we dan verder een auto nodig zouden hebben/zouden willen. Ik ben opgegroeid zonder auto en altijd alles met de fiets en OV gedaan. De auto zou nu theoretisch sneller moeten zijn dan OV of fiets, maar door de drukte op de weg valt dat me erg tegen. Dus ik vermoed dat als er eenmaal een goede fiets is, ik ook wel snel 'gewoon' op de fiets zal gaan.
Protocol schreef:
26-06-2019 15:10
Ik ben in maart 2018 begonnen met naar mijn werk te fietsen op een e-bike. Reisafstand is 23 km enkele reis, over een prachtige fietsroute!
Ik vind het heerlijk, fiets het zo'n 3 x per week. Met kans op wat regen ga ik gewoon fietsen, goed regenpak aanschaffen dan ik dat prima te doen. Als het echt giet, of ze geven heel veel regen op, ga ik meestal met de trein. Ik fiets langs 2 stations, dus ik kan ook halverwege nog op de trein stappen zo nodig.

Hiervoor fietste ik wel eens op de normale fiets, sporadisch met heel mooi weer. Ik deed er dan een kwartier langer over dan nu. Doe het nu zo tussen de 50 en 60 minuten (wind heeft veel invloed!). Voordeel van e-bike is niet alleen snelheid, maar ook dat je niet onder de douche hoeft na aankomst, want niet bezweet. Tegenwind heeft wel effect, maar niet conditioneel, dus je hebt er qua inspanning weinig last van.
Wel ben ik in 6 maanden 8 kilo afgevallen door te gaan fietsen. Je levert dus zeker wel inspanning!

Ik heb heel veel commentaar gekregen op de aanschaf van mijn e-bike. Nog geen 40 en nu al op zo'n oude wijvenfiets...
Het moet eens ophouden dat anderen bepalen hoe jij leeft.

Al kom je op een bezem... Je doet er toch niemand kwaad mee?
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
26-06-2019 15:23
Wij hebben pas sinds kort een auto. Die kunnen we een jaar gebruiken, tot de eigenaar terug is van haar reis. Ik kijk al een beetje vooruit naar of we dan verder een auto nodig zouden hebben/zouden willen. Ik ben opgegroeid zonder auto en altijd alles met de fiets en OV gedaan. De auto zou nu theoretisch sneller moeten zijn dan OV of fiets, maar door de drukte op de weg valt dat me erg tegen. Dus ik vermoed dat als er eenmaal een goede fiets is, ik ook wel snel 'gewoon' op de fiets zal gaan.
Dat geldt voor mij wel. Zeker omdat ik dus gewend ben om ruim 50 km op een dag te fietsen, is een ritje van 10 km enkele reis een peulenschil.
Waar ik vroeger snel de auto pakte om even bij mijn oma langs te gaan ofzo, stap ik nu zonder erbij na te denken op de fiets. Ook even de stad in enzo is heerlijk, ik sta er met 5 minuten.
Wel moest ik me echt even bewust worden van de snelheid tov de andere verkeersdeelnemers en ik bochten. ZEker in de stad is dat echt opletten geblazen, en idd soms gewoon even inouden en niet de hele tijd 27 km per uur aanhouden, in de stad is 20 km hard zat!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geen auto gewend. Ik zou ook geen auto willen kopen. En nu ik een speed pedelec heb, al helemaal niet. Alles is te doen met lopen, fietsen, OV. En in bijzondere omstandigheden kan ik wel een auto huren, maar die noodzaak heeft zich nooit een keer voorgedaan. De auto mis ik dus echt niet.

Wel heb ik een autorijbewijs. Voor de speed pedelec heb je minimaal een bromfietsrijbewijs nodig, maar mensen met een auto- of motorrijbewijs voldoen daarmee al automatisch aan de vereisten voor een speed pedelec.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft het over: "heb ik ook m'n beweging gehad als ik met de e-bike naar het werk ga". Als ik fiets, fiets ik altijd zo rond de 26/27kmh. Als ik dan op het werk kom heb ik het zweet blank op de rug staan. Ik heb dan daadwerkelijk wel lichamelijk inspanning geleverd.
Maar in hoeverre lever je daadwerkelijk lichamelijke inspanning op een e-bike? Als je niet eens hoeft te douchen na je fietstocht?

Onze fietsenmaker vertelde laatst dat als mensen hun e-bike ter reparatie inleveren en een "gewone" fiets meekrijgen, dat ze daar niet eens meer op vooruit komen. Je bouwt gewoon (bijna) geen spieren meer op met een e-bike volgens hem.
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
26-06-2019 15:36
Iedereen heeft het over: "heb ik ook m'n beweging gehad als ik met de e-bike naar het werk ga". Als ik fiets, fiets ik altijd zo rond de 26/27kmh. Als ik dan op het werk kom heb ik het zweet blank op de rug staan. Ik heb dan daadwerkelijk wel lichamelijk inspanning geleverd.
Maar in hoeverre lever je daadwerkelijk lichamelijke inspanning op een e-bike? Als je niet eens hoeft te douchen na je fietstocht?

Onze fietsenmaker vertelde laatst dat als mensen hun e-bike ter reparatie inleveren en een "gewone" fiets meekrijgen, dat ze daar niet eens meer op vooruit komen. Je bouwt gewoon (bijna) geen spieren meer op met een e-bike volgens hem.
Je levert minder inspanning, maar nog wel inspanning hoor. Ik denk dat je het kunt vergelijken met hardlopen en wandelen. En niemand zal ontkennen dat het gezonder is om een uur te wandelen naar je werk, dan om met de auto te gaan. Dus waarom zou een e-bike dan ineens niet goed zijn en moet je maar op de gewone fiets, stel je niet aan.

Nou op mijn werk kan ik niet douchen. Daarbij scheelt het mij op een dag ruim 30 minuten fietstijd, die ik graag stop in tijd met mijn kinderen. Ik sport daarnaast ook gewoon hoor, voor de spieropbouw. Maar doe nou niet net alsof een e-bike hetzelfde is als een brommer, je moet gewoon trappen!
Alle reacties Link kopieren
Protocol schreef:
26-06-2019 15:41
Je levert minder inspanning, maar nog wel inspanning hoor. Ik denk dat je het kunt vergelijken met hardlopen en wandelen. En niemand zal ontkennen dat het gezonder is om een uur te wandelen naar je werk, dan om met de auto te gaan. Dus waarom zou een e-bike dan ineens niet goed zijn en moet je maar op de gewone fiets, stel je niet aan.

Nou op mijn werk kan ik niet douchen. Daarbij scheelt het mij op een dag ruim 30 minuten fietstijd, die ik graag stop in tijd met mijn kinderen. Ik sport daarnaast ook gewoon hoor, voor de spieropbouw. Maar doe nou niet net alsof een e-bike hetzelfde is als een brommer, je moet gewoon trappen!
Het was iets wat ik me oprecht afvroeg. Ik heb nog nooit op een e-bike gefietst, maar als ik soms mensen zó ontzettend makkelijk rond zie trappen, dan lijkt het haast alsof er geen inspanning bij komt kijken.
Het is dan wel weer fijn om achter mensen met een e-bike te blijven hangen. Minder weerstand en toch een lekker tempo fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Almdudler schreef:
26-06-2019 15:44
Het was iets wat ik me oprecht afvroeg. Ik heb nog nooit op een e-bike gefietst, maar als ik soms mensen zó ontzettend makkelijk rond zie trappen, dan lijkt het haast alsof er geen inspanning bij komt kijken.
Het is dan wel weer fijn om achter mensen met een e-bike te blijven hangen. Minder weerstand en toch een lekker tempo fietsen.
Het ligt er ook wel aan wie er fiets denk ik hoor. Op een normale fiets, zet ik hem altijd in zijn hoogste versnelling, ik vind het fijn fietsen met veel weerstand. Mijn moeder fietst standaard in de 1e versnelling, dus al bijna geen weerstand.
Ik fiets dus ook op de e-bike zeker 5 km p/u sneller dan mijn moeder.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 20 km enkele reis op een e-bike. Bij mooi tot redelijk weer altijd, bij regen of echt harde wind soms of niet.

Ik vind het heerlijk. Ik slaap als een roos, heb automatisch 's ochtends en 's avonds al wat lichaamsbeweging te pakken en ik sta niet in de file.

Aanrader!!

Enneh.... tuurlijk is fietsen zonder ondersteuning veel inspannender en beter voor spieren en conditie. Maar hey.... op een gewone fiets ga ik niet op fiets naar mijn werk. Nú wel! (en nee, dat is niet uit luiheid, maar meer omdat je op een gewone fiets, bij tegenwind, op 20 km afstand zomaar een dik half uur later thuis bent. En dat kan niet bij mij vanwege jonge kinderen / ophalen. Ik kan ook niet douchen op het werk enzovoort enzovoort)
Almdudler schreef:
26-06-2019 15:44
Het was iets wat ik me oprecht afvroeg. Ik heb nog nooit op een e-bike gefietst, maar als ik soms mensen zó ontzettend makkelijk rond zie trappen, dan lijkt het haast alsof er geen inspanning bij komt kijken.
Het is dan wel weer fijn om achter mensen met een e-bike te blijven hangen. Minder weerstand en toch een lekker tempo fietsen.
Als je hem op de hoogste stand zet (bij geen tegenwind en geen heuvel) hoef je inderdaad weinig te doen. Zelf zet ik hem nooit zo hoog. Ik wil nog wel iets van lichaamsbeweging kunnen hebben. En dat is prima mogelijk met een ebike, als je hem in een lage stand zet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met mijn e-bike, meestal 3 van de 3 dagen, kan soms niet als ik nog naar afspraken moet (die te ver weg zijn in verhouding tot de tijd dat het kost). Enkele reis 14 km, doe ik ongeveer 40 minuten over.
Mijn fiets kan 25, maar er zijn er volgens mij ook die harder gaan. Als je met de auto ook al drie kwartier onderweg bent zou ik het niet erg vinden om daar op de fiets net iets langer over te doen.

Ik heb een goede poncho en stap niet in de auto voor een beetje regen. En de keren dat ik dat wel doe (meestal vanwege de kou), baal ik er meteen weer van als ik in de file sta!

En ik krijg kilometervergoeding vanuit het werk, ongeacht hoe ik reis. Dus het bespaart me benzine, die ik wel vergoed krijg, tel daar nog de beweging en het milieu bij op, en ik heb echt vierdubbele winst! Zou niet anders meer willen.
Halvemaan schreef:
26-06-2019 16:02
Ik ga met mijn e-bike, meestal 3 van de 3 dagen, kan soms niet als ik nog naar afspraken moet (die te ver weg zijn in verhouding tot de tijd dat het kost). Enkele reis 14 km, doe ik ongeveer 40 minuten over.
Mijn fiets kan 25, maar er zijn er volgens mij ook die harder gaan. Als je met de auto ook al drie kwartier onderweg bent zou ik het niet erg vinden om daar op de fiets net iets langer over te doen.

Ik heb een goede poncho en stap niet in de auto voor een beetje regen. En de keren dat ik dat wel doe (meestal vanwege de kou), baal ik er meteen weer van als ik in de file sta!

En ik krijg kilometervergoeding vanuit het werk, ongeacht hoe ik reis. Dus het bespaart me benzine, die ik wel vergoed krijg, tel daar nog de beweging en het milieu bij op, en ik heb echt vierdubbele winst! Zou niet anders meer willen.
Een ebike is meestal (of altijd) begrensd op 25 km/u. Pedelecs mogen harder.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
26-06-2019 16:09
Een ebike is meestal (of altijd) begrensd op 25 km/u. Pedelecs mogen harder.
De fietsen moeten begrensd zijn op 25 km/u. Maar net als op de teller bij een auto zit daar wel een afwijking in, zo houdt de ene echt bij 25 al in, de andere pas bij 30 (bij mijn fiets is het tussen de 27 en 28).
Maar let wel op, sommige fietsenmakers doen heel makkelijk over het inbouwen van een chip die de begrenzer omzeilt. Dat is in principe hetzelfde als het opvoeren van je brommer. Heerlijk natuurlijk dat je dan 35 km/u kan, maar ze vertellen er niet bij dat je dan niet verzekerd bent in geval van een ongeval!
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
26-06-2019 16:09
Een ebike is meestal (of altijd) begrensd op 25 km/u. Pedelecs mogen harder.
Er zijn opgevoerde e-bikes. Die gaan 50 km/h wat ik erg gevaarlijk vind. Om te beginnen zijn die fietsen daar niet op gebouwd. Dergelijke mensen hebben duidelijk lak aan regels en aan de verkeersveiligheid.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Protocol schreef:
26-06-2019 16:14
De fietsen moeten begrensd zijn op 25 km/u. Maar net als op de teller bij een auto zit daar wel een afwijking in, zo houdt de ene echt bij 25 al in, de andere pas bij 30 (bij mijn fiets is het tussen de 27 en 28).
Maar let wel op, sommige fietsenmakers doen heel makkelijk over het inbouwen van een chip die de begrenzer omzeilt. Dat is in principe hetzelfde als het opvoeren van je brommer. Heerlijk natuurlijk dat je dan 35 km/u kan, maar ze vertellen er niet bij dat je dan niet verzekerd bent in geval van een ongeval!
Die lui moeten gewoon een speed pedelec aanschaffen, met de hele rimralabimbam om heen. Dan ga je weliswaar hard, maar dan heb je een fiets die daarop gebouwd is.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven