Werk & Studie alle pijlers

Een pauze tussen bachelor en master?

08-12-2018 14:25 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel geeft mijn vraag al weg: is het slim om een pauze te nemen tussen de bachelor en master?

In juli is mijn wo-bachelor waarschijnlijk afgerond en daarna kan ik natuurlijk een paar dingen doen. De meest voorkomende is om er direct een master achteraan te plakken. Ik twijfel echter over het nut van sommige masters. Het liefst zou ik gewoon een jaar werkervaring op willen doen om daarna weloverwogen voor een master te kiezen. Heeft iemand van jullie dat misschien gedaan? Misschien geeft een jaar werken me meer inzicht over welke master goed zou zijn voor mijn toekomst.

Ik snap dat in Nederland een master na wo-bachelor bijna vereist is om een goede baan te krijgen, maar veel masters lijken me erg theoretisch en daarom niet per se nuttig in de praktijk. Na mijn studie wil ik graag iets doen met marketing-communicatie. Daarnaast kost een master ook veel geld (ik ben uitwonend en kan waarschijnlijk niet werken naast de studie). De master moet het dan wel waard zijn natuurlijk. Het voelt niet echt als een goed idee om een willekeurige master te kiezen alleen maar zodat je er dan eentje hebt.

Wat zouden jullie doen?
emblema wijzigde dit bericht op 08-12-2018 18:45
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is een deeltijd MBA aan Nijenrode iets voor je?

Edit: ik denk het toch niet. Erg duur, niet jouw richting en werkervaring vereist.
kantlijn wijzigde dit bericht op 08-12-2018 14:35
47.49% gewijzigd
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Slim is het niet, denk ik. Als je een jaar hebt gewerkt ben je helemaal uit het studieritme en gewend aan meer inkomen. Dan zou ik eerder kiezen voor een master in deeltijd, en daarnaast een baan voor al dan niet minder uren dan fulltime.
Mij valt juist op dat veel masters vrij praktijkgericht zijn, in ieder geval qua naam. Een willekeurige master alleen voor het papiertje zou ik je ook zeker aanraden. Het levert je op termijn minstens 1000 euro extra per maand aan salaris op.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is waar, dan raak ik misschien ook gewend aan het werkende leven. En een master kiezen is sowieso een goed idee (of het nu in september is of iets later). Misschien komt het er na een jaar werken dan niet meer van. Deeltijd lijkt me erg fijn! Die studies zijn helaas wel erg ver weg van waar ik woon. Maar waar een wil is, is een weg natuurlijk. 'Onze' universiteit biedt ze niet zo veel aan, of je moet al een paar jaar werkervaring hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso informeren hoe de fulltime masters er in de praktijk uitzien. Ik heb een master gedaan die op papier een fulltime master was, maar er waren maar drie contacturen in de week, elke woensdag van 15.00 tot 18.00. Voor de rest was het heel veel essays schrijven en presentaties voorbereiden. Heel veel mensen hadden daar gewoon een baan bij. Later in het jaar moest je natuurlijk wel stage lopen en scriptie schrijven, maar daar zou je dan in overleg misschien wat langer over kunnen doen .
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt dus nog ruim een half jaar om te bedenken welke master je het beste kan gaan doen. Dat moet toch kunnen?

Wellicht kan je tussendoor eens kijken of je dmv bijbaantjes of vrijwillige stages een beter beeld kan krijgen van de voordelen van bepaalde studiekeuzes op de arbeidsmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg na m’n bachelor een baan aangeboden in een vergelijkbare sector. Dan was middenin de crisis en ik dacht: ik krijg spijt als ik straks eerst een master doe en dan tijden geen werk heb. Ik doe nu wat werkervaring oo en daarna ga ik weer studeren...
We zijn nu weetikhoeveel jaar verder en ik heb nog steeds geen master. Wel een goede baan, in weer een hele andere richting, maar ik heb heel veel geluk gehad.
Om nu weer een nieuwe stap te doen buiten mijn huidige omgeving zou ik alsnog een master moeten doen, maar dat is met 2 kleine kinderen thuis, een intensieve fulltime baan en een eveneens fulltime werkende man niet meer zo eenvoudig.

Het is momenteel echt een goede ‘markt’ voor starters, dus doe die master nu, dan is er daarna nog tijd genoeg om te werken!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die ik ken die na de bachelor is gaan werken, heeft nooit meer een master gedaan op 1 persoon na, die er uiteindelijk 2,5 jaar over gedaan heeft ipv 1 jaar (naast zijn werk). Dat gaat dan om ongeveer 8 mensen die gestopt zijn.
Het is gewoon heel moeilijk om studeren weer op te pakken. Speelt in mijn vakgebied ook nog mee dat kennis snel verouderd, dus als je een pauze neemt heb je gewoon een achterstand t.o.v. de directe doorstromers.

Is het niet mogelijk om halverwege je master alvast te gaan werken of een scriptiestage te doen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal! Het lijkt erop dat gelijk beginnen met de master toch een betere keuze is. En proberen al wat ervaring op te doen tijdens de master.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook nog een duaal traject kunnen overwegen, maar ik weet niet of dat er ook is in de marketingcommunicatie. In de accountancybranche bijvoorbeeld zie ik het heel veel. Je doet er dan wel wat langer over, maar je doet tegelijkertijd relevante werkervaring op én je krijgt betaald én in veel gevallen worden je studiekosten vergoed. Maar nogmaals: dat is in sommige sectoren vanzelfsprekender dan in andere.
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
Master heeft veel toegevoegde waarde op de arbeidsmarkt. Kijk niet alleen naar wat je leuk vindt maar ook waar werk in te vinden is.
Ik zou hem er ff snel doorheen knallen in een jaartje, dan heb je dat maar binnen.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
08-12-2018 14:29
Is een deeltijd MBA aan Nijenrode iets voor je?

Edit: ik denk het toch niet. Erg duur, niet jouw richting en werkervaring vereist.
Als je zoiets overweegt en een smak geld gaat uitgeven doe dan RSM of Insead... net even een tikje beter aangeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Weet niet hoe oud je bent, maar ik zou een jaar iets anders dan studeren en werken gaan doen.

In het buitenland is het heel normaal om 2 jaar werkervaring op te doen en dan een master (of MBA) te gaan halen. In Nederland doen mensen vaak nog een bestuursjaar er tussendoor. Is dat wellicht een optie?

Als je op je 18e bent gaan studeren en nominaal een 4-jarige opleiding doet, dan is 22 gewoon heel jong om aan het werk te gaan. Jaartje iets anders doen tussendoor (reizen, bestuur, vrijwilligerswerk) kan je een hoop volwassenheid geven.

Mijn persoonlijke voorkeur zou wel zijn om dan iets te doen waar je ook wat van leert. Een verhaal over die "unieke" backpackreis langs alle full moon parties in Thailand is niet echt van toegevoegde waarde, maar doet je an sich ook geen kwaad. (Tenzij je het dus verkoopt als een unieke reis. Zeg dan gewoon bij je gesprek: ik was 20, poepjong en had geen zin om op mijn 22e full time aan het werk te zijn, dus ben een jaar lekker gaan feesten.)
nee geen pauze nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf wel een pauze genomen tussen mijn bachelor en master. Ik had al wel enkele masters op het oog die mijn interesse hadden, maar twijfelde nog te veel en bovendien was voor deze masters een stage verplicht, waarbij de voorkeur eerder uit zou gaan naar wat oudere studenten. Dus een tussenjaar om een weloverwogen keuze te maken en daarnaast ook een jaartje ouder te zijn voor mijn stage leken mij een goed idee. Ik ben gaan backpacken en werken in mijn tussenjaar. Reizen raad ik je ook echt aan, je leert veel over jezelf als je alleen gaat reizen en ik heb ook ervaren dat er bij mijn zoektocht naar een stageplek heel positief op gereageerd werd. Daarnaast is het natuurlijk superleuk! :)

Mijn werk tijdens mijn tussenjaar was gewoon een simpele bijbaan, omdat ik met mijn bachelor niet aan een baan in mijn richting en niveau kon komen. Dus wat dat betreft was het werken niet heel nuttig (behalve lekker geld verdienen), maar wellicht kun jij wel iets nuttigs doen met jouw bachelor. Zo'n simpel baantje biedt wel perspectief: na een half jaar was ik er helemaal klaar mee en had ik weer zin om aan de master te beginnen, iets wat ik een jaar eerder nog niet had (even klaar met studeren).

Mijn tussenjaar heeft mij de tijd gegeven om bij te komen van mijn drukke laatste bachelorjaar, nieuwe ervaringen op te doen, een goede masterkeuze te maken en weer zin in studeren gegeven, dus dat vond ik echt heel waardevol! Ik zou er wel voor zorgen dat je ruim van tevoren al een goed plan maakt, want een jaar is zo voorbij en voor je het weet ben je wéér te laat met een goede master kiezen. Zorg dus dat je dit jaar al naar open dagen gaat en onderzoek gaat doen naar verschillende masters, zodat je al een duidelijk idee hebt wat je wel en niet wilt en in je tussenjaar alleen nog maar hoeft te kiezen uit een paar geschikte masters (want ook daar gaat nog best wat tijd in zitten). Ga verder voor jezelf op een rijtje zetten wat je allemaal wilt bereiken in je tussenjaar: wil je een baan op niveau en is dat ook mogelijk? Waar zou je dan willen werken? Zijn er nog andere dingen die je zou willen doen, denk aan reizen, vrijwilligerswerk, cursussen, etc. Tijdens je tussenjaar heb je juist tijd voor dat soort dingen die heel goed zijn voor je cv, benut die kans! Ik heb vaak gezien bij medestudenten die geen duidelijk plan hadden dat ze zomaar wat gingen doen in hun tussenjaar en uiteindelijk nog niet verder waren gekomen dan voordat ze eraan waren begonnen. Dan heeft een tussenjaar natuurlijk niet zoveel zin en is het zonde.
Je bent die bachelor alvast toch al gestart met een idee van wat je ermee wil worden?

Je start bijvoorbeeld toch geen rechtenstudie als je op voorhand al weet dat je zeker geen advocaat of jurist wil worden?

Het lijkt me dus gewoon logisch dat je nu doorzet waar je aan begonnen bent en in de richting verder gaat die je voor ogen had.


En nee, nu geen pauze, want dan komt het er niet meer van.
Hoogstens kan je kijken of je de boel harder kan spreiden en bijvoorbeeld 2 jaar kan doen in 3 of 4 jaar.
(Niet alle vakken in één keer opnemen, meer tijd nemen voor je thesis, ...)
Alle reacties Link kopieren
Wel een andere situatie, maar ik heb ook een jaar "pauze" gehad tussen HBO bachelor en WO master. Kwam bij mij omdat ik de eerste keer niet was ingeloot, dus moest een jaar wachten om het nog een keer te proberen. Ik vond het geen probleem om van werken terug te gaan naar studeren, heb er juist extra van genoten denk ik. Verschil is wel dat ik in mijn tussen jaar geen baan kon vinden in mijn werkveld dus ik heb in de horeca gewerkt, wou daar ook graag weg. Is dus wel anders dan als je een baan kan vinden die je wél leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
Bim schreef:
08-12-2018 16:21
Je zou ook nog een duaal traject kunnen overwegen, maar ik weet niet of dat er ook is in de marketingcommunicatie. In de accountancybranche bijvoorbeeld zie ik het heel veel. Je doet er dan wel wat langer over, maar je doet tegelijkertijd relevante werkervaring op én je krijgt betaald én in veel gevallen worden je studiekosten vergoed. Maar nogmaals: dat is in sommige sectoren vanzelfsprekender dan in andere.
Dat zou ideaal zijn! Ik ga eens onderzoeken of zulke opleidingen er ook zijn in de marketingcommunicatie.
Zoek een werkgever die jouw master betaalt.
Mijn pauze duurt al 9 jaar. Ik zou dus doorgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven