Werk & Studie alle pijlers

eigen (klus/opknap)bedrijfje beginnen, waar op letten?

28-01-2012 21:52 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo zelfstandig ondernemers,



ik heb een aantal vragen voor jullie (orienterende fase):



ik ben sinds een aantal maanden thuis, officieel loopt mijn -kleine- contract af eind februari. Ik heb een Wajong en krijg mijn inkomen dus aangevuld tot minimum. Straks is dat een mix van ww en wajong. Op zich geen (acute) inkomstenzorgen gelukkig.



Nu komt mijn vraag, ik heb al zolang als ik me kan herinneren een passie voor klusserijtjes en pak in mijn vrije tijd altijd graag een paar kasten aan om die uit elkaar te slopen en daarna vijf keer mooier weer terug in elkaar te zetten. Ik doe dit nu erg hobbymatig, maar wil gaan proberen of ik hier niet een (gedeeltelijk) inkomen uit kan halen. Het is het soort werken wat ik goed kan waarmaken. Zonder al te veel pressie, in te delen naar goede dagen en ook lekker veel alleen, me, myself en stof.



Ik heb momenteel een loods waar ik in kan werken (van mijn oude werkgever mag ik die gebruiken). Ik heb nog nooit wat verkocht, behalve iets voor een klein prijsje via MP. Ik ben dus niet "al" bekend met het verkopen van spullen en heb dus ook nog nooit iets hoeven aangeven bij de Wajong. Moet dit meteen zodra je met amper winst een kast verkoopt? Per wanneer ben je aan het illegaal bijwerken (is nogal een grijs gebied als je vooral eerst moet starten en niet eens weet of je kosten terug gaat verdienen).



Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken? En waar moet ik dan allemaal op gaan letten qua regeldingen en vooral, moet ik veel kosten gaan maken om te investeren, verzekeringen af te sluiten en dat soort dingen? Ik leef nu op minimum niveau, heb geen ondernemersplan geschreven waarbij ik een dikke lening zou kunnen krijgen (en weet eerlijk gezegd ook niet of ik zoiets aandurf). Ik hoop gewoon al doende te groeien, op een gegeven moment (een bescheiden) huur te kunnen betalen voor de loods en van mijn uitkering het liefst zoveel mogelijk terug te kunnen betalen tot zelfstandigheid aan toe.



Ik heb geen enkele opleiding of relevante werkervaring door mijn ziektegeschiedenis. Dus adviezen om maar een 'gewone' baan te nemen zijn vast goed bedoelt, maar dat is dus niet mijn vraag.



Alvast bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Naar de Kamer van Koophandel gaan? www.kvk.nl
Alle reacties Link kopieren
En vanuit de Wajong was ook begeleiding mogelijk bij het starten van een onderneming. Ik weet alleen niet hoeveel geld het UWV nu nog heeft voor die begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je idee voorleggen bij de betreffende instantie zodat je informatie krijgt over de te volgen weg en over de eventuele haalbaarheid. Je bent nu afhankelijk van hen en daarom moet je met hen om de tafel.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee, succes!
Alle reacties Link kopieren
UWV zegt niks te doen, omdat er geen geld is. Voor begeleiding moet je echt al heeeeeeel concreet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nooit bedrijfJE zeggen, dat klinkt heel onproffesioneel en niet als een serieuze zaak!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dat als je al hele concrete plannen hebt het UWV dan wel begeleiding bij het opstarten wil financieren?
Alle reacties Link kopieren
En het is dus een bedrijfsrisico dat je niet weet of je de inleg (kosten) terug gaat verdienen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Nog niet gezegd, maar wel een leuk plan! Ik hoop dat het wat gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 28 januari 2012 @ 22:07:

Nooit bedrijfJE zeggen, dat klinkt heel onproffesioneel en niet als een serieuze zaak!Tja, ik heb het nu niet tegen potentiele klanten. Met bedrijfje wil ik even duidelijk maken over de schaal van grote waarin ik nu praat (nog niet eens begonnen, alleen mezelf). Maar ik snap zeker je punt en zal mezelf ook nooit zo verkopen hoor. Daarvoor ben ik wel iets te commercieel onderlegd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit eerst een tijdje voor erbij proberen. KvK nummer, BTW nummer, brengt heel veel administratie met zich mee, en niet geheel onbelangrijk ook best wel wat kosten.



Vergeet niet het is momenteel een erg zware tijd.



Jouw business is extra moeilijk omdat het sterft van de werkeloze ZZPers uit de bouw die voor een habbekrats alles willen aanpakken omdat ze aan de grond zitten. Het is daarom zaak om je kosten zo laag mogelijk te houden.



Dat gezegd hebbende, waar een wil is is een weg. Met inzet/motivatie kan alles lukken.
Alle reacties Link kopieren
quote:new_in_town schreef op 28 januari 2012 @ 22:08:

Bedoel je dat als je al hele concrete plannen hebt het UWV dan wel begeleiding bij het opstarten wil financieren?Qua financiering zit het UWV momenteel geloof ik op zwart zaad. Toen ik mijn arbeidsdeskundige sprak, gaf ze aan eigenlijk (nog) niks voor me te kunnen betekenen. Ik moest halverwege 2012 maar eens terugbellen. Ik denk dat ik "steun" eerder moet zien in concrete afspraken die ze dan met mij willen maken. Dat ze willen dat ik mijn plan uiteenzet. Dus eigenlijk eisen die vanaf dat moment aan mij gesteld gaan worden, zoals uren overleggen, inkomsten-inzichten, etc. Ik denk dat er qua begeleiging niet veel te halen valt, simpelweg omdat er geen geld is. Ik denk dat ik mezelf er eerder mee tekort doe (ongewenste bemoeienis) als ik in dit stadium het UWV inschakel.
Alle reacties Link kopieren
quote:new_in_town schreef op 28 januari 2012 @ 22:09:

Nog niet gezegd, maar wel een leuk plan! Ik hoop dat het wat gaat worden.Dankjewel. Leuk om te horen. Ik ben -denk ik- commercieel genoeg om goeie PR te maken en mezelf op een goeie manier neer te zetten, te weten wat ik waard ben en dat soort dingen. Bovendien ben ik altijd enorm gedreven en vind ik dit erg leuk om te doen. Dus het is voor mij zeker geen straf om mij een hele dag in een loods op te sluiten en er 's avonds zwart van het stof uit te wandelen haha. Dus al zou ik er maar een minimaal inkomen uithalen, ik zou dolblij zijn als ik dit soort werk mag doen. Niks mooiers toch dan doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt?!
Alle reacties Link kopieren
quote:h_l_g schreef op 28 januari 2012 @ 22:19:

Ik zou dit eerst een tijdje voor erbij proberen. KvK nummer, BTW nummer, brengt heel veel administratie met zich mee, en niet geheel onbelangrijk ook best wel wat kosten.





Ok. Dus gewoon naar de loods gaan, daar productie draaien en uberhaupt kijken of het wat oplevert. En dan pas in 2e instantie aan het UWV melding doen dat ik wat verkoopbaars heb weten te produceren en dat daar misschien sjoege in zit?

Tja, dat is eigenlijk ook wat ik denk de meest handige insteek. Ik weet alleen niet of ik dan ontzettend vreselijk fout en illegaal bezig ben
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent!



Ik denk dat je alle info die je via zo´n begeleidingstraject kunt krijgen ook wel op een andere manier kunt vergaren. Via de kvk bijvoorbeeld, maar ook via bepaalde boeken (handboek zelfstandigen, in de bieb te leen volgens mij) en internet (bijv. lancelots.nl).

En misschien kun je anders wel aanhaken bij een startersprogramma in je gemeente of misschien zoiets als www.ikstartsmart.nl
Alle reacties Link kopieren
quote:schouderklopje schreef op 28 januari 2012 @ 22:29:

[...]





Ok. Dus gewoon naar de loods gaan, daar productie draaien en uberhaupt kijken of het wat oplevert. En dan pas in 2e instantie aan het UWV melding doen dat ik wat verkoopbaars heb weten te produceren en dat daar misschien sjoege in zit?

Tja, dat is eigenlijk ook wat ik denk de meest handige insteek. Ik weet alleen niet of ik dan ontzettend vreselijk fout en illegaal bezig ben Het is inderdaad wel verstandig om eerst uit te zoeken wat je wel en niet mag, om te voorkomen dat je straks met de gebakken peren zit.
Alle reacties Link kopieren
Voor onafhankelijk advies en informatie kun je naar www.weldergroep.nl of www.wijzermetwelder.nl
Alle reacties Link kopieren
@New-in-town, goh, ik dacht dat ik al aardig op de hoogte was, maar nog nooit gehoord van Welder. Bedankt voor de tip, ik kan hier zeker de UWV gerelateerde vragen wel stellen.

Merci : )



ikstartsmart heb ik idd gevonden. Heb ik onder mijn bookmarks staan en zal ik ook zeker goed kunnen benutten tzt.



Bedankt voor het meedenken.
Maar wat wil je precies gaan doen?



Oude meubeltjes opknappen en die verkopen?
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan hoor!
Alle reacties Link kopieren
Septembergirl, wat ik tot nu toe doe (en altijd enigzins kan uitbreiden of aanpassen aan de marktvraag) is het opknappen en restaureren van oude meubels. Dit zijn meestal oude kasten die ik uit elkaar haal, helemaal kaal schuur, kleine houtreparaties doe of kleine houtbewerkingen indien nodig en vervolgens schilder, beits of indien gewenst beschilder naar een tekening of plaatje. Maar werk in opdracht heb ik eigenlijk nog nooit toegepast, maar zou ik zeker wel kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel gereedschap (beschikbaar) waarmee ik dat kan doen, zoals bovenfrees, lamellofrees, afkortzagen, schuurbank, draaibank, etc. Ik ben overigens geen houtbewerker of timmerman. Ik werk met bestaande meubels.



Overigens maak ik ook regelmatig van meerdere meubelstukken weer 1 geheel. Dus dat ik onderdelen hergebruik en op andere manieren weer toepas. Dit kan onopvallend zijn, alsof iets altijd al zo geweest is, maar ook zeer creatieve creaties opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Bij klusbedrijf denk ik eerder aan klussen bij de klant thuis, en als je meubels kunt maken zou ik denken dat je ook plinten kunt maken, vloeren kunt leggen en klemmende deuren repareren.



Eerlijk gezegd denk ik dat daar meer markt in zit. Maar in elk geval: wees duidelijk over wat je wel en niet doet.
Oke! Crea!



Dus je moet goedkoop oude kasten (groot) op de kop tikken, die opknappen, en dan met winst verkopen. Even praktisch, hoe kom je aan die kasten? En hoe doe je dat qua transport? En hoeveel 'wimst' zou je willen maken per kast?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven