Werk & Studie alle pijlers

eigen (klus/opknap)bedrijfje beginnen, waar op letten?

28-01-2012 21:52 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo zelfstandig ondernemers,



ik heb een aantal vragen voor jullie (orienterende fase):



ik ben sinds een aantal maanden thuis, officieel loopt mijn -kleine- contract af eind februari. Ik heb een Wajong en krijg mijn inkomen dus aangevuld tot minimum. Straks is dat een mix van ww en wajong. Op zich geen (acute) inkomstenzorgen gelukkig.



Nu komt mijn vraag, ik heb al zolang als ik me kan herinneren een passie voor klusserijtjes en pak in mijn vrije tijd altijd graag een paar kasten aan om die uit elkaar te slopen en daarna vijf keer mooier weer terug in elkaar te zetten. Ik doe dit nu erg hobbymatig, maar wil gaan proberen of ik hier niet een (gedeeltelijk) inkomen uit kan halen. Het is het soort werken wat ik goed kan waarmaken. Zonder al te veel pressie, in te delen naar goede dagen en ook lekker veel alleen, me, myself en stof.



Ik heb momenteel een loods waar ik in kan werken (van mijn oude werkgever mag ik die gebruiken). Ik heb nog nooit wat verkocht, behalve iets voor een klein prijsje via MP. Ik ben dus niet "al" bekend met het verkopen van spullen en heb dus ook nog nooit iets hoeven aangeven bij de Wajong. Moet dit meteen zodra je met amper winst een kast verkoopt? Per wanneer ben je aan het illegaal bijwerken (is nogal een grijs gebied als je vooral eerst moet starten en niet eens weet of je kosten terug gaat verdienen).



Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken? En waar moet ik dan allemaal op gaan letten qua regeldingen en vooral, moet ik veel kosten gaan maken om te investeren, verzekeringen af te sluiten en dat soort dingen? Ik leef nu op minimum niveau, heb geen ondernemersplan geschreven waarbij ik een dikke lening zou kunnen krijgen (en weet eerlijk gezegd ook niet of ik zoiets aandurf). Ik hoop gewoon al doende te groeien, op een gegeven moment (een bescheiden) huur te kunnen betalen voor de loods en van mijn uitkering het liefst zoveel mogelijk terug te kunnen betalen tot zelfstandigheid aan toe.



Ik heb geen enkele opleiding of relevante werkervaring door mijn ziektegeschiedenis. Dus adviezen om maar een 'gewone' baan te nemen zijn vast goed bedoelt, maar dat is dus niet mijn vraag.



Alvast bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Op zich vind ik het in mijn persoonlijke situatie wel jammer dat ik niet onder die wetswijziging val. Mijn gemeente doet nl. best veel voor werklozen en biedt (actieve) integratietrajecten of scholing aan. Ik kom hier helaas niet voor in aanmerking en het UWV doet dus niks. Dat geeft op zich niet vreselijk hard, ware het niet dat er daardoor een hoop kosten mijn kant uitkomen als ik zelf wil investeren in mijn leven.

Maar goed, dat gezegd hebbende ben ik al ontzettend dankbaar dat ik heb kunnen terugvallen op deze sociale voorziening. Het geeft me anderzijds ook de ruimte om uit te zoeken of ik iets kan opstarten om voor mezelf te beginnen.
quote:schouderklopje schreef op 29 januari 2012 @ 17:59:

Op zich vind ik het in mijn persoonlijke situatie wel jammer dat ik niet onder die wetswijziging val. Mijn gemeente doet nl. best veel voor werklozen en biedt (actieve) integratietrajecten of scholing aan. Ik kom hier helaas niet voor in aanmerking en het UWV doet dus niks. Dat geeft op zich niet vreselijk hard, ware het niet dat er daardoor een hoop kosten mijn kant uitkomen als ik zelf wil investeren in mijn leven.

Maar goed, dat gezegd hebbende ben ik al ontzettend dankbaar dat ik heb kunnen terugvallen op deze sociale voorziening. Het geeft me anderzijds ook de ruimte om uit te zoeken of ik iets kan opstarten om voor mezelf te beginnen.Daar zal ook flink in gesnoeid worden, en met de wetswijziging van 1 januari jl. en de nieuwe wet van januari a.s. ligt de nadruk heel sterk op werk, en niet op scholing en re-integratie. Ik denk dat je bij het UWV beter af bent.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ga ik weer kasten opknappen. Ik hou het er voorlopig dan maar even op om 'vrij' werk te maken en een foto-archief aan te leggen van spullen die ik gemaakt heb. Helaas heb ik dat in het verleden niet gedaan. Nooit de moeite genomen om bijv. voor en na foto's te maken, omdat ik toen nog niet bezig was dat ik het misschien ooit nodig kon gaan hebben. Daar ga ik dus vanaf nu wel mee beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Schouderklopje, Ik ben even benieuwd hoe het nu met jou en je meubel-opknapprakttijken gaat? Verdien je er al aan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven