Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen 5 dagdelen werken

13-05-2019 10:06 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu 2 volle dagen. Nu ben ik aangenomen bij een andere werkgever (contract nog tekenen) maar twijfel nu heel erg over de dagen! Ik ga 18u werken maar het is de bedoeling om de uren over 5 dagen te verdelen. Voordeel, kinderen niet meer naar de opvang, en ik mag de uren zelf indelen. Ik kan ze dus naar school brengen en ophalen.
Nadeel: elke dag aanwezig zijn.
Ben nu zo gewend aan de 3 'vrije ' dagen. Het is niet ver rijden, 15 min dus reistijd is prima. Iemand ervaringen mee?
Wij wonen in Duitsland en vaak wordt parttime hier ook nog ingevuld over 5 dagen 4 a 5 uur werken. Ik moet er nog steeds aan wennen.
Werk liever 3 keer een hele dag 😉
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 19 uur verspreid over 3 dagen, 1 hele dag, 2 ochtenden en 1 avond. Perfect vind ik dat.
Iedere dag naar het werk moeten voor in totaal 18 uur zou ik echt teveel dagen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht even het contract af, de arbeidsvoorwaarden. Misschien is het salaris zo goed dat Pejeka het goed vindt dat ik parttime werk.
Dan bespreek ik het thuis nog eens en als mijn twijfel gevoel aanhoudt dan uiteraard nog met mijn( evt )nieuwe werkgever bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Tamara888 schreef:
13-05-2019 12:05
Ik wacht even het contract af, de arbeidsvoorwaarden. Misschien is het salaris zo goed dat Pejeka het goed vindt dat ik parttime werk.
Dan bespreek ik het thuis nog eens en als mijn twijfel gevoel aanhoudt dan uiteraard nog met mijn( evt )nieuwe werkgever bespreken.
Haha, goeie volgorde🤣
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje 5 ochtenden gewerkt (20 uur) en wat ook al gezegd wordt, het is te veel. De 24 uur over 3 dagen die ik daarna werkte was veel relaxter. Mijn kinderen waren toen nog jonger en ik was dus afhankelijk van opvang. Maar dat moet je dan ook voor iedere dag regelen. Jongste sliep toen 's middags nog, maar dat kwam dan weer rot uit met de werktijden. Helemaal de KDV-dagen was rennen om weer op tijd op de opvang te zijn.
Kort daarna kreeg ik via een uitzendbureau een baan aangeboden voor 5 middagen die ik geweigerd heb.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
13-05-2019 10:18
Vroeg klaar zijn, is ook wel lekker, maar vijf dagen heen en weer moeten vind ik niets. Ook al is het maar een kwartier heen en een kwartier terug, dan is het wel 2,5 uur in de week. Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou er voor bedanken.
Ik zou toch minimaal één hele dag van 8 uur vragen en desnoods nog drie dagen een ochtend of twee dagen met vijf uur.
Is het niet 5u reistijd per week? Ik neem aan dat TO tussen de middag naar huis gaat, om dan om 13u weer aan te treden. Dat is dan toch 4×15min per dag ×5?
Alle reacties Link kopieren
En wat de anderen al zeggen, je bent alsnog de hele dag onder de pannen. Laat je er dan maar lekker voor betalen! Kids naar de opvang en jij een veel beter inkomen/work life.
Marlin2007 schreef:
13-05-2019 19:35
Is het niet 5u reistijd per week? Ik neem aan dat TO tussen de middag naar huis gaat, om dan om 13u weer aan te treden. Dat is dan toch 4×15min per dag ×5?

Er bestaat ook zoiets als een continuerooster en anders is er overblijf. Wat ik zeker zou doen dan. :-D

Dan heeft ze 4 dagen na het werk nog even een uurtje of 2/3 voor zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik snap dat dat bestaat maar TO werkt tussen de middag niet aan haar tijden te zien.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij echt niet fijn om 18 uur over 5 dagen te moeten verdelen. Je hebt elke dag verplichtingen voor je werk en je bent waarschijnlijk veel aan het haasten om je werk af te krijgen binnen de schooltijden.
Ik werk nu 2 hele dagen, de overige dagen heb ik mijn kinderen thuis. Als ze beide naar school gaan, moet ik even kijken of ik het dan anders in ga delen zodat ze niet naar de bso hoeven of dat ik dan meer ga werken.
Lijkt me helemaal niets, eerlijk gezegd. Ik heb er altijd voor gezorgd dat ik hondsvroeg naar mijn werk ging en iemand anders de kinderen naar school bracht en tussen de middag mee naar huis nam (toen overblijven nog geen optie was), en was dan zelf altijd om half drie weer thuis om er helemaal voor mijn kinderen te zijn. En als ze op bed lagen, moest ik meestal nog wel een uurtje werken.

Maar goed, gelukkig heeft iedereen andere wensen, waardoor de grote puzzel weer kan passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk alleen onder schooltijd op fietsafstand van huis. Kinderen hebben continurooster. Man werkt meer dan fulltime. Ik 3 "hele" dagen en 2x de ochtend, 23 uur. In de praktijk betekent dat ik dan net genoeg tijd over heb om nog boodschappen te doen voor de school uit is. Maar voordeel: ik ben er altijd uit school, er kunnen elke vriendjes spelen, geen opvang nodig, we kunnen eten voor de training, 's middags nog tijd om grootouders te bezoeken, wat administratie te doen voor de sportclub. Ik ben wel tevreden met deze verdeling.
Alle reacties Link kopieren
Marlin2007 schreef:
13-05-2019 19:35
Is het niet 5u reistijd per week? Ik neem aan dat TO tussen de middag naar huis gaat, om dan om 13u weer aan te treden. Dat is dan toch 4×15min per dag ×5?
Ik werk dan aan 1 stuk door. Ik mag de tijden zelf bepalen. Dus denk van 9 tot 1. Kinderen hebben continurooster volgend schooljaar elke dag tot 2u. Dus ik kan ze brengen en evt halen als ze willen.
Tamara888 schreef:
14-05-2019 15:43
Ik werk dan aan 1 stuk door. Ik mag de tijden zelf bepalen. Dus denk van 9 tot 1. Kinderen hebben continurooster volgend schooljaar elke dag tot 2u. Dus ik kan ze brengen en evt halen als ze willen.
Mij lijkt het prima te doen dan qua tijden school.

Het is dus meer of jij dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Kattebelletje schreef:
13-05-2019 21:03
Ik werk alleen onder schooltijd op fietsafstand van huis. Kinderen hebben continurooster. Man werkt meer dan fulltime. Ik 3 "hele" dagen en 2x de ochtend, 23 uur. In de praktijk betekent dat ik dan net genoeg tijd over heb om nog boodschappen te doen voor de school uit is. Maar voordeel: ik ben er altijd uit school, er kunnen elke vriendjes spelen, geen opvang nodig, we kunnen eten voor de training, 's middags nog tijd om grootouders te bezoeken, wat administratie te doen voor de sportclub. Ik ben wel tevreden met deze verdeling.
Eindelijk ook een positief geluid;-)
Alle reacties Link kopieren
Tamara888 schreef:
13-05-2019 11:24
Fijn dat je altijd zo met een ander meedenkt. Heerlijk zo veel vrij zijn en op andermans kosten teren.....
Ik wist niet dat je mijn situatie kent (of van alle personen die parttime werken).
Maar zullen we het gewoon bij mijn situatie houden? Ik vraag alleen ervaringen
Ik ken jouw situatie niet. Maar ik neem dus aan dat je 20 uur werkt en géén toeslagen op kosten van de gemeenschap toucheert?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Kattebelletje schreef:
13-05-2019 21:03
Ik werk alleen onder schooltijd op fietsafstand van huis. Kinderen hebben continurooster. Man werkt meer dan fulltime. Ik 3 "hele" dagen en 2x de ochtend, 23 uur. In de praktijk betekent dat ik dan net genoeg tijd over heb om nog boodschappen te doen voor de school uit is. Maar voordeel: ik ben er altijd uit school, er kunnen elke vriendjes spelen, geen opvang nodig, we kunnen eten voor de training, 's middags nog tijd om grootouders te bezoeken, wat administratie te doen voor de sportclub. Ik ben wel tevreden met deze verdeling.
Prima constructie, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Heb alleen de 1e pagina nog maar gelezen maar het eerste wat ik tot nu toe het ergste aan dat rooster vind; waarom in vredesnaam zo'n ontzettend lange pauze na maar 2 uurtjes werk??

Sla die hele pauze er tussenuit.
Dan nog zou ik het persoonlijk liever in 3 hele dagen stoppen, max 4.
Wel een gevlieg voor weinig uren, daar hou ik zelf niet van.

o_o update, sorry dat rooster was helemaal niet van jou, Tamara88...
Ben wel erg moe van mijn werk vandaag blijkbaar hahaha.
Ik werk tegen de 30 uur wisselend, geen week is hetzelfde en gaat prima zo.
Succes met je keuze.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-05-2019 11:12
Zou helemaal OK zijn, maar de hedendaagse tijd vraagt blijkbaar om economische zelfstandigheid, en de hedendaagse vrouwen willen dat blijkbaar ook graag. Maar dan moet je het wel waar maken en niet halfslachtig in een baantje gaan hangen omdat je eigenlijk liever veel vrij bent.

Ik noteer:
Halfslachtig baantje (tot 3 dagen) is niet goed, want niet economisch zelfstandig.
Fulltime werken is niet goed, want thee drinken met kinderen is beter.
Toeslagen ontvangen is niet goed, dus 4 dagen werken ook niet, want kot is dan te hoog.
Bso is niet goed.

Oplossing: geen kinderen krijgen. Of eerst grote geldprijs winnen.

Zoiets?
Bij ons (België/Vlaanderen) worden jobs meestal in dagen vertaald ipv in uren. Je werkt fulltime of halftime of vier vijfde (soms ook70 % of 90% of 60%) . Meestal is fulltime 38 uur en halftime is daar dus de helft van enz enz Bij ons op het werk is fulltime 40 uur maar daar staan dan wel extra vakantiedagen tegenover want 38 uur is de wettelijke norm.



Wat ik een voordeel vind aan zo rekenen is: stel dat ik lekker aan het werk ben, dan werk ik gerust een uurtje langer door. Maar op een rustige dag kom ik ook gerust een halfuur later en neem langer middagpauze en vertrek wat vroeger. Het lijkt me een hele boekhouding om in uren te denken ipv in werkdagen.
Alle reacties Link kopieren
Tamara888 schreef:
14-05-2019 15:50
Eindelijk ook een positief geluid;-)
Hier nog een positief geluid. Ik werk 30 uur in 5 dagen en vind dat heerlijk. Ik kan het zelf inplannen, dus ook de ene dag 8 uur en de andere 4 is een optie, of 4x7.5 ofzo. Per week plan ik wat handig is. Ik vind het fijn om iets later te beginnen en iets eerder te stoppen, bijvoorbeeld van half tien tot vier uur. In die uurtjes doe ik inderdaad vaak huishoudelijke klusjes, koken etc. Maar ik heb maar 10 minuten reistijd enkele reis en kan ook maximaal 12 uur thuis werken.

Mijn man werkt 32=4×8. Op zijn vrije dag doet hij ook klusjes als de kinderen op school zijn. Soms plan ik die ochtend ook vrij en gaan we samen iets leuks doen.

Ooit hadden we 5 uur bso per week (2×2.5 uur), maar nu zijn ze 2x2 uur alleen thuis.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
14-05-2019 21:31
Ik noteer:
Halfslachtig baantje (tot 3 dagen) is niet goed, want niet economisch zelfstandig.
Fulltime werken is niet goed, want thee drinken met kinderen is beter.
Toeslagen ontvangen is niet goed, dus 4 dagen werken ook niet, want kot is dan te hoog.
Bso is niet goed.

Oplossing: geen kinderen krijgen. Of eerst grote geldprijs winnen.

Zoiets?
Nee. Maar ofwel je werkt genoeg om economisch zelfstandig te zijn (wat het streven van de overheid e.d. is), ofwel je hebt een bijbaantje en de kar wordt alsnog voor 90% getrokken door je wél fulltime werkende man. Een tussenweg is er niet. En ik denk zomaar dat héél véél vrouwen die zo hoog opgeven over hun economische zelfstandigheid, in feite een bijbaantje hebben met een man die de kar trekt. En dat heel veel vrouwen, ondanks hun grote mond, van het baantje dat ze NU hebben, gesteld dat ze alleen zouden komen staan, nog niet eens de huur en de energie zouden kunnen betalen, laat staan de rest.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-05-2019 17:58
Nee. Maar ofwel je werkt genoeg om economisch zelfstandig te zijn (wat het streven van de overheid e.d. is), ofwel je hebt een bijbaantje en de kar wordt alsnog voor 90% getrokken door je wél fulltime werkende man. Een tussenweg is er niet. En ik denk zomaar dat héél véél vrouwen die zo hoog opgeven over hun economische zelfstandigheid, in feite een bijbaantje hebben met een man die de kar trekt. En dat heel veel vrouwen, ondanks hun grote mond, van het baantje dat ze NU hebben, gesteld dat ze alleen zouden komen staan, nog niet eens de huur en de energie zouden kunnen betalen, laat staan de rest.
Ach, ik zit op 90k per jaar, kan ik mezelf en mijn kinderschare prima van bedruipen
En nog tijd om te forummen ook
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-05-2019 18:07
Ach, ik zit op 90k per jaar, kan ik mezelf en mijn kinderschare prima van bedruipen
En nog tijd om te forummen ook
Ik denk dat de meeste vrouwen dit niet binnen brengen. Maar daar gaat het ook niet om. Veel vrouwen hebben wel de mond vol over economisch zelfstandig en hun eigen geld verdienen, maar de praktijk wijst nog steeds uit dat de meeste vrouwen het aan hun man overlaten om het merendeel van het inkomen binnen te brengen en dat ze zelf hooguit 3 dagen in de week wat bijklussen. En dat heeft lang niet altijd met zorg voor kinderen te maken, want ook vrouwen die allang uit de kleine kinderen zijn, vinden het wel prima om niet meer te werken en hun man in hoofdzaak de kar te laten trekken. Ik ken ze ook uit eigen omgeving en dan hoor je: ja maar, ik heb die twee dagen door de week echt nodig om bij te komen... En dan vraag ik wel eens: Maar zou je mán het niet fijn vinden om twee dagen in de week bij te kunnen komen dan? Waarom de rollen niet eens omdraaien? Nou, dan kijken ze je aan alsof je een oneerbaar voorstel doet, want die 4 vrije dagen per week zijn blijkbaar alleen het recht van vrouwen, en niet van mannen. Kijk, emancipatie is een groot goed, maar wees dan ook eens zo geëmancipeerd om te zeggen: ik trek de kar en jij, manlief, gaat lekker 3 dagen per week ergens werken, kan jij door de week ook eens even je eigen plan trekken... Maar de praktijk wijst uit dat dat nog verdraaid weinig gebeurt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-05-2019 17:58
Nee. Maar ofwel je werkt genoeg om economisch zelfstandig te zijn (wat het streven van de overheid e.d. is), ofwel je hebt een bijbaantje en de kar wordt alsnog voor 90% getrokken door je wél fulltime werkende man. Een tussenweg is er niet. En ik denk zomaar dat héél véél vrouwen die zo hoog opgeven over hun economische zelfstandigheid, in feite een bijbaantje hebben met een man die de kar trekt. En dat heel veel vrouwen, ondanks hun grote mond, van het baantje dat ze NU hebben, gesteld dat ze alleen zouden komen staan, nog niet eens de huur en de energie zouden kunnen betalen, laat staan de rest.
Helemaal mee eens. Bijkomend voordeel als vrouwen echt economisch zelfstandig worden dat ook het chronische personeelstekort in typische vrouwensectoren als de zorg en het onderwijs deels kunnen worden opgelost. Dat gaat sneller door meer te gaan werken dan hopen dat meer mensen een opleiding in die richting willen gaan volgen. Win-win lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven