Ervaringen CAO gemeenten
woensdag 14 mei 2025 om 13:09
Ik heb gesolliciteerd bij een gemeente en ben benieuwd hoe het werkt met de jaarlijkse verhoging.
Uit de CAO maak ik op dat als je minimaal een jaar in dienst ben je een trede omhoog gaat.
Stel ik start op 1 september 2025 ga ik dan per 1 september 2026 omhoog? Of is er een vaste datum waarop alle medewerkers een trede omhoog gaan? Bijvoorbeeld 1 januari. Als ik dan nog niet 12 maanden in dienst ben ga ik niet omhoog?
Er zijn vast forumleden werkzaam bij de gemeente die mijn vraag kunnen beantwoorden!
Uit de CAO maak ik op dat als je minimaal een jaar in dienst ben je een trede omhoog gaat.
Stel ik start op 1 september 2025 ga ik dan per 1 september 2026 omhoog? Of is er een vaste datum waarop alle medewerkers een trede omhoog gaan? Bijvoorbeeld 1 januari. Als ik dan nog niet 12 maanden in dienst ben ga ik niet omhoog?
Er zijn vast forumleden werkzaam bij de gemeente die mijn vraag kunnen beantwoorden!
woensdag 14 mei 2025 om 20:08
Oh, mosterd. Ik lees het al.
woensdag 14 mei 2025 om 20:24
Het voordeel zit hier. TO wil 28 uur per week werken. Je kan dan een arbeidscontract opstellen voor 28 uur. Als je ziek bent of zwanger krijg je 28 uur uitbetaald (logisch).
In de truc sluit je een arbeidscontract voor 30 uur en koop je twee uur per week verlof. In de praktijk verdien je dan hetzelfde als iemand die 28 uur werkt. Behalve als je ziek bent. Dan koop je geen verlof en krijg je dus 30 uur per week betaald. Dat is best lekker, vooral bij zwangerschap.
Eerder werd in een reactie aangegeven dat ADV opbouwen steeds minder voorkomt omdat je ook kunt bijkopen. Dat zijn dus de mensen die dit begrijpen. Immers, als je niet werk bouw je geen ADV op. Terwijl in mijn truc je geen verlof hoeft bij te kopen.
Het is natuurlijk allemaal niet hemelschokkend. Maar het is leuk om de dynamiek van regelingen te begrijpen en de gevolgen daarvan (bijvoorbeeld bij verzuim, pensioenopbouw etc). Als vakbondslid wordt je betrokken bij de CAO en als LO-lid heb je ook advies en instemmingsrecht op gemeente specifieke regelingen. Dan moet je dus ook wat verder kijken dan je neus lang is.
woensdag 14 mei 2025 om 20:48
Hmmm....ik spaar die 2 extra uren dan liever op als verlof.Steven1980 schreef: ↑14-05-2025 20:24Het voordeel zit hier. TO wil 28 uur per week werken. Je kan dan een arbeidscontract opstellen voor 28 uur. Als je ziek bent of zwanger krijg je 28 uur uitbetaald (logisch).
In de truc sluit je een arbeidscontract voor 30 uur en koop je twee uur per week verlof. In de praktijk verdien je dan hetzelfde als iemand die 28 uur werkt. Behalve als je ziek bent. Dan koop je geen verlof en krijg je dus 30 uur per week betaald. Dat is best lekker, vooral bij zwangerschap.
Eerder werd in een reactie aangegeven dat ADV opbouwen steeds minder voorkomt omdat je ook kunt bijkopen. Dat zijn dus de mensen die dit begrijpen. Immers, als je niet werk bouw je geen ADV op. Terwijl in mijn truc je geen verlof hoeft bij te kopen.
Het is natuurlijk allemaal niet hemelschokkend. Maar het is leuk om de dynamiek van regelingen te begrijpen en de gevolgen daarvan (bijvoorbeeld bij verzuim, pensioenopbouw etc). Als vakbondslid wordt je betrokken bij de CAO en als LO-lid heb je ook advies en instemmingsrecht op gemeente specifieke regelingen. Dan moet je dus ook wat verder kijken dan je neus lang is.
Ben in 7 jaar tijd 5 dagen ziek geweest, dus voordeel geeft het me dan nauwelijks.
Daarnaast zal niet iedere gemeente akkoord gaan met meer uren. Ik wil best 30 uur werken, maar geen budget.
donderdag 15 mei 2025 om 06:56
Wauw, dat je er ook nog trots op bent, dat je maximaal probeert te profiteren van gemeenschapsgeld. Volgens mij verdient de gemiddelde ambtenaar prima en zijn dit soort constructies echt niet nodig om een goed belegde boterham te kunnen verdienen.Steven1980 schreef: ↑14-05-2025 20:24Eerder werd in een reactie aangegeven dat ADV opbouwen steeds minder voorkomt omdat je ook kunt bijkopen. Dat zijn dus de mensen die dit begrijpen. Immers, als je niet werk bouw je geen ADV op. Terwijl in mijn truc je geen verlof hoeft bij te kopen.
donderdag 15 mei 2025 om 08:09
Waar staat dat ik hier zelf gebruik van maak? Ik informeer mensen over de mogelijkheden.
Maximaal profiteren van gemeenschapsgeld is een breed begrip. Mijn broer werkt in de bouw. Bij contracten met Rijkswaterstaat wordt het onderste uit de kan gehaald. Strikt genomen ben je een commercieel bedrijf; in de praktijk meer een ambtenaar. Je werkt immers bijna alleen voor overheden (weg/waterbouw). Dit geldt ook voor softwareleveranciers etc.
donderdag 15 mei 2025 om 08:11
Een beetje goede afdeling P&O zal nooit akkoord gaan met een 30-urig contract waarvan twee uur structureel gedekt vanuit ingekochte IKB-uren. Veel te veel risico vanuit de werkgever.
En als een (nieuwe) werknemer dit gaat voorstellen dan zou ik navragen waarom. Als de redenatie van Steven1980 op tafel komt, exit.
En als een (nieuwe) werknemer dit gaat voorstellen dan zou ik navragen waarom. Als de redenatie van Steven1980 op tafel komt, exit.
donderdag 15 mei 2025 om 12:14
Je mag toch zelf weten wat je doet met je IKB? Je mag in overleg met je leidinggevende gewoon je verlofuren opnemen, ook je gekochte. Als het niet de bedoeling is dat het IKB gebruikt wordt om structureel verlofuren te kopen dan moet je dat niet opnemen als IKB-doel.margreetder schreef: ↑15-05-2025 08:11Een beetje goede afdeling P&O zal nooit akkoord gaan met een 30-urig contract waarvan twee uur structureel gedekt vanuit ingekochte IKB-uren. Veel te veel risico vanuit de werkgever.
donderdag 15 mei 2025 om 12:27
Natuurlijk mag je zelf weten van je met je IKB doet. Maar je laten uitbetalen voor 30 uur (wat je werkgever moet willen) en structureel 2 uur IKB in te zetten om maar 28 uur te werken om hiervan te profiteren als je ziek etc bent, is niet het doel van IKB.OgenvanTijgers schreef: ↑15-05-2025 12:14Je mag toch zelf weten wat je doet met je IKB? Je mag in overleg met je leidinggevende gewoon je verlofuren opnemen, ook je gekochte. Als het niet de bedoeling is dat het IKB gebruikt wordt om structureel verlofuren te kopen dan moet je dat niet opnemen als IKB-doel.
donderdag 15 mei 2025 om 12:59
donderdag 15 mei 2025 om 13:30
Je kunt van je IKB ongeveer vijf weken extra verlof kopen per jaar, ik denk dat de meeste werkgevers echt de voorkeur geven aan gespreid opnemen.margreetder schreef: ↑15-05-2025 12:27Natuurlijk mag je zelf weten van je met je IKB doet. Maar je laten uitbetalen voor 30 uur (wat je werkgever moet willen) en structureel 2 uur IKB in te zetten om maar 28 uur te werken om hiervan te profiteren als je ziek etc bent, is niet het doel van IKB.
donderdag 15 mei 2025 om 14:50
Dat zeg je dan ook niet in een gesprek. Je laat toch niet het achterste van je tong zien? Ik zou dat niet doen iig en 'gewoon' dat contract aangaan. En wat ik dan later binnen de mogelijkheden regel, dat is dan later.margreetder schreef: ↑15-05-2025 08:11Een beetje goede afdeling P&O zal nooit akkoord gaan met een 30-urig contract waarvan twee uur structureel gedekt vanuit ingekochte IKB-uren. Veel te veel risico vanuit de werkgever.
Ik zou ook niet weten waarom je dit benadelen van de werkgever vindt. Want of je alle uren optelt om 1 blok langer weg te zijn of je versnippert het over een heel jaar, onderaan de streep werk je net zoveel.
Het is in alle gevallen een sigaar uit eigen IKB doos en Steven kletst onzin dat het vergelijkbaar is met een contract van 28 uur. Want met dat contract heb je nog IKB dat je ofwel kunt laten uitbetalen, ofwel in kunt zetten voor weer vrije dagen (zodat je bijv. 26 ipv 28 kunt werken)
Jouw contracturen hebben een bepaalde waarde gekregen en een klein stukje van die waarde kun je laten uitbetalen of opnemen. Meer is het niet. In tegenstelling tot wat Steven suggereert heb je bij deze constructie niet méér waarde gecreëerd.
donderdag 15 mei 2025 om 15:39
Nee, de ‘meerwaarde’ zit in het onverhoopte geval je bv langdurig ziek bent. Of met zwangerschapsverlof (die is wat minder onverhoopt). Dan wordt je nog steeds uitbetaald op basis van die 30 uren, terwijl je geen extra vrije uren hoeft te kopen. Dan heb je dus én je volledige salaris, én al je IKB nog over.NomenNesci0 schreef: ↑15-05-2025 14:50Dat zeg je dan ook niet in een gesprek. Je laat toch niet het achterste van je tong zien? Ik zou dat niet doen iig en 'gewoon' dat contract aangaan. En wat ik dan later binnen de mogelijkheden regel, dat is dan later.
Ik zou ook niet weten waarom je dit benadelen van de werkgever vindt. Want of je alle uren optelt om 1 blok langer weg te zijn of je versnippert het over een heel jaar, onderaan de streep werk je net zoveel.
Het is in alle gevallen een sigaar uit eigen IKB doos en Steven kletst onzin dat het vergelijkbaar is met een contract van 28 uur. Want met dat contract heb je nog IKB dat je ofwel kunt laten uitbetalen, ofwel in kunt zetten voor weer vrije dagen (zodat je bijv. 26 ipv 28 kunt werken)
Jouw contracturen hebben een bepaalde waarde gekregen en een klein stukje van die waarde kun je laten uitbetalen of opnemen. Meer is het niet. In tegenstelling tot wat Steven suggereert heb je bij deze constructie niet méér waarde gecreëerd.
Met een beetje mazzel is het dus voor de meeste mensen nooit relevant, want niet langdurig ziek. En dan maakt het inderdaad niet uit.
Om die reden zou ik als werkgever dus ook niet akkoord gaan met iemand die structureel meer uren op contract heeft dan hij/zij werkt. Een langdurig zieke is heel vervelend voor de zieke (uiteraard), maar ook al behoorlijk duur voor een werkgever. Dat ga ik niet opzettend nog duurder laten maken.
donderdag 15 mei 2025 om 16:26
Dan nog maakt het niks uit. Je hebt gewoon recht op vrije uren en dan maakt het op zich niet uit of je die in 1 ruk opmaakt of versnipperd. In beide gevallen krijg je doorbetaald op basis van je contracturen.
Als jij denkt jezelf voor de gek te kunnen houden door zoveel mogelijk 28 uur te werken ipv 32 uur (totdat je uren op zijn), dan hou je jezelf voor de gek. Je werkt nl. net zoveel als iemand die dezelfde hoeveelheid uren in extra vakantieweken stopt. Het is geen trucje om extra betaald te krijgen waar je eigenlijk geen recht op zou hebben.
En er zit een max aan het uren dat je kunt kopen. Bij een voltijds dienstverband van 36 uur kun je maximaal 187 bovenwettelijke vakantie-uren per jaar kopen met je IKB. Bij een contract van 30 uur is dat volgens mij rond 150. Dat kun je inzetten voor een paar extra vrije weken of laten uitkeren gedurende het jaar. Als je het niet opmaakt, omdat je ziek bent of anderszins uit de running, is dat geen verdienste. Want die uren maak je ook niet op als je het normaal als 1 blok extra vakantie opmaakt. Je krijgt dan gewoon hetgeen je hebt opgebouwd uitbetaald. Maar dat was so wie so al de deal. Je hebt X waarde en dat mag je laten uitbetalen of inzetten voor vakantie. Omdat ik nooit zolang met vakantie ga, laat ik ook het grootste deel uitbetalen. Dat heeft in mijn geval niks met ziekte of zwangerschap te maken. Maar gewoon omdat ik er andere dingen mee kan doen.
Als jij denkt jezelf voor de gek te kunnen houden door zoveel mogelijk 28 uur te werken ipv 32 uur (totdat je uren op zijn), dan hou je jezelf voor de gek. Je werkt nl. net zoveel als iemand die dezelfde hoeveelheid uren in extra vakantieweken stopt. Het is geen trucje om extra betaald te krijgen waar je eigenlijk geen recht op zou hebben.
En er zit een max aan het uren dat je kunt kopen. Bij een voltijds dienstverband van 36 uur kun je maximaal 187 bovenwettelijke vakantie-uren per jaar kopen met je IKB. Bij een contract van 30 uur is dat volgens mij rond 150. Dat kun je inzetten voor een paar extra vrije weken of laten uitkeren gedurende het jaar. Als je het niet opmaakt, omdat je ziek bent of anderszins uit de running, is dat geen verdienste. Want die uren maak je ook niet op als je het normaal als 1 blok extra vakantie opmaakt. Je krijgt dan gewoon hetgeen je hebt opgebouwd uitbetaald. Maar dat was so wie so al de deal. Je hebt X waarde en dat mag je laten uitbetalen of inzetten voor vakantie. Omdat ik nooit zolang met vakantie ga, laat ik ook het grootste deel uitbetalen. Dat heeft in mijn geval niks met ziekte of zwangerschap te maken. Maar gewoon omdat ik er andere dingen mee kan doen.
donderdag 15 mei 2025 om 16:28
Er zijn zoveel mensen die hier voor kiezen dus. Omdat ze gewoonweg niet zoveel vrij hoeven hebben en met dat geld dingen willen doen. En dat mag. Het is jouw budget, dus lekker zelf weten hoe je het gebruikt, vrij of laten uitbetalen. Dat staat los van ziekte of zwangerschap. Dan werk je uberhaupt niet en krijg je nog steeds betaald.
donderdag 15 mei 2025 om 19:48
Dan kan ik er nog een: ADV- uren laten uit betalen en betaald ouderschapsverlof opnemen, zo krijg je toch 100% betaaldSteven1980 schreef: ↑14-05-2025 19:48Je kan verlof bijkopen en dan elke week inzetten. Zo kan je bijvoorbeeld 30 uur contractueel werken maar 28 uur in de praktijk. Je koopt van je IKB voldoende verlof bij om elke week twee uur verlof op te nemen.
Nu komt de flauwe truc van de doorgewinterde ambtenaar: Bij feestdagen, ziekte, zwangerschap, et cetera neem je de twee uur verlof per week natuurlijk niet op en krijg je netjes voor 30 uur betaaldHeel flauw natuurlijk, maar ik kan je garanderen dat veel toekomstige collega's stilletjes van deze truc gebruikmaken. Niet verder vertellen
![]()

donderdag 15 mei 2025 om 20:16
Ja, maar dat was de ‘truc’ dus. Dat je voor meer uur op papier staat dan je van plan was te gaan werken, en als je dan langdurig uitvalt, krijg je voor meer betaald dan je ooit gewerkt hebt.NomenNesci0 schreef: ↑15-05-2025 16:28Er zijn zoveel mensen die hier voor kiezen dus. Omdat ze gewoonweg niet zoveel vrij hoeven hebben en met dat geld dingen willen doen. En dat mag. Het is jouw budget, dus lekker zelf weten hoe je het gebruikt, vrij of laten uitbetalen. Dat staat los van ziekte of zwangerschap. Dan werk je uberhaupt niet en krijg je nog steeds betaald.
Wij hebben geen IKB of iets dergelijks, maar bij mij zou een werknemer in theorie 30 uur kunnen werken, maar een voltijds aanstelling hebben en elke week een dag onbetaald verlof opnemen. Daar win je uiteraard op dat moment niks mee, want je krijgt dan die tijd ook niet betaalt. Maar op het moment dat je uitvalt door ziekte of zwangerschap, krijg je betaald op basis van je aanstelling, en maakt het niet uit dat je die uren helemaal nooit gewerkt heb.
donderdag 15 mei 2025 om 20:26
We hadden het hier nadrukkelijk niet over onbetaald verlof, maar over het IKB gebruiken waar het voor bedoeld is. Voor de werkgever is het echt niet nadelig als de extra verlofuren uit het IKB gespreid worden opgenomen.nausicaa schreef: ↑15-05-2025 20:16Ja, maar dat was de ‘truc’ dus. Dat je voor meer uur op papier staat dan je van plan was te gaan werken, en als je dan langdurig uitvalt, krijg je voor meer betaald dan je ooit gewerkt hebt.
Wij hebben geen IKB of iets dergelijks, maar bij mij zou een werknemer in theorie 30 uur kunnen werken, maar een voltijds aanstelling hebben en elke week een dag onbetaald verlof opnemen. Daar win je uiteraard op dat moment niks mee, want je krijgt dan die tijd ook niet betaalt. Maar op het moment dat je uitvalt door ziekte of zwangerschap, krijg je betaald op basis van je aanstelling, en maakt het niet uit dat je die uren helemaal nooit gewerkt heb.
donderdag 15 mei 2025 om 20:35
Nee, totdat die werknemer dus langdurig afwezig is. Want dan worden die uren ineens niet opgenomen, maar heeft werknemer wel het salaris van van meer uren. Dus dan wordt hij/zij betaald voor de volle 30 uren die op papier staan, én blijft het IKB bestaan, wat ook nog uitbetaald kan worden. En dan is de werkgever wel nadeliger uit dan als er maar 28 uur op papier stond.OgenvanTijgers schreef: ↑15-05-2025 20:26We hadden het hier nadrukkelijk niet over onbetaald verlof, maar over het IKB gebruiken waar het voor bedoeld is. Voor de werkgever is het echt niet nadelig als de extra verlofuren uit het IKB gespreid worden opgenomen.
Het gaat niet om het gespreid opnemen, dat maakt inderdaad niet uit. Het ging om het op papier zetten van meer uren dan je van plan was te gaan werken, met als doel in geval van ziekte of zwangerschap meer uitbetaald te worden (degene die de truc noemde zei letterlijk: dan krijg je tijdens je verlof betaalt voor 30 uur ipv 28, dat is toch lekker).
donderdag 15 mei 2025 om 21:06
Ik blijf het zeggen. Dat is geen truc. Dat is je recht. Als je een contract bent aangegaan voor 28 uur, krijg je betaald voor 28 uur én krijg je nog IKB erbij (omdat je je IKB niet hebt opgemaakt aan uren inkopen om van 30 uur naar 28 uur te gaan). Denk je niet dat een werkgever niet weet dat je deze uren kunt inzetten om vrij te zijn? Als ze dat niet zouden willen, zou er ook geen mogelijkheid zijn om vrije uren te kopen van je IKB. Je betaalt gewoon je eigen vrije uren van het potje dat je krijgt. Dat is geen truc.
donderdag 15 mei 2025 om 21:09
Ik weet niet wat er bij jouw werkgever mogelijk is, maar onbetaald verlof is geen wettelijk recht, wat betekent dat je dit altijd moet overleggen met je werkgever en dat er afspraken over gemaakt moeten worden. Zo simpel als je het schetst en er vanuit gaan dat je dit wel even zo geregeld krijgt, zo werkt het dan ook niet.nausicaa schreef: ↑15-05-2025 20:16Ja, maar dat was de ‘truc’ dus. Dat je voor meer uur op papier staat dan je van plan was te gaan werken, en als je dan langdurig uitvalt, krijg je voor meer betaald dan je ooit gewerkt hebt.
vrijdag 16 mei 2025 om 06:04
Echt, je begrijpt de constructie die geschetst wordt niet en ziet het daarom niet als truc.NomenNesci0 schreef: ↑15-05-2025 21:06Ik blijf het zeggen. Dat is geen truc. Dat is je recht. Als je een contract bent aangegaan voor 28 uur, krijg je betaald voor 28 uur én krijg je nog IKB erbij (omdat je je IKB niet hebt opgemaakt aan uren inkopen om van 30 uur naar 28 uur te gaan). Denk je niet dat een werkgever niet weet dat je deze uren kunt inzetten om vrij te zijn? Als ze dat niet zouden willen, zou er ook geen mogelijkheid zijn om vrije uren te kopen van je IKB. Je betaalt gewoon je eigen vrije uren van het potje dat je krijgt. Dat is geen truc.
margreetder wijzigde dit bericht op 16-05-2025 09:47
0.22% gewijzigd
vrijdag 16 mei 2025 om 07:13
Dat geldt natuurlijk sowieso, onafhankelijk van hoe je het verlof dat je koopt vanuit het ikb van plan bent op te nemen. Dus blijft mijn stelling dat het echt niet uitmaakt hoe je je ikb uren verdeeld.nausicaa schreef: ↑15-05-2025 20:35Nee, totdat die werknemer dus langdurig afwezig is. Want dan worden die uren ineens niet opgenomen, maar heeft werknemer wel het salaris van van meer uren. Dus dan wordt hij/zij betaald voor de volle 30 uren die op papier staan, én blijft het IKB bestaan, wat ook nog uitbetaald kan worden. En dan is de werkgever wel nadeliger uit dan als er maar 28 uur op papier stond.
Het gaat niet om het gespreid opnemen, dat maakt inderdaad niet uit. Het ging om het op papier zetten van meer uren dan je van plan was te gaan werken, met als doel in geval van ziekte of zwangerschap meer uitbetaald te worden (degene die de truc noemde zei letterlijk: dan krijg je tijdens je verlof betaalt voor 30 uur ipv 28, dat is toch lekker).
vrijdag 16 mei 2025 om 09:23
Ik begrijp dat prima. Maar het is nogmaals een sigaar uit eigen IKB doos die werkgevers echt wel kennen dat je je uren zo kunt gebruiken door ze te versnipperen. Als je dan denkt dat je iets heel lucratiefs hebt ontdekt, nou ja, prima hoor.margreetder schreef: ↑16-05-2025 06:04Echt, je begrijpt de constructie is geschetst wordt niet en ziet het daarom niet als truc.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in