Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen opleiding docent Nederlands tweedegraads

27-06-2019 22:06 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik wil me omscholen tot docent Nederlands. Ik wil dit in deeltijd (liefst op een zaterdag) doen, naast mijn huidige baan. Wie doet deze opleiding? Ik lees graag ervaringen, welk opleidingsinstituut kan je aanbevelen of juist niet? Hoe bevalt de opleiding je? Welke tips heb je voor me?

Ik heb gezocht naar ervaringen over deze opleiding op het Vivaforum maar ik kwam alleen oude topics tegen en ik wil graag recente ervaringen.

Wie o wie kan en wil mij verder helpen? Alvast heel erg bedankt!
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-07-2019 07:00
Ik zou vooral zeggen: doe het niet.

Mij werd ook gezegd dat ik na m'n eerste jaar wel een baan zou vinden zodat ik aan de slag kon. Nou, ik heb gewoon vier jaar over die opleiding gedaan. Daarna 2 jaar in het onderwijs gewerkt, compleet afgebrand en nu wil ik nooit meer voor de klas.

Was ook mijn tweede studie. Bezint eer ge begint. En ja, van tevoren meelopen bij een ervaren docent is hartstikke leuk. Maar de praktijk kan heel anders zijn. Ik ken echt zo veel docenten die geen docent meer willen zijn.
Dus omdat het niet jou ding was, moet de TO ook maar niet aan de opleiding beginnen.. Het is heel vervelend als het uiteindelijk toch niet lukt of als je het uiteindelijk toch niet leuk vind, maar als je het niet probeert weet je het nooit!
Ing33 schreef:
09-07-2019 23:59
Ik heb Windesheim gebeld en wat ik heb begrepen is dat de intake bedoeld is om je verwachtingen e.d. van de opleiding te bespreken maar dat ze je op basis van de intake niet kunnen afwijzen. Dat werd mij verteld. Als je niet aan de toelatingseisen voldoet, kunnen ze je wel afwijzen maar dat is logisch ;-)
Ah, dat is goed om te horen. Ik zou enorm balen als ik zou worden afgewezen, want ik wil het zo graag. Mijn vooropleiding is in orde, dus dan komt het vast wel goed.
Juf1234 schreef:
10-07-2019 07:24
Dus omdat het niet jou ding was, moet de TO ook maar niet aan de opleiding beginnen.. Het is heel vervelend als het uiteindelijk toch niet lukt of als je het uiteindelijk toch niet leuk vind, maar als je het niet probeert weet je het nooit!
Aan het einde van posts staat soms ook nog relevante informatie. Misschien even uitlezen voor je reageert. Hoop niet dat jij lerares Nederlands bent...

En ik mag net zo goed advies geven. Dus ja. Ik blijf erbij: doe het niet. Er zijn zo veel afhakers. Zonde van je geld en moeite. En het betaalt ook nog ruk.
MarvelousMrsMaisel schreef:
10-07-2019 17:38
Aan het einde van posts staat soms ook nog relevante informatie. Misschien even uitlezen voor je reageert. Hoop niet dat jij lerares Nederlands bent...

En ik mag net zo goed advies geven. Dus ja. Ik blijf erbij: doe het niet. Er zijn zo veel afhakers. Zonde van je geld en moeite. En het betaalt ook nog ruk.
Sorry, het was niet naar bedoeld. Er staat zeker relevante informatie in je post en ik hou van mijn vak dus dat speelt waarschijnlijk wel mee, maar ik gun iedereen een fantastische baan (in het onderwijs of daarbuiten) en ik ben altijd voorstander om iets eerst te proberen voor het af te schrijven, vandaar mijn reactie.

En ik denk dat je doelt op mijn spelfouten met de vraag of ik docent Nederlands ben. Inderdaad ik ben geen docent Nederlands, maar wel heel erg dyslectisch en heel erg goed in wiskunde ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven