Werk & Studie alle pijlers

familiale omstandigheden - effect op sollicitatiegesprek

16-07-2024 23:08 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag had ik een sollicitatiegesprek bij een organisatie, deze handelt in zaken waarin ik mijn expertise heb.
Gisteren vernam ik dat een familielid die dichtbij staat pancreaskanker heeft, en palliatief is. Dat sloeg in als een bom en houdt me dezer dagen flink bezig.
Ondanks dat: over het algemeen heb ik denk ik op de meeste vragen behoorlijk to the point geantwoord, en ook inhoudelijk relevant, behalve op een tweetal (van de +- 10) minder. Daarop ben ik wat vaag gebleven, ben ik niet verder geraakt dan twee kernelementen, terwijl ik hier - als ik in mijn normale doen - veel ruimer en inhoudelijker had kunnen over vertellen. Het ging over zaken die echt in m'n expertisegebied liggen. Ik zit nu een beetje met het idee dat die twee vragen wel het verschil kunnen maken, zeker omdat er nog minstens één andere tegenkandidaat was.

Het gevoel dat ik nu een beetje heb is dat ik maar 80% van m'n kunnen en expertise heb kunnen laten zien.
Ik speel met het idee om de organisatie een mailtje te sturen met de achtergrond dat de familiale context me een stuk heeft gegrepen, en daarom niet op volle kracht ben gegaan. Niet met de bedoeling om een betere score te krijgen, wel om op die manier een ruimer beeld te geven van mijn capaciteiten die niet volledig zijn weergegeven.

De organisatie zelf zit meer in het sociale, dus een sector waar wel wat empathie verwacht wordt.

Goed of slecht idee?
Waarom eerder wel of niet?
Ik denk dat het bij ons, ook sociale sector, niet per se in je voordeel zou werken. Ik zou het laten.
Oh en, sterkte! Dat zijn nare berichten ❤️
Sterkte! Ik zou het zo laten. Een organisatie mag dan wel in sociale sector zitten maar ze zoeken een werknemer die fris en fruitig van start gaat. Dit haalt het fruitige wel weg. Gaat eerder vraagtekens geven of je nu wel capabel bent voor de job.
Zou ik niet doen.
Je had het heel misschien kunnen aangeven aan het begin van het gesprek eventueel, maar ik vind dat je daarmee geen professionele indruk had gemaakt.

Niet doen dus.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Voor een volgende keer: ik had van te voren contact opgenomen om te vragen of het gesprek verzet kon worden.
Op die manier had je iets meer tijd kunnen kopen tussen het slechte nieuws en het belangrijke gesprek.
Doreia* schreef:
16-07-2024 23:20
Zou ik niet doen.
Je had het heel misschien kunnen aangeven aan het begin van het gesprek eventueel, maar ik vind dat je daarmee geen professionele indruk had gemaakt.

Niet doen dus.
Wat een rare ouderwetse insteek. Hoezo is het niet professioneel om te laten blijken dat je uit je normale doen bent door zulk slecht nieuws?
Ik neem aan dat ze een mens zoeken voor die functie, niet een machine.
Miura schreef:
16-07-2024 23:22
Wat een rare ouderwetse insteek. Hoezo is het niet professioneel om te laten blijken dat je uit je normale doen bent door zulk slecht nieuws?
Ik vind jou oplossing veel beter, de afspraak verzetten en tijd kopen. Dat is pas professioneel.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Miura schreef:
16-07-2024 23:22
Het is onwaarschijnlijk dat ze iemand aannemen die nu en op termijn te maken heeft met rouw en verdriet in zo'n mate dat het haar functioneren beïnvloedt. Dat eerlijk zeggen is een beetje zoals je eigen glazen ingooien.
Wanneer het met elkaar beter is dan zonder elkaar kun je pas echt spreken van gezelligheid
voor alle duidelijkheid: het was geen situatie van rouw of huilen ter plekke, eerder het gevoel dat ik bij een beperkt aantal antwoorden wat inhoudelijk aarzelde en niet helemaal het antwoord heb gegeven dat ik had willen en moeten geven.
wispel schreef:
16-07-2024 23:34
voor alle duidelijkheid: het was geen situatie van rouw of huilen ter plekke, eerder het gevoel dat ik bij een beperkt aantal antwoorden wat inhoudelijk aarzelde en niet helemaal het antwoord heb gegeven dat ik had willen en moeten geven.
Als je deze familieomstandigheden nu gaat aanvoeren dan help je er jezelf niet mee, denk ik. Als de andere kandidaat even goed is als jij, dan zal het er eerder voor zorgen dat ze die andere kandidaat aannemen dan dat ze jou aannemen. Immers: naar inschatting van de mensen die het gesprek afnamen zijn jullie dan even gekwalificeerd, maar jij zal waarschijnlijk een tijdje minder goed functioneren door die familieomstandigheden. Dan is de keuze snel gemaakt. Idem als ze de ander hoger beoordelen dan dat ze jou beoordelen. En als jij de beste was dan gaat de baan nu al naar jou.

Ik zou het niet doen.
Wanneer het met elkaar beter is dan zonder elkaar kun je pas echt spreken van gezelligheid
Ik heb iets soortgelijks bij de hand gehad m.b.t. een van mijn ouders. Ik heb het niet gemeld en had een goed gesprek waarover de andere kant ook erg enthousiast was. Mijn ervaring is dat het meer gaat om de algehele indruk, de manier waarop je reageert enzo dan of je op iedere vraag een pasklaar antwoord hebt. Ik heb geloof ik - ik herinner me het vanwege heftigheid van de situatie niet helemaal meer - toen ze belden dat ze me wilden aannemen wel verteld dat er waarschijnlijk met enige regelmaat dingen als mee naar het ziekenhuis en mantelzorgzaken zouden gaan spelen. Daar had ik mezelf mee in de vingers kunnen snijden wellicht, maar gelukkig was het geen probleem. De functie is behoorlijk flexibel in te vullen, dat scheelt. En mijn nieuwe leidinggevende was een jaar eerder zijn moeder verloren en snapte het ook daardoor goed. Ik vond het hoe dan ook zuiver om te melden zodat ze het eventueel nog mee konden wegen, maar dat zal vast niet iedereen met me eens zijn. Aan de andere kant: het was voor mijzelf ook prettig om te weten hoe erop gereageerd werd omdat een beetje een begripvolle werkgever in zo'n situatie ook wel prettig is. En dan zijn ze inderdaad geweest.

Sterkte!
Ik kan heel Nederland inmiddels horen zuchten.
Ik had een paar maanden geleden een sollicitatiegesprek, mijn ouder was net drie weken daarvoor overleden. Ik heb dat verteld en schoot er vol van.
Ik heb geen seconde nagedacht of dat wel of niet professioneel zou zijn. Het was gewoon wat er op dat ogenblik aan de hand was in mijn leven en ik was daar open over.
Ik heb de baan overigens gekregen.
Ik zou het niet achteraf niet meer doen, op het moment zelf wel.

Laatst had ik een gesprek met een sollicitant, zij had de dag ervoor de uitvaart van een naast familielid gehad die onverwachts was overleden. Ze heeft dit bij het begin van het gesprek aangegeven, we hebben het er even over gehad en erna het gesprek inhoudelijk verder vervolgd. Inhoudelijk was ze niet de sterkste kandidaat op dat moment, maar we merkten duidelijk dat ze er niet 100% bij was. Door haar uitleg konden we dat beter plaatsen.
Ze is het uiteindelijk trouwens geworden! (Uit 30 sollicitanten)
Ontzettend blij met haar
Ik had mijn sollicitatiegesprek de week na de crematie van mijn moeder. Aan het eind van het gesprek heb ik het verteld, omdat ik me eigenlijk meer had willen voorbereiden op het gesprek maar dat in de hectische weken voor het overlijden erbij in was geschoten. Ik was blij dat ik het niet aan het begin van het gesprek had verteld, want het zorgt wel direct voor een domper.
Ik heb de baan wel gekregen en vind het ook niet onprofessioneel dat ik het heb benoemd.
Niks meer mee doen nu. Momentum is voorbij. Komt onzeker over als je nu nog excuses gaat maken voor eventuele mindere antwoorden die je gegeven zou kunnen hebben. Daarbij merk ik zelf bij sollicitatiegesprekken dat ik meer naar karakter kijk/hoe komt iemand over dan of antwoord 100% goed is.
Niet doen. Medelijden opwekken pakt vaak verkeerd uit.
Lijkt me zeer menselijk om dit voorafgaand aan het gesprek te melden.

Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat mensen op basis van die informatie niet worden aangenomen.

Ik heb ook weleens een dergelijk gesprek gevoerd na het horen van slecht nieuws. Was te kort dag om de afspraak te verplaatsen. Ik vond het niet meer dan normaal te melden dat ik niet helemaal in goede doen was. Mijn hoofd zat op dat moment vol ruis.

Het verzetten van een sollicitatiegesprek wordt ook niet altijd gewaardeerd. Zeker als daar geen reden bij wordt opgegeven. En dan ontkom je er niet aan het alsnog te melden.
Gemberthee schreef:
16-07-2024 23:31
Het is onwaarschijnlijk dat ze iemand aannemen die nu en op termijn te maken heeft met rouw en verdriet in zo'n mate dat het haar functioneren beïnvloedt. Dat eerlijk zeggen is een beetje zoals je eigen glazen ingooien.
Bij zo'n organisatie of bedrijf wil ik absoluut niet werken.

Iedereen krijgt weleens te maken met rouw in zijn of haar leven. Een bedrijf moet hier mee om kunnen gaan en er moet ook gewoon plaats zijn voor rouwverwerking.

Ik vind dat zo'n bedrijf de eigen glazen ingooit. Vooralsnog nog steeds personeelstekorten in veel sectoren.
Ik zou het wel doen.

Recent heeft een sollicitant een soortgelijk mailtje naar mij gestuurd en hij is het uiteindelijk wel geworden. Ik waardeerde de eerlijkheid en heb hem voor een tweede gesprek uitgenodigd waarin ik een beter beeld van hem kreeg. Zonder dat mailtje had ik dat misschien niet gedaan.
Niet achteraf melden. Het klinkt een beetje als het zoeken naar een excuus, omdat je twee vragen minder goed hebt beantwoord en de rest blijkbaar voldoende.
Ik zou hier niet meer op terugkomen. Je benadrukt dan eigenlijk vooral wat eventueel niet goed ging. Ik weet ook niet wat die mensen er mee kunnen, in hun afwegingen.

Ik moet wel zeggen, ik ben zelf niet scheutig met het delen van privézaken op werk.
Siri schreef:
17-07-2024 00:13
Bij zo'n organisatie of bedrijf wil ik absoluut niet werken.

Iedereen krijgt weleens te maken met rouw in zijn of haar leven. Een bedrijf moet hier mee om kunnen gaan en er moet ook gewoon plaats zijn voor rouwverwerking.

Ik vind dat zo'n bedrijf de eigen glazen ingooit. Vooralsnog nog steeds personeelstekorten in veel sectoren.
Een sollicitant en een werknemer zijn nou eenmaal niet hetzelfde.
Dan zou ik geen mailtje sturen maar bellen.
Maar hoe was het gesprek in het algemeen, heb je daar een goed gevoel bij?
Zeker niet zeggen.

De kans is groot dat ze jou veel positiever inschatten dan je zelf denkt.

Je hebt 80% al goed beantwoord. Op 20% heb je ook antwoord gegeven, al was het iets minder uitgebreid Waarschijnlijk scoor je een 9 of 9.5.

Als je nu iets negatiefs erbij haalt, dan kan die goede indruk wel opeens gaan dalen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven