Werk & Studie alle pijlers

Familierecht in de jaren 80

21-04-2024 18:30 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn google-skills zijn niet goed genoeg om een duidelijk antwoord te krijgen.

Mijn broers en ik zijn geboren eind jaren 70. Mijn ouders waren getrouwd bij onze geboortes en zijn in 1982 officieel gescheiden.

Mijn aanname: ook toen hield de vader ouderlijke macht gezag na een scheiding 'tenzij'.

Beide ouders zijn inmiddels overleden en ik kwam er onlangs achter dat moeder een testament had gedateerd in 1989. De enige inhoud van het testament is het benoemen van haar ex -de vader van de kinderen- als voogd in het geval haar iets zou overkomen.

Mijn vraag: was het niet standaard dat een vader ouderlijke macht/voogdij gezag hield bij een scheiding?

Waarom zou een notaris een testament opstellen van iets dat al via de wet geregeld is?

Is mijn vader uit de het ouderlijke macht gezag gezet en zou ik dat nog ergens na kunnen zoeken?

(Of ik op de laatste vraag een antwoord zou willen weet ik nog niet trouwens)
-rosings- wijzigde dit bericht op 21-04-2024 18:42
3.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ouders zijn begin jaren tachtig gescheiden en volgens mij is de voogdij van mijn vader toen inderdaad automatisch vastgelegd door de rechter omdat er verder daarvoor niks in de weg lag. Als ik me goed herinner hoor, want ik verlaat me nu op wat mijn ouders me daar toen over verteld hebben en het is al een tijdje geleden.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
In Nederland hebben ouders gezag.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://blog.pedagogiek.nu/blog/2016/06 ... scheiding/
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
21-04-2024 18:38
In Nederland hebben ouders gezag.
Ja tegenwoordig wel maar in de jaren 80 nog niet.

Misschien was je moeder voogd en je vader toeziend voogd? En wilde je moeder dus regelen dat hij voogd werd bij haar overlijden? Om te voorkomen dat familie dat zou opeisen ofzo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wacht even, ik herinner me ineens ook weer dat mijn moeder het altijd had over 'toeziend voogd', dat was mijn vader dus.

Daar heb ik het volgende over gevonden op een site van een advocatenkantoor:

Tot 2 november 1995 konden ook ouders worden benoemd als voogd. Dat is nu niet langer meer het geval. Als ouders bijvoorbeeld gingen scheiden werd één van de ouders als voogd benoemd en de andere ouder als toeziend voogd. De toeziend voogd was belast met het beheer over het vermogen van het kind. Omdat in de praktijk kinderen relatief zeer weinig vermogen hebben, was het takenpakket van de toeziend voogd aldus beperkt.
Het kan dus heel goed zijn dat jouw moeder de volledige voogdij wilde veilig stellen met haar testament.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb voor mijn kind ook een toeziend voogd voor na overlijden vastgelegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar in dat geval had vader dus geen gezag? Of wel? Ik dacht dat je in het verleden idd gezag moest aanvragen. En als je dat had, dat kind dan automatisch naar langst levende ouder ging? Maar ik heb daar geen bronnen voor helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uit je link:
"Tot 1998 nam de rechter een beslissing over wie van de ouders het gezag over de kinderen kreeg na scheiding. Eenhoofdig gezag was de norm."

Dat is precies wat ik zocht en niet kon vinden! Dank je. Blijft de vraag waarom ze dat toen pas regelden, maar fijn dat het onwaarschijnlijk is dat hij eerder uit het gezag was gezet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij een scheiding kon de ex partner als toeziend voogd benoemd worden door degene die de voogdij had toegewezen gekregen.

Je zou de raad voor kinderbescherming eens kunnen raadplegen hoe het precies zit.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bbubbels schreef:
21-04-2024 18:44
Maar in dat geval had vader dus geen gezag? Of wel? Ik dacht dat je in het verleden idd gezag moest aanvragen. En als je dat had, dat kind dan automatisch naar langst levende ouder ging? Maar ik heb daar geen bronnen voor helaas.
Toeziend voogd houdt niet automatisch in dat diegene ook de voogd wordt. Hij ziet toe ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
21-04-2024 18:45
Uit je link:
"Tot 1998 nam de rechter een beslissing over wie van de ouders het gezag over de kinderen kreeg na scheiding. Eenhoofdig gezag was de norm."

Dat is precies wat ik zocht en niet kon vinden! Dank je. Blijft de vraag waarom ze dat toen pas regelden, maar fijn dat het onwaarschijnlijk is dat hij eerder uit het gezag was gezet.
Wellicht hadden ze gewoon niet eerder over het scenario nagedacht wat er dan zou gebeuren als (in dit geval) je moeder zou komen te overlijden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
21-04-2024 18:46
Toeziend voogd houdt niet automatisch in dat diegene ook de voogd wordt. Hij ziet toe ;)
Daarom zal de moeder van TO dat dan ook bij testament vastgelegd hebben.

Overigens weet ik niet wat 'toeziend voogd' tegenwoordig inhoudt, maar in 1982 was dat dus vrij weinig. Zeker omdat de voogd (moeder) meestal niet werkte en dus automatisch de bijstand in verdween, met aftrek van de alimentatie, dus van enig vermogen was geen sprake.. Zo ging het bij mijn ouders tenminste wel.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
21-04-2024 18:52
Daarom zal de moeder van TO dat dan ook bij testament vastgelegd hebben.

Overigens weet ik niet wat 'toeziend voogd' tegenwoordig inhoudt, maar in 1982 was dat dus vrij weinig. Zeker omdat de voogd (moeder) meestal niet werkte en dus automatisch de bijstand in verdween, met aftrek van de alimentatie, dus van enig vermogen was geen sprake.. Zo ging het bij mijn ouders tenminste wel.
Vermogen is inderdaad nooit een zorg geweest in ons gezin :) mam werkte wel al ten tijde van het testament, haar beroep stond er in vermeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
"De toen geldende regel was dat na beëindiging van het huwelijk, het ouderlijk gezag aan een van beide ouders diende te worden toegewezen".

Dit lees ik in een pdf die ik hier niet kan plakken. Als je googlet op Modernisering van het ouderlijk gezag komt ie naar boven.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
21-04-2024 18:55
Vermogen is inderdaad nooit een zorg geweest in ons gezin :) mam werkte wel al ten tijde van het testament, haar beroep stond er in vermeld.
Bij ons ook niet, er was immers niks om ons zorgen over te maken :rofl:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
21-04-2024 18:45
Uit je link:

Dat is precies wat ik zocht en niet kon vinden! Dank je. Blijft de vraag waarom ze dat toen pas regelden, maar fijn dat het onwaarschijnlijk is dat hij eerder uit het gezag was gezet.
Toen je ouders nog gehuwd waren hadden ze beiden automatisch het gezag als jij geboren bent tijdens hun huwelijk.

In die tijd raakte 1 van de ouders standaard het gezag kwijt bij een scheiding en werd de ene ouder meestal de moeder voogd en de ander meestal de vader toeziend voogd.

Ik vind dit een veel beter systeem dan zoals het nu is dat beide ouders gezag houden.

Want daardoor instaan de vechtscheidingen.

Nadeel van dat systeem was wel dat moeders in die tijd de kinderen makkelijker bij hun vaders weg konden houden.

Dat is nu opgelost door beiden het gezag te laten houden. Maar hierdoor zijn weer andere problemen ontstaan zoals dat het kind klem komt te zitten tussen 2 vechtende ouders .

Er zijn nog steeds vaders die zeggen dat moeders meer rechten hebben en dat er meer naar hen wordt geluisterd wordt na een scheiding. Maar dat is dus niet zo .
Alle reacties Link kopieren Quote
Goudglitter schreef:
21-04-2024 19:03
Toen je ouders nog gehuwd waren hadden ze beiden automatisch het gezag als jij geboren bent tijdens hun huwelijk.

In die tijd raakte 1 van de ouders standaard het gezag kwijt bij een scheiding en werd de ene ouder meestal de moeder voogd en de ander meestal de vader toeziend voogd.

Ik vind dit een veel beter systeem dan zoals het nu is dat beide ouders gezag houden.

Want daardoor instaan de vechtscheidingen.

Nadeel van dat systeem was wel dat moeders in die tijd de kinderen makkelijker bij hun vaders weg konden houden.

Dat is nu opgelost door beiden het gezag te laten houden. Maar hierdoor zijn weer andere problemen ontstaan zoals dat het kind klem komt te zitten tussen 2 vechtende ouders .

Er zijn nog steeds vaders die zeggen dat moeders meer rechten hebben en dat er meer naar hen wordt geluisterd wordt na een scheiding. Maar dat is dus niet zo .
Als een moeder de kinderen bij de vader weghoudt zit het óók klem tussen 2 vechtende ouders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
21-04-2024 18:56
Bij ons ook niet, er was immers niks om ons zorgen over te maken :rofl:
Zorgen om het 'negatief fortuin' (ben Sinterklaas niet!)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het suf dat ik het zelf niet kon vinden, maar echt fijn dat het de standaard was en niet specifiek voor mijn pa.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
21-04-2024 19:05
Zorgen om het 'negatief fortuin' (ben Sinterklaas niet!)
Gelukkig speelde mijn vader wel eens voor Sinterklaas, als het fortuin al te negatief werd zodat het gas afgesloten werd of zo. Maar daar mocht de soos dan natuurlijk niks van weten :lol:

Rare toestanden in die tijd. Maar ik denk dus niet dat er een vreselijk geheim zit achter dat testament en daar gaat het maar om.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt voor kinderen heel makkelijk en gratis online een uittreksel van het gezagsregister opvragen. Misschien voor jezelf ook?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ongeveer zo oud als jij en hier hetzelfde, echter had mijn moeder iemand anders als toeziend voogd aangewezen, zodat ik bij overlijden daar naartoe zou gaan.
Alleen maar goed dus dat ze je vader toeziend voogd maakte.

Zeker niet mee eens dat het vroeger beter geregeld was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien kun je een afschrift krijgen van de echtscheidingsbeschikking?
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goudglitter schreef:
21-04-2024 19:03
Toen je ouders nog gehuwd waren hadden ze beiden automatisch het gezag als jij geboren bent tijdens hun huwelijk.

In die tijd raakte 1 van de ouders standaard het gezag kwijt bij een scheiding en werd de ene ouder meestal de moeder voogd en de ander meestal de vader toeziend voogd.

Ik vind dit een veel beter systeem dan zoals het nu is dat beide ouders gezag houden.

Want daardoor instaan de vechtscheidingen.
dussss als jouw man bij je weggaat en de kinderen meeneemt, vind je het dikke prima, dat jij het gezag kwijtraakt?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven