Werk & Studie alle pijlers

Fatsoenlijk ontslag nemen

13-08-2019 19:10 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik werk sinds 1 jaar weer bij oude werkgever en ben teruggevraagd door oude leidinggevende. Veel verbeterd in een jaar en progressie gemaakt. Nu kan ik ergens anders gaan werken. Deze baan bied voor mij een nieuwe wereld met nieuwe uitdagingen. Toch vind ik dat lastig omdat ik een goede relatie met leidinggevende heb. De directeur heeft mij wel beledigd (zie andere topic).
Leidinggevende heeft aardig probleem als ik vertrek en is afhankelijk.

Hoe neem ik op een fatsoenlijke wijze ontslag?
anoniem_389085 wijzigde dit bericht op 13-08-2019 19:14
7.73% gewijzigd
Gewoon brief maken en persoonlijk geven. Misschien kan je contact houden met de leidinggevende als hij dat ook leuk vind?
Alle reacties Link kopieren
'Piet. Ik neem ontslag. Ik heb hartstikke fijn gewerkt met je en een leuke tijd gehad. Het is tijd voor een nieuwe uitdaging.'

Klaar.
Eerst een persoonlijk gesprek met leidinggevende en daarna pas brief overhandigen aan directeur?
Alle reacties Link kopieren
Discover schreef:
13-08-2019 19:14
'Piet. Ik neem ontslag. Ik heb hartstikke fijn gewerkt met je en een leuke tijd gehad. Het is tijd voor een nieuwe uitdaging.'

Klaar.
Brief is duidelijk, het gaat me juist om het gesprek
Alle reacties Link kopieren
Dat kun je toch in gesprek zeggen ?
Brief is formeler
Alle reacties Link kopieren
Vrolijk771 schreef:
13-08-2019 19:23
Brief is duidelijk, het gaat me juist om het gesprek
Je quote de verkeerde denk ik.
Je kunt toch prima in het gesprek zeggen wat je hier ook zegt?
Alle reacties Link kopieren
Hoe neem je onfatsoenlijk ontslag? Alles uit je handen laten vallen en met een "Bekijk het maar met je zooitje" het pand verlaten? Een dikke drol draaien op het bureau van de directeur?

Als je dat nalaat, en in plaats daarvan je ontslagbrief aan je leidinggevende overhandigt, ben je al een heel eind.
Als je daarnaast met hem/haar in gesprek gaat over het opnemen dan wel uitbetalen van resterende vakantiedagen èn je laat de boel netjes achter voor je opvolger, neem je, in mijn beleving, heel fatsoenlijk ontslag.

Onthoud: het is werk. Zakelijk dus, niet persoonlijk. Zo zal het ook worden opgevat.
Ik moet helemaal niks!
Het is een zakelijke transactie. Niets meer of minder, benader het ook zo.
Waarom denk je precies dat je onmisbaar bent?
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
13-08-2019 20:03
Waarom denk je precies dat je onmisbaar bent?
Omdat ik het bedrijf goed ken, contactueel goed ben en cijfermatig ook. Kan slimme oplossingen vinden. Ben hier ook voor gevraagd
Vrolijk771 schreef:
13-08-2019 20:07
Omdat ik het bedrijf goed ken, contactueel goed ben en cijfermatig ook. Kan slimme oplossingen vinden. Ben hier ook voor gevraagd
Je staat ervan te kijken hoe snel je vergeten bent...

Echt, je maakt jezelf onnodig belangrijk
Vrolijk771 schreef:
13-08-2019 20:07
Omdat ik het bedrijf goed ken, contactueel goed ben en cijfermatig ook. Kan slimme oplossingen vinden. Ben hier ook voor gevraagd
Iedereen is vervangbaar en misbaar.
Alle reacties Link kopieren
Je bent contactueel goed zeg je maar je weet niet eens hoe je aankondigt dat je weggaat.
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
13-08-2019 20:23
Je bent contactueel goed zeg je maar je weet niet eens hoe je aankondigt dat je weggaat.
😂
Alle reacties Link kopieren
Je moet het andersom bekijken.. je denkt teveel in het niet willen teleurstellen van je leidinggevende.
Maar als jij blijft ben jij teleurgesteld omdat je een mooie baan hebt laten schieten, voor zijn/haar "geluk".

Gewoon zeggen dat je een baan hebt gevonden met meer uitdagingen en dat er een nieuwe deur voor je open gaat daar.

Wie weet willen ze je echt heel graag houden en gaan ze nog moeite voor je doen, maar ga daar niet vanuit.
Grote kans dat ze over een jaar je contract gewoon niet verlengen en weer een ander aannemen!

Je werkt en leeft voor jezelf, niet voor een ander!
Alle reacties Link kopieren
stl je voor: Jij blijft omdat je het zo sneu vindt voor je leidinggevende want dat is zo'n aardig persoon. Over een maand komt die leidinggevende: Hee Vrolijk, ik heb nieuws. Ik ga over 3 maanden beginnen bij bedrijf X. En dan sta jij daar met je goed gedrag. Want die leidinggevende heeft geen moment gedacht: Kan ik dat wel maken tegenover Vrolijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Vrolijk771 schreef:
13-08-2019 20:07
Omdat ik het bedrijf goed ken, contactueel goed ben en cijfermatig ook. Kan slimme oplossingen vinden. Ben hier ook voor gevraagd

Dat is mooi, maar je bent natuurlijk niet de enige mens in Nederland die dit kan. Dus ze vinden echt wel weer iemand anders hoor; je bent voor een bedrijf echt niet onmisbaar. Zie het gewoon als een zakelijke overeenkomst, die je opzegt.
Alle reacties Link kopieren
Houd het zakelijk.

Gewoon opzeggen en aangeven dat je een baan hebt gevonden die nog meer bij je ambities past. Dat je fijn hebt gewerkt. Schriftelijk opzeggen en op tijd dus voor de eerste van de maand en je netjes aan de opzegtermijn houden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, hou het zakelijk en probeer er niet iets persoonlijks van te maken. Als zij van jou af willen om wat voor reden dan ook, schromen ze ook niet om je contract niet te verlengen.

Ik zit momenteel met hetzelfde, heb ook een nieuwe baan en wacht op het getekend contract voor ik ga opzeggen. Een van mijn directe collega's heeft een tijd terug ook opgezegd, en dit heeft voor heel wat herrie in de tent gezorgd. Men heeft alles uit de kast getrokken om te zorgen dat hij bleef omdat 'ze geen mensen aannemen om na een jaar alweer te vertrekken, we willen met dit team verder' etc. Maar ondertussen wel een jaarcontract geven, dus als zij van ons af willen, kunnen en zullen ze dat ook gewoon doen. Dus ik hoop niet dat mij eenzelfde behandeling te wachten staat want ben zeker dat ik weg wil.

Dus als ik jou was zou ik netjes mijn ontslagbrief overhandigen met de mededeling dat je elders een nieuwe baan hebt gevonden en dat die kans te mooi is om te laten lopen, en bedanken voor de prettige samenwerking. Netjes aan je opzegtermijn houden inderdaad, dan kan er weinig mis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen is vervangbaar. Ze vinden echt wel een prima vervanger voor je.
Ga eerst het gesprek aan met je leidinggevende zoals al is aangegeven hierboven en vermeld dat je een hele fijne tijd hebt gehad in het team en met je LG en vermeld dat je voor eigen ontwikkeling ergens anders aan de slag gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven