Werk & Studie alle pijlers

Fondsen aanschrijven voor studie in buitenland

17-02-2010 14:08 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, onlangs heb ik te horen gekregen dat ik ben geselecteerd voor een uitwisselingsprogramma tussen mijn eigen universiteit en een universiteit in Amerika (voor de periode van 1 semester). Ben dolblij en nu druk bezig met de voorbereidingen, waaronder het aanschrijven van fondsen. Ik heb hier geen enkele ervaring mee, dus ben nog bezig mijn weg te vinden in fondsen-land. Alle tips en adviezen zijn van harte welkom!!
Jaren geleden heb ik een hoop fondsen kunnen vinden via de bibliotheek en wel in het 'Fondsenboek'. Ik weet dat ze nu ook digitale versies hebben, maar of je die bij een bieb kunt lenen, weet ik niet. Bij bol punt com is het boek te bestellen, maar voor 50 euro, dus dat lijkt me wat te veel.
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Hier de site van het fondsenboek, maar daar heb je denk ik weinig aan. Maar dan zie je wel hoe het boek eruit ziet wat je bij de bieb hopelijk kunt bestellen.
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
www.beursopener.nl

Ik heb zelf succes gehad met VSB en over successen gehoord met Huygens. Heeft je universiteit zelf ook geen unifonds?
Tips over hoe de fondsen aan te schrijven staan volgens mij in het fondsenboek. Lees in ieder geval de criteria van de fondsen door en schrijf alleen op die waarvoor je in aanmerking zou kunnen komen.

Persoonlijk heb ik toen 7 fondsen aangeschreven en van 2 positieve reacties gekregen waardoor ik 5.000 gulden (oma vertelt) te besteden had. Het was ook nog in de vorm van een schenking en de enige voorwaarden waaraan ik moest voldoen was het insturen van bonnetjes om aan te tonen dat het geld besteed was aan het doel waarvoor het bestemd was.

Succes ermee!
Mijn ervaring is dat ze er op school/uni bij internationalisering wel wat van weten en ook de website hierboven genoemd is een goede. Besef je wel dat voor een hele boel beursen je erg uitgebreide aanvragen moet doen en ook de criteria zijn soms een beetje vreemd. Je moet ook aan kunnen tonen dat je het geld echt nodig hebt en bijv. je ouders dat geld niet hebben....
@ Xantippe, heb inmiddels zes fondsen gevonden die ik ga aanschrijven. Voor twee fondsen ben ik eigenlijk net te oud, maar deze 'oma' gaat het toch proberen .

@Okapi85, webiste beursopener heb ik vandaag ook gevonden en ik ga iig het VSB fonds aanschrijven en het fonds van mijn universiteit. Moest jij bij het VSB fonds naast je schriftelijke aanmelding ook op gesprek komen?

@missspanje, heb morgen een afspraak bij bureau internationalisering van mijn universiteit. De aanvragen zijn idd vrij uitgebreid, maar gelukkig heb ik het één en ander (zoals bv. referentiebrieven) al eerder aan moeten leveren voor de aanvraag van het uitwisselingsprogramma.

Alvast dank voor jullie adviezen!!
Praat ook eens met een studie adviseur, die behoort zijn/haar weg hierin ook wel te weten.
Benedicte, ik ben inderdaad op gesprek geweest bij mijn oude hbo voor de VSB beurs. In mijn geval was er nog 1 andere kandidaat die op gesprek is geweest, dus dat viel mee. Deze relatieve onbekendheid van de VSBbeurs kan in je voordeel zijn. :-)

Er werd voor VSB vooral gekeken naar je cijfers en/of nevenactiviteiten (bestuurswerk, vrijwilligerswerk, etc.). Het gesprek is ook niet met mensen van het VSB, maar met mensen van het hbo of de uni. Zij dragen iemand voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven