Gebruik willen maken van RVU, waar op letten
vrijdag 31 juli 2026 om 16:14
Ik heb bij werkgever aanvraag gedaan eerder te kunnen stoppen met werken. Werk in de zorg en de koek is helemaal op. Trek het echt niet meer ondanks aanpassingen in het werk.
De aanvraag loopt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik op letten. Las ergens dat er een vaststellingsovereenkomst moet worden opgesteld maar mijn werkgever zegt van niet.
De aanvraag loopt.
Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik op letten. Las ergens dat er een vaststellingsovereenkomst moet worden opgesteld maar mijn werkgever zegt van niet.
vrijdag 31 juli 2026 om 17:25
Ik lees dat er wel een vso nodig is.
Bij een Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) is een vaststellingsovereenkomst (beëindigingsovereenkomst) vrijwel altijd nodig, omdat je arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden stopt en hierin specifieke afspraken over de overbruggingsuitkering en het beëindigen van het dienstverband worden vastgelegd.
Waarom een vaststellingsovereenkomst?
Einde dienstverband: Omdat je stopt met werken via de RVU-regeling, moet het huidige arbeidscontract formeel worden beëindigd.
Financiële afspraken: De hoogte en de duur van de RVU-uitkering en eventuele aanvullende vergoedingen moeten zwart-op-wit staan.
Geen WW-uitkering: In de overeenkomst wordt meestal erkend dat je direct met vervroegd pensioen gaat, waardoor je geen recht hebt op een WW-uitkering (wat ook niet de bedoeling is bij RVU).
Bij een Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) is een vaststellingsovereenkomst (beëindigingsovereenkomst) vrijwel altijd nodig, omdat je arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden stopt en hierin specifieke afspraken over de overbruggingsuitkering en het beëindigen van het dienstverband worden vastgelegd.
Waarom een vaststellingsovereenkomst?
Einde dienstverband: Omdat je stopt met werken via de RVU-regeling, moet het huidige arbeidscontract formeel worden beëindigd.
Financiële afspraken: De hoogte en de duur van de RVU-uitkering en eventuele aanvullende vergoedingen moeten zwart-op-wit staan.
Geen WW-uitkering: In de overeenkomst wordt meestal erkend dat je direct met vervroegd pensioen gaat, waardoor je geen recht hebt op een WW-uitkering (wat ook niet de bedoeling is bij RVU).
vrijdag 31 juli 2026 om 18:17
Let heel goed op wat de gevolgen zijn. Poosje geleden is er een publicatie geweest over een zorgwerkgever die buiten de gemaakte afspraken in de CAO het eerder stoppen met werken niet honoreert. Er kwamen reacties op dat artikel dat ze min of meer onder druk werden gezet om op een andere manier eerder met werken te
stoppen. Leek een heel goed voorstel maar na laten doorrekenen zou ze er gigantisch op achteruit gaan, echt een sigaar uit eigen doos.
stoppen. Leek een heel goed voorstel maar na laten doorrekenen zou ze er gigantisch op achteruit gaan, echt een sigaar uit eigen doos.
vrijdag 31 juli 2026 om 18:25
Lekker, mijn partner zit nu in de rvu, we genieten volop van alle vrijheid.( Helaas had mijn cao geen rvu ook in de zorg maar ws een andere tak van sport dan de jouwe)
Er zijn wat regels maar die zullen in diverse cao 's misschien anders zijn. Belangrijk je mag niet ergens wat bijverdienen. Dus niet denken, nu heb ik tijd genoeg en pak ik parttime een betaald klusje op.
Verder is t vooral erg fijn ,als je de kans hebt zeker doen.
Hoelang mag je? 2 of 3 jaar?
Als t in je cao staat en je voldoet aan de eisen,moet de werkgever t toestaan toch?
Maar verschillende cao 's verschillende regels. Mijn partner moest minstens 40 jaar in de zelfde werksoort gewerkt hebben
Dat had hij, maar wie heeft dat tegenwoordig nog? ( Er kwamen bij zijn werkgever maar weinig mensen voor de rvu in aanmerking)
Er zijn wat regels maar die zullen in diverse cao 's misschien anders zijn. Belangrijk je mag niet ergens wat bijverdienen. Dus niet denken, nu heb ik tijd genoeg en pak ik parttime een betaald klusje op.
Als t in je cao staat en je voldoet aan de eisen,moet de werkgever t toestaan toch?
Maar verschillende cao 's verschillende regels. Mijn partner moest minstens 40 jaar in de zelfde werksoort gewerkt hebben
Dat had hij, maar wie heeft dat tegenwoordig nog? ( Er kwamen bij zijn werkgever maar weinig mensen voor de rvu in aanmerking)
vrijdag 31 juli 2026 om 20:41
Er is sinds 2026 wel wat veranderd.Gerbera schreef: ↑31-07-2026 18:25Lekker, mijn partner zit nu in de rvu, we genieten volop van alle vrijheid.( Helaas had mijn cao geen rvu ook in de zorg maar ws een andere tak van sport dan de jouwe)
Cao VVT
In de huidige cao (2022–2024) hadden werknemers die 45 jaar of langer in de zorg werkzaam waren en daarbij ten minste 20 jaar een zwaar beroep hadden uitgeoefend, onder voorwaarden een afdwingbaar recht op deelname aan de RVU-regeling. Met de nieuwe cao wijzigt dit uitgangspunt ingrijpend.
In artikel 7.3.8 van de cao VVT (Regeling vervroegd uittreden) is bepaald dat deelname aan de RVU-regeling vanaf 1 januari 2026 niet langer een automatisch recht is, maar afhankelijk wordt gesteld van wederzijdse instemming van werknemer en werkgever. Bovendien wordt deelname nadrukkelijk gekoppeld aan aantoonbare inspanningen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en aan een concreet afgebakende doelgroep. Zo geldt onder meer dat de werknemer binnen drie jaar de AOW-leeftijd moet bereiken, gedurende langere tijd in de zorg werkzaam moet zijn geweest, werkzaam moet zijn in een zwaar beroep én moet vallen binnen de salarisschalen FWG 15 tot en met 65 of de salarisschaal hulp bij het huishouden.
Dus zoals ik het lees, hoeft de werkgever het niet meer automatisch toe te staan.
vrijdag 31 juli 2026 om 20:46
De RVU-regeling (Regeling voor Vervroegde Uittreding) is per 1 januari 2026 omgezet in een structurele regeling met strenger geobjectiveerd zwaar werk, een hogere RVU-boete voor werkgevers bij overschrijding, en een extra bruto verhoging van € 300 per maand in knellende situaties.
Belangrijkste wijzigingen in 2026
Structureel karakter: De tijdelijke vrijstelling is vervangen door een langdurige structuur
Striktere afbakening zwaar werk: Alleen specifieke functies die via objectieve criteria (zoals fysieke of psychosociale belasting) en cao-afspraken zijn onderbouwd, komen in aanmerking.
Individuele afspraken zonder cao of validatie zijn niet meer toegestaan.
Drempelvrijstelling en extra ruimte: De basisvrijstelling is geïndexeerd naar € 2.357 bruto per maand. In knellende situaties mag dit bedrag met maximaal € 300 bruto per maand extra worden verhoogd tot € 2.657 bruto per maand.
Hogere boete (pseudo-eindheffing): De strafheffing voor werkgevers die buiten de vrijstelling treden, stijgt in 2026 naar 57,75% (was 52%) en loopt door tot 65% in 2028.
Belangrijkste wijzigingen in 2026
Structureel karakter: De tijdelijke vrijstelling is vervangen door een langdurige structuur
Striktere afbakening zwaar werk: Alleen specifieke functies die via objectieve criteria (zoals fysieke of psychosociale belasting) en cao-afspraken zijn onderbouwd, komen in aanmerking.
Individuele afspraken zonder cao of validatie zijn niet meer toegestaan.
Drempelvrijstelling en extra ruimte: De basisvrijstelling is geïndexeerd naar € 2.357 bruto per maand. In knellende situaties mag dit bedrag met maximaal € 300 bruto per maand extra worden verhoogd tot € 2.657 bruto per maand.
Hogere boete (pseudo-eindheffing): De strafheffing voor werkgevers die buiten de vrijstelling treden, stijgt in 2026 naar 57,75% (was 52%) en loopt door tot 65% in 2028.
zaterdag 1 augustus 2026 om 11:25
Pelle schreef: ↑31-07-2026 20:41Er is sinds 2026 wel wat veranderd.
Cao VVT
In de huidige cao (2022–2024) hadden werknemers die 45 jaar of langer in de zorg werkzaam waren en daarbij ten minste 20 jaar een zwaar beroep hadden uitgeoefend, onder voorwaarden een afdwingbaar recht op deelname aan de RVU-regeling. Met de nieuwe cao wijzigt dit uitgangspunt ingrijpend.
In artikel 7.3.8 van de cao VVT (Regeling vervroegd uittreden) is bepaald dat deelname aan de RVU-regeling vanaf 1 januari 2026 niet langer een automatisch recht is, maar afhankelijk wordt gesteld van wederzijdse instemming van werknemer en werkgever. Bovendien wordt deelname nadrukkelijk gekoppeld aan aantoonbare inspanningen op het gebied van duurzame inzetbaarheid en aan een concreet afgebakende doelgroep. Zo geldt onder meer dat de werknemer binnen drie jaar de AOW-leeftijd moet bereiken, gedurende langere tijd in de zorg werkzaam moet zijn geweest, werkzaam moet zijn in een zwaar beroep én moet vallen binnen de salarisschalen FWG 15 tot en met 65 of de salarisschaal hulp bij het huishouden.
Dus zoals ik het lees, hoeft de werkgever het niet meer automatisch toe te staan.
Heel triest eigenlijk. Want minimaal 45 jaar in de zorg werken is al een enorme eis, dan nog die minimaal 20 jaar zwaar beroep... over hoeveel manjaren kun je het dan in vredesnaam nog hebben. Maar nee, we kleden het gewoon zover uit dat een werkgever er niet eens mee akkoord hoeft te gaan.
zaterdag 1 augustus 2026 om 13:09
De werkgever kan gelukkig niet zomaar weigeren. Hij moet de aanvraag beoordelen op basis van het Vast Afwegingskader Duurzaamheid. Dit kader vereist een bewijs dat eerder uittreden noodzakelijk is en dat er geen andere oplossingen meer zijn om het werk vol te houden.S-Groot schreef: ↑01-08-2026 11:25Heel triest eigenlijk. Want minimaal 45 jaar in de zorg werken is al een enorme eis, dan nog die minimaal 20 jaar zwaar beroep... over hoeveel manjaren kun je het dan in vredesnaam nog hebben. Maar nee, we kleden het gewoon zover uit dat een werkgever er niet eens mee akkoord hoeft te gaan.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
zaterdag 1 augustus 2026 om 13:25
Ijsblokje, je werkgever moet wel een vaststellingsovereenkomst opstellen. Hierin worden namelijk de afspraken over de RVU-regeling vastgelegd. In de cao VVT is dit verplicht en volgens mij is het eigenlijk altijd wel verplicht. Omdat de Belastingdienst de RVU-regeling moet kunnen controleren. Normaal gesproken zijn uitkeringen voor vervroegd uittreden voor de werkgever flink belast, met 52% over de hele uitkering en bij een RVU-uitkering is de uitkering tot een bepaald drempelbedrag onbelast. Voor de werkgever dan.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
zaterdag 1 augustus 2026 om 20:53
Heb je alles laten doorrekenen? Ben je gewezen op de nadelen? Of op alternatieven?
De afspraken moeten sowieso schriftelijk vastgelegd worden en laat iemand meelezen.
Ik hoop voor je dat het lukt. Per wanneer gaat het eventueel in?
maandag 3 augustus 2026 om 13:36
er zijn wel alternatieven.
Deeltijd pensioen (de 80/90/100 regeling
Eerder in laten gaan van pensioen
vaststellingsovereenkomst met ww (en transitievergoeding)
(deels) vrijstelling van werkzaamheden
Ben je in overleg getreden met je werkgever? Voldoe je aan de voorwaarden van RVU?
maandag 3 augustus 2026 om 13:38
maandag 3 augustus 2026 om 13:50
Klinkt wel erg dramatisch allemaal.
Al eens bij de bedrijfarts geweest?
Gekeken voor een andere baan?
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 3 augustus 2026 om 13:50
Ook een hele goede optie inderdaad.
Als je werk niet vol te houden is, (deels) ziekmelden en naar de bedrijfsarts.
Maar als je kort op je pensioen zit, zijn er mogelijk andere opties die voor beide partijen beter zijn.
Daarom in overleg met de werkgever.
maandag 3 augustus 2026 om 13:56
maandag 3 augustus 2026 om 14:04
Dat heeft ze al gedaan. Er staat in de OP dat er aanpassingen zijn gedaan in haar werk. Maar dat dat niet voldoende is en dat de koek op is.
Daar zijn regelingen voor. Kan ook gunstiger zijn voor werkgever. Minder uitval, jongere (goedkopere) kracht. Werkgever heeft er ook niks aan als TO helemaal opgebrand raakt. En als je al 45 jaar in de sector werkt, mag er best meegedacht worden.
maandag 3 augustus 2026 om 19:46
Deeltijdpensioen geen optie, moet ik alsnog werken.Pelle schreef: ↑03-08-2026 13:36er zijn wel alternatieven.
Deeltijd pensioen (de 80/90/100 regeling
Eerder in laten gaan van pensioen
vaststellingsovereenkomst met ww (en transitievergoeding)
(deels) vrijstelling van werkzaamheden
Ben je in overleg getreden met je werkgever? Voldoe je aan de voorwaarden van RVU?
Eerder in laten gaan bekeken, eet ik mijn hele pensioen op.
Enige optie is ziekmelden maar dat wil ik niet. Heb daar moeite mee
Het is gewoon op. Ruim 40 jaar in de zorg. Lijf en geest trekken het niet meer. Ik wil weer van het leven genieten.
maandag 3 augustus 2026 om 19:50
Eerder aan de bel trekken?
3 verschillende bedrijfsartsen gehad, zetten van alles op papier maar werkgever zegt het is maar een advies.
Minder uren gaan werken
Medicatie slikken
Meerdere gesprekken met werkgever
Tis nu gewoon klaar.
maandag 3 augustus 2026 om 19:56
Zo dacht ik ook. Maar je klinkt alsof je er al behoorlijk doorheen zit en dan op een gegeven moment zeggen lichaam en geest: klaar. Dat was bij mij het geval en ik kan je vertellen als je het zo ver laat komen het een hele lange weg naar herstel is. Ben er nu bijna een jaar uit en het gaat op en neer maar in het begin kwam ik niet verder dan moe zijn, huilen en tot niets in staat zijn. En dat heeft best wel poos geduurd voor daar verbetering in kwam. En ik ben er nog lang niet, emotioneel nog steeds een vaatdoek, jank snel om van alles en nog wat. Lichamelijk gaat het wel wat beter maar terug naar eigen werk is geen optie. Want de baas, waar ik zo gek voor was om maar steeds door te gaan ivm personeelstekort, ziet mij nu als een heel lastig geval. En bij alles wat ik heb moet ik daar ook nog tegen vechten. Laat het alsjeblieft niet zo ver komen en meld je ziek want je bent gewoon ziek. Echt denk aan jezelf! Was ook werkzaam in de zorg dus het door willen gaan voor bewoners en collega's begrijp ik heel erg goed. Maar je krijgt er geen lintje voor, alleen nog een flinke trap in je reet na. Tenminste in mijn geval.Ijsblokje schreef: ↑03-08-2026 19:46Deeltijdpensioen geen optie, moet ik alsnog werken.
Eerder in laten gaan bekeken, eet ik mijn hele pensioen op.
Enige optie is ziekmelden maar dat wil ik niet. Heb daar moeite mee
Het is gewoon op. Ruim 40 jaar in de zorg. Lijf en geest trekken het niet meer. Ik wil weer van het leven genieten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in