Werk & Studie alle pijlers

Geld of vakantie?

06-07-2020 22:10 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal!

Na een jaar hard gewerkt te hebben, heb ik eindelijk vakantie. Ik ben net verhuisd en de verhuizing en alles eromheen heeft mij klauwen met geld gekost. Toen ik de kans kreeg om meer te gaan werken in de vakantie, zei ik dan ook meteen: ja! Op die manier kan ik wat van het geld van de verhuizing terugverdienen.
Nu wordt mij gevraagd of ik nog langer wil doorwerken. Ik twijfel hier erg over. Als ik toezeg om nog meer te gaan werken, lever ik een groot deel van mijn zomervakantie in. Ik werk in het onderwijs dus ik zit vast aan de vakanties en kan geen vrije dagen opnemen. Aan de andere kant kan ik het geld erg goed gebruiken....

Ik begrijp dat jullie geen keuze voor mij kunnen maken, maar wat zouden jullie doen... minder vakantie/rust en meer financiële zekerheid of meer vrije tijd, wat denk ik ook belangrijk is voor je mentale gesteldheid, maar minder geld dat ik wel goed kan gebruiken?


Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hi,
Voor mij zou het er heel erg aan liggen of je nog alleen bent of dat je een gezin hebt.
Hoeveel vakantie houd je nog over en hoeveel financiële buffer heb je nog?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch straks nog de herfstvakantie en kerstvakantie in het vooruitzicht?

De meeste mensen die niet in het onderwijs werken, hebben na de zomervakantie ook niet meer dan 2 weken vakantie over, misschien zelfs vaak maar 1.
Alle reacties Link kopieren
Deeltijds werken - bijvoorbeeld 3 dagen - is geen optie?
Of de laatste 2 weken niet en dan écht vrij nemen?

Na de vakantie standaard 1 of een halve dag per week bijklussen is geen optie?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken doorwerken zou ik persoonlijk niet zo erg vinden. Mits je dit thuis goed georganiseerd krijgt. Alle weken doorwerken zou ik niet doen. We hebben veel vakantie in het onderwijs maar ook hoge pieken. Als je denkt dat je dat aankunt zou ik er voor gaan! Een financiële buffer is ook wel fijn. Wat wegwerken wat je uitgegeven hebt, lijkt me niet verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het geld echt nodig?
Je verhuizing is achter de rug en je hebt een baan, dus worden je reserves nu niet langzaam weer aangevuld?

Is het extra werk iets waar jij zelf ook iets aan hebt, of is het een vervelende klus? Denk je dat je genoeg oplaadt voor het nieuwe schooljaar als je het doet?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Soumis schreef:
06-07-2020 23:29
Je hebt toch straks nog de herfstvakantie en kerstvakantie in het vooruitzicht?

De meeste mensen die niet in het onderwijs werken, hebben na de zomervakantie ook niet meer dan 2 weken vakantie over, misschien zelfs vaak maar 1.
Dit,
En je gezin situatie zal wel mee wegen tot een besluit.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook vakantie nodig. Dus ik zou zeker twee weken aangesloten vrij nemen. Anders ga je het straks bezuren en daar heb je niets aan.
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar zou wel 2 weken minimaal vrij houden om weer fris aanhet werk te kunnen in september. De volgende vakantie is pas met de herfst.
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal!

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben alleen staand en als ik zou toezeggen om extra te gaan werken zou ik nog één week vakantie overhouden, anders twee. Ik had een mooie financiële buffer opgebouwd. Echter, ik heb die buffer flink zien slinken door de verhuizing en alles eromheen. De verhuizing was niet vrijwillig en omdat ik nu een eenpersoonshuishouden heb, moet ik alle kosten zelf betalen (dit was ik niet gewend).
De verhuizing zelf bracht veel stress met zich mee, maar een deel daarvan kan door de kosten komen. Ik werk in het wetenschappelijk onderwijs dus wij hebben helaas geen herfstvakantie en meivakantie.

Waar ik idd bang voor ben en wat Stampertje12 zegt, is dat ik niet genoeg oplaad voor het nieuwe studiejaar begint.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kiezen voor 3 weken werken en 3 weken vrij dan. Win win :)

Maar ik werk niet in het onderwijs en heb nog geen 6 weken totaal vrij op een jaar met fulltime werken, dus ik snap nooit zo waarom 6 weken aaneengesloten vakantie een must zou zijn voor ontspanning. Hoge pieken qua werkdruk en uren vind je ook buiten het onderwijs.
ringaroundtherosie schreef:
07-07-2020 08:00
Ik zou kiezen voor 3 weken werken en 3 weken vrij dan. Win win :)

Maar ik werk niet in het onderwijs en heb nog geen 6 weken totaal vrij op een jaar met fulltime werken, dus ik snap nooit zo waarom 6 weken aaneengesloten vakantie een must zou zijn voor ontspanning. Hoge pieken qua werkdruk en uren vind je ook buiten het onderwijs.

Het gaat over 2 versus 1 week.
Ze was al extra aan het werk.
Hoeveel geld ga je in die week verdienen en hoe groot is de druppel op de budgetplaat?

Ik zou 2 weken aanhouden. Je hebt het druk gehad en werkt dus al 3/4 weken extra in je vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Eén week vakantie overhouden zou ik te weinig vinden. Neem je twee weken vakantie om uit te rusten en op te laden.
Alle reacties Link kopieren
Onderschat ook de impact van je verhuizing niet. Klinkt alsof je niet alleen hebt ingeteerd op je financiële buffer.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
07-07-2020 08:03
Het gaat over 2 versus 1 week.
Ze was al extra aan het werk.
Ah, dat had ik gemist. Dan zou ik 2 weken kiezen, met een weekje kom je niet echt tot rust.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind twee weken al kort. Meestal ben ik wel een paar dagen bezig met tot rust komen, het gejaagde gevoel uit je lichaam. En als je echt los wilt komen van je werk kun je daar nog wel een week bij optellen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Deze hebben mij aan het denken gezet. Ik ga aan mijn werkgever laten weten dat ik twee weken vakantie wil overhouden, zodat ik hierna weer opgeladen aan het werk kan gaan. Inderdaad, de verhuizing en de reden ervan hebben best een impact op mij gemaakt. Ik denk dat ik dat pas ga merken en alles eruit komt als ik lekker even HELEMAAL NIKS hoef te doen. Nu ik dit heb besloten valt er op de een of andere manier een hele last van mijn schouders af!
Alle reacties Link kopieren
SpaceshuttleAtlantis schreef:
07-07-2020 07:53
Hi allemaal!

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben alleen staand en als ik zou toezeggen om extra te gaan werken zou ik nog één week vakantie overhouden, anders twee. Ik had een mooie financiële buffer opgebouwd. Echter, ik heb die buffer flink zien slinken door de verhuizing en alles eromheen. De verhuizing was niet vrijwillig en omdat ik nu een eenpersoonshuishouden heb, moet ik alle kosten zelf betalen (dit was ik niet gewend).
De verhuizing zelf bracht veel stress met zich mee, maar een deel daarvan kan door de kosten komen. Ik werk in het wetenschappelijk onderwijs dus wij hebben helaas geen herfstvakantie en meivakantie.

Waar ik idd bang voor ben en wat Stampertje12 zegt, is dat ik niet genoeg oplaad voor het nieuwe studiejaar begint.
Daarnaast, ik heb geen verstand van wetenschappelijk onderwijs, heb je geen week/weken nodig om je hoofd en werk te resetten voor het komende jaar? Dus je voorbereiding voor het komende jaar?

Ikzelf zou daar wel 2 weken voor uit trekken.
Alle reacties Link kopieren
ringaroundtherosie schreef:
07-07-2020 08:00
Ik zou kiezen voor 3 weken werken en 3 weken vrij dan. Win win :)

Maar ik werk niet in het onderwijs en heb nog geen 6 weken totaal vrij op een jaar met fulltime werken, dus ik snap nooit zo waarom 6 weken aaneengesloten vakantie een must zou zijn voor ontspanning. Hoge pieken qua werkdruk en uren vind je ook buiten het onderwijs.
Ik heb ervaring met beide en ik snap het wel en snap ook waarom jij het niet snapt;).
Alle reacties Link kopieren
SpaceshuttleAtlantis schreef:
07-07-2020 08:25
Bedankt voor alle reacties! Deze hebben mij aan het denken gezet. Ik ga aan mijn werkgever laten weten dat ik twee weken vakantie wil overhouden, zodat ik hierna weer opgeladen aan het werk kan gaan. Inderdaad, de verhuizing en de reden ervan hebben best een impact op mij gemaakt. Ik denk dat ik dat pas ga merken en alles eruit komt als ik lekker even HELEMAAL NIKS hoef te doen. Nu ik dit heb besloten valt er op de een of andere manier een hele last van mijn schouders af!
Fijn! En nu niet meer piekeren, maar je op je vakantie verheugen!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
SpaceshuttleAtlantis schreef:
07-07-2020 08:25
Bedankt voor alle reacties! Deze hebben mij aan het denken gezet. Ik ga aan mijn werkgever laten weten dat ik twee weken vakantie wil overhouden, zodat ik hierna weer opgeladen aan het werk kan gaan. Inderdaad, de verhuizing en de reden ervan hebben best een impact op mij gemaakt. Ik denk dat ik dat pas ga merken en alles eruit komt als ik lekker even HELEMAAL NIKS hoef te doen. Nu ik dit heb besloten valt er op de een of andere manier een hele last van mijn schouders af!
Slimme keuze meid. Geniet lekker van je rust en laad jezelf weer even goed op. Verhuizen is super stressvol en intensief. Ik ben ook net 2 weken geleden verhuisd en ben ook nog doodmoe van alle tumult eromheen. En dan werk ik nog niet eens. Het is gewoon zwaar, je moet aan zoveel dingen denken, zoveel regelen, zoveel klussen en sjouwen. Ik voel me na 2 weken nog steeds helemaal leeg.
Maar goed ik heb dankzij mijn ASS nog meer moeite met zulke grote veranderingen dan de meeste mensen dus daar zal het ook wel aan liggen.

Ga je nog ergens naar toe of blijf je lekker thuis? Misschien kan je nog een weekendje weg boeken als je het kan betalen.
SpaceshuttleAtlantis schreef:
07-07-2020 08:25
Bedankt voor alle reacties! Deze hebben mij aan het denken gezet. Ik ga aan mijn werkgever laten weten dat ik twee weken vakantie wil overhouden, zodat ik hierna weer opgeladen aan het werk kan gaan. Inderdaad, de verhuizing en de reden ervan hebben best een impact op mij gemaakt. Ik denk dat ik dat pas ga merken en alles eruit komt als ik lekker even HELEMAAL NIKS hoef te doen. Nu ik dit heb besloten valt er op de een of andere manier een hele last van mijn schouders af!
Een goede beslissing denk ik. Eén week vakantie is misschien toch wat weinig na een stressvolle periode.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
07-07-2020 08:33
Ik heb ervaring met beide en ik snap het wel en snap ook waarom jij het niet snapt;).
Interessant :) ik ben wel benieuwd hiernaar als je dat evt in pb wilt vertellen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven