Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Werk & Studie alle pijlers

Gewoonterecht in het arbeidsrecht

12-10-2017 12:29 6 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk kunnen jullie mij helpen! Google wil mij niet helpen :confused:

Ik ben op zoek naar voorbeelden van gewoonterecht in het arbeidsrecht. :nerd: Ik ben nog niet zo lang werkzaam op dit gebied, vandaar dat ik ook moeite heb met het vinden van voorbeelden.

Zelf zat ik te denken aan het werkrooster wat al 12 jaar zo gevolgd wordt (half 10 starten wegens chronisch ziek kind en 's avonds overwerken thuis) en nooit vastgelegd is en dat er nu opeens een verplicht rooster is opgemaakt door de nieuwe leidinggevende waardoor zij van half 9 tot 5 moet werken? Is dit wel echt een voorbeeld van gewoonterecht?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen! Alvast bedankt! :thumbsup:
Zoek anders eens op verworven recht ivm gewoonte recht. Misschien dat dat helpt. Als je zoekt op verworven recht + werk vind je precies wat je zoekt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Verworven recht en gewoonterecht is absoluut niet hetzelfde.

Het voorbeeld dat je noemt, is een voorbeeld van verworven recht. Het geldt alleen voor een bepaald individu. Dan nog kan er gediscussieerd worden over de vraag of diegene dat recht kan laten gelden tegen een opvolgende leidinggevende en of dus daadwerkelijk sprake is van een 'recht'.

Gewoonterecht is een veel breder begrip; het moet gaan om een als recht aanvaarde praktijk, welke praktijk ook door een grote maatschappelijke groep wordt aanvaard.

Ik kan uit het arbeidsrecht niet 1-2-3 een voorbeeld van gewoonterecht opnoemen, maar ik zal er nog eens over nadenken. Of moet het gewoon een zelfverzonnen voorbeeld zijn wat theoretisch gezien als gewoonterecht zou kunnen worden beschouwd?
rechtiskrom schreef:
12-10-2017 13:48
Verworven recht en gewoonterecht is absoluut niet hetzelfde.

Ik kan uit het arbeidsrecht niet 1-2-3 een voorbeeld van gewoonterecht opnoemen, maar ik zal er nog eens over nadenken. Of moet het gewoon een zelfverzonnen voorbeeld zijn wat theoretisch gezien als gewoonterecht zou kunnen worden beschouwd?
Ja! Dat is al voldoende!
https://www.arag.nl/particulier/juriste ... n-afwijken

http://www.wetrecht.nl/verworven-rechte ... erknemers/

Enkele concrete voorbeelden in bovenstaande links
geruik vleisj hiltj zich 't bèste
In het arbeidsrecht zijn veel regels die je als gewoonterecht kunt zien inmiddels gecodificeerd. Bijvoorbeeld dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst (ook al staat er niets op papier) wanneer je (voor tenminste drie maanden) de werkzaamheden zelf uitvoert, er een gezagsverhouding is en er loon wordt uitbetaald.
En in geval van een nul-uiencontract waarbij je een paar maanden lang steeds voor bijvoorbeeld 24 uur wordt ingezet, dan wordt dat gezien als een overeenkomst voor 24 uur voor doorbetaling zij ziekte etc. Aanvankelijk kwam dat voort uit jurisprudentie, later is het in de wet opgenomen. Is dat wat waar je naar op zoek bent?

Anonymous

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven