Werk & Studie alle pijlers

Goede boek of andere tips over mondelinge communicatie

06-12-2019 11:28 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms merk ik dat niet over kan brengen wat ik graag wil zeggen. Ik zou dus graag mijn mondelinge communicatie verbeteren. Wie heeft er een tip voor een goed boek hierover?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
geen boek hoor
Gun jezelf een training
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-12-2019 11:29
geen boek hoor
Gun jezelf een training

+1

Dit soort dingen leer je niet uit een boek. Het kan aan zoveel dingen liggen, dat het handig is eerst het "probleem" boven water te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt. En nu zie ik weer een spelfout in de titel :-$ .

Tips voor goede trainingen dan?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Heel veel doen en heel veel feedback vragen.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
06-12-2019 11:47
Heel veel doen en heel veel feedback vragen.
Dat doe ik inderdaad al, maar in sommige situatie's is feedback vragen niet altijd mogelijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Waarom kun je niet overbrengen wat je wilt zeggen? Is het een taal-probleem (is Nederlands je moedertaal?) of is je woordenschat te klein? Of is het (valse) bescheidenheid? Laat je jezelf overrompelen door de mening van anderen...?

Iets meer datail of achtergrond voor wat gerichtere adviezen.
Belle73 schreef:
06-12-2019 11:53
Dat doe ik inderdaad al, maar in sommige situatie's is feedback vragen niet altijd mogelijk.
Misschien op een later moment? Ik denk dat je vanuit een boek niets leert. En een training zal alleen wat opleveren als het specifiek op jouw hulpvraag wordt gemaakt en aangeboden.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
06-12-2019 11:54
Waarom kun je niet overbrengen wat je wilt zeggen? Is het een taal-probleem (is Nederlands je moedertaal?) of is je woordenschat te klein? Of is het (valse) bescheidenheid? Laat je jezelf overrompelen door de mening van anderen...?

Iets meer datail of achtergrond voor wat gerichtere adviezen.
Dat herken ik allemaal niet zo. Nederlands is mijn moedertaal en ik ben WO opgeleid, functioneer ook op dat niveau. Waar ik meer tegen aan loop is dat veel te snel denk, veel sneller dan ik kan praten. Dus in mijn hoofd ben ik al drie stappen verder dan wat ik op dat moment zou willen zeggen. En ik ben ook lichtelijk chaotisch, waardoor ik soms dingen vergeet te zeggen, bijvoorbeeld als ik instructies moet geven. Daarnaast heb ik de neiging om in oplossingen te denken en niet zoveel aandacht te geven aan het helder krijgen van het probleem van mijn gesprekspartner. Ik heb snel de neiging om te zeggen; dan moet je zo en zo doen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
06-12-2019 12:07
Dat herken ik allemaal niet zo. Nederlands is mijn moedertaal en ik ben WO opgeleid, functioneer ook op dat niveau. Waar ik meer tegen aan loop is dat veel te snel denk, veel sneller dan ik kan praten. Dus in mijn hoofd ben ik al drie stappen verder dan wat ik op dat moment zou willen zeggen. En ik ben ook lichtelijk chaotisch, waardoor ik soms dingen vergeet te zeggen, bijvoorbeeld als ik instructies moet geven. Daarnaast heb ik de neiging om in oplossingen te denken en niet zoveel aandacht te geven aan het helder krijgen van het probleem van mijn gesprekspartner. Ik heb snel de neiging om te zeggen; dan moet je zo en zo doen.

Dan kan je beter geduld kweken. Op je handen zitten, leren luisteren, eerst goed doorvragen wat iemand bedoeld, etc. Dat heeft niet met jouw communicatie te maken, maar met luisteren, geduld en inschatten wat je gesprekspartner nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
06-12-2019 12:11
Dan kan je beter geduld kweken. Op je handen zitten, leren luisteren, eerst goed doorvragen wat iemand bedoeld, etc. Dat heeft niet met jouw communicatie te maken, maar met luisteren, geduld en inschatten wat je gesprekspartner nodig heeft.


luisteren hoort ook bij communicatie
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als je te ongeduldig bent, kan een training helpen. Luisteren en doorvragen leer je het best door te oefenen. Dan moet je een training uitzoeken die daarop gericht is.
Als je je te chaotisch uitdrukt kun je ook een training volgen, maar dan kun je ook zelf oefenen met bv een boek. Dan gaat het vooral om structuur aanbrengen in wat je zegt.
Geduld hebben. Aandacht geven aan degene die vertelt en benoemen dat je het rot voor hem vind oid, in ieder geval laten blijken dat je meeleeft. En draag pas oplossingen aan als iemand je dat vraagt. Ik kan er bij mijn man zo boos over worden. Vaak weet ik namelijk prima wat de stappen zijn naar oplossingen. Daarvoor praat ik niet met mensen.
Als je te snel denkt en stappen bij instructies ed overslaat dan is aantekeningen krabbelen soms een idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven