Werk & Studie alle pijlers

Goedkope drukkerij in het oostblok?

06-12-2010 23:08 41 berichten
Mijn buurman is een bedrijf aan het opzetten. De beste man heeft geen cent te makken, dus alles moet op z'n goedkoopst. Omdat ie niet erg sterk is in z'n talen, help ik em een beetje met content voor zijn site, etc.



Het product van zijn bedrijf zit goed bedacht in elkaar, ik denk ook wel dat dat zal aanslaan. Hij wil het in het oostblok laten drukken, omdat dat heel veel goedkoper is dan in NL. Helaas is het bedrijf waar hij vroeger zaken mee deed verdwenen, dus hij heeft nu geen ingangen meer.

Of ik dat wilde uitzoeken?



Ik ben helemaal niet thuis in die branche, maar zoek nu dus een drukkerij die CMYK kan printen/drukken, op A3 en A2, die de boel kan verlijmen op een blok, in oplages van 50 bloks a 50 vellen, en dat naar Nederland wil sturen.En of ze Engels spreken. En het liefst voor weinig.



Je snapt em: ik heb geen ervaring in die branche en wil mijn buurman best helpen - al is het alleen maar omdat ik er later, als de boel loopt, ook geld mee kan verdienen - maar hier schiet mijn googlekunst toch even tekort.



Wie heeft er ervaring met zakelijke dingen in het oostblok laten drukken? Welk bedrijf was dat? Goeie communicatie, verliep levering etc naar wens?En was het goedkoop, maar wel value for money?
Ik moest gelijk aan Sonja Bakker denken, erg hè? Zij heeft haar boeken bij tatra media laten drukken. Geen idee wat de prijzen zijn. Mijn ervaring op het ogenblik is wel dat de branche onder de druk staat en je kunt onderhandelen. Wacht wel tot na de feestdagen, dit is voor drukkers altijd een drukke periode. Is digitale druk trouwens geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je op zoek naar een drukwerkmakelaar, die 'verzamelen' drukwerk en laten dat dan in het buitenland goedkoop drukken.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 1 ervaring mee, niet zo best. Drukpers ging kapot in Polen, boeken konden niet op tijd worden gedrukt. Dit was bij een heel ervaren drukker, waar Nederlandse ervaringsdeskundigen goede verhalen over vertelden.



Hals over kop een Nederlandse drukker gevonden, die dit voor meer geld, maar wel goed deed. Dus, als er een tijdsdruk op zit, zou ik nog een paar keer extra nadenken!
Zima, het is voor de feestdagen nog làng niet klaar, ik denk dat pas over een maand of twee of drie op z'n vroegst er iets naar een drukker kan. Maar buurman heeft drukprijzen nodigm zodat ie het product kan verkopen.



Winky, drukwerkmakelaar. Ik ga zoeken, had geen idee dat dat bestond.



Dank! Meer tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
50 bloks is wel heel weinig zeg, de opstartkosten zullen in verhouding enorm hoog zijn.
Sjakie, welke club was dat? Dan weet ik dat ik die niet moet aanraden



Ik vind het wel grappig, buurman vroeg me in eerste instantie of ik een offerte wilde vertalen. Toen of ik naar de tekst voor de website wilde kijken. Die bleek er niet te zijn, dus heb ik een opzetje gemaakt. Nu zoek ik dus al drukkers. Als de toko gaat lopen ben ik hoofd communicatie, geloof ik
quote:SjakieAfhakie schreef op 06 december 2010 @ 23:28:

50 bloks is wel heel weinig zeg, de opstartkosten zullen in verhouding enorm hoog zijn.Is 50 bloks per project. Als het aanslaat zullen er zo'n 30 projecten per jaar lopen. De bloks zijn allemaal een vaste layout, maar met wisselende inhoud.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland kàn het ook wel goedkoop. Ik vind dit wel een behoorlijk betrouwbaar bedrijf.

http://www.flyerwire.nl/P ... erwerking=Poster_Drukwerk



Ik weet niet of ze verlijmen, maar dit kan je desnoods weer door een ander bedrijf laten doen.



1000 a3-tjes zijn hier slechts 210 euro. Geen geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:tilalia2 schreef op 06 december 2010 @ 23:29:

Sjakie, welke club was dat? Dan weet ik dat ik die niet moet aanraden



Ik vind het wel grappig, buurman vroeg me in eerste instantie of ik een offerte wilde vertalen. Toen of ik naar de tekst voor de website wilde kijken. Die bleek er niet te zijn, dus heb ik een opzetje gemaakt. Nu zoek ik dus al drukkers. Als de toko gaat lopen ben ik hoofd communicatie, geloof ik



Ik zat net al voor je te zoeken in mijn computer, kan het zo snel niet vinden, de Poolse naam is me even ontschoten. (terwijl ik er toch meerdere nachtmerries over heb gehad )



Zeker als je met veel kleine projecten werkt in kleine oplages zou ik uitgaan van een Nederlandse drukker. Je wil altijd een drukproefje zien, en zeker in dit geval is de communicatie nogal belangrijk. Als je 1 keer een atlas in 100000-voud moet laten drukken dan is het echt een ander verhaal dan dit, denk ik.



Wat is het budget ongeveer?
Op A2 formaat is er een offerte voor 20 typen x 20 copies voor 8000 euro. Dat is dus 1 project, 20 verschillende bloks, die allemaal in 20voud moeten worden gemaakt.



Maar dat moet dus veel goedkoper, want er is geen budget nog. Eerst moet de boel worden verkocht Verwachting is dat 1 project zo'n 25000 euro oplevert. Maar daar moet dus alles van betaald worden (salarissen, drukkosten, vervoerskosten, etc)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft Boro ooit iets gepost over (goede) ervaring van haar of iemand die ze goed kende met een drukker in het oostblok.



Wordt dit soort druk-klussen trouwens ook niet op sommige sociale werkplaatsen gedaan? Dan zou dat ook nog een interessante optie kunnen zijn: goedkoop en zonder mensen uit te buiten.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Sociale werkplaats, ook een idee. En wellicht nog leuk in het verkooppraatje ook
Ik denk dat je inderdaad zo'n eerste druk beter in NL kan laten drukken, je wilt niet direct nat gaan. En de kans is heel groot dat je wel nat gaat als je nog weinig ervaring hebt.



En als je een eerste druk in NL hebt laten drukken, voor iets meer dan je wilde natuurlijk, dan kun je daarvan een voorbeeld opsturen naar Roemenie/India/China. Het klinkt heel erg fout wat ik nu zeg, maar de mensen daar moeten exact, maar dan ook exact, weten wat je wilt, voordat ze een product maken dat je graag wilt afnemen.



Dit klinkt ook weer heel fout. De mensen in de fabrieken daar zijn niet gewend om zelf te denken (dat ligt niet zozeer aan hen, zo werkt het daar), om zelf denkgaatjes in te vullen. En wij Nederlanders communiceren juist vaak met denkgaatjes, omdat we niet autoritair willen zijn.



Ik trapte er wel in en kreeg daarom eens 4000 kalenders waarbij juni 31 dagen had..........dus.........
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij Holbox (www.holbox.nl). Ze zitten zowel met een drukkerij in Nederland als in Polen. Contacten kunnen dan gewoon in het Nederlands, wel zo makkelijk.
quote:tilalia2 schreef op 06 december 2010 @ 23:44:

Sociale werkplaats, ook een idee. En wellicht nog leuk in het verkooppraatje ook Dit vind ik nou echt een onwijs goed idee. Van welke kant je het ook bekijkt, het is goed.
Alle reacties Link kopieren
Even rekenen:



Je hebt dan dus 20 bloks x 20 kopieen, x 50 pagina's = 20.000 a2tjes.

Bij die flyer wire van net, waarbij je dus van veel lagere aantallen uitgaat, dus het wordt nog goedkoper, zeker als je wat afdingt, betaal je 254 euro voor 1000 vellen. Doe dat keer 20 dan betaal je 5080 euro.



Doorslaggevend voor de prijs zal wel de dikte van het papier zijn, of het dubbelzijdig gedrukt moet worden etc.



En hou ook rekening met de BTW, maak iig goede afspraken, Bij een bedrijf uit NL krijg je die weer terug, een Pools bedrijf hoeft (denk ik) geen BTW te berekenen, maar weet het niet zeker. Daarnaast hebben ze in Polen nog steeds geen Euro dacht ik. Dat maakt de prijs wel onzeker, daalt de Euro, dan wordt je product stukken duurder, naast het feit dat je omwisselkosten zal moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Drukkerijen in Belgie zijn trouwens ook veel goedkoper dan in NL. Misschien ook een overweging waard?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dana schreef op 06 december 2010 @ 23:40:

Volgens mij heeft Boro ooit iets gepost over (goede) ervaring van haar of iemand die ze goed kende met een drukker in het oostblok.



Wordt dit soort druk-klussen trouwens ook niet op sommige sociale werkplaatsen gedaan? Dan zou dat ook nog een interessante optie kunnen zijn: goedkoop en zonder mensen uit te buiten.



Klopt. Mijn moeder is bevriend met een Nederlandse man die in het Oostblok een drukkerij heeft.



Mail me maar even , Tila, dan zal ik mijn moeder vragen hoe het precies zit, en hoe betrouwbaar het precies is. ( Ik héb ervaring met het oostblok en ben niet altijd heel erg positief, zeg maar . )
Wij hebben allemaal last van Jouw stemmingswisselingen !
Goeie tips en ideeen, dank dank!
Ik ga naar mijn bed, trouwens. Ga morgen alle links bekijken. Nogmaals dank!
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 06 december 2010 @ 23:46:

Ik denk dat je inderdaad zo'n eerste druk beter in NL kan laten drukken, je wilt niet direct nat gaan. En de kans is heel groot dat je wel nat gaat als je nog weinig ervaring hebt.



En als je een eerste druk in NL hebt laten drukken, voor iets meer dan je wilde natuurlijk, dan kun je daarvan een voorbeeld opsturen naar Roemenie/India/China. Het klinkt heel erg fout wat ik nu zeg, maar de mensen daar moeten exact, maar dan ook exact, weten wat je wilt, voordat ze een product maken dat je graag wilt afnemen.



Dit klinkt ook weer heel fout. De mensen in de fabrieken daar zijn niet gewend om zelf te denken (dat ligt niet zozeer aan hen, zo werkt het daar), om zelf denkgaatjes in te vullen. En wij Nederlanders communiceren juist vaak met denkgaatjes, omdat we niet autoritair willen zijn.



Ik trapte er wel in en kreeg daarom eens 4000 kalenders waarbij juni 31 dagen had..........dus.........En dan hopen dat je het op tijd krijgt en de kwalitiet een beetje redelijk is..... Ik sluit mij volledig aan bij deze posting van Vl43inder. De meeste ervaringen die ik heb met drukwerk uit het verre oosten/oostblok is niet echt positief. Lage prijs ja, ze zeggen ook alles te kunnen, maar uiteindelijk blijkt het eindresultaat niet zo te zijn als dat je verwacht dat het is. En dat komt grotendeels door communicatie en een andere manier van denken.
Alle reacties Link kopieren
Als je dan eenmaal besluit om in Polen te laten drukken, denk er dan aan om de transport kosten bij de offerte op te tellen. Papier is heel zwaar en kost een godsvermogen om te versturen.



Als onervaren iemand zou ik nooit in het buitenland laten drukken. Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om bij de drukpers te kijken. En zoals eerder al werd gesuggereerd is de kwaliteit niet altijd even goed.



Dus Polen = lage(re) drukkosten + hoge verzendkosten / slechtere kwaliteit



Nederland = hoge(re) drukkosten - weinig tot geen verzendkosten / controle op kwaliteit
En vergeet ook dit niet:



Ik woon in een middelgrote stad (80K) aan de rand van de randstad en je overleeft alleen als je elkaar iets gunt als bedrijf.
Op zich waar, Vlinder, ik ben ook erg voor 'think global act local', maar als er vanuit niets iets opgezet moet worden zal het uit de lengte of de breedte moeten, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven