Werk & Studie alle pijlers

Gratis werken voor een goed doel ja of nee?

23-04-2018 13:08 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zzp-er en maak onder andere websites, huisstijlen en illustraties. En natuurlijk krijg ik regelmatig de vraag of ik voor een club/goed doel/ stichting even een website/logo/foldertje/plaatje enz kan maken.
Ik werd dit behoorlijk zat.

Meestal gaat het via een goede bekende en ik vind nee zeggen erg lastig.

Op zich zijn het altijd de lastigste klanten. Hebben allerlei eisen en als het niet werkt ben ik de schuldige. Website uit de lucht dan krijg ik boze mail. En meestal ligt dat niet aan mij.

En nooit word ik fatsoenlijk bedankt eigenlijk.
En het gekke is drukkers hoeven het nooit gratis te doen, en de provider waar die websites draaien worden ook gewoon betaald.

Maar ja ik werd dit weekend gebeld door een oude vriend die bij een goed doel helpt (een doel waar ik zelf een goed gevoel bij heb in ieder geval) die een website nodig hebben, of in ieder geval iemand die ze met de huidige website zou kunnen helpen. Het kost (zegt hij) bijna geen tijd en ze zouden er echt enorm mee uit de brand worden geholpen.
Ik vermoed dat het om veel meer inzet gaat dan dat.

Ik begrijp ook wel dat ze geen geld in zoiets als een website kunnen steken, en het doel waar het voor is is en nodig en goed doel (vind ik).

Ik heb nog geen ja gezegd, maar hij verwacht wel dat ik het deze week laat weten.

Ik ben nu in enorme tweestrijd of ik dit wel wil doen.
Wat die oude vriend betreft, ik had hem jaren niet meer gesproken, ben als laatste keer bij zijn toen nieuwe huis geweest waar hij nu 3 jaar woont. Ik had hem nog twee uitgenodigd voor een expositie van mij maar daar kwam hij niet. Erna is het stil gebleven.

Wat zouden jullie doen?
NEE

De directie van het goede doel doet het ook niet voor niets tenslotte.
Ik had hem nog twee uitgenodigd voor een expositie van mij maar daar kwam hij niet. Erna is het stil gebleven.
En om deze reden natuurlijk al helemaal niet!
Ik denk persoonlijk dat ik het niet zou doen. Wellicht tegen een gereduceerd tarief, maar zeker niet gratis. En al helemaal niet vanwege een oude vriendschap, dan eerder omdat je een goed gevoel hebt bij het betreffende goede doel. Succes met alle afwegingen!
Doen wat jouw gevoel je zegt.. Als je een slecht gevoek erbij hebt zeggen dat je dit niet doet. Een reden geven hoeft natuurlijk niet. Mocht je het wel willen dan zou je in ruil daarvoor reclame op hun site kunnen maken voor jezelf in ruil voor je diensten. Daarnaast geldt het onder sponsoring denk ik en zou je het belastingtechnisch kunnen aftrekken..
Ik herken het helemaal! En het kost altijd meer tijd en energie dan ze je vooraf voorspiegelen. Ik doe het niet meer gratis en dat zeg ik ook gewoonweg. Ik hoor vaak nog wel even het verhaal aan en als het me aanstaat, wil ik het werk wel tegen gereduceerd tarief doen, maar dat gratis ben ik ook zat.
In dit geval: NEE
Nee dus!
Ik zou vragen hoe groot hun budget is. Gratis vind ik nogal een grote gift!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar uit nabije omgeving. Wat je zegt. Iedereen weet je te vinden voor gratis vormgeving want dat doe je toch maar even tussendoor. En mijn neefje kan het ook.... Mensen zien niet hoeveel tijd en energie er in gaat zitten.

Misschien kan je zelf een goed doel kiezen, gewoon omdat je dat belangrijk of leuk vind en dan de rest afwijzen. En doe het werk onder jouw voorwaarden. Dus bijvoorbeeld 1 ontwerp en daarna klaar.

Verder klinkt het niet als een warme vriendschap, dus voel je zeker nergens toe verplicht. Nee is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Voor niets gaat de zon op, als je hier eenmaal aan begint dan is hek van de dam, want dan is er weer een kennis die iemand kant voor wie jet het gratis hebt gedaan en die zal jou dan ook willen benaderen etc., ect.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
23-04-2018 13:18
Ik zou vragen hoe groot hun budget is. Gratis vind ik nogal een grote gift!
O ja hij was meteen duidelijk budget =0
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Jou tijd is 0.
ik geef mn bek ook maar een douw
Welnee. Zij gooien het lekker over de heg zodat ze er vanaf zijn en op jouw schouder komen tikken als de website niet werkt.

(Bijna) iedereen die een computer aan- en uit kan zetten kan zelf eenvoudig een website maken, bijvoorbeeld met bijvoorbeeld Wordpress, Blogger, Weebly of Wix.

Moeten ze zich wel even in verdiepen waarschijnlijk, maar alles voor het goede doel toch?!
Alle reacties Link kopieren
Ik, ook zzp'er in dezelfde hoek, doe geen gratis klussen meer.
Ik doe ook geen onbetaalde pitches meer.

Heel soms doe ik het tegen een vriendenprijs, of met een aardige tegenprestatie (ruilen van diensten). Maar de ervaring leert dat het altijd zoveel tijd kost, en uiteindelijk frustratie omdat het niets oplevert.
anoniem_314453 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 13:26
50.59% gewijzigd
Gewoon niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad als ik het zo lees is NEE zeggen niet zo heel raar.

Ik blijf dit lastig vinden. Ook omdat ik er in het verleden al vaker mee heb moeten dealen en ik er echt nooit blij van ben geworden.

Als ik reclame zou mogen maken op die site zou ik toch eerst de huidige site moeten verbeteren, anders is het meer anti reclame :P

Ik heb geen idee eigenlijk of er überhaupt iemand werkt tegen een vergoeding daar. Ik denk eigenlijk niet daar daar een directeur oid. is die iets verdiend, maar dat terzijde.
Weet wel dat die vriend het voor niks doet, want dat vertelde hij me.
Ik zou het niet gratis doen en al helemaal niet als die goede doelen vaak zo lastig zijn. Als je je normale uurprijs niet wil vragen bereken je gewoon een vrienden prijsje.

Maar ik herken dit wel. Mijn broertje is goed met computers en op een gegeven moment liep dat ook de spuigaten uit. Vrienden van kennissen begonnen hem ook te bellen enzo.
Alle reacties Link kopieren
clemance schreef:
23-04-2018 13:24
Welnee. Zij gooien het lekker over de heg zodat ze er vanaf zijn en op jouw schouder komen tikken als de website niet werkt.

(Bijna) iedereen die een computer aan- en uit kan zetten kan zelf eenvoudig een website maken, bijvoorbeeld met bijvoorbeeld Wordpress, Blogger, Weebly of Wix.

Moeten ze zich wel even in verdiepen waarschijnlijk, maar alles voor het goede doel toch?!
Zoiets hebben ze nu dus al. Alleen ziet het er niet uit en het kost degene die het nu doet erg veel moeite. En die stopt er mee.
En ik als kenner doe dit natuurlijk fluitend (denken ze) en dan is het voor mij kleine moeite.
anoniem_272839 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 13:28
0.07% gewijzigd
Vrouw, boeiend wat zij wel of niet gratis doen, jij wordt er niet blij van, het kost tijd en energie (en altijd veel meer dan je denkt), en dankbaarheid, ho maar. Stuur maar gewoon een berichtje terug: ''ik heb mijn goede-doelen-daad voor dit jaar al verricht, ik adviseer je eens op de websites van Wordpress of Weebly te kijken, daar kan je heel makkelijk zelf gratis een website bouwen.''

En de vriendelijke groeten.
anoniem_637d22206bda6 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 13:31
1.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het maakt eigenlijk niet uit of er geen budget is voor vormgeving of uberhaupt geen budget. Voor mij zou een goede afweging zijn of ik het leuk vind, of ik de mensen/het doel graag wil steunen ook al kost het geld of tijd. Is het antwoord nee, dan hebben ze het daarmee te doen.
Wil je het tegen gereduceerd tarief dan, dan moeten ze maar terug komen als ze in ieder geval wat aan fondsenwerving ofzo gedaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als mede-vormgever zou ik je zeggen: zeg nee. Ik ga heel af en toe in op een verzoek voor ‘gratis’ werk, maar ben dan altijd heel duidelijk dat ik een wederdienst verwacht (oppassen op een huisdier, meehelpen met een klusproject in huis, weet ik het). Daarnaast maak ik ook ALTIJD een offerte op, zodat degene ook eens mag beseffen hoe duur ‘gratis’ eigenlijk voor ons is. Onder het totaalbedrag zet ik dan een regel met de korting. Neem jezelf vooral serieus en bereken gewoon het project zoals je dat voor andere klanten ook zou doen (overleg, onderzoek, schetsfase, aanpassingen, uitvoering ontwerp, mogelijke gemaakte kosten in materiaal en mogelijk contact met de drukker/uitvoerder)

Klinkt allemaal wat kinderachtig, maar zoals je al zegt: voor alle andere zaken zijn er wel geldpotjes. En dat is niet alleen bij goede doelen, ook bij bruiloften, buurtfeesten, etc.
Gelukspopje schreef:
23-04-2018 13:21
O ja hij was meteen duidelijk budget =0
Helaas, jouw tijd kost geld. Dus jouw antwoord is nee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijd geleden tegen een redelijke bedrag iets voor een heel groot goed doel gedaan. Bij de vervolgklus gingen ze ineens zeuren over mijn (heel redelijke) tarief en uren. Maar ondertussen wel allerlei duurbetaalde communicatie/marketing adviseurs inhuren....
Gelukspopje schreef:
23-04-2018 13:27
Zoiets hebben ze nu dus al. Alleen ziet het er niet uit en het kost degene die het nu doet erg veel moeite. En die stopt er mee.
En ik als kenner doe dit natuurlijk fluitend (denken ze) en dan is het voor mij kleine moeite.
Dan moeten ze een wat simpeler platform zoeken. Met bijvoorbeeld Blogger moet je gewoon je best doen om het lelijk eruit te laten zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven