Werk & Studie alle pijlers

Groepsapp werk

12-01-2020 22:02 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik zit een beetje met een dilemma. Deze maand ben ik begonnen met een nieuwe baan, 3 dagen per week; van maandag t/m woensdag. Hiernaast volg ik een studie, voornamelijk thuis maar soms lesdagen op vrijdag. De stage volg ik in het weekend. Donderdag en vrijdag dus zijn mijn weekend dagen, en tegelijkertijd mijn studeer dagen. Ik heb deze baan aangenomen omdat het goed overeenkomt en te combineren is met mijn stage en studie.

Maar de leidinggevende wil mij toevoegen in de groepsapp van werk. Eigenlijk heb ik daar niet zo heel veel zin in, er komt waarschijnlijk veel onzin voorbij waar ik niets mee te maken heb, ook op mijn vrije dagen. Ondertussen heeft hij ook laten doorschemeren dat deze app voornamelijk bedoelt is om in te vallen waar nodig, als er bijvoorbeeld iemand ziek is. En dat er eigenlijk een beetje vanuit wordt gegaan dat je invalt als je kan. Ik vind dat nogal wat. Donderdag is mijn enige zekere vrije dag in de week, de vrijdag af en toe. Het bedrijf werkt van maandag t/m vrijdag, dus in principe ben ik in hun ogen altijd beschikbaar in mijn 'weekend'.
Mijn studie en stage zijn bekend bij het bedrijf. Maar ik ben bang dat daar weinig rekening mee wordt gehouden, want als ik op donderdag vrij ben ben ik in principe beschikbaar. Ook heb ik geen zin in de spanning als er iemand voor inval vraagt op de donderdag en ik mezelf dan schuldig zou voelen. Ik wil het liefst weigeren in de groepsapp toegevoegd te worden, maar kan/mag dit? En hoe zouden jullie dit oplossen?
Heb je een telefoon van je werk? Dan dat nummer laten toevoegen en die telefoon uitzetten als je niet aan het werk bent. Zo doe ik dat in ieder geval.

Geen werktelefoon? Dan aangeven dat je niet in de appgroep wil met je privé nummer en dat ze je kunnen bellen als er iets ernstigs aan de hand is. Kun je altijd nog zelf bepalen of je opneemt.
Dit heb je pas ook al gepost. Waarom nog eens? Tenminste ik heb zelfde pas nog gelezen hier op viva.


1x duidelijk maken wat je werkdagen zijn. Mits je vaste werkdagen hebt.

En verder dat ding op stil zetten.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 12-01-2020 22:10
64.20% gewijzigd
Is er trouwens schriftelijk vastgelegd wat je werkdagen zijn? Zo niet zou ik dat ook nog even zwart op wit vragen, voor ze de kaart ‘flexibel inzetbaar’ gaan spelen.
Alle reacties Link kopieren
Klopt dat een groepsapp eigenlijk weinig toevoegt. Je hebt al aangegeven wat voor jou de dagen zijn dat je niet beschikbaar bent, dus ik mag aannemen dat hier rekening mee gehouden wordt.
Anders heb je het. oeps niet gelezen. Ik heb het ook niet zo op deze apps, maar het schijnt een beetje (helaas) normaal te worden. Maar jouw privé tijd is nooit te claimen door niemand.
Alle reacties Link kopieren
Is die studie relevant voor je baan?
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
12-01-2020 22:05
Is er trouwens schriftelijk vastgelegd wat je werkdagen zijn? Zo niet zou ik dat ook nog even zwart op wit vragen, voor ze de kaart ‘flexibel inzetbaar’ gaan spelen.
Goede vraag.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zeggen dat ze dan kunnen bellen.
Alle reacties Link kopieren
Als je in geval van nood op donderdag invalt en een andere dag vrij bent, is dat een probleem? Kan natuurlijk zijn dat je al sportafspraken hebt op do en vr.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop aannames.
Niet in een groepsapp zitten kan ook beteken dat je info gaat missen. En heel eerlijk staat het gewoon stom.

Kan je invallen mooi meegenomen zo niet dan zeg je nee ik kan niet. Best simpel toch
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/12/ho ... k-a3980085


Niet eens aan beginnen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://timemanagement.nl/groepsapp/

Zet die app in ieder geval op stil.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://blog.iusmentis.com/2019/06/27/k ... -whatsapp/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gewoon helemaal op stil zetten en in gaan. Je bent nooit verplichtte reageren maar je zou wel info kunnen missen
Alle reacties Link kopieren
Op donderdag en vrijdag kun jij niet want je studeert.

Groep op stil zetten voor het hele jaar. Als je gaat werken kun je kijken, anders heb je geen tijd, want studeren gaat voor.

Netjes aangeven.
Van tevoren nadenken of je ooit van dag wil wisselen ( ik zou het niet doen, makkelijker is 'op donderdag en vrijdag kan ik niet').

En dan ook niet reageren op jouw niet-werkdagen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan je altijd weer afmelden voor je app. Of gewoon op stil zetten.

Lijkt mij geen mega issue toch?
Ik zou er wel ingaan maar zet je geluid inderdaad op stil.
Alle reacties Link kopieren
Een goed moment om "nee" te leren zeggen. Of je zegt nee tegen de app-groep of je zegt nee wanneer ze je vragen om te werken.

Je kunt ook de meldingen uit zetten en de app alleen lezen als je op je werk bent.
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn werkdagen staan zwart op wit. Nee geen werktelefoon.

Ik lees veel dat ik erin moet gaan, en dan alleen lezen op werkdagen en verder meldingen stil laten staan. Maar dan zou ik een halve week ongelezen meldingen op Whatsapp kunnen hebben die ik dan moet negeren, mij lijkt dat heel irritant.

Verder is de belangrijke info missen niet echt relevant, er werken een paar mensen van de oudere garde die niet eens een smartphone hebben, die beginnen daar niet meer aan (ja ze bestaan echt!). En hoe deden ze dat voor de smartphones en Whatsapp, die belangrijke informatie? Mail of bellen lijkt mij een prima oplossing voor de echte belangrijke informatie eerlijk gezegd.

Het is zeker een goede cursus nee zeggen, maar ik vraag me dus voornamelijk af of je mag weigeren in zo'n groepsapp toegevoegd te worden.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag je weigeren, het is je privenummer.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Zolang ik geen werktelefoon heb ga ik, als ik het even kan voorkomen, niet in groepsapps. Ik heb op werk duidelijk aangegeven dat ik niet mijn privé telefoon verplicht voor werk ga gebruiken. Maar, het blijft lastig Ivm missen van informatie. Er is op mijn werk een groepsapp voor een project waar ik ook aan meewerk, daar zit ik niet in. Ze sturen de belangrijke info maar gewoon via de mail. De mail is nog altijd het officiële communicatiemiddel van werk, niet de app. Maar zo af en toe mis ik toch wat. Vind dat niet mijn schuld, dan moeten ze mij maar mailen:-).

Mensen zijn al zo overprikkeld over het algemeen en steeds meer mensen raken overspannen of hebben een burn-out. Ik denk dat dit daar mede voor verantwoordelijk is.
Alle reacties Link kopieren
ja dat mag, dat doen je oudere collega;s ook
maar je topic open je om dat dat raar voelt,....



dus erin en negeren de boel, jij hebt al een afspraak op donderdag....punt
Ik heb geen smartphone.
Als het écht belangrijk is bellen of sms'en ze hier maar.
(En jep, gemiddeld 1 à 2 keer per jaar krijg ik telefoon over iets dat écht niet kan wachten.)


Ik zou dus ook niet aan die app-groep beginnen.
Eens je erin zit en nooit reageert beginnen ze waarschijnlijk ook weer te klagen dat je "niet collegiaal genoeg" bent.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een groepsapp van werk. Soms komt er wel wat zinnige informatie voorbij.. maar 9 van de 10 keer gaat het nergens over.
Sommige gebruiken zo'n app alsof het facebook of instagram is.
Maar ja, door niet in zo'n app te willen, zet je jezelf ook wel een beetje aan de zijlijn denk ik..
Alles meelezen of reageren is overigens niet verplicht hoor.. doe ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen. Als reden geven dat je principieel tegen groepsapps bent.
Als mensen je nodig hebben kunnen ze bellen.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven