Haat op t eerste gezicht.
zaterdag 9 mei 2026 om 15:18
Hebben jullie wel eens dat je merkt dat iemand je totaal niet moet, terwijl ze je nog amper kennen ? Ik heb t nu een paar keer meegemaakt en het brengt me elke keer van m'n stuk. Ik heb dit bij werk gezet, omdat in andere situaties, ik mensen gewoon uit de weg ga als ik merk dat ze mij niet moeten of ik hen niet. Maar omdat dit speelt op werk kan het niet. Ik vraag me altijd af wat ik dan fout doe en waarom ik mensen zo erger. Het gaat om bot doen, afkatten, met ogen rollen en sarcastisch doen. Eigenlijk ronduit vijandig. Ik kan niet teveel delen, maar kan de mensen om wie het gaat echt niet uit de weg gaan. Ik weet niet hoe ik me op moet stellen. Ja, professioneel doen. Maar ik ben ook geneigd om terug te katten als het zo door gaat, want ik ben verdomme geen voetveeg. Eigenlijk wil ik advies en vragen of anderen dit ook hebben. Ik ben inmiddels op een leeftijd dat het me niet zou moeten uitmaken. Maar het raakt me. Ik ben van deze mensen afhankelijk voor m'n beoordeling. Verder is het niet de eerste keer dat ik dit meemaak, dus het moet ook wel aan mij liggen. Maar ik heb ook wel eens antipathie op t eerste gezicht, maar gedraag me dan wel.
zaterdag 9 mei 2026 om 15:25
Ik heb dit nog nooit meegemaakt en kan me er ook niks bij voorstellen. Maar volgens mijn man heb ik lala-land om me heen gecreëerd en ben ik daarbij ziende blind voor onaardige mensen.
Wat zou jij dan doen dat deze mensen ergert? Ben je veel slimmer? Bedreig je hun autonomie? Raar haar? Ik kan me er werkelijk niks bij voorstellen dat je ergens blanco begint en nog voor je 1 woord hebt gezegd je direct met gifwolken bestookt wordt.
Wat zou jij dan doen dat deze mensen ergert? Ben je veel slimmer? Bedreig je hun autonomie? Raar haar? Ik kan me er werkelijk niks bij voorstellen dat je ergens blanco begint en nog voor je 1 woord hebt gezegd je direct met gifwolken bestookt wordt.
zaterdag 9 mei 2026 om 15:30
Ja dat had ik ook wel eens in mijn vorige werk. Maar goed, het clientèle (14-18 jaar) zat er ook niet vrijwillig. Op maandagochtend het eerste lesuur kreeg ik meer dan genoeg eye rolls, ‘pffffffffffff’ en gapen met opengesperd bekwerk. Meestal kwam het toch weer goed als er een roosterwijziging was geweest en ze voortaan les hadden op woensdagmiddag en donderdagmiddag
Met volwassenen maak ik dat niet echt mee. Alleen toen ik nog heel jong was en bijbaantjes had. Dat er dan zo’n ruimschoots volwassen vrouw wat met haar ogen ging rollen als je een compleet normale werkgerelateerde vraag stelde. Emotioneel nooit verder gegroeid dan 14 jaar of zo. Nu denk ik dat het voor haar wellicht erg confronterend was dat 16-jarigen haar baan binnen twee weken onder de knie hadden en sneller konden werken. Denk ik dan hè.
Met volwassenen maak ik dat niet echt mee. Alleen toen ik nog heel jong was en bijbaantjes had. Dat er dan zo’n ruimschoots volwassen vrouw wat met haar ogen ging rollen als je een compleet normale werkgerelateerde vraag stelde. Emotioneel nooit verder gegroeid dan 14 jaar of zo. Nu denk ik dat het voor haar wellicht erg confronterend was dat 16-jarigen haar baan binnen twee weken onder de knie hadden en sneller konden werken. Denk ik dan hè.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
zaterdag 9 mei 2026 om 15:51
Nee, nooit meegemaakt met collega’s of zo. Wel met cliënten/patiënten (werk in zorg), dat ik ze nooit gezien heb en ze meteen binnenkomen met een bepaalde uitstraling van “ik heb een hekel aan jou”, maar dat komt denk ik niet door mij persoonlijk maar meer door eerdere ervaringen in de situatie. Dat is ook vaak wel te benoemen.
Soms zijn het kleine dingen, ik heb een keer een totaal ongegronde lichte hekel aan iemand gehad op basis van een chronisch ontevreden blik door een heel klein mondje. Maar ik zou dat nooit iemand duidelijk maken door onvriendelijk te doen. Dat zegt denk ik meer over iemand zelf.
Of misschien is het net als met die patiënten die mij meteen niet lijken te mogen; dat het niet zozeer jou als persoon is, maar de situatie. De vorige drie nieuwe collega’s wilden vanalles veranderen, dat zal jij ook wel weer willen doen. Of er is al vóór jij kwam iets over je gecommuniceerd wat niet lekker gevallen is maar waar jij niks van weet; je hebt bijvoorbeeld net totaal onwetend die populaire vakantieweek geclaimd toen je in dienst kwam.
Ik denk dat het iets is wat je best op een geschikt moment kan benoemen als het je dwars zit. “Zeg Ellen, ik merk dat je vaak kortaf tegen mij bent. Ik krijg daardoor het gevoel dat je mij niet mag/dat ik iets verkeerd doe/…. Klopt dat? Waar komt dat door?”
Soms zijn het kleine dingen, ik heb een keer een totaal ongegronde lichte hekel aan iemand gehad op basis van een chronisch ontevreden blik door een heel klein mondje. Maar ik zou dat nooit iemand duidelijk maken door onvriendelijk te doen. Dat zegt denk ik meer over iemand zelf.
Of misschien is het net als met die patiënten die mij meteen niet lijken te mogen; dat het niet zozeer jou als persoon is, maar de situatie. De vorige drie nieuwe collega’s wilden vanalles veranderen, dat zal jij ook wel weer willen doen. Of er is al vóór jij kwam iets over je gecommuniceerd wat niet lekker gevallen is maar waar jij niks van weet; je hebt bijvoorbeeld net totaal onwetend die populaire vakantieweek geclaimd toen je in dienst kwam.
Ik denk dat het iets is wat je best op een geschikt moment kan benoemen als het je dwars zit. “Zeg Ellen, ik merk dat je vaak kortaf tegen mij bent. Ik krijg daardoor het gevoel dat je mij niet mag/dat ik iets verkeerd doe/…. Klopt dat? Waar komt dat door?”
zaterdag 9 mei 2026 om 15:56
Haat niet, maar terughoudendheid wel. Voor mij heeft het vaak te maken met arrogantie of verhevenheid. Die snaar staat gewoon heel strak gespannen bij mij.
Qua werk: ben je bekend met de kwadranten van Ofman? (https://nl.wikisage.org/wiki/Kwadrant_van_Ofman) Dat model gaat ervan uit dat wat er in je allergie zit (haat op het eerste gezicht valt daar onder) een seintje is over waar je zelf nog wat ontwikkeling kan maken.
Bij mij is dat bijvoorbeeld dat ik eigenlijk graag meer respect/erkenning wil voor wat ik professioneel meebreng maar zelf (!) altijd wegwuif hoe groot mijn bijdrage was.
Als je van zelfontplooiing houdt is het heel interessant om uit te pluizen wat het nou precies is waarom sommige mensen dit bij je teweeg brengen.
Qua werk: ben je bekend met de kwadranten van Ofman? (https://nl.wikisage.org/wiki/Kwadrant_van_Ofman) Dat model gaat ervan uit dat wat er in je allergie zit (haat op het eerste gezicht valt daar onder) een seintje is over waar je zelf nog wat ontwikkeling kan maken.
Bij mij is dat bijvoorbeeld dat ik eigenlijk graag meer respect/erkenning wil voor wat ik professioneel meebreng maar zelf (!) altijd wegwuif hoe groot mijn bijdrage was.
Als je van zelfontplooiing houdt is het heel interessant om uit te pluizen wat het nou precies is waarom sommige mensen dit bij je teweeg brengen.
zaterdag 9 mei 2026 om 16:01
zaterdag 9 mei 2026 om 16:20
Mephishardstylez schreef: ↑09-05-2026 16:01Gaat niet om klanten maar om mensen die hoger in rang zijn, daarom moet ik ook nog eens oppassen. Ik ga niet zeggen hoe oud ik ben, maar ik ben ruimschoots volwassen.
Haat is natuurlijk een beetje gechargeerd..maar ik merk dat ik hen erger.
Heb je enig idee waardoor dat zou kunnen komen?
Ik zou mij sowieso niets aantrekken van hun status in het bedrijf; het zijn mensen die zich blijkbaar niet volwassen kunnen gedragen. Zelf zou ik vragen waarom ze zo doen.
zaterdag 9 mei 2026 om 16:22
Ik ben benieuwd wat jij bedoelt met professioneel doen.
Negeren en netjes je werk blijven doen?
Of je leidinggevende aanspreken?
Ik vermoed het eerste.
Aanspreken kan door het gedrag te benoemen (feitelijk).
'Piet, kan ik je even spreken over het werkoverleg net? Het viel me net op dat je met je ogen rolde toen ik x zei. Het geeft mij het gevoel dat je me niet serieus neemt. Kan je je daar iets bij voorstellen?'
Je wilt geen welles nietes discussie, maar zorg dat je een gesprek krijgt over een betere samenwerking.
Google maar eens op gesprekstechnieken hiervoor, feedback geven bijv.
Negeren en netjes je werk blijven doen?
Of je leidinggevende aanspreken?
Ik vermoed het eerste.
Aanspreken kan door het gedrag te benoemen (feitelijk).
'Piet, kan ik je even spreken over het werkoverleg net? Het viel me net op dat je met je ogen rolde toen ik x zei. Het geeft mij het gevoel dat je me niet serieus neemt. Kan je je daar iets bij voorstellen?'
Je wilt geen welles nietes discussie, maar zorg dat je een gesprek krijgt over een betere samenwerking.
Google maar eens op gesprekstechnieken hiervoor, feedback geven bijv.
Het is wat het is.
zaterdag 9 mei 2026 om 17:27
Zaken die echt opvallen (ogen rollen) kun je meteen benoemen en vragen wat er aan de hand is. Als het meer sfeer of gevoel is: als je het de persoon niet wilt vragen, vraag het dan aan een collega die bij jullie interacties aanwezig is wat diegene ervan vindt.
Is er ook nog een kans dat het alleen in jouw hoofd zit, een bepaalde angst/onzekerheid die opspeelt?
Is er ook nog een kans dat het alleen in jouw hoofd zit, een bepaalde angst/onzekerheid die opspeelt?
zaterdag 9 mei 2026 om 17:31
Als je het op een rustige manier benoemt zonder te veel invullen (dus puur wat je ziet “je reageert vaak erg kortaf” of “je reageert niet als ik iets vraag” of wat er dan ook aan de hand is, en je eigen gevoel daarbij “ik voel me daardoor alsof ik iets verkeerd doe”) kan niemand je daar van beschuldigen in principe. Kunnen ze zeggen “klopt, dat doe ik, maar daar bedoel ik niks mee”, maar hopelijk zijn ze dan wel iéts bewuster van hun gedrag, en kan jij het proberen niet zo te interpreteren. En als er wel een reden voor is word je alleen wijzer.Mephishardstylez schreef: ↑09-05-2026 17:18Hmmmm...moet nog even denken of ik dat wel ga doen. Dat benoemen bedoel ik. Ik heb dit ooit gedaan en toen werd gezegd dat ik spoken zag, gek was etc.
Je moet natuurlijk niet zeggen “je doet altijd zo onaardig, waarom heb je een hekel aan mij?” Want dan vul je de helft al (misschien onterecht) in.
zaterdag 9 mei 2026 om 17:31
Ik ben het zeker eens met de mensen die aangeven dat je het gesprek aan moet gaan. Wat mij dan minder zou interesseren is of het klopt en waar het door komt. Ik wil vooral weten hoe we dat op gaan lossen.
‘Zeg Petra, ik krijg het idee dat ik je erger, omdat je zucht en met je ogen rolt als ik iets inbreng bij het teamoverleg. Wat gaan we daaraan doen?’
‘Zeg Petra, ik krijg het idee dat ik je erger, omdat je zucht en met je ogen rolt als ik iets inbreng bij het teamoverleg. Wat gaan we daaraan doen?’
zaterdag 9 mei 2026 om 17:36
Is het alleen in deze werkkring, of ook bij eerdere werkgevers?
Straal je misschien onbewust arrogantie uit, of ben je erg direct, of heb je haar op de tanden, of erg onzeker?
Prive zeg je dat je die mensen uit de weg gaat, gebeurt het dan ook vaak?
Lastig hoor, ik snap dat je hierdoor onzeker wordt.
Ik heb een vriendin gehad, die mij dit vaak vertelde. Dit maakte ze haar hele leven mee. Vaak zonder enige aanleiding konden mensen lullig tegen haar doen. Ik heb het nooit begrepen, het was een hele lieve dame. Niet overheersend ofzo, eerder zacht en gevoelig.
Straal je misschien onbewust arrogantie uit, of ben je erg direct, of heb je haar op de tanden, of erg onzeker?
Prive zeg je dat je die mensen uit de weg gaat, gebeurt het dan ook vaak?
Lastig hoor, ik snap dat je hierdoor onzeker wordt.
Ik heb een vriendin gehad, die mij dit vaak vertelde. Dit maakte ze haar hele leven mee. Vaak zonder enige aanleiding konden mensen lullig tegen haar doen. Ik heb het nooit begrepen, het was een hele lieve dame. Niet overheersend ofzo, eerder zacht en gevoelig.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 9 mei 2026 om 17:39
Gek is niet aardig uitgedrukt maar misschien zie je inderdaad meer dan er is?Mephishardstylez schreef: ↑09-05-2026 17:18Hmmmm...moet nog even denken of ik dat wel ga doen. Dat benoemen bedoel ik. Ik heb dit ooit gedaan en toen werd gezegd dat ik spoken zag, gek was etc.
Heb je misschien een andere collega die je om feedback zou kunnen vragen?
Het is zoals het is
zaterdag 9 mei 2026 om 17:52
Ooit een collega gehad die bewust gemeen tegen me deed om me uit te testen want ze was niet overtuigd dat ik mijn werk goed zou kunnen doen. Na een tijdje deed ze ineens normaal tegen me en zei ze dat ze eerder bewust gemeen was.
Door haar heb ik dus ook slapeloze nachten gehad en heb ik op het werk wel eens huilend op de wc gezeten omdat ik gewoon niet snapte waarom ze altijd mij moest hebben. Ben toen ook een keer naar de leidinggevende gestapt.
Door haar heb ik dus ook slapeloze nachten gehad en heb ik op het werk wel eens huilend op de wc gezeten omdat ik gewoon niet snapte waarom ze altijd mij moest hebben. Ben toen ook een keer naar de leidinggevende gestapt.
zaterdag 9 mei 2026 om 18:11
zaterdag 9 mei 2026 om 18:13
Collega s hebben het beaamd, dat er kattig gedaan wordt. Ik weet niet of ik " onbewust arrogantie uitstraal", ik hoop het niet. Maar merk wel vaak dat er bepaalde vrouwen zijn die mij meteen niet moeten. Op zich vind ik dat niet erg, ik heb zelf ook wel eens een instant allergie. Maar ik gedraag me wel.
zaterdag 9 mei 2026 om 18:14
Graze schreef: ↑09-05-2026 17:52Ooit een collega gehad die bewust gemeen tegen me deed om me uit te testen want ze was niet overtuigd dat ik mijn werk goed zou kunnen doen. Na een tijdje deed ze ineens normaal tegen me en zei ze dat ze eerder bewust gemeen was.![]()
Door haar heb ik dus ook slapeloze nachten gehad en heb ik op het werk wel eens huilend op de wc gezeten omdat ik gewoon niet snapte waarom ze altijd mij moest hebben. Ben toen ook een keer naar de leidinggevende gestapt.
Wat een nare manier om een nieuwe collega te behandelen! Mensen die gemeen zijn tegen anderen begrijp ik niet. Het is toch voor niemand plezierig om in zo'n sfeer met elkaar om te gaan? Vroeger liet ik flink over me heen lopen en dat werd soms ook gedaan. Heel naar.
Nu niet meer.
Ik gebruik geen gesprekstechnieken, ik roep gewoon: "Hey, doe eens even normaal tegen me!"
Ook als een ander wordt aangevallen op een onplezierige manier dan benoem ik dat meteen, ongeacht de functie van de 'dader".
En dan is het snel afgelopen.
Of collega's bewust zo met je omgaan weet ik niet TO. Maar als dit in jouw ogen zo is zou ik zeker benoemen wat je ervaart. Maakt niet uit wie het doet.
zaterdag 9 mei 2026 om 18:18
Bij ons ook ja, dan zit je meteen op het gesprek bij HR als je het bij de verkeerde doet. Ik denk dat je dit echt niet in elke organisatie zo kan inzetten.Lieneke schreef: ↑09-05-2026 18:14Wat een nare manier om een nieuwe collega te behandelen! Mensen die gemeen zijn tegen anderen begrijp ik niet. Het is toch voor niemand plezierig om in zo'n sfeer met elkaar om te gaan? Vroeger liet ik flink over me heen lopen en dat werd soms ook gedaan. Heel naar.
Nu niet meer.
Ik gebruik geen gesprekstechnieken, ik roep gewoon: "Hey, doe eens even normaal tegen me!"
Ook als een ander wordt aangevallen op een onplezierige manier dan benoem ik dat meteen, ongeacht de functie van de 'dader".
En dan is het snel afgelopen.
Of collega's bewust zo met je omgaan weet ik niet TO. Maar als dit in jouw ogen zo is zou ik zeker benoemen wat je ervaart. Maakt niet uit wie het doet.
zaterdag 9 mei 2026 om 18:20
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in