Werk & Studie alle pijlers

Heeft iemand ervaring met het veranderen van hoge school?

07-04-2020 02:08 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal, ik ga volgend jaar beginnen met een studie op de hoge school. Nu krijg ik steeds meer twijfels over of ik er wel klaar voor ben om op kamers te gaan, en wil eigenlijk nog 1 jaar thuis blijven wonen om me hier op voor te bereiden. Mijn idee is dus om in het 1ste jaar een opleiding te volgen op een hogeschool bij mij in de buurt, en het 2e jaar de veranderen van hogeschool. Mijn vraag is of iemand van jullie hier ervaring mee heeft. Daarmee bedoel ik vooral ervaringen met klasgenoten, vrienden maken etc. Het lijkt mij dat het moeilijk is om vrienden te maken in je klas en ergens bij te horen doordat je dat 1ste jaar hebt gemist. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en deze ervaringen met mij wil delen 😊
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad echt heel anders om in het tweede jaar binnen te komen dan in het eerste. In het eerste jaar is iedereen nieuw, wordt er vaak van alles georganiseerd enz.
Maar ook niet heel onbelangrijk: kan dat zomaar? De meeste vervolgstudies zijn niet hetzelfde qua programma op school 1 en school 2. Dus je kunt lang niet altijd zomaar overstappen.

Heel eerlijk gezegd denk ik dat als je nu op een school bij je in de buurt begint, je daar mensen leert kennen en gewend bent, dat je volgend jaar niet ineens het gevoel hebt dat je er helemaal klaar voor bent om weer opnieuw te beginnen. Dus hou er rekening mee dat de kans vrij groot is dat je de opleiding dan uiteindelijk op die eerste school afmaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik raad je niet aan om halverwege te veranderen van hogeschool en om op kamers te gaan; dat is vragen om aanpassingsproblemen aan studie, omgeving en vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft toch niet persé ver weg naar school te gaan om op kamers te gaan?
Ik had een klasgenoot die dit heeft gedaan, en die moest allemaal vakken opnieuw volgen omdat ze net niet aansloten wat ze op de nieuwe hogeschool aanboden. Wat dat betreft dus zeker geen aanrader..
Qua sociaal vind ik het lastig want ik deed geen voltijdstudie, dus ik zat sowieso maar 1 dag per week op school. Kan me voorstellen dat wanneer het leuke mensen zijn, zij jou ook wel accepteren als je nieuw bent. Verder maak je vooral vrienden vanuit je huis (kamers) en een eventuele vereniging..
Alle reacties Link kopieren
Je grootste probleem gaat niet je vrienden zijn, maar het verschillende studieprogramma. Een hogeschool werkt niet zoals een middelbare school waar duidelijk voor elk jaar een programma is en vaak met dezelfde methodes wordt gewerkt. Je kunt er niet vanuit gaan dat je na jaar 1 op de ene hogeschool zomaar kan instromen in jaar 2. Laat staan als je in jaar 1 een vak niet haalt, dat inhalen is dan helemaal lastig.

Kies gewoon 1 hogeschool en ga of het eerste jaar wat langer reizen of ga in de buurt op kamers. Ik ben ook in de stad waar ik ben geboren en getogen op kamers gegaan, werkte prima.
Alle reacties Link kopieren
Qua vrienden etc. ligt het meer aan je eigen karakter. Ik ben na twee jaar HBO begonnen met een andere studie in een totaal andere stad en ik had meteen veel nieuwe vrienden, kon gelijk mijn draai vinden in de stad etc. Ook toen ik later wat langer over mijn studie deed en bij een lager jaar kwam, had ik er geen problemen mee.
Het lijkt me eerder lastig voor je studie om hem na een jaar ergens anders te doen. Daar zou ik zelf niet zo snel voor kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe onmogelijk is het om het eerste jaar heen en weer te reizen? Anders een jaar werken om te sparen en daarna verhuizen?
Je plan gaat niet lukken om van jaar 1 bij school A over te gaan naar jaar 2 bij school B.

Een klasgenoot zat destijds aan het einde van jaar 2 en moest op onze school aan het begin van jaar 1 beginnen. Zelf wilde ik in jaar 4 weg maar zou dan in jaar 2 of 3 instromen.

Wellicht ook nog iets om rekening mee te houden is of je school stageplaatsen regelt of dat je dat dit zelf moet of mag doen. Zij zoeken meestal in de wijde omgeving vanaf waar je staat ingeschreven.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je niet de hele studie op de hogeschool doen die dichtbij is?
Alle reacties Link kopieren
Wisselen van hogeschool (1 woord) kan niet zomaar. Wat als je herkansingen hebt? Dan wissel je van opleiding en begin je gewoon weer in het eerste jaar. Wat voor vrienden maken dan weer wel handig is.
Dit is niet handig. Programma’s zijn overal weer anders. Het is niet zoals wisselen van middelbare school.

Het kan natuurlijk wel, als het echt moet, maar vaak moet je dan wel bepaalde vakken inhalen als die bij de andere hogeschool al zijn behandeld.

Ik zou niet aanraden hier bewust zo in te stappen.
Oh, en iedereen vindt het spannend om uit huis te gaan. Dat kun je echt wel hoor! Ga er gewoon voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven